neděle 18. září 2016

Co jsem také přečetl_______________ _____________Mrtvým vstup zakázán

Nostalgie je název speciálu časopisu Rytmus života, který nečtu ani neprohlížím, ale čirou náhodou se mi dostalo do ruky číslo 4/2016, v němž mě zaujaly první řádky o filmu Čtyři vraždy stačí, drahoušku.

„Předlohou pro snímek z roku 1970 se stala detektivka jugoslávského spisovatele Nenada Brixiho (†60) s názvem Mrtvým vstup zakázán. Místy až groteskní kriminální příběh vyprávěl o americkém novináři, kterého náhoda zapletla do situace, v níž se dvě bandy gangsterů chtěli zmocnit šeku na milion dolarů a svádějí spolu nemilosrdné boje.“
Nenad Brixi? A Mrtvým vstup zakázán? Vždyť to je detektivka, která se mi zamlada tak líbila, že jsem si ji s odstupem času přečetl podruhé, což běžně nedělám. Ale tu přece napsal Timothy Tatcher, spisovatel, kterého sice neznám a nic jiného jsem od něj nečetl, ale jméno mi v paměti utkvělo! 
I sáhl jsem do knihovny a vytáhl útlý brožovaný výtisk vydaný v roce 1964 vydavatelstvím a nakladatelstvím ROH Práce v knižnici Románové novinky, která se prodávala ve stáncích Poštovní novinové služby za 5 Kčs. Nalistoval jsem tiráž a v ní se dočetl:
„Ze srbochorvatského originálu Mrtvacima ulaz zabranjen přeložil Pavel Lovrič.“ Následně jsem do vyhledávače Google zadal Timothy Tatcher – a už mám jasno!
*  *  *
Timothy Tatcher je pseudonym chorvatského novináře, spisovatele, dramatika, zakladatele a redaktora několika časopisů Nenada Brixiho (*4. 5. 1925 Varaždinske Toplice, †17. 8. 1984 Záhřeb).  Byl známý jako autor nenáročných humorných detektivek, ideálního čtení pro okamžiky oddechu, třeba na dovolenou nebo na večery, kdy není člověk únavou schopný vnímat náročnější čtení. Oblíbené byly na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy vyšly například tituly jako Soutěž za milión, Tři a půl mrtvých a Slyší to celý dům. 
Děj knihy je velmi jednoduchý. Jednoho dne zazní zvonek u dveří Timothyho bytu a místo Jenniffer, kterou očekává, „vstoupí“ mrtvola neznámého muže. Nenápadný a zakřiknutý redaktor místních novin Timothy marně policii vysvětluje, že není vrah a ořechovým likérem nebohého muže neotrávil on. Tím začíná groteskní děj, do kterého vstupují mírně slabomyslní policisté, dvě gangsterské bandy, krásné dívky a někde je i šek na milión dolarů. I když čtenář po celou dobu ví, jak příběh dopadne, zaručuji, že se bude bavit. Kniha Mrtvým vstup zakázán nepatří ke klenotům světové literatury, ale k těm knihám, které nezklamou, když chceme číst ve chvílích, kdy si potřebujeme odpočinout. 
Na závěr dodávám, že knihu v roce 2012 znovu vydalo nakladatelství XYZ, stojí 249 Kč a na obálce je Oldřich Lipský se zakrváceným nožem v ruce.

Žádné komentáře:

Okomentovat