Pod tímto názvem se skrývá dvanáctidenní zájezd
s pardubickou cestovní kanceláří Poznání, pro který jsme se
rozhodli jen čtrnáct dní před odjezdem. Nabídka byla více než lákavá: „Zveme
vás na mimořádnou kombinaci pobytového a poznávacího zájezdu s ubytováním
v komfortním hotelu na břehu Valonského zálivu a současně
v dosažitelnosti všech významných lokalit, které bychom při našem pobytu
v Albánii rozhodně neměli vynechat. Všechna slavná místa a významné
památky budeme mít doslova na dosah ruky a přitom se můžeme stále osvěžovat
mořskou koupelí.“
Čekáme naproti hotelu Grand
nedaleko hlavního nádraží, na obvyklém místě odjezdu dálkových autobusů.
Přijíždí žlutý MAN s kouřovými skly a klimatizací, na dveřích je list papíru se
zasedacím pořádkem, a tak naloďování probíhá rychle a plynule. Z Brna odjíždíme
před polednem a s výjimkou Bratislavy, kde přistupuje několik pasažérů,
jedeme a jedeme. Zhruba po čtyřech hodinách máme na dálničních odpočívadlech
krátké zastávky. V neděli ráno před půl pátou přijíždíme na parkoviště na
okraji Dubrovníku, a protože řidiči musí mít devítihodinovou bezpečnostní
přestávku, máme na prohlídku města času více než dost.
Dubrovnik, „perla Jadranu“, nejnavštěvovanější a nejlákavější
výletní cíl na chorvatském pobřeží, v roce 1979 zařazený organizací UNESCO do
celosvětového seznamu památek kulturního dědictví. V historické části ležící na
nevelkém poloostrově žije asi pět tisíc lidí, v nových čtvrtích rozrůstajících
se na přilehlém pobřeží dalších asi čtyřicet tisíc. Podle historických pramenů
město založili začátkem 7. století uprchlíci z Epidauru, dnešního Cavtatu,
zničeného Araby a Slovany, a to na pustém skalnatém ostrůvku odděleném od
pevniny průlivem v místech dnešní hlavní třídy Placa. Na pevninské straně
vznikala slovanská osada Dubrava, ve 12. století se obě spojily a průliv byl
zasypán. Obratnou diplomatickou politikou, odváděním poplatků a jinými závazky
si Dubrovník po staletí zajišťoval klidný vývoj a vnitřní nezávislost na
mocnějších sousedech, ať již to byla byzantské říše, nebo Benátská republika.
Také Turkům odváděl za poskytování „ochrany“ tučný poplatek, za který však
získal nejen klid pro další rozvoj, nýbrž i výhradní právo svobodného obchodu
po celé turecké říši. Dubrovník byl v té době silnou obchodní a námořní
mocností, se svými 300 obchodními a válečnými loděmi a 4 000 námořníků měl
třetí největší flotilu v tehdejším světě. Vrcholu dosáhl v 15. a 16. století,
kdy úspěšně soupeřil s Benátskou republikou. Kamennými svědky bohatství,
prosperity a kulturního rozvoje této miniaturní republiky jsou dodnes
stavitelské památky.
Přesun těžiště evropského obchodu a mořeplavby ze
Středozemního moře do Atlantiku ovšem zasadil těžký úder jak Dubrovníku, tak
Benátské republice. Ke všemu ještě přišlo v roce 1667 katastrofální
zemětřesení, při němž zahynulo na pět tisíc obyvatel a byla zničena převážná
většina města i loďstva. Po Napoleonově tažení byl Dubrovník součástí Ilyrské
provincie a sdílel osudy jižní Dalmácie: přes sto let byl podle rozhodnutí
vídeňského kongresu v roce 1813 součástí Rakouska a později Rakousko-Uherska, v
roce 1918 připadl království SHS. V roce 1991, po vyhlášení chorvatské
samostatnosti, bylo město ostřelováno těžkými děly Jugoslávské (ve skutečnosti
Srbsko-černohorské) lidové armády, přičemž utrpělo mnoho škod. Jizvy na tváři
města, způsobené minami a zápalnými granáty, jsou už vesměs zaceleny, a tak je
Dubrovník opět tím, čím byl po staletí – jedním z nejkrásnějších měst
Středomoří.
Celé
staré město obepínají mohutné hradby v délce 1 943 metrů, byly zpevňovány a
rozšiřovány od 8. do 17. století. Široké šest a vysoké až třiadvacet metrů
odradily všechny útočníky. Z patnácti obranných věží a bašt je nejmohutnější
válcová Minčeta, symbol nedobytnosti Dubrovníku.
Do
města vstupujeme městskou branou Gradska vrata Pile (pile
znamená řecky dveře), jejíž podoba je z roku 1537. Brána je dvojitá a hradební
příkop mezi vnitřní a vnější částí plný středomořské zeleně je překlenut
padacím mostem, jehož celé technické zařízení se plně zachovalo.
Přicházíme
na malé náměstí, v jehož středu stojí šestihranná Onofriova kašna z roku
1438, která byla rezervoárem městského vodovodu. Onofrio di Giordano della Cava
z Neapole byl stavitelem vodovodního systému v Dubrovníku a spolupracoval na
něm s Pietrem da Milano. Původní bohatá plastická výzdoba kašny byla zničena
při zemětřesení.
Vpravo
se přímo k hradbám přimyká budova někdejšího kláštera klarisek, v
jehož bývalé rajské zahradě je dnes restaurace, vlevo je nevelký kostel sv.
Spasitele ze začátku 16. století, nejzdařilejší příklad rané renesance
ve městě.
Prohlídku
Dubrovníku neprožíváme nijak hekticky jednak proto, že času máme nadbytek,
jednak proto, že podrobně jsme ho už jednou prozkoumali, byť je to drahně let.
Byli jsme na hradbách, v obou klášterech – františkánském i dominikánském,
klášterní lékárně z roku 1317 (údajně třetí nejstarší na světě), v mořském
akváriu i v Etnografickém muzeu. Dnes si užíváme především nevšedního úkazu –
Dubrovníku bez lidí. Takhle brzy ráno totiž normální návštěvníci ještě lenoší
v posteli, v krajním případě snídají.
Starý
Dubrovník poskytuje neporušený obraz patricijského města na přelomu 17. a 18.
století, tedy z doby po zmíněném zemětřesení. Napříč městem vede asi 300 metrů
dlouhá hlavní třída Placa, na níž se soustřeďuje společenský a obchodní život
města.
Přicházíme
na náměstí
Luža, od středověku středisko veřejných záležitostí. Uprostřed stojí Orlandův
sloup z roku 1418, symbol svobodného obchodního města. Od spodní části
pravé paže rytíře se odvozovala standardní délková míra, loket. Zde se také
vyhlašovala různá nařízení, vynášely se rozsudky a oznamovaly svátky či
slavnosti.
Nejvýznamnější
budovou na náměstí je palác Sponza, bývalá mincovna a
celnice, státní pokladna a banka. Pochází z 16. století a představuje spojení
gotiky a renesance, typické nejen pro Dubrovník, nýbrž pro celé chorvatské
jadranské přímoří. Dnes je v budově Státní archív Dubrovnické republiky s
dokumenty od 13. století do zániku státu začátkem 19. století.
Východní
stranu náměstí uzavírá dům Luža zvonara, k němuž se přimyká dominantní hodinová věž Gradski
zvonik z 16. století. Obdivujeme půvabnou Malou Onofriovu kašnu s figurální
dekorací od Pietra di Martino da Milano a je docela problém udělat snímek bez lidí, kteří se sem chodí osvěžit, napít, nebo vyfotit.
Nejkrásnější
stavbou v Dubrovníku je bezesporu Knížecí palác, sídlo vládce a úřadů,
které nebyly umístěny v paláci Sponza, a také místo zasedání Malé i Velké rady.
Nad vchodem do zasedací síně Velké rady je dodnes nápis, který v Dubrovnické
republice nebyl pouhou proklamací: Obliti
privatorum, publica curate! – Zapomeňte na své soukromé věci a věnujte péči
věcem veřejným!
Nádherné hlavice sloupů vnějších arkád jsou pravděpodobně dílem Michelozza Michelozziho |
Západní
stranu náměstí tvoří monumentální průčelí barokní katedrály Nanebevzetí
Panny Marie, která byla vybudována italskými staviteli na přelomu 17. a
18. století na místě románské katedrály, zničené při katastrofálním zemětřesení
v 17. století. Vstupujeme do bohatého interiéru, který se může pochlubit řadou
velmi cenných obrazů jako Nanebevstoupení Panny Marie od Tiziana a dalších od
J. Palmy staršího, G. A. da Pordenone, P. Bordona, Parmigianina a A. del Sarto.
V chrámové klenotnici je shromážděno asi 140 zlatých a stříbrných bohoslužebných
předmětů velké hodnoty. Jsou to práce byzantské, italské i domácí, z různých
období.
Jdeme
se podívat k pevnosti sv. Ivana střežící vjezd do starého přístavu. Sluníčko
se mezitím vyhouplo nad obzor a celý Dubrovník obléklo do zlatavého odstínu. Doslova
pastva pro fotografy!
Na
sousedním Gunduličově náměstí je
každý den tržiště zemědělských plodin, především ovoce. Je zde také několik
kaváren, z nichž jedna se stává naším chvilkovým cílem. Sedíme, vychutnáváme si
zdejší malé ale silné espresso a sledujeme okolní ruch.
Po
širokém schodišti vstupujeme do barokního chrámu sv. Blažeje, ve
kterém je stříbrná skulptura tohoto světce držícího model Dubrovníku.
K
bráně Pile míříme jednou z nejživějších uliček města.. Jde souběžně s třídou
Placa a její název U Studně neboli Od Puča má původ v italském výrazu pozzo = studně.
Přejíždíme
hranice Chorvatska s Černou horou, projíždíme letoviskem Herceg–Novi,
trajektem mezi Kamenari a Lepetane překonáváme
úžinu Verige spojující Tivatský záliv s Bokou
Kotorskou a přes Tivat přijíždíme do Budvy.
Budva je starobylé městečko a jedno z nejoblíbenějších
letovisek na Černohorském přímoří. Stará část se rozkládá na malém výběžku
pevniny do moře a je obehnána hradbami, nová se rozložila za nimi a táhne se
jak podél moře, tak i poměrně hluboko do vnitrozemí. Na jednu noc se
ubytováváme v obrovském komplexu, který se jmenuje stejně jako nedaleká pláž
Slovenska plaža. Ale pozor – česky to znamená Slovanská pláž.
Přebíráme klíče od apartmá a jen co si uložíme věci, spěcháme k moři.
Po večeři, která má podobu bohatého švédského stolu, se vydáváme promenádní cestou podél moře do staré části města.
Přebíráme klíče od apartmá a jen co si uložíme věci, spěcháme k moři.
Po večeři, která má podobu bohatého švédského stolu, se vydáváme promenádní cestou podél moře do staré části města.
Touláme
se úzkými uličkami, nahlédneme do pravoslavného kostela sv. Jana Křtitele a končíme u masivní pevnosti, jejíž obrovské hradby nejsou
jen historickou památkou, ale slouží i jako pozadí pro divadelní, hudební i
básnická představení, která se zde konají po celé léto. (Podrobnosti o Budvě
viz http://jardavala.blogspot.cz/2007/08/autem-k-mori-do-chorvatska-cerne-hory.html).
V
pondělí v devět hodin Budvu opouštíme. Jedeme podél mořského pobřeží, míjíme Sveti
Stefan, někdejší malebnou rybářskou vesničku ležící v moři na skále,
která je jen úzkou písečnou lavicí spojena s pevninou, a dnes
nejluxusnější letovisko v Černé Hoře. Následuje Petrovac na moru
a přes Sutomore, Bar a Ulcinj
míříme k hranicím Albánie.
Název
Albania má původ v antice, kdy vyjadřoval zemí bílou, na rozdíl od
sousední Černé Hory. Rozlohou 28 748 km2 je Albánie velká, či
spíše malá, jako Morava, má 3,6 miliónu obyvatel a 750 000 bunkrů, které nechal Enver Hodža vybudovat po invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa ze strachu před Rusy, s kterými se ideologicky rozešel. Ale pojďme od
začátku.
Území
dnešní Albánie je osídleno již po dobu více než osmi tisíciletí. Otázkou
zůstává, zda Ilyrové jsou předky dnešních Albánců, či zda sem přišli odjinud,
každopádně kmen Ardieanů založil ve 3. století př. n. l. své hlavní město Shkodër
(též Shkodra, italsky Scudari a česky Skadar). V roce 168 př. n. l. porazili
Ardieance Římané a jejich krále Gentiho zadrželi na hradě Rozafa. Zemi vládli
až do roku 395 n. l., kdy došlo k rozdělení říše římské a Albánie připadla její
východní části, tedy pod vládu Konstantinopole. Následující staletí byla svědky
ničivých nájezdů Vizigótů a poté Ostrogótů, ovládnutí Bulhary, pak znovu
Byzantinci a Normany. Ve 14. století zde existovala mozaika částečně
nezávislých států vedených mocnými albánskými klany. V roce 1389 došlo k bitvě
s Turky na Kosově poli, turecký sultán sice v bitvě padl, ale koalice Srbů,
Maďarů, Bosňanů, Bulharů a Albánců byla rozdrcena. Za vlády nového sultána se
turecká vojska prohnala několikrát Albánií, ale osmanské sevření nebylo
dostatečně pevné a Albánie se ještě nevzdala. Roku 1443 utrpěla turecká armády
strašlivou porážku u Niše, v dnešním severním Srbsku. A tehdy Skanderbeg,
albánský šlechtic vycvičený jako voják v osmanské armádě, dobyl hrad v Krujë,
který byl jeho rodovým sídlem. Díky Skanderbegově schopnosti sjednotit albánské
klany proti nepříteli dokázala země vzdorovat nepříteli až do roku 1479, tedy
více než čtvrt století po zabrání byzantského hlavního města.
Turecká
správa země byla pozoruhodná svým stupněm decentralizace. Albánští kmenoví
vládci mohli víceméně pokračovat ve spravování svých komunit, pokud ovšem řádně
platili daně. Křesťané sice nemuseli konvertovat k islámu, ale Albánci tak
přesto činili ve větším množství než kdekoliv jinde v osmanské Evropě. Důvody k
tomu měli čistě praktické: křesťané platili daně, které muslimové neplatili, a
křesťanské rodiny – což bylo asi nejpodstatnější – se pravidelně musely vzdávat
svých synů, kteří se stávali muslimy a byli vychováváni buď jako státní
úředníci, nebo jako příslušníci elitních janičářských sborů osmanské armády.
Tato praxe znamenala pro rolnické rodiny, které potřebovaly syny pro práci v
hospodářství, velké oběti. Na druhé straně se měli tito synové ve službách
Porty velmi dobře a mnoho Albánců získalo v turecké správě vysokých pozic.
Národnostní
hnutí se zpočátku soustředilo na odstranění jedné z hlavních překážek, a sice
faktu, že Albánci rozdílných vyznání psali v rozdílných abecedách – muslimové
arabským písmem, pravoslavní na jihu užívali řeckou abecedu a katolíci na
severu psali latinkou. A tak se zavedení společné abecedy stalo hlavním cílem a
roku 1909 byla zavedena latinka, která se užívá dodnes.
Na
počátku balkánské války roku 1912 se velká část Albánie účastnila aktivně
odporu a albánští vojáci dezertovali z turecké armády. Pod vedením Kosovana Isy
Boletiniho zabrali Skopje, převzali kontrolu nad Kosovem a zmocnili se velké
části dnešního albánského území. 28. listopadu 1912 se ve Vlorë sešlo 83
delegátů ze všech částí Albánie a vyhlásili nezávislost země. Představitelé
velmocí – Rakouska, Británie, Francie, Německa a Ruska – uznali její
nezávislost v květnu 1912, ale zároveň odmítli uznat prozatímní vládu a do čela
státu postavili německého prince Wilhelma z Wiedu coby loutkového vládce. Jeho
vláda ovšem nikdy nesahala dále než za Durrës a už po šesti měsících se princ
definitivně vzdal moci. V zemi propukla anarchie způsobená mocenskými boji
vedenými jednotlivými albánskými vůdci proti sobě. Jedním z nich byl Ahmet
Zogu, v nově jmenované vládě ministr vnitra, který v prosinci 1924 vpochodoval
do Tirany, svrhl vládu demokratické strany, zrušil nejvyšší radu státu,
prohlásil se prezidentem, přepracoval ústavu a začal odstraňovat své odpůrce. V
roce 1928 se prohlásil za krále Zoga I. a vyhlásil novou ústavu, která mu
přiznávala prakticky neomezenou moc. Na ministerstvech se usadili italští
„poradci“, italští architekti se pustili do přestavby Tirany a italští
obchodníci převzali kontrolu nad ekonomikou země. Nakonec 7. dubna 1939 do země
vtrhla Mussoliniho vojska a král s rodinou uprchl. V kruté válce, která
následovala, bojovali Albánci jak na straně Němců, tak proti nim. V září 1944
začaly partyzánské brigády postupovat směrem na Tiranu, kterou po 19 dnech bojů
osvobodily, a na konci listopadu vyhnaly Němce i ze Skodëru, jejich poslední
bašty v Albánii. K moci se dostala komunistická vláda, v jejímž čele
stál Enver Hodža, který mezi lidmi získal velkou popularitu a stal se velkou
autoritou.
Po
válce byl v zemi nastolen jeden z nejtvrdších režimů v Evropě, z
Hodži se stal albánský Stalin. Albánie přerušila kontakty nejdříve se Západem a
potom i s Východem (nejprve se Sovětským svazem a později s Čínou) a
ocitla se v mezinárodní izolaci. V roce 1967, pod vlivem čínské kulturní
revoluce, bylo zakázáno náboženství a Albánie prohlášena prvním ateistickým
státem na světě. Kněží a muslimští duchovní byli buď zastřeleni, nebo uvězněni,
kostely a mešity byly zbořeny, v lepším případě přeměněny na skladiště.
Uchráněno zůstalo jen několik starobylých nebo výjimečně krásných náboženských
budov. V roce 1968 vystoupila Albánie na protest proti okupaci Československa
z Varšavské smlouvy.
Po
ukončení komunistické vlády byla zavedena pluralitní demokracie, transformace
byla ovšem obtížná, neboť se ukázalo, že je třeba se vypořádat s vysokou
nezaměstnaností, korupcí, zničenou infrastrukturou, rozsáhlou sítí
organizovaného zločinu napojenou na vládní úředníky a roztříštěnou politickou
opozicí. Došlo k nepokojům, jejichž příčinou bylo selhání pyramidových
investičních schémat. Albánci, kteří neměli žádné zkušenosti s fungováním
západního kapitalismu, vložili do systému své úspory, někteří prodali své domy
nebo půdu, aby získali peníze, jež pak investovali do „pyramid“. Ke konci roku
1996 začaly první pyramidové „banky“ krachovat, rozšířily se pouliční
demonstrace, nepokoje a výtržnosti. Na jihu země přerostly protesty do generálního
povstání proti vládě, které se rychle rozšířilo po celé zemi. Policejní a
armádní důstojníci uprchli a drancovníci vtrhli do skladišť zbraní. Bylo
uloupeno přes půl milionu zbraní a pokusy přesvědčit lidi, aby je vrátili, se
většinou nesetkaly s úspěchem. Vše, co mělo spojitost se státem, bylo vypleněno
a zničeno, od vládních kanceláří a policejních stanic po státem vlastněné
hotely a dětská hřiště. Anarchie trvala několik týdnů a přítrž jí učinil až
příjezd mezinárodních mírových sil, příslib nových voleb a ustanovení dočasné
vlády tvořené zástupci několika stran. V září roku 1998 se politická situace
znovu zhoršila a během několika dní se do ulic Tirany vrátily násilnosti, ale
tentokrát už se nevymkly kontrole a země se postupně dala dohromady. Ministr vnitra
a policejní náčelníci vymýtili z dálnic lupiče a uvěznili ozbrojené gangy,
které terorizovaly některá města a městečka. 1. dubna 2009 se Albánie stala
plnoprávným členem NATO a v současné době usiluje o integraci do EU.
Někdo někde napsal, že Albánie je něco jako třetí svět v Evropě. První kilometry za hranicemi ale třetí svět nepřipomínají. Slušně udržované malé domky se zahrádkami, vpravo od silnice lány kukuřice a jiných plodin. Jsme v úrodné nížině, táhnoucí se podél řeky Buny. Jedinou podivností jsou dosud nezastavěné, avšak důkladně „zaklajmované“ parcely. Obehnané betonovou podezdívkou pro plot a zarostlé plevelem. Později nám to už ani nepřipadá divné, je tomu tak po celé Albánii. Beton je asi levnější než drátěné pletivo.
Někdo někde napsal, že Albánie je něco jako třetí svět v Evropě. První kilometry za hranicemi ale třetí svět nepřipomínají. Slušně udržované malé domky se zahrádkami, vpravo od silnice lány kukuřice a jiných plodin. Jsme v úrodné nížině, táhnoucí se podél řeky Buny. Jedinou podivností jsou dosud nezastavěné, avšak důkladně „zaklajmované“ parcely. Obehnané betonovou podezdívkou pro plot a zarostlé plevelem. Později nám to už ani nepřipadá divné, je tomu tak po celé Albánii. Beton je asi levnější než drátěné pletivo.
První
zastávka je na okraji města Shkodër. Leží u jižního cípu stejnojmenného jezera,
je centrem albánského katolicismu a dnes má 110 000 obyvatel. Jedinou významnou
památkou je mohutný hrad Rozafa, k němuž stoupáme strmou
cestou dlážděnou oblými kameny, po kterých to – zejména při zpáteční cestě dolů
– docela pěkně klouže.
Hrad
se tyčí na místě, které bylo opevněno již za času Ilyrů a u vchodu lze dodnes
spatřit zbytky ilyrských hradeb postavených z velkých balvanů bez použití
malty. Ovšem většina z toho, co se zachovalo, pochází ze středověku a z doby
nadvlády Benátek. Klenutými průchody procházíme na první nádvoří a z něho
na druhé, kde se nalézají kasárna, skladiště, vězení a pobořený kostel. Pochází
ze 13. století a po vpádu Turků byl přeměněn na mešitu, o čemž svědčí dochovaný
pahýl minaretu.
Kruhové,
studním podobné stavby se otevírají do vodních cisteren vybudovaných v 15.
století a napájených potrubím vedoucím po celém hradě.
Třetí
nádvoří tvoří samotnou pevnost s podzemními schodišti a chodbami spojujícími
různé části citadely. Některé vchody do těchto tajných podzemních chodeb jsou
patrné dodnes, ale tunely nejsou veřejně přístupné. Hrad byl za dobu své
existence dvakrát obléhán osmanskými vojsky, kterým po dlouhém a hrdinském boji
podlehl až roku 1479 a byl tak posledním, který Turci dobili.
Když
se dostatečně nabažíme krásných výhledů na soutok tří řek – Drinu, Kiru a Buny,
na mešitu s minaretem a na město Shkodër, vracíme se k autobusu a
pokračujeme v cestě na jih.
Projíždíme
městem Lezhë (čti Leža). Právě zde národní hrdina Skanderbeg
sjednotil klanové náčelníky, aby společně čelili tureckým hrozbám. Když roku
1468, po čtyřiadvaceti letech úspěšného boje proti Turkům, zemřel, byl pohřben
v místní katedrále. Jeho smrt byla začátkem konce albánského odporu, a když
Turci město dobyli, Skanderbegovu hrobku vyplenili a katedrálu přeměnili na
mešitu. Zdejší pevnost byla článkem řetězu pevností využívaných Skaderbegem
jako komunikační systém země. Signální světlo bývalo vidět jak na hradě Rozafa,
ležícím 45 km severně, tak v Krujë, která se nachází 54 km jižně a do níž
míříme.
V
městě Fushë-Krujë odbočujeme na východ, stoupáme do kopců,
v nichž leží město Krujë (čti Kruja) s rozsáhlým hradem
rodiny Skanderbergů. Dnes má 21 000 obyvatel a kromě hradu je proslulé
bazarovou uličkou, která patří k nejoblíbenějším v zemi a je vyhledávaným
místem k nákupu suvenýrů.
Obojí
je naším cílem, ale nejprve musíme směnit eura za leky. Jsou tu dvě směnárny
vedle sebe, na rozdíl od většiny jdeme do té vzdálenější, což se záhy ukazuje
jako špatná volba – směnárník říká, že peníze nevyměňuje. Co tedy vlastně dělá,
neřešíme, protože fronta u první směnárny povážlivě roste a pokud v ní nechceme
strávit čas určený na prohlídku města, musíme se promptně zařadit. Naštěstí to
dvěma směnárnicím jde od ruky, takže za chvíli už mám plnou peněženku tisícovek
leků.
Procházíme
bazarovou uličkou. Přestože v polovině šedesátých let 20. století prodělala
kvůli turistům renovaci, její dřevěné krámky a dláždění působí velice turecky.
Výjimečně dlouhé okapové roury a dlážděná stružka uprostřed cesty naznačují, že
déšť (případně tající sníh) teče ze střech a stružek rychle pryč. V malých
krámcích se prodávají ručně tkané koberce zdobené starodávnými vzory, kroje,
plstěné pantofle a čapky, měděné nádoby a starožitnosti, jako jsou kolébky či
vyřezávané věnné truhly nebo nádherné stříbrné filigrány. A také drobné
suvenýry, jako albánské vlaječky, trička, popelníky, hrníčky, pohledy a tak
dále.
Míříme
k hradbám obepínajícím pahorek s hradem a přilehlým městečkem s poloopuštěnými
domy. Po zaplacení vstupného vcházíme zaklenutým vchodem dovnitř. Po levé ruce
máme Historické muzeum, běžně známé jako Skanderbegovo muzeum, sídlící v
moderní budově projektované dcerou a zetěm Envera Hodži. V roce 1982, kdy bylo
muzeum postaveno, byl Hodža stále absolutním vůdcem komunistické strany u země.
Muzeum je otevřeno do 9 do 13 a od 16 do 19 hod., což znamená, že jsme se
strefili do jeho „polední“ přestávky. Otázka je, zda litovat, či ne-li, neboť
muzeum bývá někdy kritizováno za nepřiměřené uctívání Skanderbega, srovnávané s
kultem osobnosti Envera Hodži. Skanderbeg je ovšem nejvýznamnější osobností
celé albánské historie a muzeum prostřednictvím vystavených map, nástěnných
kreseb, maleb a replik představuje příslušné historické období.
Ve
starých domech uvnitř hradeb dodnes žijí běžné rodiny, ale v tom, který patřil
rodině Toptanis, jedné z nejbohatších nejen ve městě, ale v celé Albánii, sídlí
Etnografické muzeum. Tam samozřejmě míříme, abychom poznali, jak se v Krujë
žilo před sto a více lety. V přízemí se chovalo domácí zvířectvo, lisovaly se
olivy a vyráběly se a opravovaly nástroje. Pastevec spal ve stáji s ovcemi a
kozami, rodina žila v horním patře. Je zde několik pokojů zařízených v původním
stylu originálním nábytkem, vyzdobeným vyřezávaných obložením stěn, které je
typické právě pro tuto část Albánie. V přijímacím pokoji rodina vítala (mužské)
hosty a muži jím vstupovali do domu. Ženy mohly pozorovat muže a dění v pokoji
z ochozu, nebo se mohly samy zaměstnávat a bavit v obývacím pokoji.
Z
muzea stoupáme na vrchol hradu k věži, která bývala pozorovacím a signalizačním
místem, vlastně článkem v řetězu komunikačního systému táhnoucího se po celé
délce Albánie.
Než
se vrátíme k čekajícímu autobusu, zastavujeme se krátce u jezdecké sochy
Skanderbega stojící na vysokém kamenném podstavci.
Národní
hrdina Skanderbeg se narodil jako Gjergji (= Jiří) Kastriot, syn mocného
albánského klanového vůdce vládnoucího ze své citadely v Krujë velkému území na
severu dnešní Albánie. Když Turci v roce 1415 dobyli Krujë, Gjergjův otec s
nimi uzavřel dohodu, jež mu umožňovala nadále vládnout. Taková dohoda nebyl
ničím výjimečným, neboť Turci spravovali Albánii se značnou dávkou autonomie.
Součástí dohody bylo, že jeho syn bude vychováván na sultánově dvoře. Tam byl
vycvičen ve vojenském umění a dostal jméno Skënder (= Alexander) se ctihodným
dodatkem beg (v jiném kontextu se užívá výraz bej). Když byli v
roce 1443 v Niši Turci poraženi mnohonárodnostní armádou vedenou maďarským
národním hrdinou Jánosem Hunyadym, Skanderbeg se chopil příležitosti, zběhl od
Turků a znovu dobyl hrad svého otce. Poté sezval do Lezhë všechny klanové vůdce
a přemluvil je, aby zapomněli na všechny osobní nesváry a boje mezi sebou. Tak
se mu podařilo držet po dlouhých 34 let turecké nájezdníky v patřičných mezích.
Roku 1450 byla Krujë po dlouhé čtyři měsíce obléhána a předtím, než Turci
odtáhli, zahynuly tisíce lidí. Turci se vrátili roku 1466 s armádou čítající
150 000 mužů a tentokrát byli početně slabší Albánci ustoupit. V roce 1468
Skanderbeg zemřel a jeho syn byl příliš mladý na to, aby po něm převzal velení,
přesto klany ještě zůstaly proti Turkům jednotné. Poslední ztracenou pevností,
jak již víme, byla v roce 1479 Rozafa.
Už
za tmy přijíždíme do města Vlorë, ulice jsou plné aut, provoz
vázne a my netrpělivě očekáváme příjezd k hotelu. Ubytováváme se v hotelu Regina a jdeme na
večeři. Je v podobě švédského stolu, který se s menšími obměnami opakuje po celou
dobu pobytu.
"Náš" hotel Regina |
Úterý
je víceméně odpočinkovým dnem, jehož valnou část trávíme na pláži. Vlorský
záliv se zařezává do pobřeží přesně v místě, kde se Jaderské moře stýká
s mořem Jónským. Pláž
je oblázková, vstup do moře pozvolný, k dispozici máme lehátka a slunečníky a
pár kroků od pláže je na uměle nasypaném molu malá kavárna, z níž se ozývá
nepříliš hlučný albánský pop, čímž myslím druh hudby, nikoli pravoslavného
kněze...
Výhled na širé moře nám zleva částečně cloní mys
Karaburun, na který je v jednom z příštích dnů naplánován výlet
lodí, a menší ostrov Sazan. Za druhé světové války
se ostrov stal německo-italskou ponorkovou základnou a byl těžce bombardován
Spojenci. Za komunistické éry byla základna pronajata Sovětům, kteří do ní
značně investovali, a když se Albánie v letech 1960–1961 od SSSR odklonila a
přidala na stranu Číny, byla hlavním předmětem sporu mezi Enverem Hodžou a
Nikitou Chruščovem. K očekávané okupaci Vlory sovětskými vojsky nedošlo možná
jen díky časovému souběhu s Kubánskou krizí, ale po obsazení ČSSR vojsky
Varšavské smlouvy v roce 1968 si Enver Hodža uvědomil zranitelnost Albánie a
dal po celé zemi vybudovat desetitisíce betonových bunkrů, které jsou dodnes
svéráznými atributy albánské krajiny.
Po
15. hodině odjíždíme na prohlídku Vlorë, které má v současné době asi 125 000
obyvatel. Město má dlouhou historii, ale dobu největší slávy zažilo roku 1912,
kdy zde byla vyhlášena nezávislost země.
Jako Aulon město existovalo již ve
starověku Vlorë byla prvním jadranským přístavem, který padl do rukou Turků,
kteří jej dobyli roku 1417. V roce 1810 získal město Ali Paša Tepelenský, známý
z románu Alexandra Dumase Hrabě Monte Cristo. S jeho jménem se setkáme ještě
několikrát. Obratný pletichář, který šikovným manévrováním postavil proti sobě
Napoleona a Brity, ovládl velkou část severozápadního Řecka a kus albánského
území na sever až po Berat. Vládu nad městem udržel až do roku 1822, kdy byl
zajat a sťat.
V Ottově
slovníku naučném se dočteme:
„Alí,
paša janinský (*1741 – †1822), z kmene toskických Liapů, syn Muchtára paše
tepelenského v Epiru, dobrodruh, který svým neobyčejným nadáním, lstí a
bezohledností dospěl k vrcholu moci despotické. Ztrativ v útlém věku otce, jenž
před smrtí hrabivými sousedy oloupen o všecky statky, dovedl toho, že Porta mu
zase k nim pomohla. V čele najatých kleftů vpadl do Tepelenu, zavraždil
vlastního bratra a obviniv matku z otrávení jeho zavřel ji. Portě pomohl
pokořiti několik odbojných vasallů a konal jí ve válce proti Rusku a Rakousku
r. 1787 tak dobré služby, že ničeho nenamítala, když r. 1788 lstí a podplácením
zmocnil se pašalyku janinského. Alí šířil od té doby moc svou vždy více, r.
1803 podrobil Sulioty a vládl pak Albanií, Epirem, Thessalií a jižní Makedonií,
od r. 1807 v skutku neobmezeně, leda že roční poplatek do Cařihradu odváděl;
Anglie, Francie a Rusko měly své generální konsuly při dvoře jeho. V době
nejvyšší moci jeho, v létech 1815 – 20, páčen počet vojska jeho na 100.000
mužů. Alí při vší krvelačnosti své osvědčil se panovníkem dobrým, učinil konec
krvavým půtkám mezi Albanci, bděl přísně nad pořádkem a bezpečností, stavěl
důkladné silnice; s křesťany nakládal mírně. Konečně sultán Mahmúd II.
prohlásil Alího za odbojníka a vypravil proti němu vojsko. Jsa po dlouhou dobu
obležen v Janině odhodlal se Alí po hrdinném odporu 10. ledna 1822 ke
kapitulaci; zaručena mu sice bezpečnost života i jmění, ale nedrženo mu slova a
Alí 5. února zavražděn. Hlava jeho po dlouhou dobu byla vystavena na cimbuří seráje.
V paláci Alí ho nalezeno 10 millionů zl. hotových peněz.“
Procházíme
rovnou a dlouhou hlavní ulicí a zastavujeme se až na jejím konci, na Náměstí
vlajky. Jedná se o otevřené prostranství, které vzniklo v místech, kde
stála budova, na níž byla poprvé vyvěšena státní vlajka – Skanderbegův černý
orel. Budova byla vážně poškozena během řeckého bombardování města v prosinci
1912 a roku 1932 byla stržena. Poblíž dnes vlaje albánská vlajka zavěšená na
malém sloupu, opodál se tyčí impozantní bronzový Památník nezávislosti
ve stylu socialistické realismu. Jeho základy obklopují sochy klíčových postav
hnutí za nezávislost včetně Ismaila Qemaliho a Isa Boletiniho, nad nimi na
skále nese vlajkonoš dvojhlavého orla Albánie.
V
parku jen pár metrů za památníkem se nachází hrob Ismaila Qemaliho,
s jehož jménem se dnes ještě setkáme.
Vracíme
se po hlavní ulici zpátky a vstupujeme, samozřejmě bosí, do mešity Muradi, drobné
budovy s elegantním kamenným minaretem.
Traduje se, že jejím stavitelem byl
slavný architekt Sinan paša, který se vypracoval jako mnoho dalších Albánců v
turecké správě a dosáhl hodnosti velkovezíra. Stavěl mešity, lázně, mosty a hany
(hostince) po celé říši a je považován za jednoho ze zakladatelů osmanské
architektury.
Od
mešity pokračujeme po hlavní třídě, míjíme budovu divadla…
…a na závěr navštěvujeme Muzeum nezávislosti.
První balkánská válka vypukla 8. října 1912, když Černá Hora napadla severní
Albánii, která byla v té době součástí Osmanské říše. Ostatní balkánské země se
ke konfliktu okamžitě připojily, turecká armáda se rozpadla a Albánie byla
napadena ze všech stran. Albánci si uvědomili, že pokud nezískají nezávislost,
o jejich se zemi se podělí balkánští sousedé. Mezitím se Rakousko-Uhersko
začalo obávat, že plány Řecka, Srbska a Itálie v Albánii by mohly zredukovat
jeho vliv na Balkáně. Ismail Qemali, který byl po revoluci roku 1908 jedním z
šestadvaceti Albánců zvolených do istanbulského parlamentu, vycestoval do Vídně
a Budapešti, aby získal diplomatickou podporu pro myšlenku albánské
nezávislosti. Při svém návratu do Durrës zjistil, že srbské vojsko se
přibližuje k Jadranu, a vydal se přes zrádné močály roviny Myzeqe do relativně
bezpečné Vlorë. A právě to byl důvod, proč byla 28. listopadu 1912 vyhlášena
nezávislost ve Vlorë. První albánská vláda, vedená Ismailem Qemalim, si své
sídlo zřídila v jediné tehdy dostupné budově, někdejší karanténní nemocnici v
přístavu. A v této skromné vile nyní sídlí Muzeum nezávislosti.
Nejzajímavější
na celém muzeu je fakt, že několik místností bylo ponecháno ve stavu, v jakém
byly, když zde sídlili první ministři. Křeslo Ismaila Qemaliho stále stojí za
jeho pracovním stolem a jeho knihovna stále obsahuje knihy, v nichž si četl. Na
dlouhém stole v zasedací místnosti se nalézá pero, kterým se podepisovaly
oficiální dokumenty a hned vedle pak vládní pečeť se symbolem dvouhlavého orla.
Na stěně visí fotografie prvních ministrů, ale v muzeu je i mnoho dalších.
Do
hotelu se vracíme po západu slunce a takhle to vidíme z našeho balkonu:
Ve
středu je na programu výlet do Beratu. Cesta se zdá nekonečná, neboť řidiči se
sice vydali podle ukazatele na Berat, ale po vedlejší nekvalitní silnici.
V závěru cesty projíždíme podél horského hřebenu, na jehož stráni je
obrovský nápis NEVER. Původní písmena ENVER byla do půdy vyleptána kyselinou
(!) a jsou dodnes čitelná.
Berat je považován za
jedno u nejstarších albánských měst a zároveň jedno z těch nejkrásnějších. Leží
nad roklí řeky Osum a má 71 000 obyvatel. Dělí se na horní (opevněné) město s
převážně křesťanským obyvatelstvem, rušné dolní město obývané muslimy a další
křesťanskou čtvrť na druhé straně řeky. Městské čtvrti Mangalem a Gorica byly
vyhlášeny památkovou rezervací už v roce 1968, společně s mnoha kostely a
mešitami unikly devastaci během komunistické éry a dnes jsou pod ochranou
UNESCO. Domy ve čtvrti Mangalem jsou charakteristické velkými okny, proto se
také Beratu říká Město tisíce oken. Celá čtvrť stojí v příkrém kopci, a tak se
říká, že když vyjdete z jednoho domu dveřmi, rázem se ocitnete na střeše domu
dalšího.
Městu
dominuje citadela na 187 metrů vysokém kopci, která je samozřejmě naším cílem.
Působí jako město ve městě, neboť uvnitř hradebních zdí stále žijí lidé, takže
se neplatí žádné vstupné a nejsou zde žádná časová omezení vstupu. Autobus
šplhá úzkou asfaltkou na návrší, z něhož pokračujeme ke vstupní bráně ještě
kousek pěšky. Je pravé poledne, když vstupujeme do pevnosti, jejíž hradby
sledují vrstevnici přibližně v podobě trojúhelníku. Je postavena z obrovských
kamenů a je obehnána vysokými zdmi s 24 věžičkami různé velikosti a vzhledu. V
části s ruinami bývalého hradu je několik zachovalých místností a také obrovský
rezervoár na vodu, mezi obydlenými domky se skrývá sedm kostelíků a ruiny dvou
mešit. Na internetu se lze dočíst, že kostelíky nejsou stále otevřené a často
bývá problém najít někoho, kdo má od nich klíče. My máme buď štěstí, nebo se
situace již změnila. Oslovuje nás chlapík, který si říká Tony, a nabízí
prohlídku kostelíků za dvě eura na osobu, usmlouváme hromadnou návštěvu za
euro.
V
kostele sv. Theodora z 16. století obdivujeme Onufriho fresky. Onufri byl
největším z albánských malířů ikon 16. a 17. století a proslavil se nejen svou
výjimečnou zručností, ale také mistrovstvím v míchání barev. Přírodní barviva,
která při tvorbě svých děl užíval, zůstala dosud svěží, a tak můžeme i dnes
obdivovat fantastickou hru odstínů a kontrastů. Některá z nejkrásnějších
Onufriho děl jsou právě v kostelech zdejší citadely a velká část jeho díla je
vystavena v místním muzeu společně s dalšími mistrovskými kousky
středověkého religiózního umění, vytvořenými rovněž pro místní kostely.
Kostel
Panny Marie stojí od roku 1797 na základech stejnojmenného kostela postaveného
ještě před vpádem Turků, v roce 1271 při příležitosti vítězství Byzance nad
Karlem I. z Anjou. Ikonostas z vyřezávaného a pozlaceného dřeva, vytvořený roku
1806 mistrem Stefanem, je nasvícený závěsnými lampami s pštrosími vejci,
zasazenými do řetězů. Na stěnách visí díla Onufriho a jeho syna Nikoly, naproti
vchodu visí jedna z nejkrásnějších ikon, Panna Marie namalovaná na kovově
zbarveném pozadí. Barvy jsou dodnes plné života a filigrán zdobící roucha Panny
a Dítěte ještě umocňuje bohatost dekorace.
Tento malebný kostelík nebyl v době naší návštěvy přístupný |
Jeden z typických albánských domů v pevnosti |
Obdivujeme kostel sv. Michaela ze 13. století, typický byzantský kostel s kupolí z červených tašek, zasazený do úbočí pod hradbami, a hluboko pod ním most přes řeku Osum.
Cestou k autobusu shlížíme z kopce na město rozkládající se hluboko pod námi:
Sjíždíme z kopce na krátkou návštěvu města. Pohled na bílé domky šplhající se nahoru po úbočí kopce k citadele je jedním z nejznámějších obrázků Albánie.
Sjíždíme z kopce na krátkou návštěvu města. Pohled na bílé domky šplhající se nahoru po úbočí kopce k citadele je jedním z nejznámějších obrázků Albánie.
Jdeme
se podívat především na kamenný most přes řeku Osum, který byl vybudován
Ahmetem Kurtem pašou v roce 1780, má sedm oblouků a je dlouhý 130 metrů.
V
15 hod. odjíždíme, další zastávka je na pahorku se zachovalým a dosud fungujícím
pravoslavným klášterem Ardenica z 18. století. Navštěvujeme kostel
sv. Marie s freskami od bratrů Zografiů, kteří byli svého života známí
po celém jižním Balkánu.
Poslední
dnešní zastávka je u nedalekých vykopávek antického města Apollonia.
V 6. století je založili kolonisté z Korintu a po staletí bývalo významným
přístavem, který konkuroval i nedalekému Epidamnu, dnešnímu Durrësu. Později
však řeka Vjosë změnila své řečiště, posunula se více na jih a Apollonia navždy
přišla o svůj přístav.
Město
bylo opevněno působivými hradbami a vyzdobené honosnými budovami. Z vápence
dopraveného sem loděmi z kamenolomů na poloostrově Karaburun, vzdáleného přes
70 kilometrů, byly vystavěny chrámy, zatímco místní pískovec se využíval při
stavbě základů domů.
V
římské době proslula Apollonia vyššími školami. Studoval zde například mladý
Octavianus (Augustus), kterého zde roku 44 př. n. l. zastihla zpráva o
nástupnictví po Gaiu Iuliu Cesarovi, a jeho přítel Gaius Cilnius Maecenas,
proslulý příznivec kultury – odtud český výraz mecenáš. Jako římský císař
udělil Augustus Apollonii zvláštní status „svobodného a nedotknutelného města“,
což znamenalo, že nemuselo platit daně, mohlo si i nadále volit místní správu,
mohlo si ponechat řečtinu coby každodenně užívaný jazyk a místní mince mohly
nést vlastní symboly.
Když
vystoupáme od autobusu ke vstupu do areálu, nabízí nám pracovník muzea, který
byl už na odchodu domů, prohlídku muzea, v němž jsou vystaveny některé z nálezů
učiněných v této lokalitě. Muzeum sídlí v přilehlém středověkém klášteře, který
později prošel rozsáhlou přestavbou. Mniši v něm už dnes nežijí, ale slouží
jako základna archeologů pracujících na vykopávkách.
Z kláštera
vstupujeme na poklidné nádvoří s krásným malým kostelíkem Panny
Marie uprostřed, který pochází stejně jako klášter patrně ze 13. století. Prohlížíme si dřevěný vyřezávaný ikonostas a fragmenty fresky, stejně
jako pod arkádami lemujícími nádvoří vystavené sloupy, sochy a stély.
Mapa
vystavená u vchodu do archeologického areálu nám jasně naznačuje, že času k
detailní prohlídce bychom potřebovali minimálně dvojnásobek, a tak si budeme
muset vybrat jen ty nejvýznamnější památky. Tou první je obnovené průčelí bouleuterionu,
sněmovny, která byla postavena ve 2. století n. l. jako administrativní centrum
města. Při zemětřesení byla zničena, takže elegantní sloupy, které nyní
obdivujeme, byly vztyčeny při rekonstrukci ve dvacátých a třicátých letech
minulého století.
Zato
řady sedadel v divadle naproti jsou původní, stejně jako pozůstatky stoy, kryté
kolonády stojící opodál.
Loučíme
se úžasným výhledem do mírně zvlněného kraje s olivovými háji a nezbytnými
bunkry. Slunce, klonící se k západu dává krajině nádherný zlatožlutý nádech.
Škoda,
že již stačilo zapadnout, když jsem si jen po pár minutách jízdy nechal
zastavit u velkého bunkru u silnice.
Bunkry
v Albánii uvidíte, sotva překročíte její hranice, a to na kterémkoliv místě.
Stovky tisíc jich byly zasazeny nejen do úbočí hor, ale i do polí a v okolí
mořských pláží. Nejčastěji se vyskytujícím typem je
malý bunkr pro jednu osobu se dvěma otvory nad zemí. Bunkry jsou zapuštěny 120
až 150 cm pod zem, a tak není jednoduché je odstranit. Nyní se některé používají
jako kůlny nebo pro uskladnění krmiva pro hospodářská zvířata. Smysl bunkrů
spočíval v tom, že umožňovaly vedení partyzánské války v nížinách. Malé bunkry
jsou uspořádány do linií rozbíhajících se dolů směrem od velkého ústředního
bunkru, který mají v dohledu. Velké bunkry měly na rozdíl od malých stálé
posádky. V případě invaze se počítalo s tím, že každý bojeschopný muž se chopí
zbraně a zaujme pozici v jemu určeném bunkru, kde zůstane tak dlouho, dokud
nedostane rozkaz bunkr opustit. Velitelé ve velkých bunkrech udržovali rádiové
spojení se svými podřízenými a ze své pozice vysoko na kopci mohli kontrolovat
cestu nebo údolí, kde se měli útočníci objevit. Muži v bunkrech položených níže
na svahu přijímali vizuální rozkazy přicházející z velení přes výřezy, jež jsou
umístěny na jedné straně bunkru, a druhými výřezy pak mohli střílet na
nepřítele.
Ve
čtvrtek absolvujeme výlet do starobylého městečka Gjirokastër. Má
asi 30 000 obyvatel a je známé jako Město bílých střech, protože zdejší
unikátní domy mají střechy pokryté břidlicovými kameny vybělenými sluncem.
Zdejší tradiční architekturu a nezapomenutelnou atmosféru popsal místní rodák a jediný mezinárodně známý albánský spisovatel Ismail Kadare (*1936) v románu Kamenná kronika:
Zdejší tradiční architekturu a nezapomenutelnou atmosféru popsal místní rodák a jediný mezinárodně známý albánský spisovatel Ismail Kadare (*1936) v románu Kamenná kronika:
„Bylo to pozoruhodné město, které zdánlivě neočekávaně
vystupovalo z údolí za zimní noci jako nějaká prehistorická bytost, jež s
velkým úsilím vyšplhala nahoru a sama se přišpendlila k hoře. Vše v tomto městě
bylo staré a vytvořené z kamene, od ulic a kašen až po střechy velkých domů,
starých celá staletí, se střechami pokrytými kamennými taškami barvy popela
jako obrovitými šupinami. Bylo jen těžké uvěřit tomu, že pod touto tvrdou
slupkou vzkvétá život. […] To
město bylo celé nachýlené, patrně nejvíce nachýlené na celém světě, a popíralo
tak všechny zákonitosti urbanismu. Díky tomuto sklonu se čas od času stávalo,
že základy jednoho domu byly zabudovány v úrovni střechy jiného domu.
Gjirokastër je patrně také jediným místem na zemi, kde někdo škobrtne při chůzi
po cestě, nespadne do příkopu, ale na střechu vysokého domu.“
No, my
víme, že to rozhodně není jediné místo na Zemi, neboť totéž jsme viděli včera
v Beratu. Druhým významným gjirokastërským rodákem je Enver Hodža, albánsky Hoxha. Narodil se 16. října 1908, ve dvacátých letech byl venkovským učitelem a ve třicátých letech žil ve Francii. Po obsazení Albánie Itálií se vrátil domů, zúčastnil se založení Komunistické strany Albánie, v roce 1943 se stal jejím prozatímním generálním tajemníkem a v letech 1944-1954 byl vrchním velitelem armády. V letech 1944–1946 stál v čele prozatímní demokratické vlády, byl též ministrem obrany a do roku 1953 ministrem zahraničí. Odmítl nabídnutý Marshallův plán a v roce 1949 uvedl Albánii do RVHP. Po vzoru SSSR se stal v letech 1946–1954 předsedou rady ministrů a prováděl, rovněž po vzoru SSSR, pozemkovou reformu, znárodnil průmysl a banky, vydal zákon o státním hospodářském plánu, zavedl povinné školní vzdělání a zkonfiskoval majetek Italů a Němců. Přes třicet let (1954-1985) stál jako první tajemník Albánské strany práce v čele vlády i strany. Za konfliktu jugoslávského prezidenta Tita se Stalinem stál na straně Stalina, po XX. sjezdu KSSS, v roce 1956, se rozešel se sovětskými představiteli v čele s Nikitou Chruščovem. Následovalo sbližování s Mao Ce-tungem, přičemž nesmírně vzrostla závislost Albánie na Čínské lidové republice a mezinárodní izolace Albánie dosáhla nejvyššího stupně. V 70. a 80. letech se Hodža pokoušel přes svůj stalinský způsob vlády a pěstování vlastního kultu prolomit izolaci Albánie a postupně obnovil diplomatické styky s řadou států světa a současně se rozešel s Čínskou lidovou armádou. Zemřel v Tiraně 11. dubna 1985.
V
roce 1961 získal Gjirokastër statut památkové rezervace, díky němuž se mu
dostalo právní ochrany architektonického dědictví, takže nová výstavba nemohla
obsadit historické centrum. A tak si kouzelné město protkané strmými dlážděnými
uličkami uchovalo svou čarovnou atmosféru a v červenci 2005 bylo zapsáno do
seznamu kulturního dědictví UNESCO.
Od
autobusu stoupáme na citadelu čnící vysoko nad městem. Na rozdíl od Krujë a
Beratu není dnes již obydlena, ale donedávna sloužila jako sídlo posádky a
vězení. Archeologické vykopávky v 80. letech minulého století naznačily možné
osídlení již ve 3. stol. př. n. l., hradby však byly postaveny až v 6. stol. n.
l., kdy zdejší osada začala sloužit jako pevnost. Další opevnění bylo
přistavěno během turecké okupace a poté ještě roku 1811 Ali Pašou Tepelenským,
za kterého proběhly i další rozsáhlé stavební práce.
Citadela
byla postavena na vrcholku strmých skalních výchozů a je chráněna sedmi věžemi.
Hradby mívaly tři hlavní brány, z nichž dvě se nyní užívají k přístupu do
vnitřku hradu. Pod temnou klenbou je vojenská expozice tvořená především
kanony; ale je zde i tank z první světové války.
Vycházíme
na terasu, v jejímž rohu stojí americký dvoumístný proudový cvičný letoun
Lockheed T-33, který v roce 1957 komunistický režim označil za špionážní. Byl
přinucen přistát na letišti Rinas nedaleko Tirany, pilot byl údajně propuštěn
zpět do Spojených států, ovšem pokud je tato historka pravdivá, je zarážející,
že už o něm od té doby nikdo neslyšel…
Cesta
vede dál na ohrazené plató s budovou, která je někdejším vězením, postaveným
roku 1929. Tehdy zde byli vězněni nepřátelé krále Zogua, později vězení
využívali nacisté a do roku 1971 komunisté.
Uvnitř
hradeb je rovná plošina, kde se každých pět let koná Mezinárodní festival
folklorní hudby.
V závěru
prohlídky mírně sestupujeme k věži s hodinami, která k hradním budovám přibyla
relativně nedávno. Výhled na město, do údolí řeky Drinu a na hory tyčící se na
druhé straně údolí je prostě úchvatný.
Po
sestupu z pevnosti do města navštěvujeme Etnografické muzeum, které sídlí v
rodném domě komunistického diktátora Envera Hodži. Dům byl však v podstatě nově
postaven poté, co jej účastníci protikomunistické demonstrace 16. prosince 1997
vypálili.
Místnosti jsou otevřeny veřejnosti a jsou plné tradičních kusů
nábytku a dalších domácích předmětů, lidových krojů a kulturních artefaktů
typických pro bohaté rodiny obchodníků a osmanských správců Gjirokastry 19.
století.
Navštěvujeme
jednu z místních rychloobčerstvoven a objednáváme si byrek (čti burek).
Vyskytuje se v několika podobách, ale vždy je to pečivo plněné nějakou
nádivkou. Klasický byrek je trojúhelníková kapsa z vrstev lístkového těsta
plněná sekaným masem opékaným s nasekanou cibulí nebo pórkem, jindy
špenátem, nebo sýrem. Chceme ochutnat více druhů, ale momentálně je k mání
jenom sýrový. Za tři kusy ajednu čtvrtlitrovou lahvinku albánského piva Korça,
pojmenovaného podle města, v němž sídlí pivovar, platíme 250 leků.
Konečně
také nastal čas zajít do kafe-baru a
okusit kafe turke. Na rozdíl od espressa stojí polovinu, tedy padesát
leků. Připravuje se tak, že do džezvy, což je jakýsi plecháček s dlouhou
rukojetí, se dá káva a cukr, zalije vodou a vaří, dokud nezačne kypět. Pak se
s ní klepne, aby se srazila pěna – a takhle třikrát. Pak je to kafe, jak
má být. Podává se v miniaturním hrníčku a k němu pohár vody. Kafe je mleté
hodně najemno, takže lógr takřka ani nevnímáte. Je fakt, že spařené kafe, jak
je děláme my, Češi – a údajně jenom my – a říkáme mu „turek“, chutná jinak...
Po
odjezdu z Gjirokastrë krátce zastavujeme v Tepelenë, rodišti a
druhé rezidenci Ali Paši Tepelenského, který vládl Ioannině (v dnešním severním
Řecku) v letech 1788–1822. Z hlavního náměstí, kde se nachází jeho velká
bronzová socha, je to jen pár minut k pevnosti.
Masivní hradby obklopují plochu
téměř pěti hektarů, pevnost je dodnes obydlena.
Na pamětní desce si můžeme
přečíst, že pevnost navštívil Bajron, jak Albánci nehezky nazývají lorda George Gordona Byrona (1788–1824), anglického romantického básníka, účastníka vzpoury Řeků proti Turkům.
Do
hotelu se tentokrát vracíme v 18. hodin, takže se jdeme ještě vykoupat.
V
pátek odjíždíme v 9.30 hod. třemi mikrobusy na fakultativní výlet, který není v
ceně zájezdu. Silnice vedoucí nejprve podél pobřeží Iónského moře
stoupá četnými serpentinami do Llogarského sedla ležícího v
nadmořské výšce 1027 metrů a nabízí vzácnou kombinaci velkolepých výhledů na
tyrkysové moře, překrásné pláže a úžasné horské scenerie. Vlevo se tyčí holé
vápencové vrcholy i svahy hustě zaledněné borovicemi a jedlemi, vpravo útesy
spadající téměř kolmo do moře, člověk neví, kam dříve koukat. Kolem průsmyku se
na ploše 1010 ha rozkládá Národní park Llogara bohatý na výskyt živočišných i
rostlinných druhů. Silnici lemuje několik restaurací, hotely i chatkové
komplexy, místní obyvatelé nabízejí u silnice med a svazečky „horského čaje“.
Krátce zastavujeme v zatáčce pod sedlem, mraky jsou pod námi, občas se
roztrhnou a otevře se ohromující výhled buď na moře, nebo na některý z okolních
kopců.
Pokračujeme
serpentinami dolů, v moři se v dáli objevují řecké ostrovy Korfu a
Erikoussa.
Pás pobřeží, kterým projíždíme, se nazývá Albánská riviéra a patří k nejkrásnějším v celé oblasti Iónského moře. Pláže táhnoucí se k jihu jsou téměř nedotčené výstavbou a některé postrádají jakoukoliv infrastrukturu. Je to jeden z mála příznivých důsledků dlouholeté albánské izolovanosti a chudoby panující v dobách komunistického režimu. Je ovšem otázkou, jak dlouho tento stav potrvá, neboť obrovská rozestavěnost, kterou vidíme všude, kudy projíždíme, má za následek, že každé léto se v zemi otevírají nové a nové hotely a restaurace.
Pás pobřeží, kterým projíždíme, se nazývá Albánská riviéra a patří k nejkrásnějším v celé oblasti Iónského moře. Pláže táhnoucí se k jihu jsou téměř nedotčené výstavbou a některé postrádají jakoukoliv infrastrukturu. Je to jeden z mála příznivých důsledků dlouholeté albánské izolovanosti a chudoby panující v dobách komunistického režimu. Je ovšem otázkou, jak dlouho tento stav potrvá, neboť obrovská rozestavěnost, kterou vidíme všude, kudy projíždíme, má za následek, že každé léto se v zemi otevírají nové a nové hotely a restaurace.
Další
krátká zastávka je ve vesničce Dhërmi s několika kostelíky
umístěnými v malebné scenérii na svahu hor, za jízdy si prohlížíme zemní
pyramidy...
...a když sjedeme k moři, v Palermském zálivu zahlédneme v
útesech mizící tunel. Za komunistického režimu zde byl podmořský přístav, v
němž kotvily ponorky, které Sovětský svaz umísťoval na různých místech Jadranu
až do pozdních 50. let 20. století. Když se potom Albánie spřátelila s Čínou,
Sověti tu ponorky neochotně nechali.
Zastavujeme
v Qeparu a kolem kostelíka a několika pobořených budov se jdeme
podívat do pevnosti, kterou na ostrohu spojeném hrází s pevninou nechal
vystavět Ali Paša Tepelenský.
Vnitřek pevnosti sestává z ohromné klenuté
prostory s podloubími, která vedou do menších místností a temných tunelů.
Jejich prozkoumání stojí za to, v některých místech přijde vhod baterka. Za
italské okupace – i později – byla pevnost využívána jako vojenské skladiště.
Po
kamenném schodišti stoupáme na terasu obehnanou cimbuřím se strážními věžičkami
a užíváme si nádherný výhled.
Návrší nad zálivem je hustě poseto množstvím bunkrů. Podezřelý porost agave, které se tu nikde jinde nevyskytují, má prosté vysvětlení – nechal je sem vysázet Hodža, aby znemožnily nebo alespoň znepříjemnily přistání případných okupantských parašutistů...
Od
pevnosti popojíždíme ještě pár kilometrů směrem na jih a v obci Borsh
navštěvujeme restauraci Ujvara se zadní venkovní terasou obklopenou
rozlévajícím se potokem s několika vodopády.
Při
návratu odbočujeme v letovisku Himarë k moři a jdeme se koupat.
Většinu obyvatelstva Himarë tvoří etničtí Řekové. Na počátku 90. let minulého
století zasáhla celou oblast mohutná vlna emigrace, kdy lidé odcházeli za prací
na jih do Řecka, avšak stabilizace dění v Albánii a nové ekonomické
příležitosti vytvořené nárůstem turistického ruchu tento trend zastavily.
Moře
je průzračně čisté a krásně modré, pláž oblázková a lidí poskrovnu. V prudkém
skalnatém srázu uzavírajícím pláž jsou zřetelně vidět dva betonové bunkry, což
znamená, že musím přerušit lenošení, vzít fotoaparát a vyrazit na průzkum.
Ze
střílen bunkrů je možné přehlédnout celou zátoku:
Fotím
i jeden bunkr přímo na pláži, málem bych jej přehlédl, protože jej téměř
pohltila malá restaurace.
Také v restauraci je co fotit: nejdelší papírový ručník, jaký jsem kdy viděl:
V sobotu v půl deváté odplouváme motorovým člunem na poloostrov Karaburun, který je téměř nezastavěný.
Jsou zde malebné pláže a několik čarokrásných jeskyní, návštěvu jedné z nich máme na programu. Jedná se o jeskyni Haxhi Aliu, piráta z Ulqini (dnešní Ulcinj v Černé Hoře), který ji využíval jako svou skrýš.
Koupeme se na jedné z krásných odlehlých pláží...
...a po poledni odplouváme, tentokrát nikoliv nejkratší cestou, ale vyhlídkově kolem celé zátoky.
V sobotu v půl deváté odplouváme motorovým člunem na poloostrov Karaburun, který je téměř nezastavěný.
Jsou zde malebné pláže a několik čarokrásných jeskyní, návštěvu jedné z nich máme na programu. Jedná se o jeskyni Haxhi Aliu, piráta z Ulqini (dnešní Ulcinj v Černé Hoře), který ji využíval jako svou skrýš.
Koupeme se na jedné z krásných odlehlých pláží...
...a po poledni odplouváme, tentokrát nikoliv nejkratší cestou, ale vyhlídkově kolem celé zátoky.
V
neděli odjíždíme autobusem do Národního parku Llogar a stezkou,
která vede ze sedla podnikáme výšlap na horu Athanasi.
Vystupujeme až ke stožárům vysílačů, které donedávna sloužily armádě, tu a tam ještě lze nalézt zbytky plotu a ostnatých drátů.
Vrcholek hory nás odměňuje nádhernými výhledy na Otranský průliv mezi Albánií a Itálií na jedné straně a horský hřeben na straně druhé.
Zajímavý pohled je i na krasové závrty, v nichž se jindy zřejmě pasou ovce.
Stejnou cestou se vracíme k autobusu a sjíždíme do sedla s několika restauracemi, z nichž některou hodláme navštívit s cílem okusit zdejší typickou pochoutku – skopové na rožni. Naštěstí je na jídelním lísku vedle albánského názvu anglické slůvko lamb a pro ty, kteří raději vepřové pork, jinak bychom si z albánských výrazů asi těžko něco objednali… Obsluha si dává pobalkánsku na čas a nebere v úvahu, že jsme nám výstupu na Athanasi vyhládlo a ještě než jsme zasedli ke stolům, absolvovali jsme krátký výšlap do Caesarovy soutěsky, kudy údajně provedl Julius Caesar své vojsko přes hory z Palasi, kde se vylodil.
Vystupujeme až ke stožárům vysílačů, které donedávna sloužily armádě, tu a tam ještě lze nalézt zbytky plotu a ostnatých drátů.
Zajímavý pohled je i na krasové závrty, v nichž se jindy zřejmě pasou ovce.
Stejnou cestou se vracíme k autobusu a sjíždíme do sedla s několika restauracemi, z nichž některou hodláme navštívit s cílem okusit zdejší typickou pochoutku – skopové na rožni. Naštěstí je na jídelním lísku vedle albánského názvu anglické slůvko lamb a pro ty, kteří raději vepřové pork, jinak bychom si z albánských výrazů asi těžko něco objednali… Obsluha si dává pobalkánsku na čas a nebere v úvahu, že jsme nám výstupu na Athanasi vyhládlo a ještě než jsme zasedli ke stolům, absolvovali jsme krátký výšlap do Caesarovy soutěsky, kudy údajně provedl Julius Caesar své vojsko přes hory z Palasi, kde se vylodil.
V
pondělí v devět hodin definitivně opouštíme hotel Regina a odjíždíme na sever.
První zastávkou je město Durrës (čti Dura), italsky Durazzo a
česky Drač, rušné přístavní město se 116 000 obyvateli (2011). Mys na severní
straně Durrëského zálivu vytváří přírodní přístav, kam připlouvají lodě už od
7. století př. n. l. Město bylo založeno roku 627 př. n. l. jako Epidamnus
řeckými kolonisty z ostrova Korfu, které patrně přitahovaly ilyrské stříbrné
doly. Po roce 229 př. n. l., kdy Epidamnus zabrali Římané a přejmenovali na
Dyrrachium, byl významnou pravidelnou zastávkou námořníků na římské cestě Via
Egnatia vedoucí až do Konstantinopole. Básník Catullus, žijící v 1. stol. př.
n. l., zmiňuje město jako „zájezdní hostinec Jadranu“ a centrum uctívání
Venuše, bohyně lásky. Na krátkou dobu se oblast Dyrrachia stala epicentrem
římské občanské války, Pompeius a Julius Caesar zde roku 48 př. n. l. svedli
nerozhodnou bitvu před tím, než se válka přesunula do Řecka a Pompeius byl
poražen v bitvě u Farsalu. Ve středověku býval Durrës kořistí jednoho
nájezdníka za druhým, na většinu 15. století se stal benátskou kolonií a v této
době byly postaveny některé části dochovaného opevnění. Z temnot zapomnění
město vystoupilo až po balkánských válkách a po získání nezávislosti země. V
roce 1914 se stalo hlavním městem nově vzniklého státu pod vládou prince
Wilhema Wieda, kterým však zůstalo jen do roku 1918, kdy byla hlavním městem
definitivně prohlášena Tirana. Dne 7. dubna 1939 se v Durrësu vylodila italská vojska
s cílem zabrat Albánii. Brity vycvičená policie pod velením Albánce Abas Kupi
čelila invazi, ale Italové byli v početní převaze, a tak byli Albánci poraženi.
Památník ve stylu socialistického realismu, připomínající tento pokus o odpor
stojí naproti věži La Tora, v jejíž blízkosti parkujeme.
Nejstarší
části zachované městských hradeb jsou byzantské, z konce 5. a začátku 6.
století n. l., postavené na místě dřívějšího opevnění, které bylo zničeno roku
348 n. l. katastrofálním zemětřesením.
Nedaleko se nachází římský amfiteátr z 2. stol. n. l., největší na celém Balkáně. Protože na jeho vrcholku byly postaveny budovy, nebylo divadlo zcela odkryto, ale ví se, že aréna měřila v průměru přibližně 60 metrů. Terasovitě uspořádaní sedadla měla pojmout přibližně 15 000 tisíc diváků, tedy asi třetinu kapacity římského Kolosea. Při stavbě amfiteátru Římané používali střídavě řady cihel a opus incertum, směsku kamene a malty. Díky této metodě měla stavba odolat zemětřesení, a jak můžeme dnes vidět, byla skutečně úspěšná. Během vykopávek zde bylo nalezeno čtyřicet koster se zlomenými vazy – naskýtá se otázka, zda to byli neúspěšní gladiátoři.
Nedaleko se nachází římský amfiteátr z 2. stol. n. l., největší na celém Balkáně. Protože na jeho vrcholku byly postaveny budovy, nebylo divadlo zcela odkryto, ale ví se, že aréna měřila v průměru přibližně 60 metrů. Terasovitě uspořádaní sedadla měla pojmout přibližně 15 000 tisíc diváků, tedy asi třetinu kapacity římského Kolosea. Při stavbě amfiteátru Římané používali střídavě řady cihel a opus incertum, směsku kamene a malty. Díky této metodě měla stavba odolat zemětřesení, a jak můžeme dnes vidět, byla skutečně úspěšná. Během vykopávek zde bylo nalezeno čtyřicet koster se zlomenými vazy – naskýtá se otázka, zda to byli neúspěšní gladiátoři.
Přicházíme
k mešitě Fatih, která byla původně postavena brzy po zabrání
města Turky roku 1501. Sultán Mehmed, který si po dobytí Konstantinopole začal
říkat Fatih neboli Dobyvatel, zemřel, ale památka na něj nikoliv. Mešita byla
zničena během ateistické kampaně a budova byla dále poškozena během
zemětřesení, které město postihlo v roce 1979. V 90. letech však mešita
prodělala celkovou rekonstrukci.
K
autobusu se vracíme kolem bysty Lodewijka Thomsona. V květnu
1913 byla Albánie formálně uznána samostatným státem s tím, že ji nebude
vládnout vláda ustavená v listopadu předchozího roku Ismailem Qemalim, ale cizí
panovník vybraný velmocemi a na vnitřní pořádek budou dohlížet ozbrojené
složky, jimž budou velet holandští důstojníci. Holandská mise dospěla do
Albánie v říjnu 1913 pod velením majora Lodewijka Thomsona, jenž předtím
působil v Indonésii, Jižní Africe a Řecku. Úkol holandských důstojníků nebyl
nijak jednoduchý. Nejenom že se měli pokusit zavést disciplínu do albánských
ozbrojených sil a změnit hluboce zakořeněné zlozvyky, jako třeba rabování coby
součást vítězství, očekávalo se od nich rovněž, že dohlédnou na odzbrojení civilistů
– pušku vlastnil prakticky každá albánský muž. Hlavním stimulem k jejich
odebrání měla být vějička – zbraň si může ponechat jenom ten, kdo bude
dobrovolně sloužit v ozbrojených silách.
Z
Durrësu do Tirany je to asi 35 kilometrů po dálnici, takže netrvá dlouho a
přijíždíme do hlavního města Albánie.
Ve
středověku existovalo v oblasti dnešní Tirany na 60 malých sídel
s celkem tisícovkou domů a 7 300 obyvateli. Během následujících sto
padesáti let se tato čísla ztrojnásobila, protože díky procházejícím obchodním
trasám tu začalo vyrůstat město. Ještě na počátku 20. století byla Tirana
bezvýznamným osmanským městem, jakých bylo v celém impériu tisíce.
Přelomový byl rok 1918, kdy se Tirana stala hlavním městem, neboť ležela ve
vnitrozemí, zatímco dosavadní Durrës byl snadno napadnutelný z moře.
V té době měla 20 000 obyvatel. V období budování socialismu
nevyrostla v Tiraně sídliště jako v jiných východních metropolích,
pouze na jedné straně nuzné činžovní domy a na druhé moderní luxusní paláce
vládnoucí komunistické kliky. V souvislosti s revolucí v roce
1992, kdy byl socialismus v Albánii svržen, se město začalo pomalu a
pozvolně otevírat Západu. Objevili se i zahraniční investoři a s nimi
kancelářské budovy, daří se renovovat centrum i některé předměstské oblasti.
Počet obyvatel Tirany se dnes odhaduje na 800 000.
Parkujeme
na náměstí Matky Terezy před hlavní budovou univerzity a jdeme se
podívat k památníku Matky Terezy.
Matka Tereza (1910–1997),
vlastním jménem Agnesë Gonxhe Bojaxhiu, byla katolická řeholnice, misionářka a
zakladatelka kongregace Misionářek milosrdenství. Narodila se v albánské rodině
jako nejmladší dcera obchodníka v dnešní makedonské Skopje. Ve 12 letech se
rozhodla, že bude jeptiškou. Po první světové válce odešla do Irska a v roce
1928 vstoupila do kongregace Loretánských sester, které pracovaly i v Indii a
hned následujícího roku do Indie odjela, v Darjeelingu složila slib novicky a
přijala jméno Tereza. V roce 1946 opustila klášter, začala se věnovat
nejchudším a umírajícím a o tři roky později založila kalkatskou kongregaci
Misionářek milosrdenství, které roku 1950 papež uznal jako řeholní společenství
řídící se františkánskými principy. Zakládala útulky pro umírající, sirotky a
opuštěné děti, nemocnice i školy. Později se vydala na několik cest po světě,
kdy využila své popularity a možností setkávat se s významnými osobnostmi, aby
získala podporu pro aktivity své kongregace a šíření křesťanských myšlenek. V
naší vlasti byla dvakrát: v roce 1984 na pozvání kardinála Tomáška a
v roce 1990 na pozvání prezidenta Václava Havla. Za své celoživotní
humanitární dílo získala řadu ocenění včetně Nobelovy ceny míru a v roce 2003
byla papežem Janem Pavlem II. prohlášena za blahoslavenou.
Při
prohlídce města nám průvodkyně ukazuje některé významné budovy, mimo jiné také
bývalou vilu Envera Hodži. Bílá část jeho domu obklopená udržovaným
trávníkem bývala jeho soukromou kanceláří (je dodnes vládní budovou, proto zde
stojí stráž a průvodkyně nás varuje před pokušením fotografovat), zatímco on s
rodinou žil v druhé polovině budovy, která dnes hostí anglickou školu. Celá
tato čtvrť – téměř jeden a půl kilometru čtverečního – byla vyhrazena rodinám
stranické elity a pro běžné Albánce až do pádu komunistického režimu uzavřena.
Se zájmem si prohlížíme stavbu nové mešity:
Skanderbegovo náměstí už
dávno není centrem obchodního a společenského života, jak bývalo kdysi, přesto
je dodnes považováno za „střed“ Tirany.
Uprostřed travnaté plochy v centru
náměstí stojí jezdecká socha Skanderbega od Odhisë Paskaliho, rodáka z Përmeti,
města ležícího na samém jihu země.
Severnímu konci náměstí dominuje budova Národního
historického muzea s obrovskou mozaikou nad vchodem. Muzeum bylo
otevřeno v roce 1981 a nástěnná mozaika zobrazuje Albánce vítězící v
nejrůznějších okamžicích historie od Ilyrů triumfujících nad Římany (víme však,
že pouze dočasně) až po partyzány vítězící nad nacisty.
Náměstí
půlí široký bulvár, navržený Mussoliniho emisary jako perfektní místo pro
fašistické průvody. Na jih směrem dolů k hlavní univerzitní budově vede třída
Národních mučedníků, na jejíž levé straně stojí mešita Edhem Beje
a za ní 35 metrů vysoká hodinová věž, postavená ve 20. letech 19. století.
Mešita pocházející z 18. století je jednou z mála starobylých budov, které se v
Tiraně zachovaly do dnešních dnů. Fresky zdobící její venkovní zdi jsou dnes
chráněny před přírodními živly plexisklem. Minaret byl zničen během boje za
osvobození Tirany, ale následně byl opraven a díky statutu kulturního památníku
unikl ničení a běsnění provázejících tažení za ateismus na konci šedesátých
let.
Procházíme
kolem sídla ministerstva veřejného pořádku (snad mu nevypadla předpona ne- ?),
míjíme Národní galerii umění, po mostě přecházíme úzkou říčku Lanä
a zastavujeme se před neobvyklou bílou mramorovou stavbou vyrůstající ze země.
Říká se jí Pyramida a navrhla ji Hodžova dcera se zetěm jako
Hodžovo mauzoleum. Otevřena byla v roce 1988, tři roky po jeho smrti, a stála
210 milionů USD. Po pádu komunismu v zemi sloužila jako kulturní a konferenční
centrum. Za války v Kosovu se v ní usídlilo NATO, dnes se vážně uvažuje o její
demolici.
Cesta
domů probíhá po stejné trase, jako když jsme jeli do Albánie, jenom s tím
rozdílem, že tentokrát nebudeme nocovat v Budvě, ale v městečku Petrovac
na moru v hotelu Castel Lastva. Pozdě večer i brzy ráno jdeme na
krátkou procházku podél pláže k bývalé benátské pevnosti Lastva, nyní nočního
baru Castello.
Bar Castello večer |
Skály z terasy baru Castello ráno |
Do města vcházíme renesanční branou
ze 16. století. Mořská brána (Morska vrata)
jsou významnou součástí městského fortifikačního systému. Benátští jej
začali budovat v 15. století a zpevňovali jej až do 18. století. Hradby jsou
pět kilometrů dlouhé a místy až deset metrů vysoké. Komplexnost soustavy
umožňovala Kotoru vydržet i několikaměsíční obléhání. Nápis nad vchodem hlásá: „Cizí
nechceme, naše nedáme“.
Tuhle fotku jsem si vypůjčil z internetu |
Náměstí Zbraní (Trg od
oružja), které se nachází hned za bránou, je největší ve městě a kolem něj
sídlí několik kaváren se stolky na chodníku.
Naproti bráně stojí renesanční Hodinová věž ze začátku 17.
století, úzká ulička nás přivádí na náměstí sv. Trifona, do něhož z obou
stran ústila hlavní obchodní a řemeslnická ulice, spojující severní a jižní
městskou bránu, takže náměstí se stalo centrem společenského života
středověkého Kotoru. Název náměstí je odvozen od působivé trojlodní
baziliky sv. Trifona, patrona města, která byla zbudována na základech
raně románské rotundy z roku 809. Ostatky tohoto mučedníka z Frýgie, který jako
osmnáctiletý zahynul za Deciova pronásledování křesťanů, koupili kotorští
plavci začátkem 9. století od podnikavých benátských kupců. Byla vysvěcena
v roce 1166, tedy tři století před objevením Ameriky. Naposled byl chrám
přestavěn po zemětřesení v roce 1667. Jeho přední strana a průčelí se zvonicemi
se zachovaly v původní podobě. Spojuje je široký oblouk s balustrádami nad
portálem s výrazným rozetovým oknem.
Touláme
se uličkami cik-cak, na náměstí Bratrství a
jednoty (Trg Bratstva i jedinstva), vstupujeme do interiéru kostela sv. Mikuláše (Sveti Nikola), postaveného v letech 1902 až 1909 na místě dominikánského klášterního kostela, který v roce 1896 vyhořel. Má nezvyklou severojižní orientaci, kterou si vyžádala existence okolních staveb, a zajímavé průčelí lemované dvěma zvonicemi, za nimiž se zdvíhá monumentální kopule.
Bez
povšimnutí nenecháváme ani uprostřed náměstí stojící malý, čistě románský kostelík
sv. Lukáše (Sveti Luka), jehož stavebníkem byl pravděpodobně
srbský velký župan Štěpán Nemanja v roce 1195. Původně byl katolický,
v roce 1657 byl předán pravoslavné církvi a dnes slouží oběma.
Další
cesta je opravdu jako přes kopírák. Na trajektu překonáváme Boku Kotorskou...
...a při míjení Dubrovníku zavzpomínáme na
devítihodinovou zastávku. Následují Neum
a Klek, dvě
osady a letoviska na pobřeží stejnojmenného zálivu. V dávné minulosti patřil
Klek bosenským panovníkům, kteří jej pronajali Dubrovnické republice, později
se stal její součástí a nakonec jej Dubrovník postoupil spolu s Neumem turecké říši, aby
nemusel mít společnou hranici s odvěkou soupeřkou, Benátskou republikou. Tak si
vytvořil ochranný koridor a pro Turecko to byl vítaný přístup k moři. Dnes
patří osady Klek a Neum včetně pruhu pobřeží v délce šesti kilometrů Bosně a
Hercegovině, takže krátce po sobě dvakrát přejíždíme hranice. A pak už jedeme
celý den a celou noc, kolem páté hodiny zastavujeme několika spolucestujícím v
Bratislavě a pokračujeme do Brna.
Tak to je pecka - úžasné fotky - Balkán je nedoceněné lokalita.
OdpovědětVymazatM.
Díky, jsem rád, že se to líbí...
VymazatNo, Ty´s mi dal - do noci čtu, zítra budu znovu procházet, protože nejsem stavu to množství informací vstřebat, fakt poctivě jsi popsal historii tak, že i naprostý neználek jako jsem já, má teď aspoň trochu představu - a vím jistě, že Albánii budu chtít vidět na vlastní oči! Máš úúúžasný fotky!
OdpovědětVymazatOceňuji Tvou práci - vím, co takový článek obnáší... Zdravím, Míša
No, text jsem krátil a krátil, fotky přebíral a přebíral... A tohle je výsledek.
VymazatZatím jsem projela jen fotky. Máte je nádherné! Těším se, až budu mít chvilku a více se začtu!
OdpovědětVymazatJiří + Dana
OdpovědětVymazatSkvěle a detailně zpracovaný cestopis.Byl jsem účastník zájezdu a fotocestopis hodnotím nejvyšší známkou.Zdravím autora...Jiří.
Díky moc a omlouvám se, že reaguji tak pozdě. To ty Vánoce...
OdpovědětVymazat