Ve
čtvrtek odjíždíme v devět hodin do města Marina
di Campo. V plánu
je plavba na ostrov
Pianosa a
ti, co nemají zájem, zůstanou ve městě a mohou se věnovat jeho prohlídce, nákupům a lenošení na pláži. Ostrov
Pianosa je velmi plochý (však také jeho jméno pochází z
italského výrazu pro „plochý“), jeho nejvyšší bod dosahuje
29 metrů. Od roku 12 n. l. na něm byl vězněn Agrippa Postumus,
synovec císaře Augusta, kterého v roce 14 n. l. zabil jeho soupeř
Tiberius ze strachu z možného nástupu na císařský trůn. Až do
roku 1998 bylo na ostrově umístěno vězení se zvýšenou ostrahou,
takzvaný italský Alcatraz, v němž si své tresty odpykávali
mafiánští bossové. Když byla věznice uzavřena, rozhodl se
spolek San Giacomo působící od roku 2000 ve věznici v Porto
Azzurro místo využít k realizaci projektu začlenění vězňů do
společnosti. Ostrov se stal přírodní rezervací, výletní čluny
a rybářská plavidla se nesmí pohybovat v okruhu jedné míle od
pobřeží bez zvláštního povolení a počet návštěvníků je
omezený. Posledních pět vězňů, jejichž trest se blíží ke
konci a kteří se připravují na začlenění do společnosti, tam vede restauraci a hotýlek s tuctem pokojů – pracují jako
číšníci, kuchaři nebo recepční. Po přistání na ostrůvku se
můžeme rozhodnout pro několik variant: treking s průvodcem,
okružní vyjížďky na kolech, kočárem nebo minibusem,
šnorchlování, nebo jen koupání a slunění na pláži.
Zájemců o plavbu je asi patnáct, Petr od nás vybírá po 29 eurech a odchází koupit lístky. Vrací se ovšem se špatnou zprávou: na moři jsou vlny a může přijít bouře, takže dnes ani zítra loď nepojede. Změnu počasí jsme koneckonců pozorovali i my, noc byla totiž znatelně chladnější, a tak zatímco předešlé noci jsme mnozí spali odkrytí, dnes přišla deka vhod. Scirocco odneslo mraky od ostrova na moře.
Zájemců o plavbu je asi patnáct, Petr od nás vybírá po 29 eurech a odchází koupit lístky. Vrací se ovšem se špatnou zprávou: na moři jsou vlny a může přijít bouře, takže dnes ani zítra loď nepojede. Změnu počasí jsme koneckonců pozorovali i my, noc byla totiž znatelně chladnější, a tak zatímco předešlé noci jsme mnozí spali odkrytí, dnes přišla deka vhod. Scirocco odneslo mraky od ostrova na moře.
Petr
se vrací z malého nákupu v obchodním domě Conad, který je přes
ulici, a s nadšením nám sděluje, že u pokladny potkal kapitána
lodi La Grace, který nám umožní její návštěvu! A to je pro
nás bomba!
Netrvá
dlouho a už plujeme v gumovém člunu s přívěsným
motorem ke kotvící krasavici. A to myslím doslova, protože nejen
že La Grace je nádherná, ale i její jméno volně přeloženo
znamená Půvabná.
Pokud
se týká jejího zevnějšku, je věrnou replikou korzárské
dvoustěžňové
plachetnice neboli brigy
z 2. poloviny 18. století. Své jméno dostala podle plachetnice českého vystěhovalce, obchodníka, kartografa a korzára Augustina Heřmana (1605-1686), který každý rok vyplouval do Karibiku, kde s
guvernérovým povolením přepadával nepřátelské lodi. Pověstné
je jeho vítězství nad dvěma španělskými barky naloženými
cukrem, tabákem a vínem u pobřeží Guatemaly. Současná replika
slouží pro výuku starého námořnického řemesla, tedy jako
školní loď. Je vybavena moderní elektronikou, bezpečnostními
systémy a zařízeními, které jí umožňují bezpečnou plavbu.
Stavba
lodi byla zahájena na konci roku 2008 v loděnici v egyptském
Suezu. Hlavním důvodem pro výběr tohoto místa byla skutečnost,
že místní řemeslníci stále staví lodě tradičními metodami,
tedy především pomocí ručních nástrojů.
Loď
je 24 metrů dlouhá a 6 metrů široká, hlavní stěžeň je 26
metrů vysoký, celková plocha plachet je 364 m2. Trup
lodi je celodřevěný, žebra jsou z moruše, kýl, vazy a palubníky
z kafrovníku, obšívka, paluba, vnitřní příčky a interiér z
finské borovice. Dieselový motor má výkon 375 koní, nádrže na
naftu mají objem 4 000 litrů, nádrže na pitnou vodu 5 000 litrů.
Koncem
října 2012 La Grace ztroskotala u španělského města Marbella,
když se jí v noci za silného větru a vlnobití uvolnila kotva a
loď byla zanesena na mělčinu. Následně proběhla záchranná
operace a po jednáních s pojišťovnou byly zahájeny opravy. Loď
byla znovu spuštěna na vodu 6. srpna 2013.
Vítězka prestižní Tall Ship Race 2013 a hvězda mnoha letošních námořních a pirátských festivalů, se konečně dostala i do hledáčku filmařů. Film, který se točil i na La Grace je volným pokračováním filmu autorské dvojice Milan Cieslar – Martin Horský Láska je láska. Nový komedie se jmenuje Život je život a v hlavních rolích představí Ondřeje Vetchého se Simonou Stašovou. Další role mají Tereza Voříšková, Marek Taclík, Miroslav Táborský, Bára Poláková,Rostislav Novák a Kristýna Peláková. Do kin by měl film jít letos na
podzim.
Vítězka prestižní Tall Ship Race 2013 a hvězda mnoha letošních námořních a pirátských festivalů, se konečně dostala i do hledáčku filmařů. Film, který se točil i na La Grace je volným pokračováním filmu autorské dvojice Milan Cieslar – Martin Horský Láska je láska. Nový komedie se jmenuje Život je život a v hlavních rolích představí Ondřeje Vetchého se Simonou Stašovou. Další role mají Tereza Voříšková, Marek Taclík, Miroslav Táborský, Bára Poláková,
Kapitán
Josef Dvorský je sympatický a neobyčejně vstřícný člověk,
všechno nám řekne a ukáže.
Procházíme i podpalubí, kde jsou
prostory pro ubytování klientů i kadetů.
Kajuta kapitána |
Kromě kapitánské kajuty jsou pod
kormovou (zadní) palubou dvě kajuty na levoboku a dvě na
pravoboku, každá s dvoulůžkem a jedním „bidlem“, jak jsme na
vojně říkali palandám. Další dvě třílůžkové kajuty jsou
pod střední palubou, v blízkosti lodní kuchyně. Dále k přídi
je jídelna kadetů, která je ale při plném stavu přestavěna na
ložnici se čtyřmi lůžky, a pak po zdolání průlezu se
dostáváme do takzvaného „pelešníku“ čili ložnice kadetů s
dalšími osmi lůžky. Vévodí jí obrovský sloup, což
je přední stěžeň, který tudy prochází až k lodnímu kýlu.
K objasnění
pojmů klient a kadet je třeba říct, že obchodní politikou La Grace
je poskytnout „normální ubytování za normální peníze“
hostům, tedy klientům, a levnější kadetům. Stálá posádka
totiž čítá čtyři námořníky (kapitán, strojník, bocman a
kuchař/ka) a kadeti plní funkci palubní obsluhy plachet, absolvují
výcvik v lanoví a jsou kuchařovi k ruce v pravidelných denních
službách.
Na
rozloučenou nám kapitán zařídil výstřel z jednoho z osmi
lodních děl. Pravdou je, že jsme si ho museli zaplatit, respektive
zaplatil ho Petr a my jsme se pak složili. Nikoli na zem, jestli
jste to pochopili takhle.
Po
návratu z lodi se touláme po městečku. Marina di Campo
představuje jedno z nejznámějších turistických středisek
ostrova především díky největší pláži na Elbě – má délku
téměř půl druhého kilometru a je hojně navštěvovaná.
Budova radnice v Marina di Campo s nezbytným portrétem Napoleona na fasádě |
Ze své
minulosti si město uchovalo pisánskou věž, která se nachází na
okraji příkrého srázu nad mořem. Dostat se k ní zůstalo
pro nás nerozlousknutým oříškem, částečnou náplastí je
otevřený kostel San Gaetano, postavený v roce 1964, v jehož interiéru visí moderní obrazy křížové cesty.
Procházku
městem končíme samozřejmě u šálku espressa. Ve 14 hodin
odjíždíme a krátce zastavujeme v sedle hřebenu, který musíme překonat, abychom se dostali do Lacone. V dálce se tyčí hora Monte Capane, cíl zítřejšího výstupu. V minulých dnech jsme tudy jeli několikrát, ale vrcholek jsme nikdy neviděli, protože byl vždy v mracích.
Po příjezdu do kempu neprodleně vyrážíme na pláž Margidore, kde trávíme celé odpoledne. V dálce jsou vidět dva ostrůvky, kterým se říká Blíženci, Gemini. Pláž, která je naproti nim, se nazývá Zamilovaná, l´Innamorata. K jejímu jménu pláže se váže několik legend, z nichž ta
nejromantičtější vypráví o nymfě, která se bláznivě zamilovala do jednoho
rybáře. Jednoho dne přišla hrozná bouře a nymfa, která si myslela, že její milý
v ní zahynul, ze zoufalství skočila do vln a utonula. Rybář se šťastnou náhodou
zachránil před ztroskotáním, ale když se dozvěděl o tragickém konci své lásky,
žádal bohy, aby ho proměnili v racka, aby ji mohl všude hledat.
Následující článek Pláže i hory Elby (IV)
Žádné komentáře:
Okomentovat