pondělí 23. listopadu 2015

Co jsem také přečetl______Zatím dobrý. Mašínovi a největší příběh studené války

„Zřejmě žádný příběh z moderních českých dějin nevyvolává tolik protikladných soudů jako „případ“ bratrů Mašínových. Jaké stanovisko zaujmout k tomu, co se tehdy stalo? A jsme vůbec s to pochopit, co všechno aktéři tohoto příběhu prožívali?“ ptá se text na záložce.

Hned v úvodu se autor Jan Novák přiznává, že k bratrům Mašínovým přistupuje s obdivem, přesto se však opírá o dokumentární materiály a faktografické zdroje. Přitom se neomezil pouze na dvojici prchajících bratrů Cyrila a Josefa – jeho román začíná důkladným popisem jejich rodinného zázemí, zejména líčením života jejich otce Josefa Mašína, válečného hrdiny. Josef Mašín starší v Novákově pojetí představuje velkého kladného – a zároveň tragického – hrdinu se vším všudy. Nesentimentální voják bojuje v první válce, kde získává ostruhy, ale po válce si s „vojáky do míru“ neporadí. Ve druhé světové válce se logicky stává hlavou odbojové skupiny, nasazuje svůj život a nakonec také umírá. Po boku mu stojí jeho manželka Zdena, žena, kterou nakonec zlomí až komunistické vězení. 
Z toho pak jaksi přirozeně vyplývá, že „jablko nepadá daleko od stromu“ – ve druhém oddíle následuje popis krátké poválečné euforie a následné prudké deziluze. Otcova památka je pošlapána, svět se řítí do záhuby. Jednání bratrů Mašínů se zdá být pochopitelným důsledkem. Jádro rozsáhlého románu samozřejmě tvoří oddíl věnující se důkladnému popisu útěku pětičlenné skupiny pod vedením obou bratří, neméně pozornosti se ovšem dostává části mapující osudy jejich blízkých a spolupracovníků, kteří zde zůstali, a také pozdějšímu životu Mašínů ve Spojených státech. Zde jako by i sám autor projevil trochu zklamání – z hrdinů se za oceánem stali obchodníci.
Způsob, jímž Novák konstruuje svůj rozsáhlý román (776 stran!), je velmi zručný a poutavý – za sebou volně řazené jednoduché věty zvyšují napětí, někdy mají téměř dialogický ráz, tu a tam se objeví náznak věcí příštích. Autor si umí se čtenářem pohrát, poodhalí mu, co ví, a pak se vydá jinou cestou, dopřává si odbočky, aby se pak vracel ke svému ústřednímu příběhu s chutí o to větší. Jeho vyprávěcí způsob je „rychlý“ – jako útěk, a nebo jako náhlé zatýkání. Osudy Mašínovy rodiny předkládá jako skutečně velký příběh se vším všudy. Vytváří zde pravé hrdiny z masa a kostí, ale schopné nadlidských výkonů. Je celkem lhostejné, nakolik čerpá ze skutečnosti, jeho příběh funguje totiž především jako román – a to jako román čtivý, dobrodružný, ba strhující. Nejnapínavější jsou paradoxně zejména první kapitoly, pojednávající o Josefu Mašínovi starším, a téměř poslední, líčící osud sestry Zdeny, která zůstala v Čechách. Hrdinství zcela jiného typu, beze zbraně, a přesto silné.
V nekonečných sporech o bratry Mašíny a význam jejich odbojové činnosti proti komunistickému režimu bychom neměli zapomínat, že jde o román, o fikci. Jan Novák je ovšem spisovatel a má plné právo na autorskou licenci a na výstavbu příběhu tak, jak uzná za vhodné. Za svůj román obdržel cenu Magnesia Litera 2005 pro nejlepší knihu roku. 
Jan Novák (*1953 v Kolíně) v šestnácti letech emigroval s rodiči a sestrami do Rakouska. Po roce stráveném v uprchlických táborech zakotvil v Chicagu, kde vystudoval University of Chicago a kde žije s rodinou dodnes. Svou první knihu Striptease Chicago napsal v roce 1982 česky na zakázku Josefa Škvoreckého, ale od 1. poloviny 80. let píše většinou anglicky. Kromě beletrie se věnuje i literatuře faktu, píše divadelní hry a filmové scénáře a v poslední době natáčí dokumentární filmy. Z knih jmenuji alespoň The Willys Dream Kit (1985), česky Miliónový džíp, Samet a pára (1992) a Komouši, grázlové, cikáni, fízlové (1997).

Žádné komentáře:

Okomentovat