sobota 30. prosince 2023

Krajem pověstí Eduarda Doubka 2023

Pátý ročník turistického pochodu připravovaného Sdružením rodičů a přátel gymnázia v Ledči nad Sázavou

Z vlaku vystupujeme ve stanici Horní Ledeč a po nábřeží...
... míříme do budovy gymnázia, v jejímž vestibulu probíhá registrace účastníků. Po zaplacení startovného dostáváme mapu s popisem trasy a drobné sladkostí na doplnění energie. A protože pořadatelé chtějí zapojit nejen naše tělo, ale i náš intelekt, dostáváme také propisku, abychom mohli vyluštit osmisměrku, která jako vždy tematicky navazuje na pověsti, s nimž se budeme po trase postupně seznamovat na jednotlivých stanovištích.
Z budovy gymnázia vycházíme na Husovo náměstí, kde je ozdobený vánoční strom a nebojím se říct, že hezčí, než který máme letos ve Světlé:
Po mostě se dostáváme na druhý břeh Sázavy a po Heroldově nábřeží jdeme k viaduktu, pod nímž vede silnice směrem na Hradec. Stoupáme úzkou pěšinou do čtvrtě Zoufalka, ale záhy zase klesáme dolů a okrajem louky a pak polní cestou přicházíme do obce Ostrov. Přidáváme si krátkou odbočku ke Kamennému stádu, což je lokalita vztahující se k jedné z pověstí z knihy profesora Eduarda Doubka Na Sázavě.
Bohatá, ale krutá a lakomá selka zaměstnávala pasáčka ovcí. Jednoho dne, když se chlapec se stádem dlouho nevracel, neboť se mu jedna ovečka zaběhla a on ji marně hledal, pronesla selka kletbu: „Kéž bys tam raději s celým stádem zkameněl!“ A ono se tak stalo, pasáček se i stádem proměnil v bílé kameny, které jsou dodnes rozptýlené po pastvišti, z něhož je nyní les:
Od bílých křemenů se zase vracíme na trasu,...
... ale záhy silničku opouštíme a pokračujeme nejprve po louce mezi lesy a potom lesní cestou. Přecházíme silnici č. 130 a přes osadu Úlehle klesáme do Hamrů. A protože je v názvu pochodu zmíněn profesor Doubek, musím si nějaký doubek vyfotit:
Na dolním okraji obce je rozdělaný oheň, na němž si můžeme opéct něco dobrého, co jsme si s sebou přinesli. Pokračujeme údolím Vrbeckého potoka,...
... odbočujeme vlevo a stoupáme do Souboře. Polní cestou přicházíme do obce Habrek, za ní opouštíme silnici č. 339 a vlevo po „staré Habrecké“ klesáme podél sídliště Stínadla do Ledče.