neděle 17. září 2017

Na kolech v Trojzemí (III)

(předchozí článek Na kolech v Trojzemí II)
Nedělní vyjížďka do Bílého Kostela nad Nisou

V neděli ráno už někteří balí a odjíždějí domů, pořizujeme společné foto (někteří už ale chybějí)...
... a nás pár nadšenců ještě vyráží na kratší vyjížďku. Jedeme do Hrádku nad Nisou, na náměstí se zastavujeme v infocentru...
... a pokračujeme směrem na Chrastavu po mezinárodní cyklotrase Odra–Nisa. Takhle to zní docela hrdě, ve skutečnosti ovšem šlapeme po nepříliš kvalitní silnici III. třídy. Ale jsme vděčni za minimální provoz. Asi po deseti kilometrech přijíždíme do obce Bílý Kostel nad Nisou. Ve 13. století ji založili němečtí kolonisté, přistěhovaní na pozvání přemyslovských panovníků. Sami tehdejší obyvatelé nazývali svoji ves Heinrichsdorf, tedy Jindřichov, patrně podle tehdejšího majitele panství Jindřicha z Donína. Když byl ve 14. století v obci postaven kostelík se zdaleka viditelnou bílou omítkou, objevil se v historických materiálech latinský název Alba ecclesia, tedy Bílý Kostel.
Na místě původního, výše zmíněného kostela stojí raně barokní kostel sv. Mikuláše z let 1679–1691. Hranolová, v horní části osmiboká věž zakončená plechovou cibulí s lucernou pochází z roku 1783.
Odbočujeme z hlavní silnice a po pravém břehu Nisy přijíždíme k malému Minimuzeu másla a chleba, které si ve svém domě zřídili manželé Hyškovi.
Na rohu budovy stojí obří máselnice tlučka, kterou si Hyškovi nechali vyrobit v roce 2010. Je vysoká 291 centimetrů a vešlo by se do ní tři sta litrů smetany. V praxi vyzkoušena nebyla, to by se kolem ní muselo postavit lešení a čtyři chlapi by se měli co ohánět. Jde pouze o raritu zapsanou do české Knihy rekordů, stejně jako obří forma na šedesát kilo másla.
V muzeu však nejde o rarity, vzniklo postupným získáváním historických exponátů spojených se zpracováním mléka a výrobou produktů z něj – másla, tvarohu a tvarůžků. K vidění jsou zde odstředivky na mléko, různé typy máselnic (dřevěné, skleněné i kovové), v nichž se ručně stloukalo máslo, formy a dózy na máslo, bandasky na mléko, krajáče, smetaníky, odměrky a podobně. Celkem na sto dvacet exponátů, většinou funkčních. Jako bonus přidává Vlastimil Hyška, majitel muzea a průvodce v jedné osobě, vysvětlení rčení „Mít máslo na hlavě“. Vzniklo ve středověku Francii, kdy nepoctivá selka prodávala nepoctivé máslo, za trest byla postavena v pravé poledne na pranýř s hroudou jejího másla na hlavě a musela tam stát tak dlouho, dokud se máslo nerozpustilo.
Je zde také malý chlebový koutek, kde jsou umístěny díže na zadělávání těsta, kopist na míchání, síta na prosévání mouky a lopata na sázení bochníků chleba do pece.
Na zahradě stojí replika staré pece na pečení chleba. Je plně funkční a několikrát do roka slouží k ukázce pečení chleba a jiných dobrot.

Z Bílého Kostela nad Nisou stoupáme do obce Václavice a pak už pohodlnou jízdou, při níž míjíme hrad Grabštejn, se vracíme do Hrádku nad Nisou. V restauraci Na Jihu, ležící na jižním (😀) břehu jezera Kristýna se zastavujeme na oběd. Ujeli jsme 30 kilometrů,...
... loučíme se s jezerem Kristýna...
... a stejnojmenným penzionem...