Desetidenní,
cestovatelsky mírně náročný zájezd brněnské cestovní kanceláře Kudrna zaměřený na poznání
nejen krásných pláží, ale i nejzajímavějších přírodních i
kulturních míst ostrova Elba. Součástí zájezdu jsou dvě horské
túry pro ty, kteří si chtějí Elbu prohlédnout i z jiné
perspektivy.
V pátek 8. srpna před polednem odjíždíme
rychlíkem do Brna a v 15 hod. ze Zvonařky autobusem směrem Mikulov. Průvodce se představuje jako Petr
a slyší prý i na přezdívku Kosák (později zjišťuji, že vznikla překladem jeho příjmení do slovenštiny). Nedaleko za hranicemi
najíždíme na dálnici, jichž postupně vystřídáme několik, za volantem se střídají dva řidiči, takže cesta rychle ubíhá.
O půl šesté ráno přijíždíme do přístavního města Piombino ležícího na pobřeží Tyrhénského moře. Trajekt odjíždí v osm, a tak máme čas na neplánovanou prohlídku staré části města. Autobus opouštíme na parkovišti u tenisové haly.
O půl šesté ráno přijíždíme do přístavního města Piombino ležícího na pobřeží Tyrhénského moře. Trajekt odjíždí v osm, a tak máme čas na neplánovanou prohlídku staré části města. Autobus opouštíme na parkovišti u tenisové haly.
Přístav
Porto Falesia existoval už za dob Římské říše, dnes má
Piombino asi 35 000 obyvatel. Takhle časně ráno to však vypadá,
že je téměř bez obyvatel, jen na pěší zóně se začíná
připravovat knižní trh. Z dodávek zaparkovaných u chodníku
vynášejí trhovci stohy knih, někteří rozkládají stánky či
jenom stolky.
Procházíme
kolem Torrione Rivellino a úzkou ulicí směřující k moři se
dostáváme k radnici, Palazzo Communale. Pochází ze 13. století,
hodinová věž byla postavena v roce 1598.
Obcházíme
téměř celou pevnost Medicea postavenou v letech 1465–1470 na
jihovýchodním konci starého města. Podle bilboardu usuzujeme, že je kočičím rájem.
Prohlídku města zakončujeme v zahrádce baru Falesia.
Objednáváme si presso a „vdolky“, jak z legrace překládám italský výraz dolce znamenající všeobecně sladkosti. Takhle krásně nám začíná dovolená: sedíme u kafíčka a pozorujeme, jak stoupající slunce postupně osvětluje protější věž.
Prohlídku města zakončujeme v zahrádce baru Falesia.
Objednáváme si presso a „vdolky“, jak z legrace překládám italský výraz dolce znamenající všeobecně sladkosti. Takhle krásně nám začíná dovolená: sedíme u kafíčka a pozorujeme, jak stoupající slunce postupně osvětluje protější věž.
Na
Elbu odjíždíme trajektem společnosti Toremar, což je zkratka
názvu Toscana Regionale Marittima. Společnost vznikla již v roce
1976, ale od roku 2011 ji vlastní Moby Dick, italská lodní
společnost, která provozuje tytéž služby vlastními trajekty s
velkou modrou velrybou na boku. Toremar odsud denně vypravuje osm
spojů do San Mariny a jednadvacet do Portoferraia, kam pluje ještě
dalších dvanáct trajektů Moby Dick.
Vyplouváme,
míjíme železárny a koksovny se dvěma vysokými pecemi.
Viditelnost není bůhvíjaká, na levoboku vidíme jen nedaleký
ostrov Cèrboli a na pravoboku ostrůvek Palmaiola.
Po třičtvrtěhodinové plavbě vystupujeme v přístavu Rio Marina, nad nímž se černají mraky.
Po třičtvrtěhodinové plavbě vystupujeme v přístavu Rio Marina, nad nímž se černají mraky.
Městečko
představuje vstup do důlní oblasti ostrova, kterou charakterizuje
červená barva oxidu železitého, jíž jsou zbarvena zdejší
pohoří a povrchové doly. Ze zdejšího přístavu odplouvaly lodě,
které přepravovaly rudu vytěženou na ostrově.
Stará
legenda vypráví, že kdysi dávno si bohyně Afrodita při koupeli
v moři roztrhla svůj perlový náhrdelník. Sedm perel zůstalo
plavat na hladině a vytvořilo sedm ostrovů. Největším a
nejhezčím z nich je Elba, dalšími jsou Pianosa, Capraia, Gorgona,
Montecristo, Giglio a Giannutri. Všechny ostrovy včetně Elby jsou
součástí Národního parku Toskánský archipelag, Parco
dell´Arcipelago Toscano, jehož rozloha přesahuje 60 000 km2. Následující obrázek jsem si vypůjčil z webových stránek CK Smart Travel.
Elba má tvar prapodivné ryby |
Elba
je třetím největším italským ostrovem, má rozlohu 224 km2
a přibližně 30 000 obyvatel. Od západu na východ měří cca 27
km, od severu k jihu v nejširším místě 18,5 km, pobřeží má
délku 147 km. Nejvyšší vrchol tvoří masiv Monte Capanne
(1018 m), ostrovní vegetace je typicky středomořská: vedle palem, eukalyptů, cedrů, olivovníků a vinné révy je zde všudypřítomná macchie. Ve vyšších polohách rostou dubové
a kaštanové lesy a na náhorních rovinách najdeme typickou alpskou floru.
Už
od dávnověku byla Elba velmi oblíbena díly relativní blízkosti
Itálie, strategické poloze, přívětivému klimatu a nerostnému
bohatství, především zásobám železných rud. Vykopávky ukázaly, že ostrov byl částečně osídlen již v
neolitu. Prvními obyvateli ostrova byli Ligurové,
takzvaní Ilvaté, podle nichž ostrov dostal název Ilva. Právě
oni zde jako první začali s těžbou železa, ale v 7. století př.
n. l. je vystřídali Etruskové, pro které se ostrov díky
nalezištím železné rudy stal nevyčerpatelným zdrojem blahobytu.
Etruskové vyváželi rudu do oblasti jižního Středomoří, čilý
obchod kvetl s Féničany a Řeky. Po Etruscích přišli kolem
roku 480 př. n. l. Římané, kteří nejen zdědili výnosný rudný
průmysl, ale také využívali žulové lomy a založili výborné
vinice. Po zániku Římské říše byla Elba pustošena nájezdy
barbarů a Saracénů a dostala se do držení Langobardů. Na
počátku 11. století ji získal městský stát Pisa, došlo
k opevňování přístavů, stavbě pevnosti v Marcianě a
hradu Volterraio. Když Pisu roku 1398 koupil milánský rod
Viscontů, Elba přešla do vlastnictví rodu Appianiů z Piombina,
roku 1546 získal část ostrova Cosimo I. De Medici, který opevnil
město Portoferraio a přejmenoval je na Cosmopoli. Zbývající část
ostrova se stala roku 1577 opět vlastnictvím Appianiů. Roku 1603 se
zmocnil přístavu Porto Azzurro Filip II. Španělský a vystavěl
zde nejen pevnost San Giacomo, dnešní vězení, ale i množství
kaplí a kostelík Monserrato, nádherně položený v horách.
V 18. století Elba dokonce nakrátko patřila manželu
císařovny Marie Terezie. V roce 1802 se ostrov stal
francouzským územím a nastal jeho hospodářský rozkvět. A to už se dostávám k nejslavnějšímu Francouzovi, císaři Napoleonovi Bonaparte (1769–1821).
Podepsal
dohodu, podle níž dostal k doživotnímu užívání ostrov
Elbu a byl mu zachován titul císaře. Odjel 28. dubna a na Elbu
dorazil 4. května 1814, žádné plány do budoucna neměl a svoji
politickou kariéru považoval za uzavřenou kapitolu. Aby své nové
malé panství uživil, začal se věnovat hospodaření, rozvoji
řemesel, zemědělství, chovu ovcí a těžbě železné rudy.
Během svého pobytu provedl Napoleon na ostrově řadu ekonomických
a sociálních reforem, které vedly ke zlepšení životních
podmínek obyvatel, například dal dovézt dva miliony kořenů
vinné révy, nechal vysázet jedlé kaštany, vystavěl kanalizaci a
vůbec první cesty, což se později stalo zdrojem bohatství
místních obyvatel. Vydal pro Elbu novou ústavu, založil policejní
sbor, nařídil očkování dětí, povinnou školní docházku,
postavil dvě nemocnice a zakázal vyhazování odpadků z oken.
Navrhl také vlajku ostrova – bílou s červeným pruhem a třemi
zlatými včelami jako symbolem pracujících Elbanů. Nezanedbával
však ani svoji miniaturní armádu, která už zdaleka neměla jen spojenci
povolených tři sta vojáků.
Ve svém sídle pořádal audience a plesy pro místní smetánku,
organizoval dvorský život a ukazoval se občasným turistům, pro
něž představoval velkou atrakci. Po dobu svého pobytu na ostrově
se těšil z přítomnosti své matky Leticie, sestry Pauliny a
bývalé milenky hraběnky Walewské s jejich synem Alexandrem.
Současně
k němu začaly pronikat zprávy z Francie o úsilí
internovat jej v Americe nebo na vzdálenějším ostrově (už
tenkrát padlo jméno Svatá Helena). Navíc Ludvík XVIII. mu ještě
nezačal vyplácet přislíbenou dvoumiliónovou apanáž. Na druhé
straně se dozvídal, že ve Francii přibývá nespokojenců, jimž
se nelíbí návrat starého režimu, sílí odpor ke královské
dynastii a touha po obnově císařství.
Napoleon
byl mužem činu a bylo mu teprve 45 let. Začal uvažovat o návratu
do Francie. Příznivá chvíle nastala, když ostrov dočasně
opustil plukovník Champbell, který na Napoleona dohlížel. 26.
února 1815 císař nalodil svých 1100 vojáků, 80 koní a čtyři
děla na sedm zrekvírovaných lodí a zamířil s nimi
z Portoferraia k francouzskému pobřeží. Již druhý či
třetí den po vyplutí se celá výprava ocitla v ohrožení,
neboť k Napoleonově brize Inconstant se přiblížila britská
fregata Zephyr. Granátníci dostali rozkaz sundat vysoké medvědice,
zalehnout na palubu a připravit se na zahákování. Když se
kapitán z paluby Zephyru zvědavě zeptal, jak se má „velký
muž“ na Elbě, spokojil se s odpovědí, kterou Napoleon
zašeptal do ucha kapitánovi Tailladovi, že báječně.
1.
března se Napoleon s vojáky vylodil u pustého pobřeží
v zálivu Juan nedaleko Antibes. Další historii znáte, nebo
si ji vyhledáte (například v této knize) – Elby se již netýká.
Po Vídeňském kongresu roku 1815 připadla Elba Toskánskému velkovévodství a v roce 1860 se stala součástí sjednoceného Italského království. Během druhé světové války byla obsazena německou armádou, která se zde silně opevnila. Po tuhém boji byla osvobozena francouzskými vojáky 17. června 1944.
Po Vídeňském kongresu roku 1815 připadla Elba Toskánskému velkovévodství a v roce 1860 se stala součástí sjednoceného Italského království. Během druhé světové války byla obsazena německou armádou, která se zde silně opevnila. Po tuhém boji byla osvobozena francouzskými vojáky 17. června 1944.
Letecký pohled na Elbu (snímek z internetu, autor Mjobling) |
Cesta
z přístavu do kempu netrvá déle než půl hodiny. Kemp má
podivný název Casa dei prati, což znamená Dům na loukách. Přitom jsou tu postaveny stany – a nikoli na loukách, ale pod
vzrostlými eukalypty.
Stany
mají dvě ložnice a jsou vybaveny ledničkou, čtyřplotýnkovým
plynovým vařičem a nádobím. Ubytováváme se podle rozpisu,
který je už předem připravený, máme nezanedbatelnou výhodu –
jsme tři a máme celý stan pro sebe! Během zájezdu máme
zajištěné dvakrát denně jídlo z kudrnovské zájezdové kuchyně
– snídaně formou jednoduchého bufetového stolu a k večeři teplé jídlo.
Už v autobuse jsme dostali několik mapek,...
... ale abychom se tu vyznali, napoprvé nás k moři vede Petr. Jdeme nejkratší cestou, přesto trvá čtvrt hodiny, s čímž jsme ovšem počítali, protože v propozicích nazvaných Elbský rodokaps byla tato informace uvedena.
... ale abychom se tu vyznali, napoprvé nás k moři vede Petr. Jdeme nejkratší cestou, přesto trvá čtvrt hodiny, s čímž jsme ovšem počítali, protože v propozicích nazvaných Elbský rodokaps byla tato informace uvedena.
Večer
se u „velitelského“ stanu koná seznamovací večírek, Petr
hraje na kytaru a zpívá, zdatně mu sekunduje kuchařka a později
také jeden z účastníků. Hrajeme několik her, tou první je
představit se pouze křestním jménem a příjmení vytvořit
přídavným jménem, které by vyjadřovalo nějakou naši vlastnost
či zálibu. A tak tu máme Ivu Internetovou, Adrianu Aktivní, Alču Azbestovou, Samuela Schovaného (za stromem) či
Jaroslava Jurodivého. Když přichází řada na jedno z malých dětí, představuje se jako Zbynďa Zlobivý a na Petrovu
výzvu, aby prozradil něco o sobě, mu táta napovídá: „Řekni,
že po prázdninách půjdeš do pr...“ Nastává velké haló,
protože všechny nás napadlo to samé – a první třída to nebyla.
V neděli
je v plánu návštěva dvou Napoleonových rezidencí. Tou
první je letní sídlo Villa di San Martino, jeden z
nejoblíbenějších cílů návštěvníků Elby, neboť se zde
dochovala nejzajímavější svědectví Napoleonova pobytu na
ostrově. Leží asi šest kilometrů jihozápadně od Portoferraia
uprostřed lesů a vinic na svahu kopce Monte San Martino (370 m) a
říká se, že Napoleon si toto místo vybral, jelikož v hlavním
městě bylo přes léto příliš horko. Zda si polepšil, je ovšem
otázkou. Měl k tomuto místu hluboký vztah, jeho majitel však cenu stále zvyšoval a císaři se nedostávaly finance. Nakonec pomohla Napoleonova
nejmilejší sestra Paulina, která bez váhání prodala své
šperky, aby svému bratrovi umožnila koupit vyhlédnutou budovu. Na
jejím úpatí nechal princ Anatole Demidoff (manžel Mathildy
Bonaparte, dcery císařova bratra Jeroma) v roce 1851 postavit
galerii, v jejímž přízemí zřídil napoleonské muzeum.
Mírně stoupající alejí přicházíme k bráně, za kterou se nachází budova s průčelím v neoklasicistním slohu. Vnější architektonická dekorace spočívá v pilastrech, nad kterými probíhá klasický vlys, kde se střídají metopy s orly, včelami a písmenem N.
Mírně stoupající alejí přicházíme k bráně, za kterou se nachází budova s průčelím v neoklasicistním slohu. Vnější architektonická dekorace spočívá v pilastrech, nad kterými probíhá klasický vlys, kde se střídají metopy s orly, včelami a písmenem N.
Po
schodišti se dostáváme na terasu, jež se rozkládá před císařovou
vilou. Přízemí, v němž se nacházejí prostory pro služebnictvo,
není přístupné, ale můžeme nahlédnout dvěma otevřenými okny.
V
prvním patře se nachází osmipokojový apartmán, který obýval
Napoleon. Poradnímu sálu se kvůli nástropní fresce také říká
Sál holubic. Malba dvou holubic rozvazujících uzel lásky
symbolizuje rozvod Napoleona s Marií Louisou.
Uprostřed
budovy se nachází Egyptský sál zdobený freskami malíře
Vincenze Antonia Ravelliho, zobrazujícími válečné tažení ještě
mladého generála,
a na každé straně tři pokoje: ložnice,
vestibul a pracovna na jedné a pokoj generála Betranda, pokoj
generála Drouota a pracovna generálů na druhé.
Strop Egyptského sálu |
Teprve
po prohlídce císařské vily sestupujeme dolů, do již zmíněné
galerie podepřené dvěma řadami mohutných žulových sloupů,
které střeží obrazy zhotovené mezi 17. a 19. stoletím
a sochu Galatey. Jejím pravděpodobným autorem je Antonio Canova a říká se, že modelem mu stála Napoleonova sestra Paulina. Také je zde Napoleonův polní stan.
a sochu Galatey. Jejím pravděpodobným autorem je Antonio Canova a říká se, že modelem mu stála Napoleonova sestra Paulina. Také je zde Napoleonův polní stan.
Vracíme
se k autobusu a odjíždíme do Portoferraia, hlavního města Elby,
v němž dnes žije více než třetina z celkového počtu
obyvatel ostrova. Za svoji důležitost vděčí přírodnímu
přístavu, který byl využíván už Etrusky a Římany pro obchod
se železnou rudou a podle toho také město dostalo svůj název:
porto = přístav, ferraio = železo, tedy doslova Železný přístav.
Systém hradeb a vojenských pevností, vybudovaný za toskánského velkovévody Cosima I. Medicejského na obranu proti neustálým útokům pirátů, obepíná poloostrov, na kterém se nachází nejstarší část města.
U vjezdu do přístavu stojí věž Linguella, o něco výše pevnost Stella neboli Hvězda a na nejvyšším bodě městečka pevnost Falcone, obě z roku 1548.
Systém hradeb a vojenských pevností, vybudovaný za toskánského velkovévody Cosima I. Medicejského na obranu proti neustálým útokům pirátů, obepíná poloostrov, na kterém se nachází nejstarší část města.
U vjezdu do přístavu stojí věž Linguella, o něco výše pevnost Stella neboli Hvězda a na nejvyšším bodě městečka pevnost Falcone, obě z roku 1548.
Do
města vstupujeme z nábřeží branou, jejíž výstavbu
zahájil v roce 1548 Cosimo I. a v prvních desetiletích
17. století ji Ferdinando II. Medicejský nechal přestavět.
Historické
centrum si zachovalo původní tvář s malebnými úzkými
uličkami, starými domy a rozkvetlými balkony.
V letech
1814 až 1815 zde přebýval a vládl Napoleon Bonaparte a právě
díky němu se z Portoferraia stalo moderní a důležité
město. Během svého exilu si nedaleko pevnosti Stella nechal
postavit zimní rezidenci Villa Mulini, kde je dnes jeho muzeum. Tam
ještě míříme společně a potom se rozcházíme, každý podle
svých zájmů.
Název
Napoleonovy zimní rezidence je odvozený od několika mlýnů, které
zde kdysi stály. Ve vile jsou k vidění prostory, které obýval
císař a jeho malý dvůr, původní nábytek a zařízení se
bohužel ztratily a byly nahrazeny jiným vybavením ze stejného
období.
Je tu Napoleonova pracovna, salon, v němž přijímal návštěvy, pokoj sloužících, předpokoj, ložnice, knihovna obsahující více než tisíc svazků pocházejících z Fontainebleau, galerie a salon důstojníků. V prvním patře se nachází salon Napoleonovy sestry Pauliny.
Je tu Napoleonova pracovna, salon, v němž přijímal návštěvy, pokoj sloužících, předpokoj, ložnice, knihovna obsahující více než tisíc svazků pocházejících z Fontainebleau, galerie a salon důstojníků. V prvním patře se nachází salon Napoleonovy sestry Pauliny.
Závěr
prohlídky patří procházce zahradou, z níž je nádherný výhled
na severovýchodní pobřeží ostrova, ostrůvek Scoglietto s
majákem a také na nedaleký maják, který nechal v roce 1788
postavit velkovévoda Leopoldo di Lorena.
Navštěvujeme
také kostel Božího Milosrdenství, chiesa della Misericordia,
postavený v roce 1677 z popudu stejnojmenného bratrství,
střeží ostatky sv. Kryšpína mučedníka, patrona města. V jeho blízkosti, či přímo v něm má být umístěna Napoleonova
posmrtná maska. My jsme ji nenašli.
Čas
do odjezdu autobusu trávíme pod pevností Falcone na Pláži
dalmatinů, která prý patří k nejkrásnějším na ostrově. Její
bílé oblázky mají černé skvrny, takže připomínají srst
dalmatinů.
Naše další cesta vede přes městečko Procchio, jehož název Ne-Italové vyslovují Prochčijo. Zastavujeme na malém parkovišti a sestupujeme dolů
k moři.
První pláž, na kterou nás Petr vede, se nám příliš nelíbí. Je kamenitá a skalnatá, zato druhá o kus dál je oblázková a na ní se usazujeme.
Přímo naproti máme skalnatý Paulinin ostrůvek, Isola Paolina, korunovaný bujnou vegetací. Je pojmenován po Napoleonově sestře, která mívala ve zvyku koupat se ve zdejších průzračných vodách nahá.
První pláž, na kterou nás Petr vede, se nám příliš nelíbí. Je kamenitá a skalnatá, zato druhá o kus dál je oblázková a na ní se usazujeme.
Přímo naproti máme skalnatý Paulinin ostrůvek, Isola Paolina, korunovaný bujnou vegetací. Je pojmenován po Napoleonově sestře, která mívala ve zvyku koupat se ve zdejších průzračných vodách nahá.
Na
pondělí byl původně plánován výstup na nejvyšší horu Monte
Capanne, ale vrcholky kopců jsou v mracích a naděje, že se
to zlepší pramalá. Výhledy by nebyly žádné, a tak Petr
operativně mění dnešní program za páteční – jedeme do
městečka Porto Azzurro. Původně se jmenovalo Porto Longone –
podle věznice, která stojí na výběžku nad městem. Když se
však začal rozvíjet turistický ruch, radní si uvědomili, že
málokdo bude chtít jezdit do města, které se jmenuje podle
věznice, a přejmenovali je podle nádherné barvy moře na
libozvučné Porto Azzurro neboli Modrý přístav. Jeho historie je
pohnutá, neboť po celý středověk bylo cílem
saracénských nájezdů. V 16. století připadlo Španělsku, v 18.
století neapolským Bourbonům, pak Francii a roku 1815 Toskánsku.
Dnes je oblíbeným letoviskem a jachtařským střediskem.
Společně
navštěvujeme Muzeum minerálů a důlní těžby, prohlížíme si
desítky druhů nerostů a hornin umístěných v prosklených
vitrinách...
... a malým důlním vláčkem se projíždíme replikou staré důlní chodby.
... a malým důlním vláčkem se projíždíme replikou staré důlní chodby.
Poté
se individuálně touláme po městě. Na náměstí se zastavujeme
na espresso...
... a pak se jdeme podívat k pevnosti Longone.
Říká se jí také pevnost sv. Jakuba, forte San Giacomo, má půdorys ve tvaru hvězdy a podle návrhu dona Garcia di Toledo ji nechal postavit Filip II. Španělský. Částečně dodnes slouží jako vězení, a tak se můj objektiv namířený na bránu nesetkává s pochopením.
... a pak se jdeme podívat k pevnosti Longone.
Říká se jí také pevnost sv. Jakuba, forte San Giacomo, má půdorys ve tvaru hvězdy a podle návrhu dona Garcia di Toledo ji nechal postavit Filip II. Španělský. Částečně dodnes slouží jako vězení, a tak se můj objektiv namířený na bránu nesetkává s pochopením.
Odpoledne
odjíždíme na pláž Černá země, Terranera.
Je opravdu složená z černých oblázků a navíc se pod svahem
povalují obrovské kusy hematitu.
Největší
zdejší atrakcí je ovšem malé, neuvěřitelně zelené jezírko
s léčivou vodou.
Od moře je oddělené jen úzkou písečnou kosou a rozdíl teploty v jezírku a v moři je markantní.
Za svou barvu vděčí prosakování sirných vod, ostatně výrony síry jsou na druhé straně jezírka dobře patrné a kousky pyritu zlákají ke sbírání i ty, kteří se o mineralogii nikdy nezajímali.
Od moře je oddělené jen úzkou písečnou kosou a rozdíl teploty v jezírku a v moři je markantní.
Za svou barvu vděčí prosakování sirných vod, ostatně výrony síry jsou na druhé straně jezírka dobře patrné a kousky pyritu zlákají ke sbírání i ty, kteří se o mineralogii nikdy nezajímali.
Následující článek Pláže i hory Elby (II)
Žádné komentáře:
Okomentovat