pondělí 11. března 2024

Zemřel Jarda Doležal

Spolužák ze základky, konkrétně soused v lavici v 6. a 7.c 

Bydlel tehdy s rodiči v bytovce v Kolovratově ulici, jeho otec byl tajemníkem MěNV a v letech 1980–1990 předsedou představenstva Jednoty, lidového spotřebního družstva Havlíčkův Brod.
Bylo nás ve třídě pět Jardů a když bylo 27. dubna, společně jsme se bránili spolužákům, kteří nám chtěli dát hobla. Jarda Nekola (†23. 10. 2020), Jarda Kubát (†27. 12. 2022), Jarda Novotný (†14. 11. 2023), Jarda Doležal (†11. 3. 2024) a já. Všichni čtyři jsou už po smrti...
*  *  *
Jak v dospělosti Jarda přišel k přezdívce Pinočet, netuším. Generál Augusto Pinochet (1915–2006) byl vrchním velitelem chilské armády a 11. září 1973 vedl krvavý a úspěšný puč proti zapřisáhle marxistické vládě Salvadora Allenda. Ten v obklíčeném paláci La Moneda nejdřívě přednesl poslední projev a pak spáchal sebevraždu. Moci se chopila vojenská junta, která měla na rukou krev mnoha lidí, ale na druhé straně provedla i úspěšné sociální a ekonomické reformy. 14. prosince 1989 se konaly prezidentské volby, v nichž zvítězily protipinochetovské síly a skončila diktatura. Pinochetova vláda zůstává nejdelší v dějinách Chile. A ačkoli po jejím konci proběhly desítky soudních procesů aodsouzení za porušování lidských práv, sám Pinochet nebyl nikdy odsouzen.

2 komentáře:

  1. Je to smutné, když ti spolužáci odešli, já jsem znal jen Jardu Doležala, on měl přezdívku "Pinočet". Přes rameno mě na tu fotku za základky kouká manželka a můžeš prozradit jména těch čtyř spolužaček, pošli to můj email. Dík Martin V.

    OdpovědětVymazat