neděle 30. června 2019

Toulky po horách 2019 (II)

Předchozí článek Toulky po horách 2019 (I)
Túra ke dvěma skalám na úpatí Poľany

Po červené značce jdeme na náměstí a odtud stejně jako včera po modré. Dnes ji však neopouštíme a pokračujeme do obce Skliarovo, odkud trochu prudčeji stoupáme na Melichovu skálu vyčnívající nad stromy.
Jedná se o 30 m vysokou skalní věž, která je pozůstatkem ztuhlého lávového proudu. Její název napovídá, že stojí na pozemku, který kdysi patřil rodině Melichových. Od roku 1964 je vyhlášená za přírodní památku.
Její tvar odedávna vzbuzoval obrazotvornost, která dala vzniknout hned několika pověstem. Podle té nejznámější představuje útvar Melichovu dceru s nůší na zádech, která zkameněla cestou na svatbu.
Vracíme se do Skliarova a pokračujeme po zelené značce, která bohužel vede po silnici. Vedro je k padnutí, zachraňuje nás Pepa, který u rozcestníku Fangov vrch, kde zelenou značku křižuje modrá, odstavil auto a dělá kontrolu. V kufru má pro nás velké překvapení – plechovky corgoně. Šikovný kluk!
Osvěženi vydáváme se mírným stoupáním na Malčekovu skálu (744 m), která ani zdaleka není tak zajímavá jako skála Melichova.
Stejnou cestou se vracíme k rozcestníku a pokračujeme s modrou značkou po asfaltové silničce přes Blato a Zlatnô k říčce Slatině. S úlevou vstupujeme do lesa, ale nadšení z chladivého stínu nám dlouho nevydrží. Cesta je sice značená, ale naprosto nechozená, „užíváme“ si vysoké trávy a kopřiv. Můžeme si za to ale sami: kdybychom se pořádně podívali na Mapy.cz, všimli bychom si, že pod lesem vede paralelně druhá cesta... Podchodem se dostáváme pod dálnici a v cukrárně u nádraží v Kriváni čekáme na vlak do Detvy.
sleduje článek Toulky po horách 2019 (III)