pondělí 6. ledna 2014

Čert u stolku a Čertův stolek

Zpráva uveřejněná ke konci minulého roku v novinách o nové soše Michala Olšiaka samozřejmě probudila moji zvědavost, a tak při nejbližší příležitosti vyrážíme za poznáním. Snad nám známý žďárský sochař „nezaplevelí“ celou Vysočinu? Ono čeho je moc, toho je příliš...

Nová desetitunová plastika stojí v Chotěboři v ulici F. X. Šaldy téměř na konci města ve směru na Ždírec nad Doubravou nová plastika vytvořená ke konci minulého roku známým žďárským sochařem Michalem Olšiakem. Jedná se o desetitunového, více než tři metry vysokého čerta hrajícího šachy. Stejně jako ostatní sochy tohoto autora, je i Čert z betonu.
Jeho vznik inspirovala pověst o nedaleké skále zvané Čertův stolek, která se vypíná vysoko nad údolím řeky Doubravy. Pověst vypráví, jak poustevníka, který v jeskyni pod skálou žil asketickým životem, provokoval čert. Na kamenný stolek mu předkládal vybrané lahůdky a čekal, zda se poustevník dopustí hříchu. Ten na radu kněze udělal svěceným uhlem tři kříže na kamenné lavici a čerta pozval, aby si přisedl. Jakmile tak učinil, zasyčelo to, čert zařval a v mžiku zmizel.
Je pravda, že existuje více verzí o tom, jak poustevník svodům pekelníka odolal, ale to není podstatné. Podstatné je, že Michal Olšiak nahradil jídlo šachovými figurkami, které mu připadají symboličtější. Podle něho poustevník, který měl vizi jídel, bojoval spíše sám se sebou.
Skála Čertův stolek je odtud jen pár kilometrů, což je dobrým důvodem, abychom se k ní vypravili. Jsme tu autem, a tak jedeme k chatě Doubravka, známé spíše jako Vrbkova chata, lidově Vrbkárna. Sestupujeme k lávce přes Doubravu a po modré turistické značce proti toku Kamenného potoka stoupáme na křižovatku se zelenou značkou.
Po ní se dáme doleva a po pěti stech metrech přijdeme na rozcestí Nad Čertovým stolkem, z něhož nás další modrá značka přivádí k Čertovu stolku. Vrchol skalní věže tyčící se nad korytem Doubravy, je turisticky zpřístupněn a zabezpečen kovovým zábradlím.
Pod vrcholem se nalézá nevelká puklinová jeskyně, z druhé strany vzniklo po skálou díky mrazovému zvětrávání rozsáhlé kamenné moře zasahující až do řeky.
Z Čertova stolku se prudkým sestupem dostáváme do údolí Doubravy. Kameny jsou vlhké a je třeba dbát zvýšené opatrnosti, neboť hrozí uklouznutí.
Celé hluboké údolí Doubravy bylo prohlášeno přírodní rezervací. Na rozloze 92 ha žije více než osmdesát druhů obratlovců a roste přes tři sta druhů rostlin. O zajímavostech informují tabule umístěné na 4,5 kilometru dlouhé naučné stezce Údolí Doubravy.
Po červené značce se vracíme podél Doubravy k lávce pod chatou Doubravka, čímž se náš dnešní malý okruh uzavírá.