pátek 30. prosince 2022

Silvestr na Chrudimce 2022

39. ročník hvězdicového pochodu pořádaného Klubem českých turistů Hlinsko

Máme v úmyslu jet vlakem do Hlinska, pak autobusem do Čachnova, potom pěšky k pramenu Chrudimky a dál do Hlinska. Hned ráno nás v Hlinsku čekají samá překvapení. Wilsonovou ulicí klesající od nádraží směrem do centra míříme k autobusové zastávce, odkud jsme před pár lety odjížděli do Čachnova. Z neexistence autobusové zastávky jsme nemile překvapeni především proto, že do odjezdu autobusu máme deset minut. Vracíme se před vlakové nádraží s nadějí, že někde poblíž bude i nádraží autobusové. A opravdu, ukazatel nás navádí doprava a za chvíli už stojíme před budovou. Vyhledáme příslušnou zastávku a s uspokojením konstatujeme, že pojedeme sami. Ale ouha! Za dvě-tři minutky přichází snad třicet turistů... No, nevadí, možná je cestou setřeseme a kromě toho máme v úmyslu zdolat dva kopce mimo trasu, takže žádný strach, že bychom šli husím pochodem.
Dalším překvápkem je, že všichni vystupují v Krouně, o jednu zastávku dříve než my, takže na cestu opravdu vyrážíme sami! Stoupáme po silnici, míjíme pomník připomínající Bohumíra Lohniského, který na tomto místě padl 8. května 1948...
... a na příhodném, asi kilometr vzdáleném místě odbočujeme vlevo, abychom se dostali na vrchol kopce Otava (735 m). V roce 1951 zde byla postavena profesionální meteorologická stanice ČHMÚ, její nepřetržitý celodenní provoz byl zahájen v roce 1971.
Máme odtud krásný kruhový rozhled, přímo před námi je vrch U Oběšeného, vlevo se podél silnice rozkládá obec Svratouch se zdaleka viditelnou věží evangelického kostela a v dálce se táhnou zalesněné Žďárské vrchy
Úzkou asfaltkou klesáme do Svratouchu, kde odbočujeme na polní cestu a šlapeme na vrchol U Oběšeného (737 m). Vystoupali jsme sem už v roce 2016 a o tomto kopci – a nejen o něm – se můžete na tomto blogu dočíst zde.
Travnatou loukou scházíme na cestu, po které směřují skupinky turistů k pramenu Chrudimky:
Tam už to vypadá jak o pouti, spousty lidí,...
... někteří si u dvou ohýnků opékají špekáčky,...
... jiní postávají a rozprávějí, někteří popíjejí čaj, medovinu, nebo něco z vlastních zásob.
Dlouho se tu nezdržujeme, opečeme si buřtíky, zapijeme je čajem z vlastních zásob (vylepšený rumem rovněž z vlastních zásob) a vydáváme se po zelené značce na cestu do Hlinska.
Novodobý stoh slámy
Na okraji Filipova přecházíme na žlutou, ale záhy z ní odbočujeme na úzkou asfaltku, která nás přivádí do osady Ovčín. Stejným směrem pokračuje polní cesta, po níž se dostáváme na vrch Pešava (697 m):
Neznačenou cestou pokračujeme do lesa s úmyslem dojít na žlutou značku, ale když vidíme slupinku lidí jít po loukách mimo les, přizpůsobujeme se jim a docházíme do Hlinska o něco dříve, než jsme předpokládali. Získaný čas věnujeme procházce po Betlému, části Hlinska se starými domky:
Za oknem jednoho domku si prohlížíme staročeské vrkoče, předchůdce vánočního stromečku: