Návštěva výstavy Muchových plakátů a části Slovanské epopeje na brněnském Výstavišti (viz na tomto blogu zde) mě donutila konečně si přečíst knihu Jiřího Muchy, kterou mám už drahná léta ve své knihovně

Po pařížském uvedení svého prvního plakátu věnovaného Sarah Bernhardtové rozvinul Alfons Mucha svůj osobitý styl v překrásných křivkách, pastelových barvách a četných dekorativních motivech. Jako jeden z předních představitelů secese ve výtvarném a užitém umění uplatnil svůj talent nejen na populárních plakátech, ale i na návrzích šperků a bytových doplňků. Vytvořil dekorativní styl, který byl přijat jako univerzální.
Autor líčí a vysvětluje životní příběh svého otce, zabývá se také (někdy až příliš podrobně) širšími souvislostmi – dobovou atmosférou a životy jeho přátel.
* * *
Jiří Mucha (1915–1991), syn malíře Alfonse Muchy a malířky Marie Muchové, v letech 1920–1921 žil s rodiči v USA, v letech 1937–1937 v Paříži. Vystudoval pražské Akademické gymnázium, Lékařskou fakultu a na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze dějiny umění a orientalistiku. Od roku 1937 žil většinou v Paříži, od roku 1938 byl kulturním dopisovatelem Lidových novin. V roce 1939 se přihlásil do čs. divize francouzské armády. Po evakuaci do Anglie pracoval pro BBC. Stal se válečným zpravodajem britského rozhlasu v Africe a na Středním východě. V roce 1945 se vrátil do Prahy a jako novinář nadále cestoval. V roce 1951 byl obviněn a odsouzen za špionáž a vězněn do roku 1954. Od 60. let žil střídavě v Praze a v Londýně a zařadil se mezi významné spisovatele. Z jeho děl jmenujme Studené slunce (1968), Kankán se svatozáří (1969), Oheň proti ohni (12947), Lloydova hlava a další. V letech 1989–1990 byl předsedou českého centra PEN klubu.
Žádné komentáře:
Okomentovat