Stejně jako náš DP Cestami Jaroslava Haška, má i pochod v Třešti letos svůj 32. ročník. Po mnoha letech jsme se opět vypravili ke studánce skryté v kapradí, z níž vytéká úzký potůček. Znalci namítnou, že Dyje pramení v Rakousku – a mají pravdu. Zde totiž začíná Moravská Dyje, což pořadatelé v názvu svého pochodu nezdůrazňují.
Z Třeště se vydáváme na cestu kolem Vaňovského rybníka a podél železniční tratě přicházíme k hodickému nádraží.
Nápis Expozice železniční tratě Kostelec – Slavonice avizuje muzeum místní dráhy, které bylo otevřeno loni v létě na zahradě drážního domku.
Je zde vystaveno například nářadí ze stavby, jako například podbiják, přejezdový kříž z roku 1888, železniční značky, závory, kolejnice, výhybky, části uniforem, železniční petrolejky, ale také razítka, odznaky, grafikon z roku 1898, fotografie, stručná historie trati, plakáty ze zahájení provozu a řada dalších exponátů. Většinu z nich, od těch drobných až po velké, nashromáždil bývalý výpravčí, železničář tělem i duší Jiří Holoubek. O tom, že se o „své“ nádraží stará vskutku příkladně, svědčí nejen živý plot sestříhaný do tvaru vlakové soupravy, ale i účast ve finále soutěže O nejkrásnější nádraží 2010. Názvu „muzeum“ se však Jiří Holoubek brání. Prý je to jen sbírka toho, co za svůj železničářský život nashromáždil a co mu kamarádi dali.
K zajímavé historii trati jen stručně. Generální projekt místní dráhy Kostelec – Telč o délce 23,3 km byl vyhotoven v říjnu roku 1896, dráha končila ve stanici Telč na východ od města, aby bylo možné její pokračování do Dačic. Stavbu provedla česká stavební firma Jan Kubíček z Prahy, která v březnu 1897 obdržela koncesi a v září začala se stavbou. Zahájení pravidelného veřejného provozu proběhlo bez jakýchkoliv oslav 13. srpna 1898, kdy byl vypraven první pravidelný smíšený vlak z Telče do Kostelce. Koncese na stavbu pokračování dráhy z Telče do Slavonic byla udělena již v červenci 1899, ale až o dva roky později bylo provedeno výběrové řízení na zadání stavby, které opět vyhrála firma Jan Kubíček z Prahy. Stavba trati se rozeběhla v červenci 1901 a v neděli 7. září 1902 byla dána slavnostně do provozu jízdou zvláštního vlaku. A konečně dne 20. června 1900 byla akciové společnosti místní dráhy ve Zwettlu udělena koncese na stavbu a provoz místní dráhy Waidhofen – Slavonice, dlouhé 27,5 km. Provoz byl slavnostně zahájen dne 21. června 1903, čímž byla dobudována spojovací trať mezi stanicemi Rakouských státních drah Kostelec-Cejle a Schwarzenau. Po druhé světové válce byl železniční přechod do Rakouska používán jen výjimečně – pro mimořádné zásilky. V únoru 1948 přišel komunistický převrat a v dubnu 1951 bylo železniční spojení mezi Slavonicemi a rakouskou zastávkou Fratres definitivně přerušeno. Z důvodu zabránění možnému projetí vlaku z české strany do Rakouska bylo v hraničním úseku dráhy sneseno deset metrů kolejí a v roce 1971 došlo k odstranění celé trati od státní hranice až do Slavonic. Po pádu železné opony koncem roku 1989 byly zahájeny soukromé a občanské iniciativy na znovuobnovení úseku Slavonice – Fratres, ale ani po dlouhých mezistátních jednáních na regionální úrovni, ani po ustanovení česko-rakouská komise, vypracování a schválení projektu k realizaci nedošlo. Prý finanční krize, která postihla Evropu, přehodnotila priority… Myšlenka propojení železnicí zřejmě definitivně skončila, na rakouském úseku tratě má vzniknout cyklostezka.
Turistická značka ve skalce |
Hodice drželi již počátku 14. století vladykové sídlící na zdejší tvrzi. V roce 1538 však přestaly být sídlem panství a staly se součástí panství třešťského, což přineslo úpadek. Zmizel pivovar, mlýny i pila a během dalších let zmizela i poslední památka na kdysi utěšené panství – tvrz. Dnes mají Hodice necelých osm set obyvatel a sídlí zde akciová společnost Vysočina Hodice, od roku 2009 součást firmy Krahulík – Masozávod Krahulčí, a. s., známá výrobou uzenin, především trvanlivého salámu Vysočina a „přejetého“ salámu, oficiálně nazývaného Lovecký. My si ze zvědavosti necháváme nakrájet místní specialitu s velkými kusy masa – fermentovaný salám Corrida.
Je domovem několika ohrožených druhů organismů. Část hladiny je porostlá listy leknínu bělostného, který v tuto dobu bohužel ještě nekvete, břehy patří rašeliníku, ostřici šedavé, zábělníku bahennímu, šišáku vroubkovanému, violce bahenní, plavuníku zploštělému, plavuni pučivé a plavuni vidlačce. A co se týče živočišné říše, jednoznačně se zde rozprostírá království obojživelníků. Žije tu skokan krátkonohý, čolek horský, čolek obecný i čolek velký. Proto také bylo jezírko roku 1984 vyhlášeno chráněným územím.
Ze silnice odbočujeme na zelenou značku, která nás po několika stovkách metrů přivádí k pramenu Moravské Dyje. Leží v nadmořské výšce 653 metrů, Moravská Dyje se po osmašedesátikilometrové pouti převážně jižním směrem stéká s mohutnější Rakouskou Dyjí a vytvářejí spolu vlastní Dyji, německy zvanou Thaya. Nad studánkou obrostlou svěžím kapradím se nachází kopie plastiky Jarní studánka od třešťského rodáka akademického sochaře Jaroslava Krechlera.
Schyluje se k dešti a je chladno, a tak místo vody ze studánky přijde vhod hlt teplého čaje z termosky. Stejnou cestou se vracíme k silnici a až do Třeště už asfalt neopustíme. V cíli nás čeká teplá bramboračka a diplom, ten už ovšem vychladlý.
Opouštíme Třešť, ale domů ještě nejedeme. Máme v plánu návštěvu Roštejna. Úzkou asfaltkou se blížíme ke hradu a udivuje se nás přibývající množství aut zaparkovaných všude, kde je kousek volného místa. Je sice začátek května a počasí vhodné k výletu, ale co je moc, to je moc. Vše se vysvětluje, když se přiblížíme hradu na dohled: koná se tu Roštejnský hodokvas, podle plakátů akce s takřka dvacetiletou tradicí. Jedná se o přehlídku představení s historickou a historizující tematikou, šermířské, divadelní, taneční, kejklířské, hudební a ohnivé vystoupení skupin a umělců z různých koutů Vysočiny, je zde také tržiště, ukázka řemesel a zábavné aktivity pro děti. V bráně do nádvoří se platí vstupné, ale ti, kteří mají zájem jen o hrad, jsou směrování přímo k pokladně. Za prohlídku platíme 40 Kč, což je na dnešní dobu až podezřele málo. Záhy přicházíme na to, proč tomu tak je: vstupné se týká trasy B, protože trasa A je z důvodu rekonstrukce elektroinstalace do 25. června uzavřená.
Pozdně gotický hrad zvedající se na skalnatém vrchu ve výšce 677 m n. m. byl vybudován pány z Hradce v první polovině 14. století. V 70. letech 16. století jej nechal Zachariáš z Hradce přestavět v duchu renesance na lovecký hrádek s rozlehlou oborou. Dalšími majiteli byli Slavatové z Chlumu a Košumberka, Lichtenštejnové z Kastelkornu a Podstatští z Lichtenštejna. V roce 1945 byl hrad zestátněn a dnes je majetkem Kraje Vysočina ve správě Muzea Vysočiny v Jihlavě. Po zásahu věže bleskem v roce 1915 hrad vyhořel, zásadní opravy však začaly až v roce 1958. Část byla pro veřejnost otevřena roku 1969, zbytek až v roce 1982.
Trasa B začíná v dlouhé chodbě Malého ochozu, kde je umístěna výstava Strašidla českých zemí. Příšerky a obludky, oblíbené i obávané, se nacházejí většinou pod krovem, jsou dílem Aleše Drašnara ze Slavoňova a mají úspěch u dětí i dospělých. Z téže dílny pochází drak umístěný na Kunětické hoře (psal jsem o tom zde).
Následuje oratoř renesanční kaple, původně zasvěcené sv. Eustachovi, patronu lovců, a poté Velký ochoz, který je nyní vybaven loveckými zbraněmi, trofejemi zvěře i obrazy s loveckými motivy. Posledním přístupným sálem je sál Botanický, vyzdobený velkoplošnými renesančními nástěnnými malbami představujícími 492 rostlin z různých podnebních pásem s popisky v němčině. Malby doplňují preparovaná zvířata z lesů Vysočiny.
Dominantou hradu je původní sedmiboká věž vysoká 53 metrů. Jako odměnu za vyšlapání 103 schodů poskytuje daleký výhled do okolní krajiny, nikoli však v dnešním uplakaném odpoledni, pročež se vracíme k autu a odjíždíme domů.
Ahoj Jardo,
OdpovědětVymazatpřečetl jsem si s chutí krásný článek. Jsi opravdu psavec.
Zdraví Tě a děkuje
Mirek S.