neděle 27. března 2016

Velikonoční vycházka

Krásná slunečná Velikonoční neděle lákala do přírody, odolat prostě nešlo.

Jedeme do Horní Krupé, obce vzdálené asi deset kilometrů severně od Havlíčkova Brodu. První písemná zpráva o ní se objevuje v roce 1265, kdy již stál hrad Ronovec, jehož zřícenina se nachází asi sedm kilometrů odtud. Svůj význam získala obec v době evangelizačního hnutí v 16. a na počátku 17. století, kdy zde působili čeští bratři. Ti se ještě po bitvě na Bílé hoře scházeli v lesích kolem Krupé ke společným modlitbám, a tak není divu, že právě v Krupé byl v roce 1847, po uvolnění náboženských poměrů, postaven evangelický kostel, který slouží dodnes.
Horní Krupé patří místní části Lysá, Údolí a Zálesí, celkový počet obyvatel je 520. Současná zástavba obce se dělí na starší historickou, kterou tvoří převážně zemědělské usedlosti a novější rodinné domky, které vznikly po druhé světové válce.
Auto necháváme na návsi u budovy obecního úřadu a vydáváme se na cestu k Jelení studánce. Od kostela pokračujeme mírně stoupající silnicí směrem na Olešnou, ale brzy z ní odbočujeme doleva na polní cestu. Míjíme dva malé rybníčky a vstupujeme do Kráteckých lesů, které dostaly jméno podle nedalekého dvora Kráty. Nachází se tu Jelení studánka, respektive dvě Jelení studánky

Nedopatřením se stalo, že v 60. letech minulého století skauti pamětním kamenem mylně označili východní studánku, zatímco evangeličtí věřící se v pobělohorské době, kdy byli pro svou víru pronásledováni, scházeli u studánky západní.
Od posledního panelu naučné stezky pokračujeme po neznačených lesních cestách na Volský vrch, který je výškou 598 m nejvyšším bodem v širokém okolí. Vyhlídka je však nikoli z vrcholu, ale od okraje lesa, a to jen v rozsahu 180 stupňů od severu k jihu.
Dříve tudy vedla modře značená turistická trasa, byla však přeložena a zůstaly jen staré směrovky vrostlé do kůry statného buku. Opodál jsou na stromě nové oranžové směrovky lyžařského značení.

Vracíme se k autu do Horní Krupé a odjíždíme směrem k ZálesíNa rybníku, který místní nazývají Pod Zálesím, se nachází maketa legendární lochneské příšery. Na rozdíl od pravé Nessie není opředena žádnou záhadou, je to jen atrakce pro děti, kterou kdysi nechala zhotovit místní tělovýchovná jednota.