čtvrtek 21. července 2022

Silvretta a Verwallské Alpy (I)

Zatímco SILVRETTA je známá horská skupina ležící převážně na území Švýcarska, VERWALLSKÉ ALPY jsou její neprávem opomíjený severní rakouský soused. Východně od obou skupin se rozprostírají SAMNAUNSKÉ ALPY, jejichž centrem je švýcarská obec SAMNAUN se silničním spojením vedoucím pouze přes Rakousko.

Styčným bodem těchto horských skupin je údolí Paznauntal osazené řadou obcí s rozvinutou turistickou infrastrukturou. Jednou z nich je Kappl, kde máme v hotelu Alpenfrieden cestovní kanceláří Alpina zajištěné ubytování...
... a polopenzi:
Před stoupáním do centra Kapplu řidiči odpojují vlek, v němž mají cykloturisté ustájené své tátoše, protože nahoře by se s ním neotočili. U hotelu si bereme z autobusu zavazadla a přebalujeme se z cestovního oblečení do turistického, aby nás autobus mohl bez dlouhého zdržování odvézt k přehradě Kops-Stausee (1809 m).
Tady naše túra začíná, je půl desáté a předpověď počasí bohužel není zrovna optimistická... Stoupáme širokou šotolinovou cestou Verbellastrasse proti toku potoka Verbellabach k salaši Verbellaalpe (1938 m). Vlevo i vpravo kolem nás je mlhovno, a tak se kolektivně shodujeme v názoru, že plánovaný výstup na vyhlídkový vrchol Versalspitze (2462 m) nemá v tuto chvíli smysl. Pokud se počasí zlepší, můžeme na něj vyrazit při návratu z chaty Neue Heilbronner Hütte.
Pokračujeme tedy v cestě úzkou kamenitou pěšinkou, která je vlastně zkratkou, takže záhy přicházíme opět na širokou šotolinu. Často míjíme pasoucí se nebo polehávající krávy...
... a na vyvýšenině hned u cesty pozorujeme dvojici svišťů:
Chata Neue Heilbronner Hütte
(2320 m) leží na hranici mezi Vorarlberskem a Tyrolskem. Letošní sezónu zahájila 16. června poté, co sníh, který zde ležel, téměř roztál. Na webových stránkách majitelé uvádějí, že zatímco v roce 2020 bylo kvůli covidu napočítáno „jen“ 3676 přenocování, o rok později to bylo 4282 a v letech 2017 až 2019 přes pět tisíc přenocování.
Postupně se v chatě scházíme a objednáváme si – někdo pivo nebo radler, někdo polévku či jídlo. Počasí se mezitím trochu umoudřilo, mlha se malinko zvedla a odkryla výhled dolů na Scheidensee (2270 m).
Z chaty se vracíme k salaši, tentokrát ale stále po šotolinové cestě. Několik účastníků se přece jen rozhodlo vydat se na Versalspitze, což představuje +2,5 hod., ↑+500 m a ↓+500 m. My ostatní pokračujeme k chatě Zeinisjochhaus...
... stojící na břehu jezera Vorbecken Zeinis. Máme za sebou 5 hod., ↑500 m a ↓700 m.
Nečekáme dlouho, v 15.55 hod. přijíždí žlutý autobus, který ostatně jezdí každou půlhodinu. Každý máme k dispozici Silvretta Card umožňující zdarma využívat lanovky a místní autobusovou dopravu.
Mapka dnešní trasy:
Následovat bude článek Silvretta a Verwallské Alpy (II)