Nevyužít možnosti zdarma přespat
v Brně v době konání mezinárodního pochodu by byl hřích, a tak se
v pátek držím hesla Kdo směnu zkracuje, život si prodlužuje, a po poledni
pílím na vlak.
Od
hlavního brněnského nádraží odjíždím šalinou (abych se vyjadřoval brněnsky)
jedničkou do Bystrce, kde vystupuji na zastávce u zoologické
zahrady. U mostu stojí dívčina s cedulí Start oznamující, že zde začíná Rozmarný
kolomaznický pochod s podtitulem Poklidné toulání brněnskou zelení.
Dostávám černobílou kopii mapky pochodu, a když se ptám na slovní popis, budou
mi prý stačit světle modré šipky namalované na zemi nebo stromech. No, to jsem
zvědav...
Trasa
vede Údolím oddechu, já se k oddechu zastavuji na zahrádce
restaurace Pohoda a po jednom plzeňském pokračuji oborou Holedná
stále do kopce. Fotím si staré kamenné patníky,
na kontrole dostávám razítko,
ještě chvíli šlapu do kopce a pak logicky zase z kopce, do Jundrova.
Tam doháním rakovnického Jeňýka s několika dalšími a zastavujeme se v
restauraci Na Piavě, jejíž majitelé ujišťují webové návštěvníky, že při osobní návštěvě na ně
dýchne „kouzlo dávno zašlých pirátských dob“. Že by nás chtěli obrat o všechny
zlaťáky? Uvidíme. U vchodu stojí figurína Piráta z Karibiku a také vnitřní
prostory mají stylovou podobu jednak galéry s kapacitou 100 míst, přístavu
(27 míst), kormidelní paluby (24 míst) a přídě (28 míst). V letních měsících je
navíc přímo na břehu Svratky stylová zahrádka s celkovou kapacitou 200 míst, z
toho krytá středověká loď pojme stovku hostů. Hospůdka je to příjemná, nicméně čas kvapí a brzy se začne šeřit, takže
se příliš dlouho nezdržuji. Podél Svratky se dostávám k Jurkovičově vile.
Na okraji Wilsonova lesa je na kontrole Miloslav Janča přezdívaný
Pirát se svým proslulým trakařem.
Mnohakilometrové
túry neabsolvuje s batohem na zádech, ale před sebou. Na vandry totiž jezdí
zásadně se svým trakařem. Začínal v roce 1994, původně z recese, ale dnes
už je to neoddělitelná součást jeho životního stylu. V normálním životě pracuje
jako skladník v jedné brněnské firmě a když nadejde čas akce, bere si v práci
dovolenou a rázem je z něho „ten poděs s trakařem“, který má na triku hned
několik rekordů – ať už se jedná o ty světové nebo recesistického rázu. Do
Guinnessovy knihy rekordů se zapsal například zdoláním dvě stě patnácti
kilometrů za jedenašedesát hodin. Ale pokořování rekordů není jeho hlavním
cílem. Tlačit před sebou plně naložený trakař není žádná sranda. Sám o sobě
váží zhruba pětadvacet kilo, a když jede na nějaký delší vandr, je někdy až
stokilový. „Stává se, že si na mě ukazují
nebo klepou na čelo. Pozitivní reakce jsou ale častější,“ tvrdí dobrodruh.
Není tedy nijak mimořádné, když jej cizí lidé žádají o podpis nebo fotku a zvou
jej na nějakou kulturní akci nebo na štamprličku.
Stoupám
lesem na Mont Bů, jak se v brněnském hantecu říká Kraví hoře.
Vpravo se tyčí padesát metrů vysoká věž kostela sv. Augustina a
přede mnou je další stoupání ke hvězdárně a planetáriu.
A protože je dnes poslední zářijový pátek, tradičně se
koná Noc vědců. A to nejen na hvězdárně, nejen v Brně, nejen na
desítkách míst v celé republice, ale na stovkách lokalit po celé Evropské
unii. Je to noc plná zážitků, her a poznání v podobě vědecko-populárních
přednášek, pořadů, pokusů, soutěží a kvizů, ale také zpěvu, tance a dalších
aktivit, která má za cíl atraktivní a
zároveň nenásilnou formou zpopularizovat vědu a výzkum, umožnit veřejnosti přístup do světa poznání,
a současně představit vědce, techniky a pedagogy a ukázat, čím že se to živí a
čím že to žijí. V Brně na tom mají zásluhu Masarykova univerzita,
Mendelova univerzita a Vysoké učení technické.
Pestrý program pro příjemné strávení volného času
v prostorách hvězdárny a observatoře Masarykovy univerzity je určený malým
i velkým, kteří se chtějí pobavit, vyzkoušet si své dovednosti, schopnosti či
vůli něco zajímavého se dozvědět. Kromě různých vědeckých disciplín je tu
prohlídka zrekonstruované observatoře, pozorování hvězdné oblohy, výuka hry GO,
žonglérská show, cimbálová muzika,
mažoretky a tak dále. Určitě bych tady vydržel dvě tři hodinky, především mě
láká právě probíhající příprava simulovaného startu raketoplánu z mysu
Canaveral, ale už je téměř tma, a tak spěchám z kopce dolů. Před sebou,
respektive nad sebou mám už poslední kopec – Špilberk, kde je cíl
pochodu.
Kromě již zmíněné hvězdárny a planetária probíhá Noc
vědců v prostorách několika fakult Masarykovy univerzity, Vysokého učení
technického a Mendelovy univerzity, Mendelova muzea a Technického muzea. My
volíme návštěvu budovy Technického muzea,
kde se představují jednotlivé ústavy Fakulty elektrotechniky a komunikačních
technologií VUT v Brně. Přestože cílem jejich programů je seznámit širokou
veřejnost s principy fyzikálních jevů a technickými aplikacemi, věnujeme
se více prohlídce expozičních a výstavních prostor muzea a jen letmo nahlížíme
na ukázky hologramů, 3D televize, navigačních systémů či expozice Mobil není
debil, která znázorňuje, co v sobě skrývají „chytré telefony“.
Start
sobotního dálkového pochodu IML a IVV Jede Kudrna okolo Brna je jako vždy v
Bystrci.
Po setkání s několika pořadateli i pochodníky se přihlašujeme na trasu
33 km a po tradičním kafíčku se vydáváme na cestu. Jdeme kolem kostela a
radnice a na břehu řeky Svratky přicházíme na modrou značku, po níž se dáváme
doleva, proti proudu.
Za fotbalovým hřištěm jdeme po lávce na druhý břeh a pokračujeme
městskou částí Kníničky. Procházíme údolím pod Mniší horou,
stoupáme ke kontrole Pod Kopaninami a na rozcestí Pod
Chocholou odbočujeme doleva. Žlutá značka nás přivádí na rozcestí Pod
Sychrovem s kontrolou, kterou zajišťuje „Peší veľvyslanec Záhoráckého
kráľovstva“ Jožka Karovič.
Pokračujeme směrem na Kuřim, ale někde v kopci žlutá značka odbočovala doprava, zatímco my jsme spokojeně šlapeme sice do kopce, ale po široké lesní cestě. Vracet se nehodláme, výhled na město nás ujišťuje, že nebude žádný problém dostat se dolů pohodlnou pěšinou. Od vlakového nádraží pokračujeme zase po modré značce na hřeben Babího lomu. Přetínáme červenou hřebenovku, která vede k rozhledně, a sestupujeme ke kontrole u lelkovadla (viz jardavala.blogspot). Po úzké asfaltové silničce sestupujeme do Lelekovic a pokračujeme po silnici do České. Zastavujeme se na kontrole v restauraci U Baumannů a poté stoupáme po červené značce na rozcestí Pod Sychrovem. Jožka je tu stále, jenom nyní dává do startovního průkazu jiné razítko. Přes vrcholy Velká Baba a Malá Baba se dostáváme k poslední kontrole v Medlánkách a pak přes sedlo Medlánecké kopce na břeh Svratky, odkud je to do cíle už jen coby dup.
Pokračujeme směrem na Kuřim, ale někde v kopci žlutá značka odbočovala doprava, zatímco my jsme spokojeně šlapeme sice do kopce, ale po široké lesní cestě. Vracet se nehodláme, výhled na město nás ujišťuje, že nebude žádný problém dostat se dolů pohodlnou pěšinou. Od vlakového nádraží pokračujeme zase po modré značce na hřeben Babího lomu. Přetínáme červenou hřebenovku, která vede k rozhledně, a sestupujeme ke kontrole u lelkovadla (viz jardavala.blogspot). Po úzké asfaltové silničce sestupujeme do Lelekovic a pokračujeme po silnici do České. Zastavujeme se na kontrole v restauraci U Baumannů a poté stoupáme po červené značce na rozcestí Pod Sychrovem. Jožka je tu stále, jenom nyní dává do startovního průkazu jiné razítko. Přes vrcholy Velká Baba a Malá Baba se dostáváme k poslední kontrole v Medlánkách a pak přes sedlo Medlánecké kopce na břeh Svratky, odkud je to do cíle už jen coby dup.
Po
pochodu jedeme do centra, kde je naším cílem návštěva kostnice pod
kostelem svatého Jakuba. Hřbitov u kostela existoval již na počátku 13.
století. Kapacita brzo přestávala potřebám rostoucího města stačit, proto byl
zaveden výměnný systém pohřbívání: po uplynutí 10 až 12 let od pohřbu byl hrob
otevřen, ostatky vyjmuty a na stejné místo byl pohřben další zemřelý. Obsah
původních hrobů se pak ukládal do speciálních podzemních objektů – osárií
neboli kostnic.
Přímo
pod dlažbou svatojakubského kostela byla k těmto účelům pravděpodobně v 17.
století zřízena tříkomorová krypta. Zpočátku se zaplňovala zvolna, ale od
poloviny 18. století zde začaly vznikat dvě velké pravidelné hranice tvořené
ostatky ze zrušených kostelních hrobek. K rychlému zaplňování kostnic docházelo
i z důvodů častých morových a cholerových epidemií, které obyvatelstvo města
doslova decimovaly. Trvalý nedostatek prostor k ukládání kostí vedl v roce 1741
k rozšíření kostnice. Jako stavebně nejvhodnější se ukázalo rozšíření nové
kostnice pod hřbitov a její napojení na kostelní kryptu. Nová kostnice ovšem
byla naplněna již za šest let, a tak se začalo s jejím dalším rozšířením
propojením do Kaple mrtvých, která stála nedaleko kostela. Spojovací chodba
však byla v polovině své délky předčasně ukončena a plánovaný záměr nebyl nikdy
uskutečněn. Po naplnění krypty i kostnice pod hřbitovem bylo vstupní schodiště
z hlavní lodi kostela uzavřeno deskou z šedého mramoru s latinským nápisem ze vsazených
mosazných písmen: VIS SCIRE
VIATOR / QVI / SVB HOC TVMVLO? SIMVS / FVIMVS QVOD ES / ERIS QVOD SVMVS? / HOC
CONTEMPLARE / NOBIQVE / PRECES TVAS EXPECTANTIBVS / A DEO INFINITE BONO /
REQVIEM / EXORA (Chceš vědět, poutníče, kdo je pod tímto náhrobkem? Byli jsme
to, co ty; budeš to, co my. Mysli na to a nám, kteří očekávají tvé modlitby,
vypros od neskonale dobrého Boha odpočinek.)
Josefínské
reformy vedly v roce 1784 ke zrušení kostelního hřbitova z hygienických důvodů.
Ostatky z hrobů byly uloženy do krypty, hřbitovní zeď byla stržena a
prostranství kolem kostela vydlážděno nepotřebnými náhrobky. Postupem doby se
na kostnici, její velikost i umístění zapomnělo. O to větší překvapení přinesl
rok 2001, kdy začal před úpravami Jakubského náměstí systematický průzkum
podzemí. Několik sond do hloubky čtyř metrů potvrdilo existenci rozsáhlého
pohřebního komplexu. Jednotlivé prostory byly často až po klenbu zaplněny
obrovským množstvím kosterního materiálu. Počet pohřbených se odhaduje na více
než 50 000. Z dosud provedených antropologických rozborů vyplývá, že jsou zde
pochovány oběti středověkých morových a cholerových ran, válečných událostí z
doby třicetileté války a švédského obléhání.
Nahromaděná
vlhkost a plísně by bez zásahu postupně vedly k rozpadu kosterního materiálu i
ke zborcení a sesuvům klenebních prostor, ležících necelé dva metry pod
frekventovanou vozovkou Jakubského náměstí. Proto byl jako jediná možnost
záchrany této jedinečné památky zpracován návrh na revitalizaci a zpřístupnění
kostnice. Při rekonstrukci byly ostatky vyzvednuty, roztříděny,
očištěny, následně převezeny zpět do kostnice a uloženy podle návrhu architektů
podél stěn v různých sestavách, které nyní tvoří hlavní část expozice.
Výjimkou, je takzvaná třetí komora, kde byly kosterní ostatky skládány velmi
specifickým způsobem, výrazně se odlišujícím od ostatních prostor. Zůstaly
proto zachovány v neporušené původním podobě za ochranným sklem.
Kostnice u sv. Jakuba je prý po Paříži
druhá největší v Evropě. Nicméně s její prohlídkou jsme brzy hotovi a vstupné
140 korun se nám zdá nepřiměřené.
Den
plný zážitků završujeme návštěvou restaurace Výtopna v ulici
Hlinky, nedaleko od Mendlova náměstí. Byla otevřena v roce 2009 a není to
ledajaká restaurace. Šimon, Vendulka, Tedík, Hanka a další v ní obsluhují tiše a
diskrétně. Nevím, jestli se někdy stane, že objednané nápoje rozlijí, ale pokud
ano, určitě se tváří vykolejeně. Aby nedošlo k omylu, ve
Výtopně neobsluhují handicapovaní klienti, ale mašinky. Majitel této restaurace
má jako svého koníčka vlaky, a tak stačí první pohled do interiéru a je to
jasné: Pivo vám nepřinese vrchní, ale přiveze je vláček. Zhmotnila se zde
kultovní scéna z filmu Kulový blesk, kde ovšem vláček rozvážel panáky. Tady
propojuje všechny cílové destinace osmdesát metrů kolejové trati a, co si
budeme nalhávat, ten pocit dětské radosti, když před vámi mašinka zastaví s
naloženým vagónem, leckoho pohne k více objednávkám, než původně plánoval.
Žádné komentáře:
Okomentovat