čtvrtek 5. ledna 2023

Mám diamantový VOPT!

To je všeobecně používaná zkratka pro Výkonnostní odznak pěší turistiky

Zmíněný diamantový stupeň znamená, že jeho držitel našlapal dvacet tisíc kilometrů. Ovšem pozor! Na dálkových (DP) a dálkových etapových pochodech (DEP) s&nbspprůměrným denním limitem minimálně 30 km, přičemž tato kilometráž platí i pro akce pořádané odborem turistiky s účastí minimálně tří členů. Pro juniory, seniory a&nbspzdravotně postižené je průměrný denní limit minimálně 20 km. Plnění výkonnostních odznaků nemá žádné časové ohraničení. Dosažení určitého stupně má trvalou platnost a neobnovuje se.
Ale teď pěkně od začátku. VOPT má celkem čtyři stupně, tomu diamantovému předcházejí bronzový, stříbrný a zlatý. Na bronzový je třeba absolvovat 1000 km, na stříbrný dalších 4000 km, na zlatý dalších 5000 km a na diamantový dalších 10 000. To je tedy oněch celkových 20 000 kilometrů! Bronzový stupeň jsem splnil v roce 1994, stříbrný v roce 1999 a zlatý v roce 2006. 
V Krupce, na DP Za posledním puchýřem 2022, jsem předložil dokumentaci potřebnou k udělení diamantového stupně. Je třeba však říct, že podmínky jsem měl splněné už o dost dříve, ale byla covidová pandemie...
No a pokud vám vrtá hlavou, kde jsou kilometry, které jsem na dálkových pochodech našlapal od založení našeho odboru turistiky v roce 1981 do doby, kdy jsem začal plnit podmínky bronzového VOPTu, tak vězte, že v době před obnovením Klubu českých turistů nejenže existovaly odbory turistiky pod hlavičkou ČSTV, ale i odznak, který se ovšem jmenoval Pěší turistka! Podmínky k jeho získání byly poněkud mírnější – na bronzový stupeň bylo třeba absolvovat na dálkových pochodech 1000 km, na stříbrný další 2000 km a na zlatý další 3000 km. Ty jsem postupně získal 7. 2. 1984, 26. 11. 1987 a 14. 12 1992.
Celkem tedy mám na kontě potvrzených a uznaných 26 000 kilometrů na dálkových pochodech. Což samozřejmě ani zdaleka nevyjadřuje počet skutečně našlapaných kilometrů, protože nejsou evidovány dálkové pochody s kratší trasou, různé oddílové výšlapy a soukromé vycházky.

Žádné komentáře:

Okomentovat