pondělí 8. srpna 2016

Bulharské hory III (Sedemte Rilski jezera)

Předchozí článek Bulharské hory II (Výstup na Musalu)
Dnešní túra směřuje do krásné jezernaté oblasti v pohoří Rila.

Po odjezdu ze Samokova se krátce zastavujeme v městečku Sapareva Banja. Zdejší lázně používali už v 1. století Dákové a Thrákové. Tehdy je nazývali Germáneia, což dodnes připomíná jméno řeky Džerman. Jsou zde nejteplejší minerální prameny v Evropě, gejzír má až 103,8 ºC a chrlí patnáct litrů siřičité vody za sekundu. Chvíli čekáme, zda nevytryskne, že bychom si udělali pár fotek, ale gejzír se k ničemu nemá.
Když jsem se ještě doma v propozicích dočetl, že „výstup a sestup si můžeme usnadnit místními offroady až do 2100 m“, považoval jsem to za nedůstojné opravdového turisty. Cožpak mám zapotřebí zkracovat si túru ze sedmi hodin na čtyři a snižovat převýšení z 950 na 400 metrů? V reálu jsem ovšem dospěl k jinému názoru. Patrně bych byl sám, kdo by chtěl jít nahoru už z parkoviště, protože všichni podlehli líčení adrenalinového zážitku z jízdy terénními vozy. Nasedáme tedy postupně do několika aut různých značek a zažíváme jízdu jako ještě nikdy – přes kameny a kořeny, výmoly a vodou vymleté rigoly stále vzhůru. Na příhodném místě je konečná, vystupujeme a dál už jdeme po svých.
Je taková mlha, že chatu Rilska jezera (2135 m) vidíme, až když jsme pár metrů od ní.
Naštěstí to netrvá dlouho a mlha ustupuje, i když k dobré viditelnosti to má daleko. Nízká oblačnost neslibuje bůhvíjaké výhledy, ale hlavně aby nepršelo. Z výšky shlížíme na Dolnoto jezero a v jednom okamžiku dokonce zahlédneme v dálce u dalšího plesa chatu, náš první postupný cíl.
Sedm Rilských jezer je jedna z nejnavštěvovanějších oblastí Rily. Jezera jsou ledovcového původu a každé má jméno vyjadřující jeho nejcharakterističtější rys. Dolnoto jezero neboli Dolní pleso leží, jak název napovídá, nejníže (2095 m), má plochu 5,9 ha a shromažďují se v něm vody z výše položených ples. Ribnoto jezero neboli Rybí pleso leží ve výšce 2184 m, má plochu 3,5 ha a je ze všech nejmělčí (max. 2,5 m). Trilistnika čili Trojlístek má nepravidelný tvar a nízké břehy, leží ve výšce 2216 m a má rozlohu 2,6 ha. Pleso Bliznaka neboli Dvojčata leží ve výšce 2243 m, je ze všech největší – má plochu 9,1 ha a nejhlubší místo má 27,5 metru pod hladinou. Babreka neboli Ledvina dostala název podle svého tvaru, jeho nadmořská výška je 2282 m a plocha 8,5 ha. Má nejstrmější břeh ze všech a dosahuje hloubky 28 metrů. Okoto neboli Oko má dokonalý oválný tvar a se svými 37,5 metry je nejhlubším jezerem v celém Bulharsku. Leží ve výšce 2440 m. Sedmým, nejvýše položeným jezerem této oblasti je Slzata čili Slza, pojmenované kvůli křišťálově čisté vodě. Nachází se v nadmořské výšce 2535 m, jeho maximální hloubka je 4,5 metru a zabírá plochu 0,7 ha, což z něj činí nejmenší pleso.
*  *  *
Procházíme kolem vodopádu a zjišťujeme, že jsme sice nezabloudili, ale trochu si zašli. Mezitím se zlepšila viditelnost.
Chata Sedemte Rilski jezera leží na břehu Ribnoto jezera ve výšce 2306 m. Před chatou stojí Michal, průvodce cykloušů, a sepisuje zájemce o jídlo. Na výběr jsou čtyři druhy polévek a omeleta, nejvíce zájemců je o houbovou polévku. Je vynikající.
Po občerstvení se vydáváme na další cestu a postupně míjíme jezera.
Začíná krápat a když přicházíme k plesu Babreka, musíme si už obléct pláštěnky. Mírným stoupáním se dostáváme na náhorní planinu a nejenže už regulérně prší, ale občas v dálce zahřmí a chvíli dokonce padají drobné krupky. Ostřejším tempem se blížíme k chatě Rilská jezera. Když z prudšího svahu sestupuji dolů, párkrát se i zablýskne, takže jsem rád, že záhy vstupuji do chaty. Byla postavena koncem 80. let minulého století, ale v poslední době prošla zásadní rekonstrukcí a modernizací. Restaurace je bez obsluhy, pití se objednává u baru, jídlo u pultu. Mám štěstí, že před mým příchodem začala po předchizím výpadku opět jít elektřina, stejně ale musím čekat, až obsluha zprovozní počítač.
Od chaty sestupujeme k místu, kam postupně přijíždějí offroady, které nás svážejí na parkoviště k autobusu.

1. Dobrý den,

rád bych se na něco zeptal ohledně výletu k rilským jezerům. Chystáme se tam toto léto a ve všech různých zdrojích čtu, že lidé jezdí do Sapareva Banja a pak taxíkem, nebo autobusem nahoru. Já bych rád dojel vlastním autem ke spodní stanici lanovky k chatě Rilská jezera. Z ubytování mi napsali, že to lze, ale je mi divné, proč teda všichni jezděj autobusem, nebo taxi. Nevíte náhodou, jestli jsou tam nějaká omezení co se týká vjezdu na místní silnice co vedou nahoru k vodopádu a lanovce? Děkuji, Ondřej

1. Zdravím, já osobně si myslím, že většina lidí do Bulharska nejezdí vlastním autem, což je důvod, že si berou taxi nebo bus. Takže by se tam autem snad mělo dát vyjet bez problémů (letos se tam taky chystáme). Ale s určitostí to říct nemůžu.
      Hezký den, Petr

2. Děkuji za návštěvu mého blogu, odpovědí na Váš dotaz Vás bohužel zklamu. Jako účastník autobusového zájezdu jsem si nevšímal případných dopravních značek, které bych jako řidič nepřehlédl. Třeba je tam povolen jen vjezd autobusům a taxi, nevím.