úterý 29. prosince 2020

Údolím Výrovky

Výrovka není jen horská bouda v Krkonoších, ale také jiný název Vavřineckého potoka, levostranného přítoku Labe v okrese Kolín

Vavřinec je obec asi 18 km západně od Kutné Hory a žije v ní necelých 550 obyvatel. Znak schválený 4. dubna 2019 tvoří modro-zlatě polcený štít, v němž je nad trojvrším (symbolizujícím tři katastrální území, z kterých se obec skládá) opačných barev vpravo zlatý rošt (na kterém byl umučen sv. Vavřinec, patron obce) a vlevo doleva obrácená černá mnišská kutna (černá barva patří řádu sv. Benedikta z konvetu Sázavského kláštera, majitele obce). Modrá barva ve znaku symbolizuje Vavřinecký rybník.

*  *  *
Auto necháváme na malém parkovišti nedaleko kostela stojícího na vyvýšeném středu obce. Gotický kostel natolik zchátral, že v roce 1876 byl zbořen a v historizujícím přechodném stylu na pomezí románského a gotického slohu postaven nový podle návrhu architekta Františka Schmoranze (autora přestavby zámku ve Žlebech či znovupostavení věže kostela v Polné). Jako stavební materiál byl použit kámen z místního lomu, bílý pískovec pochází z lomů u Kutné Hory a červený z Nučic. Hotová stavba byla vysvěcena 14. října 1877.
Výlet opět koncipujeme jako směs turistiky a geocachingu, takže jdeme nejprve k rybníku. Owner si dal na kešce záležet, a protože v listingu uvádí, že ho potěší fotka nějakého místního vodního ptactva, fotím mu alespoň kachny:
Od rybníka se vracíme do vsi a po modré turistické značce vyrážíme do údolí Výrovky nazývaného také Vavřinecké údolí. Fouká hodně silný vítr, a tak jsme rádi, když začne cesta klesat a blíží se k lesu, byť silně poznamenanému kůrovcovou těžbou. Sestupujeme k posledním domkům obce Církvice a za mostem přes Výrovku modrou značku na čas opouštíme. Důvodem je keška, kterou její ownerka nazvala Kubišova skála. Jdeme ještě kousek po silnici a pak lesem.
Skála vystupuje ze svahu nad pravým břehem Výrovky, zatímco na levém bývá vždy v&nbsplétě tábor kolínského oddílu T. K. Průzkumník.
U paty skály je připevněna jednoduchá pamětní deska s jménem a dvěma letopočty. Jedná se o vzpomínku na oddílového vedoucího Jakuba Dvořáka, tedy Kuby zvaného Kubiš, který tragicky zahynul 19. srpna 1998 krátce po svých dvacátých narozeninách.
*  *  *
Pokračujeme podél Výrovky, která v těchto místech mohutně meandruje. Každoročně druhou říjnovou sobotu a neděli se mění v poměrně rozvodněnou říčku, když se kvůli výlovu vypouští Vavřinecký rybník. Toho využívají vodáci, kteří se tu sjíždějí z celé republiky, a by potok spluli na akci pořádané oddílem vodní turistiky Pečky. Start jednoho z největších amatérských vodáckých závodů u nás je ve Vavřinci a vodáci splouvají 16 km dlouhý úsek až nad obec Toušice.
Vracíme se na silnici, ale záhy z ní odbočujeme na neznačenou lesní cestu, kterou později také opouštíme a kolem skalnatého hřebínku sestupujeme na úzkou silničku s „naší“ modrou značkou. Do tichého a téměř zapomenutého údolí pronikli ve 20. století trampové z okolí a místo si pro jeho divokost pojmenovali Dakota.
Dnes je tu rozlehlá chatová osada Buda a na jejím severním konci stejnojmenný mlýn. Nejstarší záznam o jeho existenci pochází ze zásmucké matriky k roku 1669. V proce 1899 jej koupil Jan Rančák, majitel a ředitel účetní a obchodní školy v Praze, který zde plánoval zřídit lázně. V témže roce mlýn vyhořel, byl opraven a zřízen v něm zájezdní hostinec. K rekreačním účelům slouží objekt dodnes.
Absolvujeme krátkou odbočku z modré značky doleva do kopce, kde stojí někdejší vila Viktoria postavená v roce 1905 manžely Kašparovými. Nacházely se v ní pokoje pronajímané jako letní byty. Později vila vystřídala několik majitelů, než ji v roce 1923 koupil spolek ZEMGOR – Sjednocení ruských činitelů městských a venkovských samospráv v Československé republice se sídlem v Praze – a zřídil zde sanatorium pro uprchlíky z bolševického Ruska. V polovině 30. let převzal sanatorium od zadluženého spolku Československý červený kříž, který zde provozoval jak sanatorium pro ruské uprchlíky, tak ozdravovnu pro nemocné tuberkulózou. V letech 1949 a 1950 zde byly ubytovány řecké děti, poté byl objekt upraven pro sociální účely. V současné době zde sídli Domov Buda, poskytovatel sociálních služeb pro občany s chronickým duševním onemocněním a s mentálním postižením.
Naproti vile stojí kaple Nanebevzetí Panny Marie z roku 1900, postavená níkladem Jana Rančáka, vysvěcená 9. září téhož roku. Kaple měla sloužil výletním a lázeňským hostům k bohoslužbám, dnes je poněkud zchátralá.
Je zde stage jednoduché multikeše, takže zjišťujeme indicie potřebné k výpočtu souřadnic a vyrážíme pro finálku. Po jejím nalezení pokračujeme po modré značce podél Výrovky k mlýnu Davídkov. Cesta je rozblácená až hrůza, odbočujeme ke dvěma „stejdžím“ další „multinky“ a nemáme pražádnou radost u toho, že pro finálku se musíme kousek vrátit!
Potom znovu k mlýnu a vzhůru lesní cestou, která se později mění v polní a ústí v obci Nesměň, která je administrativně součástí nedalekých Zásmuk. Slunce už zapadlo, takže do Vavřince už přicházíme téměř za tmy...