Setkání Toulkařů neboli účastníků červencové akce
Toulky po horách, kterou již léta organizují Pepa s Ivanou z KČT Mníšek
pod Brdy, se koná vždy v říjnu, výjimečně v listopadu na chatě
ústředí Českého svazu vědeckotechnických společností Praha v Kytlicích v Lužických horách.
Na
cestu vyrážíme o půl desáté, jedeme přes Kolín, Mladou Boleslav a Českou Lípu. Směřujeme k Novému Boru, ale v obci Pihel odbočujeme doprava na Sloup. Vesnici Pihel asi navštívil
málokdo, přesto její název zná skoro každý. Nevěříte? „A do Pihele tmavýho,“ ulevila si doktorka Fastová v podání Dany
Medřické v nezapomenutelném televizním seriálu Nemocnice na kraji města.
Projíždíme
poslední zatáčkou před obcí a před námi se v celé kráse strmě vyčnívá k
obloze nejznámější a turisticky nejnavštěvovanější památka Sloupu
– mohutný skalní suk Poustevnického kamene s rozsáhlými zbytky barokní
poustevny, označovanými obvykle jako skalní hrad. Pravděpodobně na konci
13. století zde založil Čeněk z Ojvína strážní hrad, jehož posádka
měla zajišťovat bezpečnost projíždějících kupců, a nedaleko od něj
byla zřízena celnice, kde se vybíralo mýto. Za třicetileté války byl hrad dobyt
a vypálen, ale rozvážným hospodařením se podařilo panství vymanit z dluhů.
Hrabě Kinský, který si v letech 1730–1735 postavil ve vsi nový zámek
s reprezentačním dvorem, podporoval hlavně rozvoj domácké
a manufakturní řemeslné výroby. Obyvatelé Sloupu i okolních vsí se
živili převážně domáckým tkaním lněného plátna, které od nich hrabě
skupoval a dále s ním obchodoval. Sám také založil několik bělidel
a manufaktur na výrobu plátna i příze, barvírnu plátna, přádelnu
a tkalcovnu bavlněných látek a manufaktury na výrobu barchetu a cvilinku.
Díky atraktivní poloze se Sloup již v 19. století stal vyhledávaným
letoviskem, do něhož přijížděly zámožné rodiny z Čech
i ze sousedního Saska. Ke zvýšení atraktivity obce přispěl
i místní Horský spolek, jehož členové upravili vycházkové cesty do
okolních lesů a skal a kulturní nabídku dovršilo v roce 1921 otevření
lesního divadla. Po válce byli němečtí obyvatelé Sloupu
vysídleni, jejich majetek byl zkonfiskován a do obce se nastěhovali
noví osídlenci z českého vnitrozemí. Soukromé živnosti byly postupně
zrušeny, čímž tu zanikla řada pracovních příležitostí. Obec se proto snažila
zachovat aspoň pověst turistického letoviska, vznikla zde četná rekreační
střediska a od počátku 60. let se začalo rozvíjet chataření.
Kromě kostela a zámku řada je zde řada zajímavých a historicky cenných
roubených, polozděných nebo zděných lidových domů, pocházejících většinou
z konce 18. a 1. poloviny 19. století. Některé z nich
mají kamenné vstupní portály, mansardové střechy a břidlicí obložené
štíty.
Auto
necháváme na parkovišti a stoupáme po schodech ke skalnímu hradu.
Po zaplacení vstupného dostáváme stručný popis jednotlivých zastávek, a protože
nikam nespěcháme, všude vlezeme a vše si důkladně prohlížíme.
Po prohlídce vyrážíme po žluté značce do skal k Lesnímu divadlu. Po první světové válce vznikla pod vedením prof. Rudolfa Ringela skupinka nadšenců divadla. V roce 1920 byl založen Divadelní spolek Sloup, který začal hrát v sále místního hotelu, a téhož roku vznikla myšlenka vlastní divadelní scény. V úvahu připadal lesní prostor s romantickými skalami na pozemku hraběte Augustiana Kinského u silnice vedoucí na Svojkov. Za podpory hraběte Kinského, místních podnikatelů a novoborských továrníků se podařilo během roku 1921 vystavět lesní scénu, které se žádná jiná v Čechách nevyrovnala. Byly vyhloubeny chodby v pískovcové skále, postaveno pódium, v příkopu pod jevištěm bylo orchestřiště a na protilehlém svahu hlediště s dřevěnými lavicemi asi pro 1600 diváků. Divadlo využívalo členitý pískovcový skalní masiv, za nímž se ukrývalo zákulisí. Jeviště bylo na severní straně ukončeno asi 3,5 m vysokou válcovou věží, spojenou se skalním masivem kamennou zdí s gotickou bránou. Mimoto na něm byly ještě další dřevěné stavby, vzájemně propojené ve skále vytesanými průchody a tunely. Díky vynikající akustice se zde hrály i opery a operety, např. Čarostřelec nebo Cikánský baron. Tradice divadelních představení v přírodě se udržela i po 2. světové válce, ale po roce 1960 zájem o lesní divadlo upadl a nakonec bylo úplně zdevastováno. Až na jaře roku 2004 bylo za účasti místních obyvatel jeviště s hledištěm opět obnoveno, podařilo se vybudovat novou elektrickou přípojku, ze skalních chodeb vyvézt stovky metráků nánosů písku a provést zemní úpravy. 3. června 2004 bylo Lesní divadlo slavnostně otevřeno a během letní sezóny se zde odehrálo na 15 představení. O rok později se z 330 ks pískovcových kvádrů vyzdila nová věž a stěna s gotickou bránou a udělalo se venkovní osvětlení areálu divadla a byla upravena přístupová cesta z obce s novými schody, zábradlími a lavičkami. Za šest sezón od obnovení divadla se zde odehrálo 115 představení a koncertů.
Po prohlídce vyrážíme po žluté značce do skal k Lesnímu divadlu. Po první světové válce vznikla pod vedením prof. Rudolfa Ringela skupinka nadšenců divadla. V roce 1920 byl založen Divadelní spolek Sloup, který začal hrát v sále místního hotelu, a téhož roku vznikla myšlenka vlastní divadelní scény. V úvahu připadal lesní prostor s romantickými skalami na pozemku hraběte Augustiana Kinského u silnice vedoucí na Svojkov. Za podpory hraběte Kinského, místních podnikatelů a novoborských továrníků se podařilo během roku 1921 vystavět lesní scénu, které se žádná jiná v Čechách nevyrovnala. Byly vyhloubeny chodby v pískovcové skále, postaveno pódium, v příkopu pod jevištěm bylo orchestřiště a na protilehlém svahu hlediště s dřevěnými lavicemi asi pro 1600 diváků. Divadlo využívalo členitý pískovcový skalní masiv, za nímž se ukrývalo zákulisí. Jeviště bylo na severní straně ukončeno asi 3,5 m vysokou válcovou věží, spojenou se skalním masivem kamennou zdí s gotickou bránou. Mimoto na něm byly ještě další dřevěné stavby, vzájemně propojené ve skále vytesanými průchody a tunely. Díky vynikající akustice se zde hrály i opery a operety, např. Čarostřelec nebo Cikánský baron. Tradice divadelních představení v přírodě se udržela i po 2. světové válce, ale po roce 1960 zájem o lesní divadlo upadl a nakonec bylo úplně zdevastováno. Až na jaře roku 2004 bylo za účasti místních obyvatel jeviště s hledištěm opět obnoveno, podařilo se vybudovat novou elektrickou přípojku, ze skalních chodeb vyvézt stovky metráků nánosů písku a provést zemní úpravy. 3. června 2004 bylo Lesní divadlo slavnostně otevřeno a během letní sezóny se zde odehrálo na 15 představení. O rok později se z 330 ks pískovcových kvádrů vyzdila nová věž a stěna s gotickou bránou a udělalo se venkovní osvětlení areálu divadla a byla upravena přístupová cesta z obce s novými schody, zábradlími a lavičkami. Za šest sezón od obnovení divadla se zde odehrálo 115 představení a koncertů.
Od
lesního divadla stoupáme k vyhlídce Na Stráži. Jedná se o 354 m vysoký
skalnatý ostroh, jehož atraktivita ještě vzrostla v roce 1933, kdy zde byla
postavena dřevěná výletní restaurace.
Ještě v 80. letech 20. století sloužila
jako rekreační středisko, v 90. letech zůstala opuštěná, postupně byla
devastována a v letech 1998 a 1999 dvakrát vyhořela, pravděpodobně někým
zapálena. V současné době zde probíhá výstavba nového penzionu a věže,
financovaná údajně českolipským podnikatelem Tomislavem Procházkou, který
podniká v oboru telekomunikací, tak doufejme, že věž bude sloužit nejenom
k umístění telekomunikačních zařízení, ale také jako rozhledna.
Po
krátké odbočce na Hraběnčinu vyhlídku, z níž je krásný výhled na Sloup, Nový
Bor a vpravo kužel Klíče,
se vracíme na výrazný čedičový vrch Slavíček (535 m n. m.), z něhož sestupujeme úzkou strží do Modlivého
dolu, romantického skalnatého údolí, hluboce zaříznuté
do pískovcových skal. Na jižní straně nevelkého
skalního kotle s lavičkami je skalní blok s vytesanou kaplí. Kaple má
hlavní prostoru s oltářem a dvě postranní komory. Na oltáři je
socha Panny Marie, vysvěcená v srpnu 2001, která nahradila ukradenou
původní sochu. O původu zdejšího poutního místa se vyprávěly různé
pověsti. Podle jedné z nich tu dobrovolně zemřeli rytíř Jaroslav
ze Svojkova s dcerou sládka z Velenic, kteří se velmi milovali,
ale rytířovi rodiče jim jejich lásku nepřáli. Jiná pověst vypráví, že tu jeden
selský chlapec zabil svého soka v lásce. Koncem 18. století byla zdejší
dřevěná kaplička snesena a hraběnka Alžběta Kinská nechala vytesat novou
kapli do skalní stěny. Vytvořil ji svojkovský zedník Josef Sacher.
V roce 1836 bylo průčelí kaple vyzdobeno gotickým portálem, který vytvořil
sloupský sochař Antonín Wagner. Vnitřek kaple byl roku 1903 upraven
na lourdskou jeskyni. Směřovala sem procesí z širokého okolí
a modlit se sem chodil i bývalý císař Ferdinand V. při svých
projížďkách ze zámku v nedalekých Zákupech.
Sestupujeme
roklí, sevřenou po stranách strmými pískovcovými skalami, k rozcestníku na prostranství za posledními
domky Svojkova a po žluté odbočce míříme ke zřícenině Svojkovského hradu stojící na nevelkém
zalesněném vršku. O jeho založení nejsou žádné zprávy, jeho majitelé se
často střídali. Posledním byl Bedřich Rodevic z Friedersdorfu, který nechal
roku 1590 chátrající hrad strhnout a jeho dřevěné části spálit.
Z nevelké plošiny dnes vyčnívají dvě pískovcové skály, které jsou navzájem
spojené asi osm metrů vysokou kamennou zdí s úzkým štěrbinovým oknem.
V hlavní, asi 17 metrů vysoké skále jsou ve třech patrech
vytesané místnosti.
Oklikou se vracíme do Sloupu k autu. Projíždíme Novým Borem a po pár
kilometrech jsme v Kytlici, cíli naší cesty. Tato rekreační obec
se sklářskou tradicí vznikla spojením tří starších obcí, Dolního Falknova, Falknova
a Kytlice. Když se pro zdejší skelnou huť začalo nedostávat
dřeva, majitel Jan Josef Kittel v roce 1750 její provoz zastavil a
rozsáhlé pozemky pronajal lidem na stavbu nových domků. V roce 1758
tak vznikla prakticky uprostřed starého Falknova nová ves, pojmenovaná podle
původního majitele pozemků Kittelwitz a později nazývaná Kittlitz, česky
Kytlice. S rychlým růstem obce vyvstala potřeba vlastního kostela,
o jehož stavbě bylo rozhodnuto v roce 1776. Základní kámen byl položen
hned o rok později, ale v důsledku války s Pruskem byl kostel vysvěcen až
v roce 1782. Na hřbitově u kostelní zdi je pět náhrobníků Kittlů,
mezi nimi i barokní náhrobník s plastikou zakladatele obce Jana
Josefa Kittla. Pod košatým kaštanem hned na kraji hřbitova se nachází hrob
nejznámějšího místního chalupáře, herce Miloslava Horníčka (1918–2003).
Zvrat v historii
obce přinesly roky 1945 a 1946. Vysídlení německých obyvatel způsobilo radikální změny
demografických a hospodářských poměrů, znamenalo hluboký úpadek nejen hospodářský,
nýbrž i sociální a kulturní. Byly zpřetrhány tradice, rozrušena struktura
vesnic, narušena kontinuita jejich vývoje. Prakticky se vylidnilo celé území,
jehož nové osídlování probíhalo pomalu vzhledem k poloze stranou větších
center, k nedostatku zemědělské půdy a k úzké specializaci na sklářskou výrobu.
V roce 1950 zde žila přibližně čtvrtinu obyvatel (711) z roku 1910
(2966). Počet obyvatelstva však nadále klesal, v roce 1991 žilo v Kytlici
pouhých 365 obyvatel. Opuštěné
domy začaly chátrat a hrozila jim zkáza. Zachování historických a památkových
hodnot budov bylo odkázáno náhodě. Demolicím podlehlo 106 budov, což představovalo přibližně 25 %. Naději
přinesl nový společenský jev – chalupářství, které opuštěným usedlostem vtisklo
novou funkci a životu obcí novou náplň. I v nejnovějším
vývoji se Kytlice něčím odlišují od ostatních rekreačních center. Zatímco
chalupářství se všeobecně rozšiřovalo až v 60. letech, byly Kytlice tehdy
již známým, byť „dobře utajeným“ místem. Náhoda tomu popřála, že právě je
objevili pražští herci, literáti i vědci, a že se jejich první kontakty s
Kytlicí uskutečnily ještě před rokem 1950. Po Václavu Hartlovi, Vlastimilu
Brodském, Janu Fišerovi, Ivo Žídkovi, Zdeňku Řehořovi, Jiřím Tauferovi,
Vítězslavu Vejražkovi a Janu Ryskovi sem přicházeli další, mezi nimi Miroslav
Horníček, Otakar Fencl, Karel Houska, Eduard Goldstücker, Ota Zelenka, Pavel
Landovský, Táňa Fišerová. Umělci a vědci zde hledali a nacházeli tolik potřebné
soukromí, ticho a klid, ať už k tvorbě či k pouhému zastavení – o samotě i s
rodinou. Mnozí z nich zde zakořenili, Jan Ryska (1916–1983) tu
napsal v roce 1977 knížku pohádek Kytlický vodník, zpěvačka a „nestárnoucí
Saxana“ Petra Černocká (sestřenice Vlastimila Brodského) sem jezdí už od raného
dětství, neboť její otec zde koupil chalupu hned po válce.
Obrovská změna, kterou obec prošla od
roku 1945 jí vtiskla nový ráz. Nový způsob využívání objektů mnohdy znamenal
jejich holou záchranu i jejich obnovu. Roubené chalupy s podstávkami, s
kamenicky provedenými portálky, se zajímavými hrázděnými či roubenými patry a
polopatry, s pavlačemi, s mansardovými střechami, se zdobenými štíty, někdy
pobitými břidlicí, stále žijí, třebaže jinak než kdysi. Zachovaly se jako cenné
památky lidového stavitelství a jejich krása stále uchvacuje.
Druhého
dne ráno jedeme přes Cvikov do Krompachu a vyrážíme
na túru. Zastavujeme se u tří chráněných tisů...
...a pak pokračujeme po červené
značce na Hvozd, německy Hochwald. Tento výrazný znělcový hřbet se dvěma
vrcholy je jedním z nejvýznamnějších kopců v Lužických horách
a druhým nejvyšším vrcholem Žitavských hor. Hlavní jižní vrchol
(750 m n. m.) tvoří výrazná skála, na které již v roce 1786 stál
velký dřevěný kříž označující místo, kde se setkávaly hranice jablonského,
zákupského a žitavského panství. Dnes tudy prochází česko-německá státní
hranice. V roce 1853 otevřel Johann Gotthelf Marx z Oybinu
na české straně jižního vrcholu hostinec a v letech 1889–1890
vybudoval v jejím těsném sousedství, ale již na saském území, druhou
restauraci, která poskytovala také ubytování. V roce 1892 byla na severním
vrcholu (744 m n. m.) postavena 25 metrů vysoká kamenná rozhledna a
nedlouho poté další restaurace. Rozhledna na Hvozdu se stala téměř
dvojčetem rozhledny na Jedlové: obě věže jsou si podobné tvarem, výškou,
použitým materiálem a dokonce i narozeniny slaví ve stejný den.
Věž na Hvozdu je ale o rok mladší.
Chata
na saské straně 23. dubna 1937 vyhořela, ale již 14. června 1938
byla otevřena nová chata, která tu stojí dodnes. Česká restaurace už nebyla po
druhé světové válce využívána, v lednu 1946 v ní došlo k menšímu
požáru a někdy kolem roku 1950 byla zbořena. Uprostřed vyhlídkové plošiny
byl 25. června 2000 vztyčen nový dřevěný kříž, slavnostně vysvěcený
o Velikonocích příštího roku. Kříž nese dvojjazyčný nápis Einer trage des anderen Last – Jeden druhého břemena neste.
Rozhledna
nabízí krásný kruhový výhled do širokého okolí. Na severu jsou
Žitavské hory s malebným Oybinem,na východě je vidět táhlý Ještědský hřbet
a na obzoru za pěkného počasí Jizerské hory a Krkonoše. V
dálce na jihu vystupují Trosky, Bezděz, Říp, na jihozápadě České středohoří s Milešovkou
a Bukovou horou
Po
zelené značce šlapeme na Scharfenstein, z něhož je úžasná vyhlídka na
městečko a zříceninu Oybin, která je naším dnešním hlavním cílem. Romantická zřícenina
hradu a kláštera Oybin je asi největší turistickou atrakcí
Žitavských hor a jednou z nejvýznamnějších památek Horní Lužice.
Stojí na temeni mohutné pískovcové stolové hory (514 m n. m.),
vystupující asi 120 m nad severním okrajem letoviska Kurort Oybin. Hrad
vznikl asi ve 13. století jako strážní stanoviště u významné
zemské stezky spojující Čechy s Lužicí, ale hradní skála i okolní
krajina byly osídleny už v době bronzové.
Mezi
majiteli hradu byl Jindřich z Lipé a král Karel IV., který začal
s přestavbou hradu tak, aby lépe odpovídal tehdejším představám
o kráse a reprezentativnosti. V roce 1369 zde založil klášter
celestýnů, který využil především císařský palác a přilehlé budovy směrem
ke kostelu, zatímco opevnění, úřední dům a obytná věž zůstaly
součástí královského hradu. Během 15 let byl postaven nový klášterní
kostel, který nese charakteristické znaky pražské chrámové stavební školy Petra
Parléře. Po dokončení jej v roce 1384 vysvětil k poctě Svatého Ducha,
Panny Marie, sv. Václava a sv. Celestýna pražský arcibiskup Jan
z Jenštejna. Při volbě nového českého krále roku 1420 se Žitava
i ostatní hornolužická města postavila za Zikmunda Lucemburského,
čímž si znepřátelila husity. Ti podnikli do Lužice několik tažení, při
nichž zpustošili Žitavu i přilehlé okolí, ale hrad s klášterem
zůstaly ušetřeny. Bezpečná poloha kláštera byla také již roku 1421 využita
k uložení tří zapečetěných schránek s relikviemi, odvezených před
husity z pražské katedrály. Ještě 28. září 1429 se husité pokusili na
Oybin zaútočit, ale nedobyli ho. V poslední čtvrtině 15. století byla
zahájena přestavba kláštera. V císařském paláci byly vybudovány nové
klenby, na několika místech byla vestavěna nová okenní ostění
a ve skále na jižní straně kostela byl vytesán ochoz.
Za velké bouře 24. března 1577 byl zapálen bleskem a téměř celý
areál byl požárem do základů zničen. K jeho obnovení už nedošlo
a zříceniny pomalu chátraly. Ke zkáze přispělo 14. května 1681
zřícení velké skály, která s sebou strhla celou hradní věž a zavalila
nádvoří i několik domů v obci pod hradem. Další škody vznikly při
pozdější těžbě kamene ve spodní části hradu.
Až
téměř do konce 18. století byl hrad zarůstající ruinou a teprve
v období romantismu byly jeho trosky znovu odhaleny. Zvláštní zásluhu
na tom měli malíři Caspar David Friedrich a Carl Gustav Carus, kteří
svými díly vzbudili zájem dalších umělců i veřejnosti. Díky tomu byly již
v roce 1829 zříceniny zpřístupněny turistům. V pozdějších dobách ale
hrad nebyl příliš udržován a jen obtížně se dařilo zastavit další hroucení
zdí. V roce 1990 byl stav už tak vážný, že hrozilo uzavření celého hradu.
Teprve potom byly zahájeny rozsáhlé opravy, které trvaly několik let.
V jejich průběhu byly zrestaurovány hradní věže, kostel, zdivo císařského
paláce a nově upraveno muzeum.
Do hradního
areálu vstupujeme bránou s padacím mostem, za níž stoupají do hradu
Jezdecké schody, po jejichž pravé straně je malá cisterna
s vytesanými kanálky ke svádění dešťové vody. V hradbě nad
schody je další věžová brána s nepravidelným půdorysem, pocházející
ze 13. nebo z počátku 14. století, kterou se vchází na hradní
nádvoří. Zřícenina císařského paláce je jednou z nejpůsobivějších staveb
hradu, její zdi se zvedají přímo nad údolím a dosahují až do výše
druhého poschodí.
Úchvatným
dojmem působí především zřícenina klášterního kostela ze 2. poloviny
14. století, jehož podlaha je o patro výše, než nádvoří. Jednolodní
stavba bez střechy má jižní stěnu částečně vytesanou z pískovcové skály
a zvnějšku ji obchází tesaný ochoz z 16. století.
K severovýchodní straně kostela je přistavěná svatováclavská kaple,
využívaná jako sakristie, a pod ní je klenutá místnost bez oken, která
snad kdysi sloužila jako pokladnice.
Na jihozápadním nároží kostela je
přistavěná věž, ve které bývaly zavěšené zvony, a dnes je odtud pěkný
výhled na hrad i okolí.
Křížovou
chodbou na severní straně kostela se dostaneme z areálu hradu
do zadní části kopce, kam kdysi vedl most. Na zarovnané plošině
vroubené skalami je pěkně upravený hřbitov, sloužící dodnes letovisku Oybin.
Vznikl zřejmě jako pohřebiště mnichů po založení kláštera, ale nelze ani
vyloučit, že tu byl již v dobách pánů z Lipé. Od
hřbitova se rozbíhají cesty do několika stran. Na blízkém ostrohu stojí vyhlídková
restaurace, postavená roku 1854 ve švýcarském stylu.
Za ní začíná vyhlídková
stezka, vedoucí po východní a jižní straně skalního masivu až
do vytesaného ochozu u kostela. Další stezka vede ze hřbitova po
tesaných schodech na vrcholovou plošinu kopce, nabízející nevšední pohledy do okolní
krajiny.
Sestupujeme
z hradu dolů do městečka,...
...po žluté značce míříme k hranici,...
...odkud se nám naskýtá zpětný pohled na Hvozd s rozhlednou.
V
sobotu jedeme do České Kamenice autobusem, neboť vlaky následkem povodně nejezdí.
Česká
Kamenice je starobylé město s bohatou historií, z níž vzpomenu pouze fakt, že ji – a vlastně celé děčínské
panství – roku 1511 od Vartenberků koupil Mikuláš Trčka z Lípy. Na
náměstí navštěvujeme místní bohatě
zásobené informační centrum a pak už hurá na Zámecký vrch. Tento
530 m vysoký výrazný zalesněný čedičový kužel leží půl druhého kilometru
jihovýchodně od města a na vrcholu má zříceninu Kamenického hradu. O
jeho založení není nic známo, ale pravděpodobně jej vybudovali potomci
Zikmunda z Vartenberka kolem roku 1441, když Lužičané zničili nedaleký
hrad Fredevald. Při další trestné výpravě v roce 1444 vojska lužického
Šestiměstí dobyla a vypálila Českou Kamenici a spolu s ní byl
pravděpodobně zničen i hrad. V listinách ze 2. poloviny
15. století už totiž zmiňován není a znovu se uvádí až při prodeji
panství roku 1515. Z toho můžeme usuzovat, že zničený hrad byl ještě
obnoven a sloužil asi až do poloviny 16. století, kdy si
Jindřich z Vartenberka nechal ve městě postavit zámek. Roku 1614 byl
už hrad pustý, ale jako vojenská pevnost byl krátce využitý ještě
za třicetileté války v roce 1639, kdy jej Švédové dobyli a zapálili.
Později byly zříceniny postupně rozebírány na stavební kámen, takže se
nakonec dochovala jen dvoupatrová obdélná budova hradního paláce,
na kterou navazovaly na jižní a východní straně sporé zbytky
hradeb.
V roce
1880 se členové českokamenického okrašlovacího spolku rozhodli zpřístupnit
Zámecký vrch jako výletní místo. Opravili obvodové zdi bývalého hradního paláce
a vestavěli do nich dřevěnou stavbu pohostinství s 16 metrů
vysokou rozhlednu, která umožňovala kruhový výhled do širokého okolí. Po druhé
světové válce ale stavba zchátrala a nakonec z ní zůstaly jen
opuštěné ruiny se zbytky dřevěné kostry věže. Zdivo hradního paláce bylo
částečně konzervováno, několik let obestavěno lešením a teprve
v letech 1995–1996 byly zdi paláce zpevněny a v roce 1998 byla
uvnitř vystavěna nová dřevěná věž, jejíž návštěvu si samozřejmě nenecháváme ujít.
Po
zelené značce pokračujeme do Kamenického Šenova, proslulého
sklářského města, jehož velkým lákadlem je Sklářské muzeum. Osadu založili
němečtí osídlenci někdy ve 13. století při kolonizaci pohraničního
hvozdu. Zpočátku byl typickou horskou zemědělskou
vsí, ale již před koncem 16. století se zde začalo rozvíjet sklářství.
K jeho většímu rozvoji ale došlo až po třicetileté válce, v roce
1694 se zdejší kuliči, rytci a malíři skla sdružili do cechu. Velký
rozmach sklářství začal kolem poloviny 18. století. Zdejší sklářští
řemeslníci a obchodníci zakládali ve velkých evropských městech
pobočky zvané faktorie a Kamenický Šenov se tak stal významným evropským
centrem sklářského obchodu. K dalšímu rozmachu sklářského průmyslu došlo
kolem poloviny 19. století. Obchodní domy se postupně přeměnily
na rafinerie, které podle požadavků zákazníků zadávaly výrobu
v domácích dílnách a hotové zboží exportovaly. V té době se
začalo několik zdejších dílen specializovat i na výrobu lustrů,
dosáhly světové proslulosti a zdejší lustry proto zdobí řadu
reprezentačních sálů po celém světě. Mezi světovými válkami zde bylo vedle
tří sklářských hutí ještě 55 rafinerií, čtyři továrny na lustry
a přes 200 dílen zušlechťovatelů skla, dále továrna na chromové
usně, výroba barev a sklářských emailů, továrna na kovové zboží
a několik pasířů, kteří pracovali pro továrny na lustry nebo sami
vyráběli osvětlovací sklo a kovové zboží. Rostoucí zahraniční konkurenci
se šenovští skláři rozhodli vzdorovat zkvalitněním svých odborných dovedností.
Proto byla již roku 1839 na zdejší farní škole zavedena výuka kreslení
a v roce 1856 byla otevřena odborná sklářská škola, která jako
nejstarší ve střední Evropě vychovala mnoho sklářských odborníků
i umělců.
Sklářské
muzeum bylo otevřeno
v červenci 1949 ve starém patricijském domě z roku 1770,
stojícím na nároží hlavní silnice poblíž kostela. Je to výstavný kamenný
dům s podstávkou v jižní roubené části a s dřevem obloženým
patrem, krytým mansardovou střechou. V minulosti sloužil jako poštovní
přepřahací stanice se zájezdním hostincem a od roku 1919 v něm
sídlila pobočka vídeňské sklářské firmy J. a L. Lobmeyr.
V prostorách muzea je bohatá expozice rytého a broušeného skla
z období od 17. století do současnosti a expozice
věnovaná vývoji zdejšího lustrařství. Mimoto se zde pořádají různé výstavy
místních sklářských výtvarníků i jiné kulturní akce.
Jen
kousek za městem se nachází Panská
skála (597 m n. m.). Je pozůstatkem čedičového návrší zvaného Kalvárie
nebo Křížový vrch, neboť na něm stávala trojice křížů. Již před koncem
18. století tu jeden z prácheňských sedláků lámal čedičové sloupy,
které se používaly na dveřní, okenní i jiné sloupky, patníky,
obrubníky apod. Při lámání byla postupně odhalena pozoruhodná vnitřní stavba
vršku, tvořeného štíhlými čedičovými sloupy. Pravidelně vyvinuté čtyř- až
šestiboké sloupce jsou až patnáct metrů dlouhé a v průměru mají okolo
20 až 25 cm. Uprostřed návrší stojí téměř svisle, ale směrem do stran
se postupně sklánějí, a protože jsou uspořádány podle výšky jako píšťaly
varhan, říká se skále lidově Varhany.
Jejich obrázek nechybí v žádné učebnici geologie a k jejich slávě přispěli i
filmaři, když je v roce 1952 použili jako kulisu ve slavné pohádce Pyšná
princezna.
Několikrát
však nechybělo mnoho a tato jedinečná ukázka sloupcové odlučnosti čediče by
s postupující těžbou zanikla, kdyby se o její zachování nezasloužila
řada významných osobností. V roce 1902 bylo v Děčíně založeno
Sdružení na záchranu Panské skály, které se snažilo potřebné peníze
do ochranného fondu shromáždit sbírkami, pořádáním loterie, dobročinných
bálů, prodejem upomínkových předmětů s motivem skály apod. V roce
1904 se tak podařilo dosáhnout alespoň zastavení těžby na samotném
vrcholku skály, takže lámání pokračovalo jen v předpolí, kde později
vzniklo malebné jezírko. V listopadu 1906 byla s majitelkou lomu
uzavřena nová dohoda o pronájmu hlavní části skály na šest let
za roční poplatek 300 korun, hrazený z úroků ochranného fondu
a z příspěvků Horského spolku pro České Švýcarsko a okresního
zastupitelství České Kamenice. Hned po vypršení smlouvy ale majitelka
lámání sloupců obnovila a za další pronájem požadovala dvojnásobnou
cenu, na kterou již shromážděný kapitál nestačil. Teprve
po opakovaných intervencích byla v roce 1913 další těžba okresním
hejtmanstvím v Děčíně zakázána. O rok později byla skála okresním výborem
v České Kamenici vykoupena a od té doby měla být chráněna. Během
první světové války bylo ale přes četné protesty lámání kamene v malé míře
obnoveno a pokračovalo i mezi válkami. V roce 1939 se dokonce
uvažovalo o odtěžení celé plochy mezi skálou a silnicí, kde mělo
vzniknout turistické zázemí s parkem, a vytěžené sloupky měly být
použity k zabezpečení ponorkové základny na ostrově Helgoland.
K uskutečnění tohoto projektu už ale nedošlo a v roce 1948 byla
těžba na Panské skále definitivně zakázána. Narušená skalní stěna byla
zakonzervována a roku 1953 prohlášena přírodní rezervací. Dnes má Panská
skála statut národní přírodní památky a je nejnavštěvovanějším geologickým
útvarem v Čechách, dobře známým i geologům v zahraničí.
Přecházíme
na modrou turistickou značku, která nás přes obec Prácheň dovede
do Polevska a žlutá do Kytlice. Opačným směrem jde
do Slunečné, kde chalupařil a kde po svém dobrovolném odchodu ze života našel i
místo posledního odpočinku herec a nezapomenutelný rozhlasový Hajaja Vlastimil
Brodský (1920–2002). Původně si, brzy po válce, pořídil chalupu v Kytlici, ale
tu – jak sám říkal – prorozváděl s první ženou, a jeho druhá žena Jana
Brejchová mu našla náhradu právě ve Slunečné.
Na
nedělní cestu domů máme samozřejmě několik naplánovaných zastávek, ale hned u
té první nám dělá čáru přes rozpočet počasí. Je zataženo a drobně mží, což není
nejvhodnější čas k výstupu na rozhlednu. Jmenuje se Sokolí vrch,
stojí u vsi Dobrná na kopci vysokém 506 m n. m. Betonový tubus
vysoký 51 metrů, na kterém je umístěno ocelové schodiště, má ve výšce 31 metrů
vyhlídkový ochoz. Investorem stavby byla společnost T-Mobil a od jejího
slavnostního otevření 1. května 2004 ji provozuje obec Dobrná.
V Benešově nad
Ploučnicí už tak ošklivé počasí
není, ale zde by nám to zase tolik nevadilo, protože jdeme na prohlídku zámku.
Majiteli zdejšího panství byl rod Markvarticů, počátkem 15. století páni z Dubé
a o století později Trčkové z Lípy, kteří je záhy prodali saskému šlechtickému
rodu Salhausenů, který k nám přišel z Míšně. Bedřich
ze Salhausenu si zde během tří let vystavěl tzv. Horní zámek.
Od roku 1540 ve své stavební aktivitě pokračoval a souběžně
s přístavbou nového sídla stavěl pro syna Jana Dolní zámek ozdobený
bočními renesančními štíty ve tvaru „oslího oblouku“ a třípatrovou
hranolovou věží před jižním průčelím. Jeho bratr Bedřich mladší žil
později na Horním zámku a Janovi synové Antonín a Volf
na Dolním zámku. Kolem roku 1578 si Volf nechal přistavět
při Dolním zámku vlastní renesanční palác, tzv. Volfovo křídlo. Za
Salhausenů nastal pro panství zlatý věk, byly zde vystavěny cenné renesanční
stavby a město i jeho okolí hospodářsky vzkvétalo. Během třicetileté války koupili Horní zámek Thunové. Patřil jim až do roku 1926, kdy ho prodali městu. Na Dolním zámku se majitelé střídali častěji. Nejdéle (1634–1856) patřil Clary-Aldringenům, kteří však preferovali svůj zámek v Teplicích, a tak se oba benešovské zámky vyhnuly účelovým módním
přestavbám. Od hraběnky Černínové koupili Dolní zámek v roce 1888 Grohmanové a stali se tak jeho posledními soukromými, nešlechtickými majiteli. V roce 1945 jim byl zkonfiskován.
Dolní zámek byl zpřístupněn v roce 1961 a jde o klasické šlechtické sídlo s reprezentačními prostory a soukromými pokoji panstva. V přízemí se nachází hospodářské zázemí včetně zámecké kuchyně s cínovým a měděným nádobím. Vytsaven je i cenný soubor lidové keramiky nazývané žitavská fajáns s hráškově zeleným dekorem. V zámecké zbrojnici se nacházejí pancíře, zbraně sečné a bodné a také houfnice vesměs ze 16. a 17. století. Ve slavnostnějších zámeckých interiérech prvního patra nechybí typický prvek architektury saské renesance – zdobené meziokenní sloupky. Za pozornost také stojí rozměrné tapisérie, ta nejvzácnější pochází z Nizozemí a zobrazuje bavící se šlechtickou společnost.
Horní zámek byl díky systematickému úsilí památkářů zpřístupněn po celkové rekonstrukci v roce 1999. Nachází se zde rodová obrazová galerie Thunů a v jedné místnosti prvního patra je instalována pracovna textilního velkoprůmyslníka Grohmana s pseudobarokním nábytkem. V prostorách druhého patra zaujmou především původní malované kazetové stropy a renesanční kamna složená z velkých reliéfních kachlů.
Dolní zámek byl zpřístupněn v roce 1961 a jde o klasické šlechtické sídlo s reprezentačními prostory a soukromými pokoji panstva. V přízemí se nachází hospodářské zázemí včetně zámecké kuchyně s cínovým a měděným nádobím. Vytsaven je i cenný soubor lidové keramiky nazývané žitavská fajáns s hráškově zeleným dekorem. V zámecké zbrojnici se nacházejí pancíře, zbraně sečné a bodné a také houfnice vesměs ze 16. a 17. století. Ve slavnostnějších zámeckých interiérech prvního patra nechybí typický prvek architektury saské renesance – zdobené meziokenní sloupky. Za pozornost také stojí rozměrné tapisérie, ta nejvzácnější pochází z Nizozemí a zobrazuje bavící se šlechtickou společnost.
Horní zámek byl díky systematickému úsilí památkářů zpřístupněn po celkové rekonstrukci v roce 1999. Nachází se zde rodová obrazová galerie Thunů a v jedné místnosti prvního patra je instalována pracovna textilního velkoprůmyslníka Grohmana s pseudobarokním nábytkem. V prostorách druhého patra zaujmou především původní malované kazetové stropy a renesanční kamna složená z velkých reliéfních kachlů.
Pro
prohlídce zámku se ještě jdeme podívat na Ploučnickou vyhlídku.
Zděný altán s vyhlídkovým ochozem, u jehož zrodu stál místní Spolek pro
pozdvižení cizineckého ruchu, se ve svahu Sokolského
vrchu na jižním okraji města tyčí již od roku 1902. V poslední době, jak je
mnohde u nás zvykem, je pravidelně terčem vandalů.
Poslední
zastávkou před definitivním odjezdem domů je zřícenina hradu Ostrý,
nazývaného také Scharfenstein či počeštěle Šarfenštejn. Byl postaven
v lesnaté a málo obydlené krajině na úzkém čedičovém hřbetu obtékaném
řekou Ploučnicí po polovině 13. století. Ovládal jak údolí řeky, kde
v té době vznikala pravděpodobně trhová osada, pozdější město Benešov, tak
zejména starou obchodní stezku, která kolem něho procházela. Pravděpodobným
stavitelem hradu byl Markvart z rodu Markvarticů, který se již roku 1268
psal z Šarfenšteina. Po něm následovali v držení hradu páni
z Michalovic, pak Berkové z Dubé a po nich páni
z Vartenberka. Za válek Vartenberků s lužickým Šestiměstím byl roku
1445 hrad Ostrý dobyt a vypálen. Poté již nebyl sídlem majitelů
a jsou zde připomínáni pouze purkrabí. Již v roce 1515 je hrad
Ostrý v pramenech označován za pustý.
Žádné komentáře:
Okomentovat