Půdorys paty věže je 8 x 8 metrů, ve výšce 42 metrů pak 6,3 x 6,3 metru. Na stavbu bylo použito 160 krychlových metrů kulatiny, 30 krychlových metrů ostrohranného řeziva a 30 tun oceli.
Přijíždíme do Bohdanče přesně na 10. hodinu, auto necháváme v Bohdanči na improvizovaném parkovišti u rybníka a pokračujeme pěšky. Na návrší po levé straně silnice se už shromáždilo množství lidí, je tu několik stánků s občerstvením a velké kryté pódium, na kterém právě teď hraje kapela Právě teď.
Zhruba po půlhodině došlo na projevy a pak za asistence starosty obce Ing. Jaromíra Juna byla slavnostně přestřižena páska. Nikoli však u rozhledny, ale symbolicky na pódiu.
Poté odstartovaly kulturní radovánky, k poslechu hrály skupiny Právě teď a Lokálka, hasiči ze záchranného sboru předvedli záchranu sebevraha před skokem z rozhledny a teprve poté byla rozhledna zpřístupněna. Okamžitě se vytvořila obrovská fronta, takže výstup nahoru musel být regulován. Mezitím mohli návštěvníci zhlédnout ukázku výcviku psů a dravého ptactva, nebo skupinu historických šermířů v kroužkové zbroji, která předvedla zinscenovaný souboj plný dramatických zvratů.
My jsme se rozhodli pro návštěvu nedalekých Zbraslavic s nadějí, že až se vrátíme, zájemců o rozhlednu podstatně ubude.
My jsme se rozhodli pro návštěvu nedalekých Zbraslavic s nadějí, že až se vrátíme, zájemců o rozhlednu podstatně ubude.
Zbraslavice jsou poprvé připomínány za krále Přemysla Otakara II., kdy jejich vlastník Rudolf ze Zbraslavic byl jedním z purkrabích pražského hradu. Při požáru v roce 1496 bylo téměř celé městečko zničeno, uchráněna zůstala jenom tvrz. Dobou rozkvětu bylo 16. století, ale poté nastal úpadek. Časté střídaní majitelů ukončil až rok 1885, kdy se Zbraslavice spolu se sousedním Hodkovem staly majetkem podnikatele v oboru železničních staveb Jana Schebka, jehož potomkům zůstaly až do znárodnění v roce 1948. V roce 2010 oslavily Zbraslavice 750 let od první písemné zmínky a 75. výročí založení letiště. Díky výhodné pozici a dobrým povětrnostním podmínkám zde můžete vidět motorová letadla, větroně, ultralehká letadla, občas i rogalla či závěsné motorové kluzáky. A nejen vidět – zdejší aeroklub zprostředkovává návštěvníkům nezapomenutelné zážitky z vyhlídkového letu motorovým letadlem nebo dvousedadlovým kluzákem. Ale to už je trochu jiná dimenze turistika, a tak se vraťme zase na zem.
Na okraji skalnatého ostrohu chráněného ze tří stran prudkými svahy, vznikla tvrz, ze které se dodnes dochoval klenutý suterén rozdělený na tři prostory a část silné obvodové hradby. Ve 2. polovině 16. století byla tvrz renesančně přestavěna, ale po této stavební úpravě téměř nic nezůstalo. Během 18. století postavili Trauttmannsdorfové mezi tvrzí a kostelem sv. Vavřince zámek a tvrz využívali jen účelově.
Když v roce 1809 podlehla ničivému požáru, byla většina zdiva odstraněna a na základech severního a západního křídla vznikly nové hospodářské objekty. Současně získal zámek přístavbou dvorních arkád dnešní podobu.
Když v roce 1809 podlehla ničivému požáru, byla většina zdiva odstraněna a na základech severního a západního křídla vznikly nové hospodářské objekty. Současně získal zámek přístavbou dvorních arkád dnešní podobu.
Po návratu ze Zbraslavic je fronta zájemců o výstup na rozhlednu opravdu menší, asi po dvaceti minutách jsme na řadě. Vstupné je 30 Kč, výhled do okolí nikterak překvapivý.
Žádné komentáře:
Okomentovat