Po dvouleté přestávce způsobené epidemií koronaviru se uskutečnilo 31. Zahájení jarní turistické sezóny v oblasti KČT Vysočina společně s dálkovým pochodem Ježek Vysočiny
Start a cíl je na prostranství v těsném sousedství brány Matky Boží. Auto se nám podařilo zaparkovat na místě, které jsme si předem vytipovali, a s dostatečným předstihem jdeme přes náměstí, kde bude vlastní slavnostní zahájení. Po prezentaci – a setkání s mnoha známými – dáváme si na krk šňůrku s dřevěnou „medailí“ opravňující k bezplatné návštěvě brány Matky Boží, Domu Gustava Mahlera a Oblastní galerie Vysočiny a odcházíme na radu pořadatelů do nedaleké kavárny Art Cofee na kafíčko. Teprve potom navštěvujeme bránu Matky Boží:
Brána je typickým symbolem města a zároveň jedinou branou, která se zachovala z původních pěti. Vznikla v době výstavby města a jeho hradebního systému na počátku 2. poloviny 13. století. V letech 1508–1509 byla původní věž brány snesena a postavena nová pozdně gotická brána s vysokým průjezdem s hrotitými portály. V roce 1564 dostala renesanční nástavbu 4. a 5. patra a dosáhla dnešní výšky 24 metrů. Atikové završení koruny, lemované štíhlými motivy válcových arkýřů dává bráně její specifickou podobu. Kvůli značnému narušení musela být koruna v roce 1996 rozebrána a znovu postavena.
Kromě toho, že brána slouží jako vyhlídková věž, nachází se v ní od roku 2007 stálá expozice reprodukcí obrazů „Z historie Jihlavy“ jihlavského rodáka akademického malíře Gustava Kruma (1924–2011).
Dolní náměstí s chrámem sv. Jakuba v roce 1590 |
Ještě než se vydáme na cestu za poznáním, účastníme se slavnostního 31. zahájení jarní turistické sezóny,...
... kde vyslechneme pár krátkých projevů a zhlédneme připevnění další stuhy na klíč, kterým se symbolicky odemyká nová turistická sezóna:
První zastávkou naší cesty Jihlavou je zcela logicky Dům Gustava Mahlera, který stojí v dnešní Znojemské, dříve Brtnické ulici. Jeho počátky spadají do 16. století, na začátku 19. století prošel klasicistní přestavbou. Mahlerova rodina přišla do Jihlavy v roce 1860 a usadila se v domě, který má dnes čp. 4. Bernard Mahler získal v roce 1861 povolení k prodeji alkoholu, postupně právo výčepu piva, kořalky, vína, výroby esencí, octa a sladkých likérů. Ve dvorním traktu zřídil vinopalnu a v přízemí otevřel výčep. V roce 1872 koupil sousední dům s dnešním čp. 6, v přízemí byl výčep a palírna, v 1. patře byt rodiny.
Mladý Gustav zde žil až do roku 1875, dům prodal po smrti rodičů v roce 1889. Dne 19. června 1960 byla v rámci oslav 100. výročí narození Gustava Mahlera na průčelí domu čp. 4 odhalena pamětní deska od akademického sochaře Milana Knoblocha. V letech 1993–2000 byl dům postupně zrekonstruován, sloužil hlavně výstavním účelům, po rekonstrukci výstavních prostor byl slavnostně znovu otevřen v září 2009. V prvním poschodí se nachází expozice „Mladý Gustav Mahler a Jihlava“, tvořená převážně plošnými materiály – listinami, texty a fotografiemi – částečně ale i trojrozměrnými předměty doplněnými průvodními texty a popiskami:
V síni s klenbami je umístěna expozice „Soužití tří kultur“. Ty jsou zde zastoupeny třikrát stejnou trojicí postav (českou, židovskou a německou), stojící na náměstí na kamenné dlažbě. V lunetách v pozadí je zachycena radnice a na protější stěně se nacházejí portréty slavných osobností, které prošly Jihlavou.
Střední část suterénu představuje dobový výčep, jaký ve své době vlastnil i Gustavův otec Bernard, který zde prodával a rozléval pálenku a různé druhy sladkých likérů včetně rosolky, což byl tehdy oblíbený nápoj vyráběný macerací masožravé rostliny rosnatky.
A abych nezapomněl, v domě jsou také umístěna díla z pozůstalosti výtvarnice a módní designérky They Weltner (1917–2001), příbuzné Gustava Mahlera, které byla v roce 2003 in memoriam udělena Cena města Jihlavy. Umístění děl v Domě Gustava Mahlera bylo jejím výslovným přáním.
* * *
Další naše kroky směřují do Brněnské ulice, která vychází z dolního okraje Masarykova náměstí. Ve druhém domě vpravo (čp. 26) bydlel David, bratr Bernarda Mahlera, v domě čp. 3 vlevo na začátku ulice měl Bernard Mahler hned po příchodu do Jihlavy hokynářství:
V předposledním domě na rohu měl Bernard Mahler výčep, kde bývalo velmi veselo, párkrát platil i pokutu pro nedodržení zavírací doby, což bylo tehdy v jedenáct večer, někdy také pro nedovolené podnikání – prodával i to, nač neměl povolení.
V místě, kde se Brněnská ulice svažuje k říčce Jihlávce, stojí Mahlerův penzion Na Hradbách. Bernard Mahler zde měl výčep pronajatý od Johanna Hofbauera, bydlel tu také Gustavův strýc, již zmíněný David Mahler.
V podnikání se Bernardu Mahlerovi dařilo, takže po třinácti letech pobytu v Jihlavě požádal o domovské právo, dostal ho a požádal i o udělení měšťanského práva, a protože splnil všechny podmínky, tj. měl dostatečně velký majetek a zaplatil nemalé poplatky s tím spojené, stal se měšťanem královského horního města, tedy postoupil do vyšší vrstvy společnosti, byl i ve výboru židovské náboženské obce a přispěvatelem Mužského zpěváckého spolku. Všichni jeho sourozenci také provozovali obchod. Bratři Josef a Filip se usadili v Německém Brodě a založili textilní továrnu, pozdější Pleas.
Kolem kostela sv. Jakuba Většího pokračujeme do Hluboké ulice k budově Městské knihovny. Od roku 1727 zde bylo německé gymnázium, do něhož v září 1868 nastoupil devítiletý Gustav, do roku 1875 zde studoval jako řádný student a v letech 1875 až 1877 jako privatista. Míjíme Hotel Gustav Mahler, pojmenovaný na počest slavného skladatele a dirigenta. Sídlí v budovách bývalého dominikánského kláštera, který byl později přestavěn na kasárny sloužící armádě až do roku 1991.
Záhy odbočujeme doleva do Divadelní ulice, v rohovém domě čp. 1356 bývala škola, kterou Mahler pravděpodobně navštěvoval:
Z Divadelní ulice odbočujme do ulice Komenského, dříve Spitalgasse. Ve zdejším Městském (dnešním Horáckém) divadle měl desetiletý Gustav první veřejné vystoupení. Byl to tehdy 13. října 1870 velký úspěch, psaly o něm noviny a předpovídaly mu skvělou budoucnost.
Pokračujeme ulicí Komenského k Masarykovu náměstí, na pravé straně stojí dům čp. 1322, v němž měl Bernard Mahler od roku 1872 výrobnu slazených alkoholických nápojů.
Z náměstí vcházíme do Benešovy ulice (Obere Sachser Gasse), přibližně uprostřed máme po levé ruce dům čp. 1256 se zdobnou fasádou, v němž měl Bernard Mahler pronajatý výčep od Wenzela Frische.
A to již přicházíme k Parku Gustava Mahlera. Dříve tu bývala Nová ulice (Neugasse), v níž byla v letech 18621863 postavena honosná synagoga v maurském stylu. V noci z 29. na 30. března 1939 byla šesticí jihlavských Němců zapálena, zničena a posléze důkladně srovnána se zemí. Na chodníku – přímo proti nám – stojí dílo, u něhož musíme prokázat notnou dávkou fantazie, abychom poznali, že představuje ptáka. Tento je takříkajíc „zvací“, protože je umístěn tak, aby byl viditelný už z dálky. Další dvě monumentání sochy kamenných ptáků tvoří pomyslnou bránu do parku. Jsou složeny z několika druhů leštěné žuly, žlutá a šedá je mrákotínská, tmavá pochází z Kamenné a červená byla dovezena z Afriky. Ptáci mají jednoduché linie, kterými autor naznačuje, že Mahler vycházel při komponování z jednoduchých hudebních motivů, které tvořily základ, na němž pak stavěl složité symfonické celky.
Ústředním prvkem parku je ovšem socha Gustava Mahlera od akademického sochaře Jana Koblasy (1932–2017).
Skladatelova socha z temně patinovaného bronzu je vysoká 280 cm a stojí na 120 cm vysokém podstavci z černé leštěné žuly s textem ve formě podpisu Gustava Mahlera zviditelněným čtyřiadvacetikarátovým zlatem. Tělo je jen naznačené ve tvaru židovského hávu, tzv. kaftanu, ve kterém mladý Gustav chodíval. Podobu zvolil autor v mladších letech, nechybí motýlek, bez něhož se dirigent neobjevoval:
Opodál se nachází jezírko, do něhož sochař zakomponoval kamenné ryby jednak jako připomínku podobenství o kázání sv. Antonína rybám, jednak jako odkaz na Mahlerovu píseň Kázání ptákům a rybám. Symbolický význam má rovněž deset vodních trysek představujících počet Mahlerových symfonií. Ptáci i ryby jsou dílem sochaře Jaroslava Řehny, který byl spolupracovníkem Jana Koblasy a sochy vytvořil podle jeho návrhu.
Dnes jsou ryby bohužel na suchu |
Z parku vycházíme brankou v hradební zdi, po točitém kovovém schodišti stoupáme na vyhlídku umístěnou v baště opevnění...a z výšky shlížíme na park a okolní část centra Jihlavy.
Vracíme se na Benešovu ulici, přecházíme rušnou křižovatku, za níž je Dělnický dům. V Mahlerově době to byl hotel Czap, slavnostně otevřený 15. 11. 1869. Vystavěl jej brněnský architekt August Prokop, autorem štukové výzdoby byl Adolf Loos, také z Brna. Zde se konala veřejná vystoupení Gustava Mahlera 17. května 1873, 31. července 1876 a 12. září 1876:
Poslední zastávkou je Židovský hřbitov založený roku 1869, má rozlohu téměř devět tisíc metrů čtverečních, je zde přes tisíc náhrobků. Pomník na hrobě rodičů nechal zhotovit Gustav Mahler v době, kdy byl ředitelem Královské uherské opery v Budapešti. Oba rodiče zemřeli v roce 1889, otci bylo 62 let, matce 52 let.
Navrhovanou trasu jsme si trochu přizpůsobili tím, že jsme vypustili cestu parkem Malý Heulos (zastavení č. 6):
Žádné komentáře:
Okomentovat