pátek 5. července 2019

Toulky po horách 2019 (VI)

Předchozí článek Toulky po horách 2019 (V)
Dnes jsem se připojil ke skupince, která si udělala odpočinkový den

Ráno odjíždíme vlakem do stanice Píla a než vyrazíme na túru, jdeme se podívat k Píľanskému tunelu, který byl vybudován koncem 19. století jako součást Uherské severní železnice spojující Vrútky s maďarským Salgótarjánom. Za 2. světové válce byl poškozen, ale v roce 1948 jej zrekonstruovali a pak fungoval až do roku 1983, kdy ho nahradila nová, paralelně vybudovaná dvoukolejná trať, jež skalnaté bradlo, kterým byl tunel proražen, obchází.
Tunel má sice jen 121 metrů, ale i tak je oblíbenou turistickou atrakcí v regionu Novohradu. Dodnes je ve správě ŽSR, ale koleje tu nenajdete. Tunel slouží už jen jako turistická atrakce a v budoucnu by jím měla procházet nová cyklotrasa.
Po žluté značce stoupáme na rozcestí Divínské lazy, z něhož pokračujeme po modře značeném hřebenu s výhledem na malebné kopce:
Ještě než vyjdeme z lesa a dostaneme se do Divína, kde se od skupinky oddělím, uděláme si společné foto:
Zatímco všichni nedočkavě míří za koupáním v přehradě, protože v Divíně byli jindy (vlastně byly, jak můžete odvodit z předchozího snímku), já mířím ke zřícenině hradu:
V centru obce stojí barokní kostel Všech svatých z roku 1657, postavený na gotických základech a obehnaný opevněním ze 17. století:
Za kostelem odbočuji doleva a stoupám ke zřícenině hradu. Na malé louce se rozkládá hřbitůvek obklopující kapli sv. Anny z 18. století, cesta ke hradu se stáčí doleva a dál stoupá. Hrad byl postaven někdy po roce 1275.
V roce 1559 bylo zdokonaleno opevnění  proběhla stavba celého předhradí, které obepínalo hrad ze tří stran. Ani to však na jeho obranu před Turky nestačilo a v roce 1575 po několikadenních urputných bojích, v nichž padla téměř celá posádka, Turci 28. července hrad obsadili. Hrad byl osvobozen až koncem roku 1593 během ofenzívy císařských a uherských vojsk Mikuláše Pálffyho.
Po roce 1666 hrad zdědil Imrich Balassa, který se smutně proslavil násilnickými činy. Proto hrad obklíčilo vojsko palatina Vesselényiho, Imricha zajalo a dopravilo před soud. Díky svým známostem a penězům však dosáhl propuštění. Pod hradem obsazeným císařským vojskem přestavěl do pozoruhodné podoby kaštiel a při hostině v kaštielu důstojníky posádky hradu opil a zavraždil. V přestrojení do jejich oděvu spolu s přáteli vnikl do hradu, kde lehce přemohli spící vojáky a hrad znovu obsadili.
Císařské vojsko hrad v roce 1674 nejprve šest týdnů neúspěšně obléhalo, ale po dalších Balassových násilnických činech a po zvěstích, že chystá zradu, přitáhly k hradu žoldnéřské sbory generálů Strassolda a Leslieho. Po týdenní dělostřelecké přípravě na hrad zaútočily a v roce 1679 ho z rozhodnutí vojenské dvorské rady vyhodily do povětří.
Z hradu je výhled na přehradu Ružina, která je cílem pro zbytek odpoledne
Byla vybudovaná v letech 1969–1973, minimální rozloha je 45 ha, maximální 170 ha. Jejím hlavním účelem je vyrovnávání průtoků Budínského a Kriváňského potoka, ale využívá se samozřejmě k rekreaci – koupání, surfování a velkému zájmu se těší také rybolov.
Je tu i kemp a množství stravovacích zařízení:
Když se dostatečně vykoupáme a na sluníčku vyhřejeme, odcházíme na vlakovou zastávku Lovinobaňa, vzdálenou asi dva kilometry. Vystupuji v Kriváni a jdu se podívat k památníku postavenému obětem bombardování německým letectvem. 25. února 1945 zahynulo při opravě tunelu devět dělníků.
Plánoval jsem, že z Kriváně půjdu čtyři kilometry do Detvy, ale shodou okolností se na památník přijel podívat Pepa s Ivanou a Klokanem, takže jsem se k hotelu svezl s nimi. Celkem jsem si v tento odpočinkový den naordinoval 16 kilometrů.
Následuje článek Toulky po horách 2019 (VII)