Unikátní ztvárnění devíti historických událostí českých dějin v devíti komiksech devíti předních českých komiksových tvůrců
Za prvé přiznávám, že slovní spojení „číst komiks“ mi moc nesedí, ovšem „prohlížet komiks“ také neodpovídá skutečnosti, protože kromě prohlížení obrázků je třeba číst texty v bublinách... A za druhé – nepřečetl jsem všech devět dílů, nýbrž jen dva, ale na to, abych si udělal obrázek o tom, jak jsou povedené či nepovedené, to stačilo.
Jako předloha k tomuto komiksovému cyklu posloužilo devět televizních scénářů Pavla Kosatíka (*1964) z projektu České století. Nápad vznikl v nakladatelství Mladá fronta těsně potom, co vznikly první dva tři televizní díly. Padlo tedy rozhodnutí, že každý díl komiksového cyklu Češi pojedná výtvarně jiný kreslíř. Každý z výtvarníků se na látku podíval vlastním způsobem a s velkou mírou tvůrčí svobody. Podstatné však bylo, aby historické momenty a postavy s nimi spojené nezesměšňovali. „Žánrem byla tragédie, ne groteska. Je důležité zobrazovat zlé věci jako doopravdy zlé. Kdo se zlu vysmívá, trivializuje utrpení obětí,“ formuloval hlavní ideu spolupráce s výtvarníky Pavel Kosatík.
Jako předloha k tomuto komiksovému cyklu posloužilo devět televizních scénářů Pavla Kosatíka (*1964) z projektu České století. Nápad vznikl v nakladatelství Mladá fronta těsně potom, co vznikly první dva tři televizní díly. Padlo tedy rozhodnutí, že každý díl komiksového cyklu Češi pojedná výtvarně jiný kreslíř. Každý z výtvarníků se na látku podíval vlastním způsobem a s velkou mírou tvůrčí svobody. Podstatné však bylo, aby historické momenty a postavy s nimi spojené nezesměšňovali. „Žánrem byla tragédie, ne groteska. Je důležité zobrazovat zlé věci jako doopravdy zlé. Kdo se zlu vysmívá, trivializuje utrpení obětí,“ formuloval hlavní ideu spolupráce s výtvarníky Pavel Kosatík.
Cyklus sleduje historické období od vzniku Československa (1918) až po okamžik, kdy se Československá republika rozpadla (1992). Každý díl je originálním výtvarným zpracováním jedné klíčové etapy moderních dějin naší země:
1. Jak Masaryk vymyslel Československo
2. Jak Beneš ustoupil Hitlerovi
3. Jak v Londýně vymysleli atentát na Heydricha
4. Jak se KSČ chopila moci
5. Jak Gottwald zavraždil Slánského
6. Jak Dubček v Moskvě kapituloval
7. Jak z rock‘n‘rollu vznikla Charta 77
8. Jak se stal Havel prezidentem
9. Jak Mečiar s Klausem rozdělili stát
První, který jsem vzal do rukou, byl ten o sovětské okupaci v roce 1968. Co se dělo v politickém zákulisí a co předcházelo podpisu Moskevského protokolu zachytil výtvarník Karel Jerie. Politikům nasadil hlavy dinosaurů, což není samoúčelnou provokací, ale vyjádřením metafory „komunistů jako bytostí odsouzených k vyhynutí“.
Druhý komiks se týká roku 1976, kdy před pražským soudem probíhá proces se skupinou The Plastic People of the Universe. Poutá mimořádný zájem veřejnosti, což signalizuje, že v normalizačním bezčasí se cosi začíná měnit. Skupina intelektuálů v čele s Václavem Havlem a Pavlem Kohoutem si vyměňují úvahy, které postupně vykrystalizují do textu, který vstoupil do dějin jako Charta 77. Výtvarné zpracování je tentokrát dílem Jiřího Husáka.
První, který jsem vzal do rukou, byl ten o sovětské okupaci v roce 1968. Co se dělo v politickém zákulisí a co předcházelo podpisu Moskevského protokolu zachytil výtvarník Karel Jerie. Politikům nasadil hlavy dinosaurů, což není samoúčelnou provokací, ale vyjádřením metafory „komunistů jako bytostí odsouzených k vyhynutí“.
Druhý komiks se týká roku 1976, kdy před pražským soudem probíhá proces se skupinou The Plastic People of the Universe. Poutá mimořádný zájem veřejnosti, což signalizuje, že v normalizačním bezčasí se cosi začíná měnit. Skupina intelektuálů v čele s Václavem Havlem a Pavlem Kohoutem si vyměňují úvahy, které postupně vykrystalizují do textu, který vstoupil do dějin jako Charta 77. Výtvarné zpracování je tentokrát dílem Jiřího Husáka.
Žádné komentáře:
Okomentovat