(Předchozí článek Na běžkách ze Smědavy do Kořenova)
Stejně jako včera jedeme vlakem z Liberce do Hejnic a dál autobusem na Smědavu
Stejně jako včera jedeme vlakem z Liberce do Hejnic a dál autobusem na Smědavu
Po silnici, která je v zimě pro auta uzavřená a jsou na ní dvě stopy s manšestrem uprostřed, přijíždíme do sedla mezi Jizerou a Zeleným vrchem. Krásným sjezdem po Pašerácké cestě se dostáváme k Protržené přehradě.
Přehrada se sypanou hrází byla postavena v roce 1915 na Bílé Desné za účelem regulace toku a předcházení povodním, které často sužovaly údolní osady. Pouhý rok po zprovoznění přehrady však došlo ke katastrofě. V odpoledních hodinách 18. září 1916 voda začala prosakovat hrází přehrady, která se nakonec protrhla a způsobila katastrofální povodňovou vlnu. Pod návalem vody zemřelo 62 lidí a na sto domů v Desné bylo těžce poškozeno nebo zcela zničeno.
Zbytky přehrady včetně hrázní šoupátkové věže dodnes stojí na místě, k obnově přehrady už ale nikdy nedošlo.
Projíždíme osadou Mariánskohorské Boudy a stoupáme po úbočí Milíře a Uhlířského vrchu na rozcestí U Kneipy. K horské stanici Knajpa (to není překlep, ona se opravdu na rozdíl od rozcestníku píše počeštěle) je to jen půl kilometru, a tak neváháme. Běžkařů je tu požehnaně, jeden z právě přijíždějících je jen v triku s krátkým rukávem! Při bližším prozkoumání ho identifikuji jako Pavla Béma (1963), v letech 2002 až 2010 primátora hlavního města Prahy. V únoru 2011 dokončil horolezecký program Seven Summists, který předpokládá zdolání všech nejvyšších vrcholů sedmi kontinentů
Přehrada se sypanou hrází byla postavena v roce 1915 na Bílé Desné za účelem regulace toku a předcházení povodním, které často sužovaly údolní osady. Pouhý rok po zprovoznění přehrady však došlo ke katastrofě. V odpoledních hodinách 18. září 1916 voda začala prosakovat hrází přehrady, která se nakonec protrhla a způsobila katastrofální povodňovou vlnu. Pod návalem vody zemřelo 62 lidí a na sto domů v Desné bylo těžce poškozeno nebo zcela zničeno.
Zbytky přehrady včetně hrázní šoupátkové věže dodnes stojí na místě, k obnově přehrady už ale nikdy nedošlo.
Projíždíme osadou Mariánskohorské Boudy a stoupáme po úbočí Milíře a Uhlířského vrchu na rozcestí U Kneipy. K horské stanici Knajpa (to není překlep, ona se opravdu na rozdíl od rozcestníku píše počeštěle) je to jen půl kilometru, a tak neváháme. Běžkařů je tu požehnaně, jeden z právě přijíždějících je jen v triku s krátkým rukávem! Při bližším prozkoumání ho identifikuji jako Pavla Béma (1963), v letech 2002 až 2010 primátora hlavního města Prahy. V únoru 2011 dokončil horolezecký program Seven Summists, který předpokládá zdolání všech nejvyšších vrcholů sedmi kontinentů
Vystojíme si frontu, občerstvíme se a vyrážíme – stejně jako včera – na Čihadla. Užíváme si krásný sjezd, ale na rozdíl od včerejška nejedeme až do Kristiánova, ale odbočujeme doleva k přehradní nádrži Josefův Důl. Byla vybudována na řece Kamenici v letech 1976–1980, má rozlohu 1328 ha a slouží jako zdroj pitné vody pro Liberecko a Jablonecko.
Nejenže začíná krápat, ale na hrázi je sníh značně rozbředlý. Pokračujeme víceméně podél přehradní nádrže – i když pro hustý les vodní hladinu nevidíme – cesta vede chvílemi po vrstevnici, ale překvapivě často stoupá. Odbočku k Prezidentské chatě ignorujeme a jsme už docela rádi, že nás čeká jen klesání do Bedřichova. Bohužel, cesta je rozježděná od lesní techniky a tak jdou běžky na ramena a do Béďova přicházíme po svých.
Ujeli jsme 26 km.
Nejenže začíná krápat, ale na hrázi je sníh značně rozbředlý. Pokračujeme víceméně podél přehradní nádrže – i když pro hustý les vodní hladinu nevidíme – cesta vede chvílemi po vrstevnici, ale překvapivě často stoupá. Odbočku k Prezidentské chatě ignorujeme a jsme už docela rádi, že nás čeká jen klesání do Bedřichova. Bohužel, cesta je rozježděná od lesní techniky a tak jdou běžky na ramena a do Béďova přicházíme po svých.
Ujeli jsme 26 km.
Žádné komentáře:
Okomentovat