Kdybyste ještě před pár lety na veřejnosti prohlásili, že přijde doba, kdy budou Češi pít ve velkém pivo z „petflašek“, každý by se vám vysmál. A kdybyste ještě přidali hlášku, že radler půjde na dračku, vyslechli byste si pár pohrdavých poznámek, úšklebky a možná i ťukání na čelo. Jsme přece národ pravověrných pivařů a nebudeme míchat pivo s limonádou jako Bavoráci, ne?
A vidíte, všechno je jinak. Bernard sice brojí (a já mu fandím) svými bilboardy „Dnes z PETky, zítra z tašky“, ale pohled do regálů v supermarketech mluví za vše. A to nejen pokud jde o pivo v PETlahvích, ale i nápoje míchané z piva a limonády nebo džusu!
Pro tyto nápoje se u nás vžilo pojmenování „radler“, je to však označení poněkud nepřesné. Historie Radleru, tedy nápoje míchaného ze světlého piva a citrónové limonády, začala v Německu v roce 1922, autorem je podle všeho mnichovský gastronom Franz Xaver Kugler. Nápoj dostal název podle rekreačních cyklistů,kteří jej obzvláště rádi vyhledávali – der Radler je německy cyklista. Z rodného Bavorska se pak Radler rozšířil do celého Německa, kde také doznal různých obměn, a odkud se začal šířit i do ostatních evropských zemí.
U nás přišel s limonádopivním mixem jako první pivovar Krušovice, když v roce 2002 spustil výrobu nápoje nazvaného Radler.cz. Obsahoval 2,2 % alkoholu, byl určený převážně mladým lidem a balený pouze v plechovkách. V roce 2007 se však novým majitelem krušovického pivovaru stala nadnárodní skupina Heineken a o dva roky později přistoupila k řadě produktových změn, z nichž jednou bylo zastavení výroby radleru.
Podobný nápoj se na pulty prodejen dostal až loni v květnu, když Staropramen zahájil výrobu Cool Lemonu, piva míchaného s citronovým džusem. Úspěch byl překvapivý, prodej dosáhl řádu desítek tisíc hektolitrů měsíčně, a tak letos v dubnu nabídl Staropramen další novinku – Cool Grep. Je namístě však připomenout, že ač tak bývají občas označovány, nejsou tyto dva produkty Staropramenu tradičními radlery, neboť Staropramen používá místo limonády džus, který je v přesně stanovenou dobu v průběhu výroby smíchán se světlým pivem.
Na fenomenální úspěch pražského pivovaru pružně reagovali další výrobci, a tak se záhy objevila značka Escape, kterou vyrábí pivovar Litovel a ze skupiny SABMiller Gambrinus řízný citron, Gambrinus limetka a bezinka a Birell limetka & malina. Jméno Radler v březnu vzkřísil pivovar Velké Březno, který vaří pivo Zlatopramen a patří stejně jako Krušovice do skupiny Heineken, která má název Radler zaregistrován. Na trh přišel Zlatopramen Radler citron a Zlatopramen Radler pomeranč se zázvorem. Novinky vznikají kombinací piva Zlatopramen 11o se šťávou z přírodního ovoce. Receptura je podle představitelů pivovaru originální a česká, nápoj neobsahuje žádné konzervanty a má obsah alkoholu 2 %. Prodává se jak v půllitrových plechovkách, tak v půllitrových lahvích.
Vývoj v segmentu nápojů míchaných z piva a limonády či ovocných šťáv si v tuto chvíli zřejmě jen málokdo troufne předpovědět. Možná, že současný boom pomine, stejně tak je možné, že pivovary budou přicházet s dalšími produkty a příchutěmi a poptávka bude ještě vyšší. Uvidíme.
Tato limonádová piva mi velmi chutnají. Zvláště v letních měsících je vítám více než klasický chmelový mok, neboť mnohem více osvěží a nestoupá tolik do hlavy. O vzniku v Německu vím, nápad lít limonádu do piva se jistě zpočátku mohl jevit bláznivě a jistě nikdo zpočátku neočekával, že se z něj stane takový hit.
OdpovědětVymazatDěkuji moc za osvětlení rozdílu mezi označením radler a takto neoznačenými nápoji. Také se ale domnívám, že tuto značku u nás může používat pouze Zlatopramen, proto zřejmě vznikají i různé alternativní názvy, jistá si ale nejsem.