sobota 23. března 2019

Zahájení jarní turistické sezóny 2019

Pořadatelem již 28. ročníku byl KČT, odbor Humpolec ve spolupráci s KČT, oblast Vysočina

Registrace probíhala v prostoru šatny místního kina, kde každý účastník obdržel pamětní list a zajímavou brožurku s popisem tras a s pozváním na prohlídky zajímavostí města a okolí s jejich popisem a fotografiemi.
Slavnostní program v kinosále zahájilo vystoupení žáků Tanečního oboru při ZUŠ Gustava Mahlera, po němž  místopředsedkyně oblastního výboru KČT Marie Vincencová přivítala předsedu humpoleckého KČT Rostislava Ježe, starostu Humpolce Karla Kratochvíla, člena ÚV KČT Zdeňka Cabalku a předsedu oblasti KČT Vysočina Jaroslava Šlechtu.
Po krátkých zdravicích výše jmenovaných byla na velký klíč přivázána nová pamětní stuha a otočením klíčem byla pomyslně odemknuta a zahájena jarní turistická sezóna 2019.
Na prostranství před kinem vyhrávala místní country kapela Kolibříci. Mnozí turisté, ještě než se vydali na některou z tras dlouhých 6 až 30 km, využili příležitosti setkání se známými a možnosti občerstvení. Počasí bylo vskutku jarní, sluníčko hřálo a obloha byla azurová.
Pro účastníky akce byly připraveny zdarma prohlídky Hliníkária, Muzea Dr. Aleše Hrdličky, Včelařského skanzenu, skanzenu Zichpil, Židovského hřbitova, výstup na věž kostela sv. Mikuláše a prohlídka zříceniny hradu Orlík.
My se nejprve vydáváme ke kostelu sv. Mikuláše, kde si musíme vystát frontu vytvořenou zvědavci a milovníky dalekých rozhledů. Když v letech 1893 až 1895 došlo k regotizaci kostela podle projektu Matěje Blechy, byla především zvýšena původně barokní věž.
Po vystoupání 115 schodů kolem dvou zvonů a závaží věžních hodin stojíme nahoře a vyhlížíme do všech čtyř světových stran.
Po návratu dolů zjišťujeme, že fronta se již netvoří, největší nápor zřejmě již pominul. Než se vydáme na trasu, zastavujeme se na náměstí u dřevěného sloupu postaveného k výročí světoznámého antropologa a lékaře, zdejšího rodáka Dr. Aleše Hrdličky:
Stoupáme k pomníku rumunských vojáků a pokračujeme k Městské hájovně a po žluté značce k Plačkovskému rybníku. Procházíme Vilémovem a šlapeme lesem ke zřícenině hradu Orlík, tyčící se ve výšce 645 metrů.
Celý ho důkladně prošmejdíme, byť jsme tu byli už několikrát.
Dominantní čtyřhranná věž vysoká 22 metrů slouží od listopadu 2014 slouží jako rozhledna, neboť částečně vedle ní a částečně do ní byla vestavěna ocelová konstrukce s točitým schodištěm.
Výstup po 104 schodech nabízí nejen pohled na Humpolec, ale také na hrad Lipnici, horu Blaník a vrchy Křemešník, Javořici, Čeřínek a Strážiště.
Po naučné stezce Březina se vracíme do města. Míjíme dvě výrazné skály Čertovka a Andělka a procházíme kolem židovského hřbitova, na němž jsou pochováni předci a příbuzní hudebního skladatele Gustava Mahlera a spisovatele Franze Kafky. Podrobnosti o této trase jsem popsal v loňském článku Výšlap z Humpolce, který naleznete na tomto blogu zde.
Jdeme se podívat k roubené Nápravníkově chaloupce na Zichpili, ale je již zavřeno, přestože je teprve půl páté a přístupná měla být do sedmnácti.
Stejně tak i sousední toleranční kostelík. Prohlížíme si nedávno postavený pomník známého sochaře Čeňka Vosmíka...
... a kolem židovské synagogy se vracíme do cíle. Akce se zúčastnilo přes sedm set turistů z celé Vysočiny.