Dovolená s vlastní dopravou
z katalogu brněnské cestovní kanceláře Galatea, se kterou jsme byli už na
Hvaru a před dvěma roky v Paestu. Termín v plné sezóně, kolem tzv.
ferragosto (15. srpna), tedy centrálně nařízené dovolené, kdy je celá Itálie
v pohybu a ceny jsou nejvyšší.
Po návštěvě Benátek (viz http://jardavala.blogspot.cz/2010/08/benatky-cestou-na-gargano_10.html) balíme v úterý
ráno stan a pokračujeme v cestě na jih. Směrové tabule vedoucí
k nájezdu na dálnici jsou v Itálii značeny trochu jinak než u nás.
Mají sice také zelenou barvu, ale jsou většinou označeny pouze nápisem Autostrade.
Někdy i jejím číslem, nikoli však jakým směrem dálnice směřuje. Teprve až po
průjezdu místem, kde si vyzvedneme lístek, na němž je vyznačeno místo nájezdu
na dálnici, se komunikace rozděluje a navádí nás na směr, kterým chceme jet.
Dopravní značení na dálnici je naprosto perfektní. Výjezdy jsou značeny
s dostatečným předstihem, informace o následujících výjezdech
z dálnice jsou značeny na tabulce současně s označením aktuálního
kilometru. Většinou jsou tyto tabulky umístěny na svodidlech ve středním
dělícím pásu. Hustota provozu na italských dálnicích i silnicích je daleko
vyšší než u nás, některé úseky dálnice jsou šestiproudové, každým směrem tři
jízdní pruhy. Často jezdí většina aut v prostředním jízdním pruhu a
předjíždí se jak zleva, tak zprava. To je třeba mít na paměti a při návratu do
pravého jízdního pruhu se přesvědčit, zda vás nepodjíždí nějaké auto zprava.
Placení
mýtného funguje v naprosté většině tak, že si na počátku placeného úseku
vyzvednete u turniketu lístek a k zaplacení dochází při sjezdu
z dálnice nebo na konci placeného úseku v hotovosti nebo placení
kartou. Při vjezdu do místa výběru mýtného je třeba sledovat piktogramy, které
svítí nad jednotlivými vjezdy k turniketům. Pokud svítí piktogram natažené
ruky a mincí, jedná se o přepážku s obsluhou, kde odevzdáte lístek,
obsluha jej vloží do čtečky a na displeji se vám zobrazí částka, kterou máte
zaplatit. Po zaplacení se otevře závora a můžete pokračovat v cestě. Pokud nad
branou svítí symbol mincí bez natažené ruky, jedná se o automatickou platbu.
Lístek vložíte do štěrbiny, na displeji se rozsvítí částka, vy vložíte bankovku
a do jakéhosi koše nasypete mince a automat vám vrátí zpět. A samozřejmě
existují turnikety určené k bezhotovostní platbě označené symbolem
platební karty. Další – a Italy hojně využívanou – možností platby za použití
dálnic je tzv. telepass. Jedná se o automatickou platbu, kdy máte za oknem
krabičku, která vysílá signál a při přiblížení se k mýtné bráně se vám
automaticky otevře závora.
Projíždíme
kolem Padovy, Ferrary a Bologne, a když se
blížíme k Rimini, vidíme v dálce před sebou zdvíhající se pahorky
San Marina. Opouštíme dálnici a po dalších 25 km vjíždíme do podzemního parkoviště. Od rána máme za
sebou 320 kilometrů .
Serenissima
Repubblica di San Marino, Nejvznešenější republika San Marino, jak zní její
plný název, se rozkládá na ploše: 61,2 km2 a podle počtu obyvatel (zhruba
32 500) je druhým nejmenším státem v Evropě a pátým na světě. Přestože
není oficiálním členem Evropské unie, používá jako měnu euro. Turistický ruch
tvoří v San Marinu 62,24 % HDP, ulicemi hlavního města každoročně projde
několik milionů návštěvníků. Mnozí z nich přijíždějí jen na několik hodin,
aby si „odpočinuli“ od plážového nicnedělání v letoviscích podél
Jadranského moře, které je vzdáleno pouhých 10 kilometrů vzdušnou čarou. Zemědělství má jen nepatrný význam, pěstuje
se obilí, vinná réva a olivy. Sanmarinské poštovní známky, používané pouze pro
vnitrozemskou poštu jsou velmi hodnotné a mají pro sběratele velkou cenu. Přes
obecně rozšířený názor země není daňovým rájem.
Historický
střed San Marina, plný památek, muzeí a uměleckých děl je turisticky přitažlivý
sám o sobě. Středověké městečko si zachovalo v běhu staletí svůj ráz a
nepřestává okouzlovat další a další generace. Uvnitř hradeb, v křivolakých
uličkách rozšiřujících se tu a tam v půvabná náměstíčka jakoby se zastavil čas.
Paláce, kostely i domy z kamene vyvolávají představu dob dávno minulých.
Pohled na San Marino |
San
Marino se podobá ostrovu v moři a staré věže na hřebenu Monte
Titano, které zase připomínají lodě, lze spatřit už od moře. Jsou tři a
jsou cílem vše ch turistů, tedy i nás.
Rocca,
nazývaná také Guaita, je nejstarší, její stavba byla zahájena již v 11.
století. Ačkoliv mnohokrát došlo k přestavbám, její vzhled se proměnil jen
málo. Stojí na strmém skalnatém ostrohu, z ostatní ch stran je chráněna hradbami. Připočteme-li
k tomu, že vstupní brána, do níž se vcházelo po padacím mostě, původně
stála ve výšce několika metrů, těžko si lze představit bezpečnější místo.
Nějakou dobu tu bylo vězení, dnes je turistickou atrakcí číslo jedna. Žádný
návštěvník si odtud nenechá ujít výhled na San Marino.
Druhá z věží zvaná Cesta,
nebo také Fratta, byla postavena v polovině 13. století na samém
vrcholu hory Monte Titano ve výšce 755 metrů. I ona svou obranou funkci už
dávno ztratila a dnes tu sídlí Muzeum starých zbraní. Poslední „lodí“ je Montelo.
Kdy zde vyrostla, není známo, ale vše chny tři byly zpodobňovány už od 14. století. Sanmarinští zamýšleli
Montelo rovněž přebudovat na pevnost, ale nikdy se tak nestalo. Nebylo třeba.
San
Marino nabízí mnohá pokušení – a podlehnout je tak snadné! Turisté, okouzlení
krásou starých městských čtvrtí, výstavných paláců a památek se instinktivně
ohlížejí po suvenýrech, které jim doma budou připomínat příjemně prožitý den.
Stovky obchůdků historického centra nabízejí vše chno možné: od drahých šperků a značkové módy přes typické řemeslné
výrobky, brnění a drátěné košile, keramiku, bižuterii, oděvy až ke koženému
zboží, parfémům, hracím kartám, různě tvarovaným lahvím a mnoha dalším
lákadlům. Jako byste se procházeli v působivém a jedinečném obchodním domě pod
širým nebem. Je třeba vyřešit jediný problém – co si vybrat. U nás to vyhrál
malý hrníček na presso s motivem San Marina.
Vracíme
se k autu, platíme parkovné pět eur a sjíždíme zpět k dálnici u
Rimini. Projíždíme kolem Ancony a odbočujeme na Porto
Recanati. V kempu Pineta po krátké a rychlé domluvě, že chceme jen
přespat a hned ráno jet dál, stavíme na přiděleném místě stan a jdeme se
vykoupat do moře. Ujeli jsme 495 km .
O
půl osmé ráno na recepci nikdo není, ale závora se při příjezdu auta automaticky
zvedá, takže bez problémů opouštíme kemp a najíždíme na dálnici, abychom urazili
zbývající část cesty na Gargano. Dálnice se velkým obloukem vyhýbá městu Pescara,
projíždíme mnoha tunely, neboť krajina je v této oblasti dost kopcovitá. Sjíždíme
na odbočce Lesina, asi 30 km za Termoli, a před námi se rozprostírá Gargano.
Podíváme-li
se na mapu, Gargano je ostruha na italské holince. Nachází se
v severní části regionu Apulia, jejíž převážná část je nížinatá, ale právě
vnitrozemí Gargana je značně hornaté. Nejvyšším vrcholem je se svými 1055 m n. m. Monte Calvo.
Míjíme
dvě rozlehlé laguny Lago di Lesina a Lago di Varano a odbočujeme na Rodi
Gargano, což je jedno z hlavních zdejších letovisek. Proplétat se autem
úzkými uličkami s množstvím zaparkovaných aut, je docela zážitek a opravdu
jsem rád, když se dostáváme za město. Silnice je úzká, klikatí se jednou
nahoru, podruhé dolů a před námi se neustále odkrývají nádherné výhledy na
moře. Za zatáčkou se najednou před námi objevuje městečko Peschici. Malebná poloha
na skalách čnících nad mořem způsobuje, že u náhle se objevivšího malého plácku
po pravé straně silnice zastavuji a rychle vybíhám udělat alespoň jednu fotku.
Projíždíme
předměstím a zabočujeme do vnitrozemí. Následuje
zhruba 12 kilometrů zatáček a pak rovný úsek, projíždíme Vieste
– a najednou je před námi jeho symbol zvaný Pizzomunno, asi 24 metrů vysoká bílá skála známá z desítek fotografií! Do
kempu už nemůže být daleko, což mi potvrzuje chlapík na parkovišti u benzínové
pumpy.
Kilometr a půl rovně a po pravé straně je vjezd do Village Arcobaleno, česky Duha. Bude 13 hodin, ujeli jsme374 km , celkem z domova 1704 km .
Kilometr a půl rovně a po pravé straně je vjezd do Village Arcobaleno, česky Duha. Bude 13 hodin, ujeli jsme
Bez dlouhého otálení spěcháme k moři, písečná pláž je široká a dlouhá až nedohlídneš, stín o
Pizzomunno, symbol Vieste a celého Gargana |
Vieste se rozkládá na dvou skalnatých výběžcích do moře. Ještě před půl stoletím sem nevedla silnice, v současné době je však Vieste „hlavním městem Gargana“, centrem turistického ruchu, živým a velmi příjemným letoviskem s cenným historickým jádrem. Původně to bylo rybářské a zemědělské městečko, kde se až do dnešní doby dochovaly typické bílé a nízké seskupené budovy, vystavěné v orientálním stylu. Má necelých 14 000 obyvatel.
Dějiny
Vieste sahají až do 10. stol. př. n. l. Z římského období pocházejí zbytky
hradeb, v centru se mezi vápnem obílenými domy vypíná k nebi
katedrála založená v 11. století a přestavěná v 19. století. Císař
Fridrich II. z rodu Štaufů zde v první polovině 13. století zanechal kastel,
ale ten se po zásadní přestavbě prezentuje jako pevnost z konce 16.
století. V současné době je majetkem armády a není přístupný. Je odsud ale
nádherný výhled na město a pobřeží.
Starobylá
část města se rozprostírá na výběžku Punta di San Francesco. Na jeho
konci stojí Chiesa di San Francesco, kostel sv. Františka, který kdysi
náležel prosperujícímu klášteru.
Hned vedle kostela stojí trabucco, původu pravděpodobně fénického. Toto zařízení tvořené trámy, navijáky a lany používají doposud místní rybáři k chytání parmic. Funguje tovše tak, že na tenký provaz se připevní živá parmice, která pohybem
ploutve láká ostatní ryby nad zavěšenou síť. Ta se pak vytáhne i s
úlovkem. Funkční i nefunkční trabucco se nacházejí po celém skalnatém pobřeží
poloostrova.
Další zajímavostí ve staré části města je na Via Duomo tzv. Chianca Amara, Hořký kámen. V roce 1554 zde popravili Turci kolem pěti tisíc místních obyvatel.
Hned vedle kostela stojí trabucco, původu pravděpodobně fénického. Toto zařízení tvořené trámy, navijáky a lany používají doposud místní rybáři k chytání parmic. Funguje to
Další zajímavostí ve staré části města je na Via Duomo tzv. Chianca Amara, Hořký kámen. V roce 1554 zde popravili Turci kolem pěti tisíc místních obyvatel.
Na náměstí navazuje palmami lemovaná Viale Marinai d'Italia s parkem Marina Piccola. Z nábřeží se kocháme pohledem na maják stojící na malém skalnatém ostrůvku a také na celý výběžek s kostelem na konci.
V křivolakých uličkách nacházíme přehršli obchůdků s uměleckými předměty, oděvy i potravinami. Obdivujeme lákavě balené těstoviny v různých barvách, tvarech a druzích – rajčatové, bylinkové a špenátové, avšak mohou být i česnekové, artyčokové, lososové a jiné. A všude také extra panenský olivový olej a balzamikový ocet, vyráběný ze zahušťovaného moštu z vinných hroznů.
Na
nedělní dopoledne jsme si naplánovali výlet do oblasti zvané Foresta
Umbra neboli Stinný les. Nachází se v centru poloostrova Gargano a
jedná se o poslední pozůstatek původního zalesnění, které kdysi pokrývalo
většinu Apulie. V areálu o rozloze 10 426 ha porostu borovic, jedlí, dubů, buků, jilmů, javorů,
líp a tisů žijí rozmanité druhy zvěře, v podrostu kvete více než 65 druhů
nádherných orchidejí. V roce 1991 byl tento les vyhlášen národním parkem, ve
kterém je mnoho kilometrů značených tras, na řadě míst jsou odpočívadla s
dřevěnými stoly a lavičkami.
Od rána to vypadá, že jsme trefili na vhodný den, že nebude ani „italské nebe“. Jedeme asi třicet kilometrů, stále do kopce. Podél silnice jsou piknikové plácky, na některých už parkují auta a na příjezdové cestě k malé lesní restauraci už není kousek volného místa. Parkujeme u vstupní brány k budovám lesní správy parku, už před chvílí začalo krápat a teď nejenže déšť přidává na intenzitě, ale dokonce párkrát i zahřmí. Po pár minutách je po
Zastavujeme
se také u 27 m
hluboké krasové propasti Grava di Marianna,
kde obdivujeme krásně zdeformované, propletené stromy.
Sestupujeme údolím D´Otri až k piknikovému místu Dispenza s několika ohništi a grily, odkud zase stoupáme údolím del Tesoro k již známé lesní restauraci. Zastavujeme se na caffé a kolem daňků odpočívajících ve stínu uzavíráme dnešní zhruba dvanáctikilometrový okruh.
Sestupujeme údolím D´Otri až k piknikovému místu Dispenza s několika ohništi a grily, odkud zase stoupáme údolím del Tesoro k již známé lesní restauraci. Zastavujeme se na caffé a kolem daňků odpočívajících ve stínu uzavíráme dnešní zhruba dvanáctikilometrový okruh.
Jižně
od Vieste, v okolí výběžku Testa del Gargano, se nachází
množství pobřežních jeskyní. Každá má svůj název, který se váže buď ke
zvláštnímu tvaru jeskyně (např. Velký zvon, Dvě oči, Spadlý strop), její barvě (Smaragdová
jeskyně), legendě (Jeskyně Sirén, Pašerácká jeskyně) nebo živočichům, kteří v
ní žijí (Rajčatová jeskyně podle měkkýšů tvaru rajčátka). Nachází se zde i
symbol Gargana – Magický oblouk v Zátoce pomerančových květů.
Jediným
způsobem, jak si tuto oblast nejlépe prohlédnout, je v rámci org anizovaného výletu. Společně s delegátkou jdeme v pondělí
ráno do přístavu. Kotví tu mnoho plachetnic a rybářských lodí, je zde několik
budek různých lodních společností, kde se prodávají lístky na turistické vyjížďky
podél pobřeží a na ostrovy Tremiti. V devět hodin už sedíme v lodi Santa Lucia
se dvěma motory, každý o 550 koních, vyplouváme z přístavu a kolem majáku
míříme na jih.
Z moře se nám naskýtá nádherný pohled na starobylé Vieste a pak projíždíme podél divoce romantického pobřeží s bizarními skalními útvary a srázy padajícími do temně modrého moře.
Mezi skalami se ukrývají četné okouzlující písečné zátoky, mnohdy však obsazené hotely či kempy, takže veřejnosti nepřístupné. Postupně projíždíme kolem mnoha jeskyní, některé si prohlížíme i zevnitř.
Z moře se nám naskýtá nádherný pohled na starobylé Vieste a pak projíždíme podél divoce romantického pobřeží s bizarními skalními útvary a srázy padajícími do temně modrého moře.
Mezi skalami se ukrývají četné okouzlující písečné zátoky, mnohdy však obsazené hotely či kempy, takže veřejnosti nepřístupné. Postupně projíždíme kolem mnoha jeskyní, některé si prohlížíme i zevnitř.
Ve
čtvrtek absolvujeme druhý výlet lodí, tentokrát celodenní na Isole
Trémiti, Tremitské ostrovy. Leží na sever od Gargana a tvoří skupinku dvou malých
neobydlených ostrůvků a dvou větších obydlených. Před devátou hodinou odplouváme,
sedíme na horní palubě, plavba trvá dvě hodiny.
Správním centrem souostroví je ostrov San Nicola a celý je vlastně jednou velkou pevností. Druhý z obydlených ostrovů, San Domino, má rozlohu 2 km2 a je ostrovem spíše rekreačním. Má zcela jiný charakter, je bujně zelený, soustřeďují se na něm hotely, bungalovy, bary a restaurace. Neobydlený ostrov Capraia leží několik set metrů severně od ostrova San Nicola a je domovem velkého množství ptactva. Posledním z ostrovů je útes Cretaccio, který se nachází mezi oběma výše zmíněnými.
Mezi ostrovy San Nicola a San Domino funguje pravidelná lodní doprava, a tak sotva vstoupíme na San Nicolu z lodě na molo, shání pro nás delegátka dopravu na San Domino. Zájem je obrovský, a tak se jí to daří až na třetí pokus.
Pohled na ostrov San Nicola z ostrova San Domino |
Ostrov San Domino je skutečně turistickou oázou. Při 42 oC ve stínu, na které během dne rtuť teploměru vyšplhala (při místní vlhkosti to však bylo normálně snesitelné), poskytuje mnoho možností k osvěžení ve stínu porostu nebo v četných zátokách s křišťálovou vodou. Vydáváme se z přístavu jedinou silnicí, která se na ostrově nachází, nahoru. Mezi větvemi jehličnatých stromů se nám naskýtají překrásné výhledy na zátoky a na
V roce
1045 se benediktinští mniši z kláštera Montecassino rozhodli vybudovat na
ostrově San Nicola opevněný klášter, který by odolal častým tureckým útokům.
Mnohem později, v 18. století, se ostrovy vrátily ke své původní roli
místa vyhnanství pro politické vězně. Ti sem byli deportováni až do roku
1945.
Vydáváme
se nahoru po schodech a dále po strmé, hladkými kameny dlážděné stezce, která
nás přivádí na náměstí s palmami, obchůdky a především se sídly místních
institucí. Pokračujeme až na vrchol ostrova, kde se uprostřed klášterního
komplexu nachází nejvýznamnější architektonická památka, opatský kostel
Santa Marie a Mare.
Pohled od kláštera na ostrůvek Capraia |
Stejnou cestou se později vracíme do přístavu a před 17. hodinou už sedíme v lodi, která nás odváží zpět do Vieste.
V sobotu
ráno opouštíme kemp a jedeme už nikoli na Rodi Gargano, ale podle
mapy úzkou silnicí s mnoha zatáčkami stále do kopce, po devíti kilometrech
projíždíme tunelem a napojujeme se na známou rychlostní silnici, která se nás přivádí
na dálnici.
Čeho
si našinec na jihu Itálie všimne, je způsob jízdy italských řidičů. Nejeden „seveřan“
je po zážitku s nimi zralý na infarkt. Povolená rychlost skoro nikoho
nezajímá, zcela běžné je předjíždění kdykoli a kdekoli, stejně jako jízda na
červenou. Ustavičné troubení a křik však nejsou projevy frustrace a agresivity
jako u nás. Jde o běžný způsob komunikace a časem si na něj zvyknete.
Širokým
obloukem vedená nová dálnice, která v našem atlasu Itálie z roku 2002
ještě není zakreslená ani jako připravovaná, míjí Mestre a samozřejmě celé Benátky.
Odbočujeme na Portogruaro a zastavujme na okraji Lignana. Po levé ruce
zahlédneme poutač s nápisem Camping Girasole Park, a tak na příhodném místě otáčím a za chvíli už zastavujeme
před recepcí. Ujeli jsme 843 km .
Stavíme
stan a jdeme se podívat do města. Máme v úmyslu zajít až do centra, ale
jdeme po nekonečné ulici mezi vilkami, jdeme a
jdeme a možná, že ještě nejsme ani v polovině cesty, když to
vzdáváme a vracíme se do kempu.
V neděli
vstáváme v šest hodin, vaříme čaj a balíme stan. Ciao Lignano, ciao mare! Cesta
po dálnici rychle ubíhá, míjíme Udine, Gemonu a Tolmezzo,
projíždíme údolím mezi horami a stále je na co se dívat. Ještě jednou zastavíme
pro benzín a na kafko s croisantem, pak mineme Tarvisio a za chvíli už
jsme v Rakousku. Projíždíme kolem Villachu, Klagenfurtu a Grazu
a po obchvatu se necháme protáhnout kolem Vídně. Ve Znojmě tankujeme a v 17.30 hod. jsme doma.
Ujeli
jsme 764 km ,
z Gargana 1607 km .
Žádné komentáře:
Okomentovat