sobota 13. srpna 2022

DP Krajem malířů Vysočiny

Turistika v okolí Hlinska

Než se vydáme na start dálkového pochodu, věnujeme se krátkou dobu geocachingu. Máme v úmyslu „odlovit“ tři předem doma vyluštěné mysterykeše. První mysterka, jejíž souřadnice se luštili z hebrejského nápisu, se týkala židovského hřbitova nalézajícího se na západním okraji Hlinska, druhá mysterka byla věnována historii firmy ETA Hlinsko a třetí s názvem Čertův strom nás přivedla ke krásnému Pospíšilovu dubu na Čertovině, chráněnému památnému stromu s obvodem kmene 480 cm.
Teprve když jsme ukojili keškařské choutky, vracíme se do centra, konkrétně k budově Gymnázia K. V. Raise, kde je start a cíl pochodu. Po takřka nezbytném kafíčku vyrážíme přes náměstí s výraznou budovou radnice...
... ven z města. Po souběhu červené a modré turistické značky procházíme kolem památné lípy s obvodem kmene 465 cm a z rozcestí U Vodojemu pokračujeme už jen po modré do osady Hamry, která byla od 14. do 18. století známým střediskem železářské výroby. Při dvou hutích pracovaly hamry na zkujnění surového železa, výrobu polotovarů a nástrojů. Železná ruda se těžila v okolí.
Modrá turistická značka nás spolu se značením Vlastivědné stezky krajem Chrudinmky vede lesy, v těchto končinách zatím nestiženým kůrovcovou kalamitou. Od rozcestníku Lány přecházíme na vlastní značení v podobě dvou nastříkaných bílých terčů, po němž se dostáváme do obce Jeníkov. Zhruba v její polovině odbočujeme na polní cestu a mírným stoupáním přicházíme na vrch Hrobka (687 m):
Netřeba asi dodávat, že tuto krátkou odbočku jsme si přidali kvůli dalšímu zápisu do www.vrcholovka.cz. Na lavičce pod vodárnou skrovně obědváme z vlastních zásob a souběžnou cestou se vracíme do Jeníkova. Značení pořadatelů nás směruje na vrch Pešava (697 m) se zdaleka viditelným vysílačem:
Nejsem tu poprvé a nehodlám se opakovat, takže jestli chcete nějakou zajímavost, najdete ji na tomto blogu tady.
Přicházíme na žlutou značku, ale dlouho se jí nedržíme. Na stromě totiž visí od pořadatelů mapka se vzkazem, abychom kvůli těžbě raději použili souběžnou lesní cestu. Na žlutou se dostáváme u rozcestníku Ratajské rybníky a jdeme po ní až téměř do cíle.
V rámci Hlineckých slavností probíhá v sousední památkové rezervaci lidové architektury zvané Betlém jarmark, procházíme mezi stánky a roubenými chalupami,...
... ale končíme pod náměstím na venkovní terase restaurace U Tvrze, se kterou už máme dobré zkušenosti:
Domů ještě nechvátáme, sedáme do auta a jedeme se podívat pár kilometrů za Hlinsko k Vojtěchovské rozhledně (kde je mimochodem také jedna keška)...
... a na Dědovský kopec (676 m). Přes Kameničky se vracíme do Hlinska a odtud domů.