středa 7. června 2023

Kofila

Tyčinka Kofila je jednou z mých oblíbených pochoutek

Už jsem o ní – a především o jejích obalech – na tomto blogu psal zde. Teprve dnes jsem si ale všiml změny – pro někoho možná nenápadné, ale pro mě do očí bijící: mouřenín už nemá černý obličej, ale modrý! Něco na způsob oné podivné skřehotající kreatury – zeleného Alzáka... Prostě místo mouřenína modřenín!

Následující „vysvětlující“ text pochází z časopisu Svět balení, 24. února 2022:

Tyčinka Kofila patří mezi legendární české cukrovinky, které už od roku 1923 vyrábí firma Orion. Roky se na ní vyskytovala postavička mouřenína s černým obličejem. Teď se společnost rozhodla změnit jeho barvu na modrou.
Originální kávová chuť a obrázek mouřenína na typicky žlutém obalu provází milovníky čokolády po celé generace. Tyčinka se na pultech poprvé objevila v roce 1923 a dodnes její chuti podléhají tisíce lidí v Česku i na Slovensku. Teď se společnost Nestlé rozhodla změnit obal a s ním barvu pleti mouřenína.
„Motiv ikonického obalu tyčinky zůstal zachován. Tyčinka Kofila je nyní vyráběna ze 100 % udržitelně získávaného kakaa, což byl jeden z důvodů pro změnu obalů. Kromě informace o udržitelném kakau jsme na obalu upravili i některé drobné prvky grafického profilu, které by určitá část spotřebitelů mohla vnímat jako nevhodné,“ říká ředitel pro korporátní záležitosti Vratislav Janda.

Kofila jde s dobou
Kromě nově použitých surovin se největších změn dočkala postava mouřenína s černým obličejem, kterou v roce 1923 pro společnost Orion vytvořil Zdenek Rykr. [pozn. J. V.: Typicky žlutý obal s mouřenínem popíjejícím šálek kávy navrhl tehdy ještě neznámý a teprve dvacetiletý chotěbořský rodák Zdeněk Rykr, který je mimo jiné také autorem modré hvězdy čokoládovny Orion. Mladý nadějný malíř byl do továrny přijat v roce 1921, aby se postaral o vizuální podobu všech čokolád i výrobního závodu.] Uznávaný výtvarník se při tvorbě postavičky nechal inspirovat Turkem Achmetem, který jako první na našem území servíroval kávu. Nyní ovšem Achmet zmodral a mezi zákazníky vyvolal rozporuplné reakce.
„Jasnou volbou byla modrá barva, protože ji Orion používá ve svém logu. Společnost se snaží jít s dobou. Tak jako preferujeme suroviny pěstované udržitelným způsobem, využíváme nové přístupy s ohledem na životní prostředí, odmítáme dětskou práci, zasazujeme se o dodržování lidských práv a odmítáme nerovnost, neposilujeme ani stereotypy,” dodává Janda.

Tož tak, dodávám já...

Žádné komentáře:

Okomentovat