sobota 6. dubna 2019

Vítání jara na rozhledně Rosička

Tak se nazývá turistická akce, kterou pořádá TOM Tuláci Žďár nad Sázavou. Letošní ročník je už sedmnáctý. Cíl je u rozhledny a trasy libovolné, a tak jsme vymysleli, že pojedeme vlakem do Nížkova a domů budeme odjíždět z Hamrů

Od železniční zastávky stoupáme lesní cestou, která se mění v polní, míjíme velkou chráněnou památnou borovici a přicházíme do Nížkova. Jdeme se podívat ke kostelu sv. Mikuláše, u jehož západního průčelí stojí nenápadný domek čtvercového půdorysu, v němž je umístěna kostnice z roku 1709. Jsou v ní uloženy kosterní pozůstatky, které pocházejí z lazaretu, jenž vznikl během tereziánských válek v nedaleké Polné. Kosti asi osmi tisíc lidí byly podle pověsti vyrovnány do pravidelných hranic slepým mladíkem. Kostnice je přístupná v letních měsících a to pouze o víkendech.
Z Nížkova šlapeme směrem na Rosičku po silnici, ze které odbočuje k rozhledně necelý půl kilometr dlouhá cesta. Věž na kopci Rosička (645 m) je jedním z moderních telekomunikačních stožárů sloužících zároveň jako rozhledna. Není však první stavbou na tomto místě. V meziválečném období zde stával maják letecké navigace, který byl kvůli silné korozi za druhé světové války zlikvidován, a dočasně zde turistům sloužila i dřevěná triangulační věž s vyhlídkovou plošinou.
O výstavbu současné rozhledny se zasadili představitelé obcí Sázava, Nížkov a Rosička, kteří přemítali o stavbě rozhledny již od počátku 90. let minulého století. Teprve díky společnosti Český Mobil, která finančně pokryla náklady na výstavbu věže (včetně příjezdové komunikace), se mohli návštěvníci z nové ocelové rozhledny poprvé rozhlížet 12. srpna 2001. Celková výška věže je 42 metrů, přičemž vyhlídkový ochoz je umístěn 24 metrů nad zemí a vede na něj 140 schodů.
Samozřejmě, že vystoupáme nahoru (i když tu nejsem poprvé), abychom se potěšili kruhovým výhledem na Českomoravskou vrchovinua, Posázaví, Žďárské vrchy a Železné hory.
Od rozhledny Rosička pokračujeme do stejnojmenné obce. Ta má v současnosti necelých padesát obyvatel, což je třetina proti tomu, kolik lidí zde žilo před sto lety.
Na návsi stojící kaplička Panny Marie měla dříve střechu krytou šindelem a na starších fotografiích stojí mezi čtyřmi lípami. Před vchodem do kaple stojí kamenný kříž s letopočtem 1834:
Úzkou asfaltkou, která je takřka bez provozu, se blížíme k obci Česká Mez. Při pohledu zpátky vidíme vršek zalesněné Rosičky, z něhož vyčnívá horní část rozhledny:
Obec Česká Mez se již nachází na moravské straně historické zemské hranice Čech a Moravy. Míjíme kapli Nejsvětější Trojice z roku 1906...
... a pokračujeme až k hlavní silnici vedoucí do Žďáru nad Sázavou. Zprava se připojila žlutá turistická značka, se kterou překračujeme zmíněnou silnici a lesem přicházíme do Hamrů nad Sázavou, respektive do jejich části Najdek. Měli jsme to dobře spočítané, zanedlouho přijíždí vlak, kterým se vracíme domů.