sobota 1. října 2011

Cyklostezka po železničním svršku

  Malebnou zalesněnou krajinou horního Posázaví se v těsné blízkosti řeky Sázavy vine nová cyklostezka Přibyslav – Sázava. Pro jistotu dodávám, že pod názvem Sázava se skrývá malá obec mezi Přibyslaví a Žďárem nad Sázavou, nikoli město na středním toku Sázavy, proslulé sklárnami Kavalier.  

  Cyklostezka vznikla na části trasy staré železniční trati z tehdejšího Německého Brodu do Žďáru n. S., která byla zprovozněna v prosinci 1898, po vybudování nové dvoukolejné trati v roce 1953 sloužila nejprve jako vlečka železničnímu vojsku a později se z ní stala „muzejní trať“. V letních měsících na ní Klub přátel kolejových vozidel pořádal jízdy výletních vlaků pro veřejnost, dnes se tudy cyklisté, in-line bruslaři a skateboardisté prohánějí po hladkém asfaltu. Ale zpočátku to hladce nešlo… Poslední rozloučení s tratí se konalo 23. dubna 2006 a po tomto datu už se nenašel nikdo, kdo by ji chtěl vlastnit, opravit a provozovat. Hádáte správně – z důvodu vysokých nákladů.

 Následovala demontáž kolejnic a snesení mostů, neboť bořit nám jde mnohem lépe než budovat. Naštěstí netrvalo dlouho a vzniklo Sdružení pro starou trať „Od Žďáru nad Sázavou po Přibyslav“, došlo k výkupu pozemků, podání žádosti o dotaci a tak dále. Do podrobností nebudeme zabíhat, snad jen dodejme, že Drupos-Projekt, v. o. s., Havlíčkův Brod, připravil projekt a jihlavská firma Eurovia CS, a. s., realizovala stavbu. Ještě než začaly vlastní stavební práce, bylo však třeba odstranit náletové dřeviny, kterými trať po dobu, kdy nebyla v provozu, úplně zarostla. Ani samotný průběh stavby nebyl jednoduchý, neboť nešlo o klasickou silnici s obvyklými parametry, takže pohyb těžké techniky byl docela problematický. Stavba byla zahájena v říjnu 2010 a osazením svislého dopravního značení dokončena v červenci 2011, poté se ještě dodělával krátký úsek kolem přibyslavského nádraží. Celkové náklady činily 31 144 000 Kč.


 Cyklostezka je dlouhá 8855 metrů, převýšení činí 56,1 m. Je na ní 1916 metrů zábradlí a devět ocelových lávek – dvě přes cesty a sedm přes řeku. Byly vybudovány na místech původních železničních mostů, jejichž kovové části byly při likvidaci tratě sešrotovány. Cyklostezka vede úvozy, po náspech, lesem i volnou přírodou, stále v blízkosti řeky Sázavy. Je na ní sedmnáct přejezdů lesních a polních cest a na třech místech prochází podjezdy pod současnou železniční tratí č. 250 z Havlíčkova Brodu do Brna. Krásný výhled se nabízí zejména na devítiportálový kamenný viadukt vysoký třiatřicet metrů.
  Cyklostezka je přístupná po celý rok, od jara do podzimu je k dispozici pro jízdu na kole, in-line bruslení a chůzi, v zimním období je na ní strojově upravená běžecká stopa.

Komfort zvyšují dvě do přírody citlivě umístěná dřevěná odpočívadla s lavičkami a stojany na kola. Projet se tudy na kole nebo na běžkách je příjemným zážitkem, a tak není divu, že nová cyklostezka se záhy stala vyhledávanou a frekventovanou.

Do budoucna se předpokládá vybudování zastavení Po stopách železnice s asi devíti informačními panely, které návštěvníky seznámí pomocí textů a starých fotografií s výstavbou původní železniční tratě a mostů, s typy vlaků a lokomotiv, které byly na trati v provozu, a také s činností železničního vojska v Sázavě.

Žádné komentáře:

Okomentovat