Dovolená s vlastní dopravou
z katalogu brněnské cestovní kanceláře Galatea, se kterou jsme byli už na
Hvaru a před dvěma roky v Paestu. Termín v plné sezóně, kolem tzv.
ferragosto (15. srpna), tedy centrálně nařízené dovolené, kdy je celá Itálie
v pohybu a ceny jsou nejvyšší.
Vyjíždíme
v neděli po šesté hodině, v pravé poledne zastavujeme na odpočívadle nad Wörther
See, tankujeme a po obědě z vlastních zásob pokračujeme
v cestě. V 15 hodin sjíždíme z dálnice a po hodinové jízdě přes S. Dona
di Piave s nesčetnými kruhovými objezdy a přes Jesolo
končíme před kempem Miramare v Punta Sabbioni, kde plánujeme dvojí
přenocování. V recepci se celkem snadno domlouváme – una piazzola, una tenda, uno auto, quattro persone – a za pár minut
už stavíme stan. Hned poté jdeme k moři – daleko, předaleko, ale nakonec
přece jenom naše cesta končí koupáním. Večer jsou v kempu komárci, takže
nespím pod širákem, jak jsem původně plánoval, ale ve stanu. Ujeli jsme 835 km
Druhého
dne ráno v osm hodin odcházíme do přístavu, kupujeme si lístky a po
půl hodině odplouváme do Benátek.
Město
na moři, vybudované na 118 ostrůvcích a milionech dřevěných pilířů, zasazených
do dna laguny; městský labyrint ulic a náměstí, protkaný 177 kanály; hlavní
dopravní třída tvořená mořským kanálem; skvostné paláce rostoucí z moře...
Je nemožné popsat Benátky běžnými pojmy, a jakákoliv taková snaha musí nutně
selhat. Benátky jsou snem, zázrakem i tajemstvím zároveň.
Střízlivě
vyjádřeno je to město s 310 000 obyvateli, hlavní město stejnojmenné
provincie i oblasti Veneto. Pro turistu je to město snů, které je třeba
navštívit dříve, než (údajně) zmizí v moři – a tato fáma jen přidává
Benátkám na atraktivitě. Pro Benátčany jsou Benátky nade vše milovanou vlastí,
kterou však čím dál více musejí přenechávat „přistěhovalcům“, protože
každodenní život je zde neuvěřitelně časově a především finančně náročný.
Mezinárodní multimilionářská smetánka toužící po benátských palácích vyhání
nákupní ceny bytů a nájmy do závratných výšek, a tak stále více Benátčanů
odchází do sousedství. Žijí na Lidu, Pellestrině, Muranu, Buranu, Torcellu a
menších ostrůvcích v laguně, ale především v Mestre, průmyslovém a
dělnickém „předměstí“.
Míjíme
ostrov San Giorgio Maggiore, jemuž dominuje stejnojmenný kostel
s klášterem z let 1559–1580, jedno nejvelkolepějších děl významného
italského architekta Andrey Palladia. Vystupujeme na promenádě Riva
degli Schiavoni a cestou z lodi míjíme vyvazovací sloupy
s prvními gondolami.
Gondoly
jsou symbolickým benátským dopravním prostředkem, k Benátkám neoddělitelně
patří již od 11. století. Díky štíhlému trupu a plochému dnu jsou výborně
přizpůsobené k plavbě úzkými a mělkými kanály. Jejich úzká zobákovitá příď
je mírně zahnutá doleva, aby se při plavbě netočily dokola. Na přídi mají ferro, typický železný „zobák“ se šesti
vpřed směřujícími hroty symbolizujícími šest benátských čtvrtí, a jedním hrotem
otočeným dozadu, který reprezentuje velký ostrov La Giudecca. Dnešní
typické černé gondoly mají svůj původ v roce 1562, kdy bylo vydáno nařízení,
které mělo jednotnou barvou zamezit okázalým projevům bohatství. Při zvláštních
příležitostech se však krášlí květinami. Gondoliér, na rozdíl od veslaře stojí
vzpřímeně a vesluje ve směru pohledu. Jeho tradiční oděv tvoří slamák se
stuhou, pruhované tričko a černé kalhoty. V současné době se po hlavních
kanálech zboží i lidé dopravují motorovými čluny a relativně nízkému počtu
gondol tak zůstávají k dispozici tiché postranní kanály, na kterých se
mohou romanticky naladění turisté nechat unášet městem. Ovšem každá legrace
něco stojí. Úředně regulované jízdné činilo v roce 2008 za prvních 40
minut 80 eur a 20 eur za dalších 20 minut (max. 6 osob).
Přímo
před námi je kostel Santa Maria della Visitazione,
lidově zvaný pouze Pietà nebo také Chiesa di Vivaldi a většina
návštěvníků kolem něho prochází bez povšimnutí. Na tomto místě byl založen
v roce 1346 první benátský sirotčinec, pozdější Ospedale della Pietà
(Nemocnice u Milosrdných bratří). Po několika letech byl rozšířen i o dívčí
sirotčinec, který byl pod zvláštní ochranou papeže a dóžete. Od mnoha jiných
sirotčinců se však významně odlišoval, neboť nadaným chovankám se zde dostávalo
vynikajícího hudebního vzdělání, které ústav proslavilo i mimo hranice Benátek
a Itálie. Ospedale bylo spojeno s životem a dílem jednoho
z nejslavnějších Benátčanů, hudebního skladatele, pedagoga a houslového
virtuóza Antonia Vivaldiho (1678–1741). Současný kostel je dílem architekta
Giorgia Massariho a byl postaven v letech 1745 až 1760, tedy až po
Vivaldiho smrti, ale koncerty Vivaldiho hudby se v kostele konají dodnes.
Přes
Rio
dei Greci přecházíme první most – a že jich dnes ještě bude! – a díváme
se na nakloněnou kampanilu řeckého kostela, k němuž máme namířeno. Míjíme jezdecký
pomník Viktora Emanuela II., prvního krále sjednocené Itálie, a průchodem
se dostáváme na tiché Campo San Zaccaria se stejnojmenným
kostelem. Ten představuje směs vrcholné gotiky a renesance, ale nedá se říci,
že by tím nějak utrpěl. Klenotem kostela je slavný oltářní obraz Giovanni
Belliniho Madona a dítě se sv. Petrem, Kateřinou a Lucií z roku 1505,
který se nalézá v levé postranní lodi. Přilehlý benediktinský klášter, který
je s kostelem úzce spjat, proslul rozmařilým životem jeptišek a až do
zrušení většiny benátských klášterů v roce 1810 patřil
k nejvýznamnějším ženským klášterům ve městě. Většina novicek pocházela
z benátských šlechtických rodin a mnoho jich sem rodiče poslali, aby
neměli výdaje za věno. Existovalo také těsné spojení s benátskou vládou,
mnohdy i díky tomu, že zde byly chovankami příbuzné vládnoucího dóžete. Po
staletí tento klášter každý rok na Velikonoce navštívil dóže s doprovodem.
Byl to jakýsi zvyk – projev vděčnosti za to, že se jeptišky zřekly části
zahrady, aby se mohla zvětšit rozloha náměstí San Marco. Pravidelné dóžecí
návštěvy kláštera pokračovaly a postupně se změnily v nádherné slavnosti,
které řeholnice pro dóžata pořádaly. Pověst kláštera ovšem upadala a v 18.
století platily zdejší řeholnice za nejpoživačnější v Benátkách – nijak se
netajily svými milenci a zdejší klášterní plesy byly v celém městě
proslulé.
Další
návštěva patří kostelu San Giorgio dei Greci, na jehož
naklánějící se kampanilu jsme se před chvílí dívali z nábřeží. Asi pět
tisíc Řeků, především obchodníků, tvořících v kosmopolitních Benátkách 16.
století nejpočetnější menšinu, dostalo po dlouhém dohadování s církevní
vrchností povolení ke stavbě vlastního ortodoxního kostela. Stavba dokončená
v roce 1561 je dodnes svými byzantskými malbami a ikonami na zlatém
podkladu působivým jevištěm, na kterém se každou neděli odehrávají ortodoxní
bohoslužby. Interiér kostela se vyznačuje matroneem – ochozem, kde podle zvyku
řecké pravoslavné církve seděly ženy odloučeně od mužů. Za povšimnutí stojí
také ikonostas oddělující apsidu od hlavní lodi.
Vracíme
se na širokou promenádu Riva degli Schiavoni, pojmenovanou
podle kupců z Dalmácie nazývaných Benátčany Schiavoni (= Slované), kteří
zde přivazovali ke břehu lodě a čluny, na nichž přiváželi víno, ryby, sýry aj. Míjíme
tmavorůžové průčelí hotelu Danieli, jednoho z nejslavnějších hotelů v Evropě,
který nelze přehlédnout. Seznam slavných hostů by zaplnil celou knihu, a tak uvádím
například Balzaka, Prousta, Dickense, Cocteaua, Debussyho a Wagnera. Natáčely se
tady některé scény z mé oblíbené francouzsko-italské filmové veselohry
Dárek (Le Cadeau) z roku 1982 o muži, kterému kamarádi dali k odchodu
do důchodu dárek: zaplatili mu týden s luxusní prostitutkou. On samozřejmě
vůbec netušil, že ji na něho „nalíčili“ a celou dobu žil v domnění, že ji
díky své neodolatelnosti sám „sbalil“.
Nastupujeme
do vaporetta, abychom se projeli po
Velkém kanálu. Hlavní dopravní tepna Benátek je dlouhá necelé čtyři kilometry,
hluboká asi čtyři a půl metru, v nejužším místě u mostu Rialto široká jen
kolem 30 metrů ,
zatímco na obou svých koncích se rozšiřuje až do 70 metrů .
Vaporetta,
jakési vodní autobusy městské hromadné dopravy, jezdí právě jen po Velkém
kanálu a pak také kolem města po jeho obvodu. Vaporetto nabízí nejjednodušší a
nejlevnější způsob, jak si stavby podél něj prohlédnout. Stejně jako u jiných
kanálů, i tady směřují hlavní průčelí budov k vodě, protože po ní se
k domům vždy přijíždělo. Ze souše, většinou z úzkých uliček, vedou do
paláců pouze zadní vchody.
Míjíme
Dóžecí palác a kampanilu na náměstí sv. Marka – nádherný pohled, který člověku
navždy utkví v paměti. Podrobnosti později, při pěší procházce. Na levé
straně kanálu je na samé špičce Dogana di Mare, budova námořní celnice,
postavená v 15. století za účelem kontroly nákladů lodí připlouvajících do
Benátek. Dnešní podoba pochází z let 1677–1682, nad hlavním vstupem je
strážní věž s dvěma dva bronzovými Atlanty na vrcholu, kteří nesou velkou pozlacenou
zeměkouli s postavou bohyně štěstí Fortuny. V sousedství vidíme asi
nejimpozantnější architektonickou památku Benátek – monumentální barokní kostel
Santa
Maria della Salute, vybudovaný na památku konce morové epidemie
v roce 1630, která si ve městě vyžádala na 60 000 obětí. Podle slibu
byl kostel zasvěcen Matce Boží jako osvoboditelce z morové nákazy a
ochránkyni Benátek na moři. Dokládá to také její dřevěná socha na špici
chrámové kupole s velitelskou lodí benátské flotily. Do základů kostela
bylo vloženo 1 100 000 dřevěných pilířů, stavba trvala půl století a
byla dokončena až v roce 1687.
Sedíme
na pravé straně vaporetta, takže před námi defilují v rychlém sledu
jednotlivé paláce, jež nemá význam vyjmenovávat ani podrobněji popisovat. To je
prostě nutné vidět.
Blížíme
se k Mostu Akademie, Ponte dell´Accademia. Než inženýr A.
E. Neville vytvořil projekt tohoto mostu, navrhl již desítky železných mostů
v mnoha zemích Evropy, a tak byl i tento postaven v tehdy módním
„průmyslovém“ stylu. V roce 1932 byl provizorně nahrazen dřevěným mostem, který
byl nakonec pro velký zájem veřejnosti zachován a dnes je jednou
z nejcharakterističtějších součástí Benátek.
Plujeme
pod Ponte
di Rialto, mostem Rialto, a vystupujeme na zastávce, která se podle sousedního
kostela jmenuje San Stae. Vracíme se ke Kanálu, abychom si mohli prohlédnout
Ca´d´Oro, jeden z nejpřepychovějších paláců na Velkém kanálu, stojící na
protější straně. Ca´d´Oro neboli Zlatý dům je nejkrásnější ukázkou gotické
architektury ve městě. Z průčelí s jemně zdobenými okny uzavřenými
lomenými oblouky, orientálními věžičkami a exotickou mramorovou kružbou čiší
duch Východu. V roce 1420 jej dal postavit bohatý šlechtic, prokurátor
Marino Contarini, a byl přesvědčen, že bude nejhonosnější ve městě. Výzdobu
svěřil do rukou skupině benátských a lombardských řemeslníků. Průčelí si nechal
zkrášlit ultramarínem, zlatým nárožním listem a rumělkovou červení. Tašky na
střeše byly pozlacené, palác byl zkrátka symbolem hýřivé nádhery a bohatství
Benátek. Majitelé se časem střídali a mnozí prováděli jen nejnutnější opravy,
takže po několika letech byl palác ve velmi špatném stavu. V roce 1846 jej
zakoupil ruský kníže Alexander Trubeckoj pro slavnou balerínu Marii
Taglioniovou (byla první, která začala tančit na špičkách) a pod jejím dohledem
se chystala barbarská rekonstrukce. Architekt Giovanni Battista Meduna
z Ravenny začal odstraněním všech balkónů i krásného venkovního schodiště a
chystal se provést zásadní změny v interiérech, Trubeckoj však ztratil
zájem o stárnoucí tanečnici, zamiloval se do její dcery Marie, přestal
primabaleríně poskytovat finanční podporu a palác prodal a odjel z Benátek.
Nový majitel přestavbu zastavil, po čase Ca´ d´Oro prodal baronu Giorgiovi
Franchettimu, podporovatel umění, který ho uvedl do původní nádhery a
v roce 1915 jej ve své poslední vůli odkázal Benátkám. Od roku 1984 je v paláci umístěna Franchettiho
sbírka obrazů a plastik.
Přicházíme
k Ponte
di Rialto, kde to kypí životem již celá staletí. V žádnou denní
dobu se tu člověk nevyhne tísnícím se davům lidí, kteří by neprocházeli mezi
stánky se suvenýry a občas postojí, aby se pokochali neutuchajícím ruchem na
Velkém kanálu, případně si udělali pár snímků.
Když
se v 16. století původní zdejší dřevěný most ocitl ve špatném stavu,
dostal zakázku umělec s příhodným jménem Antonie da Ponte. Most se budoval
v letech 1588–1591 a až do roku 1854, kdy byl postaven Ponte dell´
Accademia, se jako jediný klenul přes Velký kanál. Oblouk mostu má rozpětí 48 metrů , výška 7,5 m umožňovala galérám pod
ním proplout. Centrální průchod lemují po obou stranách řady obchůdků, vnější
průchody jsou opatřeny balustrádou.
Naše
další kroky míří k františkánskému kostelu Santa Maria Gloriosa dei Frari. S jeho
budováním začali v roce 1340
a stavba se protáhla na více než sto let. Strohý vzhled
kostela a nedostatek výzdoby interiéru si vysloužil u současníků posměšné
označení „stodola pro kázání“. Frari splňuje požadavek řádových bratří, že dům
Boží má být co nejprostší. Svou rezavohnědou barvou připomíná hnědé mnišské
roucho františkánů, vyznačuje se jednoduchostí, ale v labyrintu benátských
uliček působí majestátním dojmem. Kampanila je svými 70 metry po zvonici sv.
Marka druhou nejvyšší věží v Benátkách.
Kupujeme
si vstupenky, na jejichž rubu je malý plánek kostela, podle něhož postupujeme. Interiér
ohromuje velikostí a hodnotnými uměleckými díly, mezi jinými také mistrovskými
kousky Tiziana a Giovanni Belliniho, sochou od Donatella a několika
impozantními pomníky vznešených Benátčanů. V pravé postranní lodi,
v blízkosti hlavního portálu, se nachází Tizianův hrob. Velký malíř, který
zemřel 27. srpna 1576, byl zřejmě jednou z mnoha obětí moru, a měl být
proto uložen ve společném hrobě mimo hranice města. V případě geniálního
tvůrce však byla povolena výjimka, a tak byl pohřben v chrámu, pro který
vytvořil svá nesmrtelná díla. Památník v podobě vítězného oblouku však
pochází až z roku 1853. Druhý nejnápadnější monument chrámu se nachází
přímo naproti Tizianovu náhrobku. Je to hrobka Antonia Canovy, který ji původně
navrhl jako místo posledního odpočinku ostatků Tiziana, projekt se však
neuskutečnil a po mistrově smrti v roce 1822 jeho žáci použili podobný
design pro hrobku svého mistra. V mohutné neoklasicistní pyramidě z carrarského
mramoru ovšem spočívá v porfyrové nádobě pouze sochařovo srdce, jeho tělo
bylo pohřbeno v rodném Possagnu. Obloukem obcházíme chór, který si necháváme
na konec, a postupně procházíme kolem jednotlivých kaplí, v jedné
z nich upomíná prostá deska v podlaze, že je zde hrob velkého
komponisty Claudia Monteverdiho (1567–1643). Úplně nakonec si užasle prohlížíme
chór tvořený třemi řadami křesel (1468) dekorovanými basreliéfy světců a
městskými výjevy z Benátek.
Z kostela
míříme do čtvrti Dorsoduro, procházíme rozlehlé Campo Santa Margherita,
náměstí sv. Markéty, obklopené domy ze 14. a 15. století s obchody a kavárnami s předzahrádkami,
míjíme karmelitánský kostel Santa Maria dei Carmini s
nápadnou kampanilou a přicházíme na nábřeží Fondamenta Zaterre, oblíbené místo
procházek. Před sebou máme krásný výhled na ostrov Giudecca, který je ve
skutečnosti skupinou osmi malých ostrůvků spojených mosty. Ostrov patřil
k okrajovým oblastem Benátek a žilo se zde buď za zdmi klášterů, nebo
v úředním či dobrovolném vyhnanství. Když byl v roce 1529 vypovězen
Michelangelo z Florencie, pobýval právě zde.
Jdeme
se podívat ke Squero di San Trovaso, nejmalebnější ze tří dochovaných
loděnic, či lépe řečeno dílen na opravu a výrobu gondol. Nových se staví
nejvýše jen asi deset ročně, stojí asi 25 000 euro. Vyrábějí se ručně
technikami pocházejícími z 80. let 19. století z devíti druhů dřeva –
buku, třešně, jilmu, jedle, modřínu, lípy, mahagonu, dubu a ořechu.
Po
můstku přecházíme na druhý břeh kanálu ke kostelu San Trovaso. Byl
vybudován v roce 1590 a
je na něm neobvyklé to, že má dvě stejné fasády, jednu obrácenou ke kanálu a
druhou na tiché náměstí. Kostel se nacházel na neutrální půdě mezi farnostmi
znepřátelených rodin Castellaniů a Nicolottiů. Zuřivá rivalita vládnoucí mezi
nimi vedla často ke střetům a rvačkám, při nichž docházelo i k obětem na
životech. San Trovaso byl jediný kostel, který mohli příslušníci obou skupin
navštěvovat společně. Castellaniové vstupovali a opouštěli kostel jižním
portálem, Nicolottiové západním. Interiér skrývá několik pozdních maleb Jacopa
Tintoretta.
Přicházíme
na Campo
Santo Stefano, náměstí sv. Štěpána, jedno z nejrozlehlejších
v celých Benátkách. Pořádaly se zde býčí zápasy, plesy a karnevalové
slavnosti, dnes si tu hrají děti a u kavárenských stolků popíjejí turisté kávu stranou
největšího ruchu. V severním rohu náměstí stojí kostel Santo Stefano,
v minulosti již šestkrát odsvěcený kvůli vraždám a násilí, které se
odehrály uvnitř jeho zdí. Pyšní se pozoruhodným, úžasně zdobeným portálem a
charakteristicky nakloněnou zvonicí. V interiéru je strop ve tvaru lodního
kýlu, vyřezávané vazné trámy a vysoké pilíře z veronského mramoru.
Procházíme
kolem La Fenice, nejstaršího divadla v Benátkách. Při otevření v
roce 1792 patřilo k soukromým divadlům, která uváděla hry a opery pro
všechny vrstvy obyvatel. V lednu roku 1836 zničil interiér požár, ale již
o rok později bylo vzkříšeno, podobně jako mytologický pták Fénix (italsky fenice), jenž vstal z popela. Při
dalším požáru v roce 1996 budova opět téměř úplně shořela, ale od roku
2004 se znovu skví v plném lesku a v jeho útrobách se skrývá nejmodernější
konstrukce a elektronické kontrolní systémy.
Po Mostu Akademie se znovu dostáváme na druhý břeh Velkého kanálu:
A
blíží se závěr našeho toulání po Benátkách – přicházíme na piazza San Marco, náměstí
sv. Marka. Usedáme do stínu podloubí a než se vydáme dál, kocháme se pohledem
na štíhlou kampanilu, baziliku sv. Marka a budovy prokuratur, před nimiž jsou
rozestavěny nekonečné řady stolků a křesílek okolních kaváren. Kromě zmíněných
staveb vytváří neopakovatelnou atmosféru náměstí ještě jeden faktor – holubi.
Benátky jsou těmito opeřenci proslavené, odhaduje se, že jich tu žije asi sto
tisíc. I když prakticky všechny památky jsou proti holubům nějakým způsobem
chráněné, počet holubů vzrostl natolik, že město v roce 1997 vyhlásilo
zákaz jejich krmení, což byla do té chvíle oblíbená kratochvíle nejen turistů,
ale také mnohých Benátčanů. Hlavní turistické oblasti kolem náměstí sv. Marka
však byly z tohoto opatření vyjmuty, protože bez holubů si tato místa nikdo
snad ani nedovede představit. A tak si tu i dnes můžete u stánků zakoupit zrní
a na chvíli se stát holubím králem.
Náměstí
má tvar protáhlého lichoběžníku dlouhého 175 metrů, což je velikost na benátské
poměry nezvyklá. A opravdu – jeho plocha byla vytvořena uměle. Původní náměstí
se rozprostíralo jen kousek před bazilikou. Ve své dlouhé historii se náměstí
stalo svědkem slavností, procesí, politických událostí a bezpočtu karnevalů.
První,
co návštěvníkovi padne do oka, je kampanila neboli zvonice. Původní
věž, dokončená v roce 1173, sloužila jako maják, který pomáhal navigátorům
v laguně. Dnešní podobu dal věži na počátku 16. století Bartolomeo Bon,
kdy ji po zemětřesení zrestauroval. Věž přečkala až do 14. července 1902, kdy
téměř bez varování povolily základy a náhle se zřítila. Za oběť padly pouze
loggetta u paty věže a správcova kočka. Na obnovu začala přicházet záplava darů
a v následujícím roce byl položen kámen zvonice v místě, kde stála
původní. Novou věž si mohli návštěvníci poprvé prohlédnout 25. dubna (den sv.
Marka) 1912. Věž je vysoká 98,5 metru, ve zvonici je umístěno pět zvonů, z
nichž v období republiky každý hrál svou roli: marangona oznamoval začátek a konec pracovního dne, malefico ohlašoval popravu, nona zvonil v poledne, mezza terza svolával senátory do
Dóžecího paláce a trottiera uváděl
zasedání Velké rady.
V roce
1609 předvedl ve věži Galileo Galilei svůj dalekohled dóžeti Leonardu Donovi.
Aby se dostal až nahoru, musel vyjít po vnitřním schodišti. Dnes je přístup
mnohem snazší – od roku 1962 zde funguje vnitřní výtah. Pojme 14 lidí, ale
fronta se zde tvoří stále. Postupuje však celkem rychle, a tak netrvá dlouho,
platíme osm eur (sleva pro studenty není) a za chvíli už se kocháme
nejúžasnější vyhlídkou na Benátky.
Stejně jako všichni ostatní fotíme na
všechny strany, také ostrůvek San Giorgio Maggiore.
Tisíce
turistů přicházejí na náměstí sv. Marka za dvěma nejvýznamnějšími historickými
památkami Benátek, Dóžecím palácem a bazilikou sv. Marka. Palazzo Ducale byl
vytvořen v 9. století jako opevněný hrad, ale spolu s dalšími
budovami jej zpustošilo několik požárů. Stávající palác pochází ze 14. a počátku 15. století.
Jeho stavitelé porušili tradici v tom, že značnou část paláce
z růžového veronského mramoru nechali spočinout na „krajkových“ arkádách
z istrijského kamene a portiku neseném sloupy pod nimi. Výsledkem je lehce
a vzdušně působící skvost gotické architektury. Od prvních dnů republiky
sloužil Dóžecí palác jako sídlo vlády, justiční palác a rezidence dóžete. Po
mnoho staletí byl jedinou budovou v Benátkách, jež měla právo být
považována za palazzo, ostatní budovy
měly označení pouze Casa, zkráceně Ca´. Přepychové místnosti svědčí o slávě
benátské republiky a byly navrženy s cílem ohromit a zapůsobit na cizí
vyslance a hodnostáře. Místnosti přístupné veřejnosti se rozkládají ve třech
podlažích, přičemž reprezentační komnaty jsou přístupné pouze v době
výstav. A bazilika? Třpytivé mozaiky, bohatství uloupených pokladů
z dobyvačných tažení z východu, temné, tajemné osvětlení a samotná
velikost baziliky představují ojedinělou směs východních a západních vlivů.
Toto orientální výstřední dílo, vyzdobené v průběhu šesti staletí
úchvatnými mozaikami, mramorem a reliéfy, skýtalo vhodné místo pro obřady
benátské republiky. Právě tady se po zvolení představil městu dóže, zde byly
přijímány hlavy států, papežové, princové a vyslanci, sem se přicházeli modlit
mořeplavci, než se vydali na daleké plavby.
Ani
Dóžecí palác, ani ohromující baziliku s pěti obrovskými kopulemi však není
možné v klidu prohlédnout za jednu návštěvu. S tím jsme se již předem
smířili, a tak s těžkým srdcem si obě stavby prohlížíme pouze zvenku.
Krátce
se zastavujeme před Torre dell´Orologio, Hodinovou věží, postavenou v pozdním
15. století. Krásně zdobená renesanční věž s hodinami se tyčí na severní
straně náměstí, nad průchodem vedoucím k Mercerii, hlavní obchodní
tepně spojující San Marco s Rialtem a tvořené řetězcem úzkých rušných
uliček, lemovaných obchody a butiky. Zlatomodré emailové hodiny zobrazující
fáze Měsíce a zvěrokruh, byly původně navrženy pro mořeplavce. V době
deseti dnů mezi Nanebevstoupením Páně a letnicemi se tu každou celou hodinu
shromažďují davy lidí, aby sledovali postavičky tří králů, jež se vynořují
z bočních dvířek a klaní se Panně Marii s dítětem ve výklenku nad
hodinami. V horní části stojí okřídlený lev sv. Marka před modrým pozadím
posetým hvězdami. Na samém vrcholku odbíjejí každou hodinu dvě obrovské
bronzové sochy, známé díky tmavé patině jako mori, mouřenínové.
Na
jižním konci Piazzetty, na nábřeží kanálu San Marco, byly vztyčeny – údajně
v roce 1172 – dva nepřehlédnutelné triumfální žulové sloupy sv.
Marka a sv. Teodora, které označovaly hlavní vstup do Benátek
v době, kdy bylo město přístupné pouze z moře. Mezi dary
z Konstantinopole byly i tyto dva obrovské žulové sloupy. Po mnoho
staletí, až do poloviny 18. století, se zde konaly popravy zločinců, a ani
v moderní době pověrčiví Benátčané mezi těmito sloupy neprocházejí.
Na
vrcholku západního sloupu stojí mramorová socha sv. Theodora, patrona Benátek
před rokem 828, kdy byly do města propašovány ostatky sv. Marka
z Alexandrie. Díváme se ovšem na kopii – originál se z bezpečnostních
důvodů nachází v Dóžecím paláci.
Druhý sloup zdobí obrovský bronzový
okřídlený lev sv. Marka. Jeho původ je dodnes opředen tajemstvím. Říká se, že
je to čínská chiméra, které někdo přidal křídla, aby vyhlížela jako benátský
lev.
Takhle viděl Piazzettu Jan Zrzavý |
Po
krátkém posezení v malých královských zahradách Giardinetti Reali, které
nechal vytvořit Napoleon, se jdeme ještě podívat k nedalekému kostelu s
průčelím doslova přezdobeným sochami a ornamenty. Je to San Moisè, kostel, který
Benátčané milují a zároveň nenávidí. Peníze na stavbu jeho přepychového
barokního průčelí (kolem roku 1668) pocházely z pozůstalosti šlechtice
Vincenza Finiho, jehož bysta se nachází nad bočním vchodem.
Je
čas vrátit se k lodi. Přecházíme přes Ponte della Paglia, jehož název
pravděpodobně pochází od lodí vyráběných ze slámy (paglia), jež zde kdysi kotvily. Most pochází z roku 1360, avšak
současnou podobu však získal až v roce 1847. Je postaven
z istrijského kamene a tísní se na něm davy lidí, aby si prohlédly
zastřešený Ponte dei Sospiri, Most vzdechů, který od roku 1600 spojuje
budovu benátského státního vězení Prigione a Dóžecí palác. Svůj název má prý
podle vzdechů, jimiž se odsouzení při pohledu na Benátky nadlouho loučili se
svobodou. Ani my se neubráníme vzdechu – ovšem ze zcela jiného důvodu. Most je
z obou stran sevřen lešením obepínajícím obě zmíněné budovy, byť dovedně
zakrytým obrovskými modrými plachtami.
Je
19 hodin a za pár minut nám odjíždí loď, tentokrát s krátkým mezipřistáním
na ostrově Lido, dvanáct kilometrů dlouhé, úzké písčině, která odděluje
Benátky od otevřeného moře. Pro Benátky bylo Lido vojenskou pevností
mimořádného významu, v polovině 19. století se ovšem proměnilo na
přímořské lázně, které se postupně staly jedním z nejmódnějších letovisek
v Evropě, hojně navštěvované členy královských rodin, filmovými hvězdami a
předními literáty. Život na Lidu v dobách jeho největší slávy skvěle
zachytil Thomas Mann v knize Smrt v Benátkách. Lesk a sláva Lida
v dnešní době poněkud pohasly, pláže jsou plné koupajících, trajekty
praskají ve švech a ulice ucpané dopravou. Každý rok se na konci léta stahují
na Lido filmoví fanoušci. První ročník benátského filmového festivalu byl
slavnostně zahájen v roce 1932
a získal si takovou popularitu, že o čtyři roky později
byl vystavěn Palazzo del Cinema. Dvoutýdenní festival se koná na konci srpna a
začátkem září, promítá se ve dne v noci a sehnat vstupenky nebývá snadné.
Žádné komentáře:
Okomentovat