pondělí 12. července 2010

Toulky po horách 2010

Bieszczady a Laborecká vrchovina
1. den – pátek 2. července
Na cestu se vydáváme krátce po poledni, jedeme po dálnici přes Brno a dál stejně jako loni přes Slavkov do Starého Hrozenkova. Tam tankujeme, kupujeme slovenskou dálniční známku a nový autoatlas Slovenska. (199 Kč). V předzahrádce si vypijeme kafko a pokračujeme přes Drietomu na dálnici kolem Trenčína a přes právě otevřený úsek kolem Povážské Bystrice až do Žiliny. Pod Strečnem se vytváří kolona, ale od Vrútek už je pohoda. Ubytovnu v Ružomberoku, kde jsme si předem zajistili přespání, nacházíme bez problémů.

2. den – sobota 3. července
Ivachnové jedeme po dálnici až na křižovatku Poprad-východ, kde dálnici opouštíme a hned nato nás čeká objížďka. Přes Dobšinou do Revúce je to asi 80 km. V obci Slavec zanechávám osádku auta s jejich bágly a pokračuji dál. V Moldavě nad Bodvou tankuji, do Medzilaborců ujedu 202 km, celkem z domova je to 770 km.
Ve stanici Medzilaborce-mesto se setkávám ostatními zhruba třiceti toulkaři a v 16.30 hod. odjíždíme vlakem do Komanczy
Když si v loňských Toulkách přečtete podrobnosti o trati a tunelu, nebudete se divit, že jsem se vnutil do kabiny strojvedoucího a fotil průjezd Lupkovským tunelem.
Novém Lupkowě přestupujeme do polského vlaku, z něhož vystupujeme ve stanice Komancza-Letnisko a pěšky šlapeme po úzké asfaltce do kopce k chatě neboli schronisku. Někteří účastníci mají ubytování přímo na chatě, jiní v nedalekých čtyřlůžkových chatkách tvaru vysokého A.

3. den – neděle 4. července
Podle Ivaniných propozic trasa botasková a časově nenáročná – ve skutečnosti je pravda jen z první poloviny, protože se z túry vracíme po deseti hodinách...
Po snídani odjíždíme vlakem do Nového Lupkowa, abychom kousek za tunelem začali Szlak Dobrego Wojaka Szwejka, značený černožlutou turistickou značkou, občas doplněnou tabulí s textem z této světoznámé knihy. Společně s modrou značkou jdeme až na Zubensko, kde modrá odbočuje, ake my pokračujeme ke schronisku Zagroda Chryszczata. Objednáváme si pivo žubr a sedíme venku pod obřími slunečníky.
Následuje Smolnik s pravoslavným kostelem sv. Mikolaje a později na Ivanino doporučení odbočujeme do nedaleké obce Mikow, která má být podle ní živý skanzen, ale ve skutečnosti nic moc, jen několik uniformních dřevěných domků a stejně uniformních dřevěných stodol. Vracíme se a procházíme údolím řeky Oslawy, kterou čtyřikrát brodíme. Naštěstí nikoliv hlubokým korytem, ale oficiálními mělkými brody s položenými betonovými
panely. Vody je v nich vždy nejvýše do půli lýtek.

V Duszatynu krátce posedíme před „červenou“ hospůdkou, ale hrozivé tmavé mraky nás nenechávají v klidu.
 Přes Preluki přicházíme do Komanczy, ale ještě nás čeká naučná stezka kolem dvou dřevěných kostelů a teprve potom sestup k našemu schronisku.

4. den – pondělí 5. července
Vycházíme od chaty po červené a „švejkovské“ značce přes Wahalowski Wierch (555 m), pokračujeme na Kamieň (717 m) a dál po loukách prudkým svahem až na vrch Tokarnia (778 m) Tam obědváme z vlastních zásob a rozhodujeme se nevracet se stejnou cestou, ale jít oklikou přes dvě vesnice. V jedné posedíme na zahradě domku, v němž je sklep neboli obchod. Pijeme láhvové pivo a čekáme, až přejde krátká ale vydatná přeháňka, a teprve potom pokračujeme nejprve po silnici a pak přes louku neznačenou cestou do sedla. Přichází tam zprava švejkovská značka, po které jdeme na rozhlednu Rzepedka (708 m). Tedy ona to snad ani rozhledna není, posuďte sami.
Další cesta vede po nechutné panelové cestě dolů, do obce Rzeped a pak po silnici do Komanczy.
5. den – úterý 6. července
Až do Duszatynu jdeme stejnou cestou jako předevčírem. V červené hospůdce je domluveno, že bude otevřená i když přijdeme dříve, než je v kraji zvykem, a tak chvilku posedíme, dáme kafko a pivko a teprve potom pokračujeme dál po červené značce. Mírně stoupáme podél potoka Olchowaty k přírodní rezervaci Zwiezlo, kterou tvoří dvě Jezera Duszatyňskie, vzniklá v roce 1907 sesuvem svahu hory.

Hustým bukovým lesem stoupáme na vrchol Chryszczata (997 m) s betonovým pilířem a sousedním křížem s tabulkou o někdejším výstupu pozdějšího papeže Jana Pavla II. V okolí tohoto vrchu se odehrávaly krvavé boje v době první i druhé světové války.
Po modré značce klesáme do sedla nad Turzaňskem, takže logicky pak zase následuje stoupání, a to na vrchol Sulila (759 m), kterému přezdívám Sulika. Po neznačené cestě hřebenem s krásnými výhledy šlapeme k dřevěnému kostelíku v Turzaňsku a pak po silnici do Komanczy.

6. den – středa 7. července
Od rána prší, naštěstí je na programu přesun s bágly objednaným slovenským autobusem do Sanoku. Město Sanok je důležitým kulturním, průmyslovým a dopravním centrem. Leží na soutoku řek San a Wisłok v nadmořské výšce 320 až 360 m n. m. a žije v něm asi 40 000 obyvatel. První zmínka pochází z roku 1150, od roku 1366 byl svobodným královským městem, v období rozdělení Polska, od roku 1772, patřil pod rakouskou Halič a stal se významnou pevností. Pro české turisty má toto město zvláštní kouzlo díky tomu, že se zde odehrává část Osudů dobrého vojáka Švejka. V centru města je množství historických budov, mezi nejvýznamnější patří hrad a pravoslavný katedrální kostel Nejsvětější Trojice. Další atrakcí je zdejší skanzen, prý po Kyjevě a rumunském Sibiu třetí největší v Evropě.
Nepřestává pršet ani při prohlídce skanzenu, jehož součástí je zámek s úžasnou expozicí ikon, a poprchává i když jdeme do města. Jen ze slušnosti a nedostatku jiné činnosti jdu s ostatními na pěší zónu podívat se k soše Švejka. Kvůli ní jsem se sem totiž loni vypravil sám autem z Medzilaborců netušíce, že Ivana propadne kouzlu zdejších kopečků natolik, že sem zorganizuje letošní Toulky. Na závěr navštěvujeme nedalekou hospodu U Šwejka. Objednávám si žoldniersku strawu 91-ego Budzejowickiego pulku, což je směs masa s červenými fazolemi a paprikou, zalitá smetanovou omáčkou, k tomu opékané brambory a dva kopce salátu z bílého a červeného zelí, celkem 400 g vynikající bašty za 14 zlotých. A za 5,5 zl. pivo Zywiec.
V 16 hodin se scházíme u autobusu a přes Komanczu míříme do Laboreckého sedla, z něhož sjíždíme do Medzilaborců. Večer jdeme do hospůdky U Laně na halušky, ti nejstatečnější je zapíjejí zákysem.

7. den – čtvrtek 8. července
  Linkovým autobusem v 6.55 hod. odjíždíme ze zastávky hned za přejezdem do Malé Poľany. Zde začíná modrá značka, která nás po silnici přivádí do obce Miková, rodiště rodičů Andyho Warhola (*6. 8. 1928 v Pittsburghu, †22. 2. 1987 v New Yorku), předního představitele hnutí pop-art. 
Národností byli Rusíni; otec v roce 1909 emigroval, aby se vyhnul vojenské službě, matka o devět let později. Andyho otec byl horníkem, pracoval v dolech v Západní Virginii a doma pobýval jen zřídkakdy. Andy a jeho dva bratři vyrůstali pod dohledem matky, která se nikdy nenaučila pořádně anglicky. V roce 1942 zemřel otec po dlouhé nemoci na následky otravy pitnou vodou a rodina se začala protloukat na hranici životního minima.
*  *  *
Přecházíme na červenou značku a po pastvinách stoupáme k rozcestníku na žlutou, která nás přivádí na Klin (687 m) ležící již na hlavním – hraničním – hřebeni. Po něm jdeme do Čertižského sedla (581 m), kde je Pepík na kontrole, a stoupáme na vrchol Fedorkov (766 m), kterému přezdívám Fidorka. Podle propozic pokračujeme až k hraničnímu patníku č. 138/8, od něhož je vyznačena odbočka k pramenisku Laborce. Po jeho návštěvě se vracíme k patníku a společně s Frantou a Klokanem mudrujeme o možnosti pokračovat dál po hřebeni a u patníku I/138 odbočit vpravo po cestě nezalesněnou rozsochou do Čertižného. Pokus je to marný, místo holého hřebene nacházíme mladý neprostupný náletový les, a tak se raději vracíme přes Fidorku do sedla a prašnou cestou sestupujeme do Čertižného. Cesta se zdá nekonečná, ale nakonec přece jenom končí v hospůdce u půllitru oroseného šariše. Zdejší obyvatelé pracovali v rozsáhlých lesích a pálili uhlí, v letech 1890-1900 se mnozí vystěhovali. Na přelomu let 1914 a 1915 byla obec při ruské ofenzívě zničena. Za první republiky lidé pracovali na svých hospodářstvích a sezónně v lesích. Místní rolníci dne 13. 3. 1935 vyhnali z obce exekutory a demonstrovali proti exekucím. Na potlačení vzpoury bylo soustředěno 230 policajtů, kteří zatkli desítky obyvatel, z toho 62 (mezi nimi dvě ženy) bylo odsouzených. V létě 1944 obyvatelé obce podporovali partyzánskou činnost. Čertižné bylo osvobozeno dne 8. října 1944 vojsky IV. ukrajinského frontu.
Trasa 7 hod., převýšení 613 m. Abychom byli zítra v obraze, pouštíme si večer v restauraci z DVD dokument o Osadném, který nedávno běžel v televizi.

8. den – pátek 9. července
Ráno jedeme linkovým autobusem do Olšinkova a po žluté značce stoupáme na hraniční hřeben. Červeně značená hřebenovka na Vysoký grúň (904 m) vede po pěkné široké cestě, v některých místech říkáme, že téměř parkové. 
Později se však střídají prudké výstupy a sestupy, a tak jsme rádi, když místo 4,5 hodiny jsme na Balnici o dvě hodiny dříve. Pepík nás z kontroly posílá pár desítek metrů k nádražíčku lesní železnice, která sem vede z Majdanu, kde jsme byli loni. V domku u nádraží je malý sklep neboli prodejna, kde si kupujeme za poslední zloté plechovkové pivo z lednice a jelikož nám „sklepmistr“ říká, že za chvíli přijede vláček, zůstáváme nedaleko. Po jeho příjezdu sestupujeme po žluté značce a současně po naučné stezce údolím Údavy. Zastavujeme se u zajímavé tabule s informacemi o změně státní hranice. Po roce 1918, po vzniku Československa a Polska, vedla v těchto místech státní hranice evropským rozvodím – karpatským hřebenem přes kótu 747. A tak se stalo, že trať lesní úzkokolejné železnice Lupkow – Cisna procházela v délce 1137 m územím Československa. Změna hranic nastala 30. 11. 1938 v důsledku Mnichovské dohody, kdy došlo k více územním změnám ve prospěch Polska. V tomto případě šlo o odevzdání liduprázdného území o výměře 0,8 km2 s cílem, aby trať procházela polským územím bez přerušení. Po válce se hranice vrátila do předválečného stavu, po dalších jednáních byla v 60. letech posunuta tak, aby těsně kopírovala průběh trati. Začátkem 70. let došlo v rámci všeobecných pohraničních úprav k obnovení průběhu státní hranice do stavu z konce roku 1938.
Před koncem naučné stezky ještě nahlížíme do jedlobukového pralesa s dvěstěletými jedlemi a pak šlapeme po prašné a později asfaltové cestě až do obce Osadné. Před krčmou nás očekává starosta, kterého již známe ze včerejšího videa.
Osadné je nevelká, ale roztáhnutá rusínská obec v dolině horního toku Údavy, leží ve výšce 394 m pod hlavním karpatský hřebenem. Až do roku 1612 je připomínána pod názvem Filerová Voľa a potom do roku 1948 pod názvem Telepovce. 
První světová válka se obce dotkal už v listopadu 1914. Ruská vojska zdolala karpatské hřebeny a z Haliče vpadla na území historických Uher. Rakousko-uherská 3. armáda byla nucená stáhnout se ze Sniny i Humenného, která na několik dní Rusové obsadili. Po následném protiútoku císařských vojsk musela ruská 48. pěší divize, vedená slavným generálem Lavrem Georgijevičem Kornilovem, ustoupit a její vojáciunikali právě přes lesy v okolí obce na polskou stranu Karpat.
Ještě tragičtější boje však obec a její okolí postihly v jarních měsících následujícícho roku. Koncem března 1915 začali Rusové po dobytí nejdůležitější rakousko-uherské pevnosti Przemysl novou generální ofenzívu. Karpatské bojiště se stalo rozhodujícím úsekem celé východní fronty. Ruské armády se opět objevily na území severovýchodního Slovenska a císařská vojska z posledních sil bránila postavení na horských hřebenech. Frontovou linii v katastru obcedrželi vojáci 41. honvédské pěší divize, proti kterým stál celý ruský VIII. armádní sbor. V době tzv. Velikonoční bitvy v Karpatech (v první polovině dubna 1915) se Rusové snažili proniknout do nitra monarchie také ve směru na Sninu a Osadné zažilo nesmírně těžké boje. Během několika týdnů přišly o život tisícovky mužů na obou stranách.Nejvíce vojáků padlo na vrchu Skóry (857 m), východně od obce. Lesy v oblasti Osadné - Parihuzovce byly protkané liniemi zákoupů, v nichž se hromadila těla vojáků zabitých při bodákových útocích i při silné dělostřelecké palbě. Po skončení bojů byli pochováváni nejprve přímo v lesích na provizorních vojenských hřbitovech a teprve později byly jejich ostatky exhumovány přeneseny na hřbitovy okolních obcí.
*  *  *
Nejstarší památkou je řeckokatolický kostel Archanjela Michala z roku 1792 postavený v klasicistickém slohu, nás však zajímá kostel pravoslavný, jenž spolu s kryptou představuje unikátní kostnici – pomník vojákům padlým v 1. světové válce, který na Slovensku nemá obdobu.
Pozadí vzniku pravoslavného kostela s kryptou je velice zajímavé. V roku 1925 došlo v Osadném k neshodám mezi obyvateli obce a řeckokatolickým duchovním. Téměř celá vesnice přešla na pravoslaví a do obce přišel působit pravoslavný duchovní Alexander Cuglevič. Jelikož mu nebylo umožněno vykonávat bohoslužby v řeckokatolickém kostele, rozhodli se obyvatelé pro výstavbu pravoslavného kostela. Požádali příslušné úřady o stavební povolení, které jim však nebylo vydané, protože pravoslavná církev tehdy ještě nebyla státem registrovaná. Rozhodli se proto postavit kostel jako pomník vojákům padlým v první světové válce. Za tímto účelem jim bylo stavebné povolení vydáno.
Výstavba začala v roce 1929 a o rok později byl kostel Voznesenija Hospodinovho vysvěcen. Na stavbu chrámu a krypty  přispěl i prezident T.G. Masaryk a někteří další představitelé Českosloveské republiky. Do krypty a hrobů byly v letech 1933-1934 přeneseny ostatky z exhumovaných hřbitovů v Osadném (544 vojáků), Nižné Jablonce, Vyšné Jablonce a okolních lesů, celkem 931 ostatků vojáků. 
Dále sem byly uloženy ostatky 94 vojáků exhumovaných ve dnech 13. až 17. listopadu 1933 z lokalit Pod kozím vrchom, Zadné Skúry, Poľana a Kozí Ortáš, to znamená celkem 1025 ostatků rakousko-uherských i ruských vojáků. Podle evidenčního listu by tu mělo být pochovaných 964 neznámých vojáků a 61 známých vojáků, podle pamětní tabule, která byla instalovaná na stěně kostela, je to 1002 neznámých a 23 známých vojáků. 
V období socialismu krypta upadla v zapomnění a sloužila jako sklad. Zásluhou ThDR. Petera Soroky a za finanční pomoci ruského velvyslanectví se ji podařilo v letech 2003-2005 obnovit:
 
Popojíždíme autobusem do nedaleké obce Hostovice, abychom s ThDr. Peterem Sorokou navštívili pravoslavný chrám Pokrova Presvätej Bohorodičky postavený v byzantském stylu v roce 2008, unikát na Slovensku.


9. den – sobota 10. července         
Autobusem v 7.30 hod. odjíždíme do obce Monastyr a jdeme se podívat ke klášterům. Monastyr Zoslania svätého Ducha patří mezi nejstarší a nejvýznamnější monastýry (kláštery mnichů východního obřadu) na Slovensku. 
Jeho začátky jsou však zahalené rouškou tajemství, legend a hypotéz. V průběhu věků byl třikrát zničen, poprvé v roce 1603 grófem Valentínem Drugethem, podruhé v době stavovského povstání, které vedl František Rákoczy v letech 1703-1711 a potřetí v roce 1915 přecházející frontou. V monastýru byl noviciát pro mladé kandidáty řehole baziliánů, filozofická a teologická škola. Za rok jejího založení se považuje rok 1747 a trvala do roku 1820. V roce 1998 začala řehole baziliánů s výstavbou nového monastýru severovýchodně od zřícenin. Vysvěcen byl 2. června 2002. Brzy nato vyrostl severně od zříceniny i nový chrám, vysvěcený 7. června 2009.

  Máme v úmyslu zastavit se v místní krčmě, ale otvírají až za půl hodiny, a tak stoupáme po loukách na masiv Kamjana. U přístřešku na okraji lesa chvilku odpočíváme a když pak jen kousek popjdeme, stojíme na Kameni (433 m), výrazné pískovcové skále všeobecně známé pod názvem Čertov kameň podle vyrytého reliéfu hlavy čerta z roku 1994. Místní legenda praví, že čertům se nelíbilo, jak se bohabojný lid schází v krásnobrodském monastýru, a tak se ho rozhodli zničit. Z Beskydu odvalili velký kámen a nesli ho nad Kamjanou, aby ho shodili na monastýr, jenže po zakokrhání kohouta v Krásném Brodu ztratili moc a kámen jim spadl na nynější místo.
Po krátkém pokoukání do okolí vyrážíme na cestu do Medzilaborců. Zkoušíme to cestičkou podél Čertova kamene, ale ta záhy končí prudkým zarostlým srázem, a tak se vracíme a nacházíme značku naučné stezky, později i modrou a dokonce červenou, z nichž ani jedna sice na mapě není, ale do města nás bez problémů dovedou.

Žádné komentáře:

Okomentovat