úterý 5. července 2022

Toulky po horách 2022 (III)

(předchozí článek Toulky po horách 2022/II)
K rozhledně na Tlstej hore

Stejně jako včera jdeme po železničním mostem přes Váh a po modré turistické značce přicházíme do vsi Keblie. Odbočujeme vpravo na luční cestu, která se záhy mění v lesní a přivádí nás pod Hladový vršok, kopec, který má nejen stejné jméno jako ten včerejší, ale i stejnou výšku 419 metrů. Jiný je však jeho vrchol, nachází se tu kámen s nápisem...
... a o pár desítek metrů druhý vrchol zvaný Růžový vrch (410 m). Alespoň podle mapy, protože ve skutečnosti tu žádný patník ani tyč není... Vracíme se na neznačenou lesní cestu a protože začíná pršet, měníme trasu a sice tak, že nejprve dojdeme na vrchol Dlhá lúka, odtud k rozhledně, vrátíme se a půjdeme ke skale Vieska a na vlak do Dohňan.
Cesta z Dlhé lúky (581 m) zpočátku mírně klesá a k rozhledně znovu stoupá. Jdeme v pláštěnkách neboť pršet nepřestává a s přibývající vodou se cesta stává čím dál kluzčí. Na rozhledně se potkáváme s několika toulkaři, chvíli posedíme, popovídáme, posvačíme a samozřejmě vystoupáme na rozhlednu. Vybudována byla v roce 2009 podle projektu Antonína Závady z Valašského Meziříčí. Je vysoká 21,5 m, má (údajně) tvar valašského klobouku. Směrem k vrcholu se zužuje a má šest pater – vyhlídkových plošin:
S překvapením konstatujeme, že navzdory počasí není výhled tak špatný, jak jsme si představovali. Navíc jsou na vrcholové plošině panely s panoramatickými fotografiemi usnadňujícími orientaci.
Cesta zpátky na Dlhů lúku je podle očekávání ještě více klouzavá, naštěstí můžeme její část řešit chůzí po souběžné cestě na okraji lesa. Asi v polovině cesty do Dohňan je odbočka doprava ke skále Vieska. Bůhvíjaká rarita to není, možná že zdola je pohled zajímavější, ale to by muselo být jiné počasí. Alespoň že jsem našel nedaleko ukrytou kešku...
Dohňany leží na železniční trati Horní Lideč – Púchov, která odděluje Biele Karpaty od Javorníků. Do odjezdu vlaku máme dostatek času na zastavení v místním pohostinství na jedno „rezané“.
Následuje článek Toulky po horách 2022 (IV)