Máme v úmyslu navštívit hrad Bezděz, ale
ještě předtím se chceme zastavit v Rabštejnském údolí a zjistit,
zda prohlídka podzemní továrny z druhé světové války je i v sezoně pouze
po předchozím objednání nejméně osmi osob, nebo jestli je možné přijít
kdykoliv.
Máme
to štěstí, že na nádvoří bývalé přádelny je shromážděna skupina návštěvníků
s průvodcem. Prohlídka začne asi za deset minut a průvodce říká, že pokud
bude zájemců méně než třicet, budeme se moci připojit. Trochu překvapující
informace je, že prohlídka trvá minimálně tři hodiny, a tak se ani nedivíme, že
vstupné je sto korun. Návštěvu Bezdězu budeme řešit indickou metodou – necháme
ji na indy.
Největšího rozmachu
dosáhly textilky kolem roku 1910, kdy zde bylo zaměstnáno na tisíc zaměstnanců.
Po první světové válce výroba začala pozvolna upadat a na konci 30. let min.
století zanikla.
Na
základě Hitlerova výnosu z 2. prosince 1941 byl Velkoněmeckou říší v říjnu
1942 komplex textilních továren zkonfiskován a předán společnosti Weserflugzeugbau
GmbH, která sídlila v Brémách a v licenci vyráběla letadla typu
Junkers, Messerschmidt a Focke-Wulf. Po ničivých náletech na Brémy firma
přenesla do oblasti Rabštejna pouze kovoobráběcí výrobu, ale postupně se sem
stěhovala i další výrobní zařízení a rozšiřovaly se výrobní objekty. Později se
zde vyráběly točivé díly pro letecké motory, draky letadel, automatické pušky a
letecké kanóny, díly vrtulníku Focke-Archgelis Fa 223 a letecké rakety.
V dubnu
1944 byl proveden geologický průzkum zdejšího skalního masivu a v srpnu
1944 byla v Rabštejně založena pobočka koncentračního tábora Flossenburg, z
něhož sem byly přesunuty první pracovní síly na hloubení podzemních prostor. Od
srpna 1944 do dubna 1945 vězni vyrubali přibližně 17 500 m2 podzemních
prostor, plánována však byla podzemní výrobní plocha o rozloze až 82 000 m2.
Délka chodeb je cca 4,5 km.
V táboře bylo průměrně vězněno asi 650 mužů
dvanácti národností. Do května 1945 jich nejméně šestapadesát zemřelo, někteří
vysílením při těžké práci v nelidských podmínkách, jiní na nemoci a
v důsledku násilí. Ostrahu tábora prováděli němečtí a
rumunští příslušníci SS. Po skončení druhé světové války prostory
koncentračního tábora sloužily pro internaci Němců před jejich odsunem. Do
současnosti se z tábora zachovaly jen základy některých budov,
v jejichž blízkosti je umístěn památník obětem fašismu.
V
prostoru bývalých přádelen Jánská – východ byly vybudovány tři oddělené provozy
Werk A, Werk B, Werk C spojené silnicí a později i úzkokolejnou polní dráhou,
blíže České Kamenici se budovaly výrobní haly Werk J, L a G. Další objekty
označované jako Werk D a M byly v Horní Kamenici, sklady P a O pak
v Srbské Kamenici. Podzemní objekt Werk H byl umístěn v Janské.
Společnost postupně zaměstnávala až na 6 000 dělníků (válečných zajatců,
totálně nasazených a vězňů) z 18 národností světa. Pro tyto totálně nasazené dělníky bylo
zřízeno v okolí 34 pracovních táborů a dva tábory zajatecké pro ruské a
anglické piloty.
V závodě
se naplno pracovalo až do 7. května 1945. Po osvobození byly objekty
v národní správě, v roce 1952 byly předány vojenské správě a byl zde
zřízen provizorní Hlavní sklad ženijní munice. Byl využíván zejména Werk A, v
němž byly zazděny nevyztužené štoly a upraveny podlahy a byly zde uskladněny strategické
zásoby pohonných hmot Varšavské smlouvy až do objemu osm milionů litrů. Po roce
1968 byl objekt rozdělen na část využívanou Československou lidovou
armádou a na část využívanou Sovětskou armádou. Po odchodu armády si část
objektů pronajalo občanské sdružení Rabštejn, které část podzemních štol
zpřístupnilo a zajišťuje prohlídky pro veřejnost.
Expozice
v podzemním systému Werk C dokumentuje historii Rabštejnského údolí množstvím
trojrozměrných exponátů (často získaných nálezy v terénu) i dokumentů. Část
expozice sestává z nálezů trosek letadel, která havarovala na tomto území,
včetně známého případu letadla Douglas DC-9 jugoslávských aerolinií, které 26.
ledna 1972 letělo ze Stockholmu do Bělehradu. Z třiadvaceti cestujících a pěti
členů posádky jako zázrakem přežila pád z 10 000 metrů jen
dvaadvacetiletá letuška Vesna Vulovićová.
Po
zhlédnutí expozice a vyslechnutí zasvěceného výkladu přecházíme na prohlídku podzemní
továrny Werk B.
Vstupní vrata do části Werk B |
V podzemní továrně Werk B |
Mírně vytuhlí opouštíme podzemní prostory, v nichž je trvalá teplota devět stupňů Anderse Celsia, a před cestou domů se ještě chvíli vyhříváme na sluníčku.
Žádné komentáře:
Okomentovat