Po loňské úspěšné premiéře (viz zde) opět
organizujeme výlet do Prahy. Je nás jedenáct a odjíždíme v 8:12 hod. ze Světlé.
Z
Hlavního nádraží jdeme přes „Václavák“ a kolem pomníku Josefa Jungmanna na
Jungmannově náměstí do stejnojmenné ulice. V prodejně Kiwi se domáháme nové
zimní mapy Šumavy, kterou zdejší vedoucí Tomáš Lejsek nabízí v posledním čísle
Turisty. Dva prodavači mají co dělat, aby nakonec zjistili, že mají jediný
exemplář, a to ještě vystavený ve výloze. Nakonec je náš a jdeme na jedno pivko
za roh do známé hospody U Jelínků. V roce 1914 si ji otevřel
pan Jelínek a přes padesát let zde roznášela pivo jeho dcera, paní
Jelínková-Matěnová (nejdříve ve svém podniku, později jako zaměstnanec
„komunálek“, z kterých se později vyklubal pražský RaJ). Mezi první
štamgasty patřili příslušníci pražské bohémy – Franta Sauer, Artur Longen, Matěj
Kuděj a s nimi samozřejmě i Jaroslav Hašek, který tady u stolu pod oknem
psával svého Švejka.
Radko
Pytlík, velký znalec Jaroslava Haška a jeho díla, píše ve své knize Toulavé
house (Mladá fronta, 1971): „O [Haškových] potížích vykládá Franta
Sauer malíři Panuškovi a jiným přátelům v hospodě U Jelínků v Charvátově ulici.
Má-li být román [o Švejkovi] dokončen, je nutno
dostat Haška někam ven, na venkov, na zdravé povětří. Dobrák Panuška ihned
rozhodl, že ho vezme s sebou na Lipnici: To místo je pro Haška jako stvořené,
prohlašuje rezolutně. Znám to tam dokonale. Každý rok tam jezdím v létě, a když
je sníh, i v zimě. Podívej, vykládá dále Sauerovi, já budu malovat, on může
někde v lesíku klidně psát. Budeme jeden druhému dodávat chuť k práci.“ Tak stalo, že 25. srpna 1921 spolu přijeli na Lipnici,
kde nakonec Hašek zůstal o a půl druhého roku později i zemřel.
K
Jelínkům chodili také Voskovec s Werichem a Jaroslavem Ježkem, Vlasta
Burian, Eman Fiala, E. F. Burian, Jindřich Plachta, dirigenta ND Jan Hus Tichý,
Bohuš Záhorský a v pozdějších letech i Waldemar Matuška a Milan Chladil.
Musím se pochlubit, že ze zvědavosti jsem se tu také několikrát zastavil na
plzeňské a jednou jsem seděl u jednoho stolu s hercem ND Jiřím Valou. Malý
výčep, kde se pije na stojáka, a o trochu větší zadní místnost (opravdu nelze
říct lokál), jednoduché stoly a jednoduché lavice – jakoby se tu zastavil čas.
Dodnes se tady, podle znalců, čepuje jedna z nejlepších „plzniček“.
Tak pojďte dovnitř! (Foto Jana Pertlová) |
Základní kámen byl položen při Karlově korunovaci v roce 1347 v rámci výstavby kláštera karmelitánů, jehož byl součástí. V době, kdy vypukly husitské bouře, byl chrám stále ještě rozestavěný, dokončen byl jen presbytář, vysvěcený v roce 1397. Kázal zde Jan Želivský a 30. července 1419 vedl odtud dav svých přívrženců k Novoměstské radnici, z jejíž oken svrhli novoměstské konšely, kterážto událost vešla do dějin jako první pražská defenestrace, kterou začala husitská revoluce. Jan Želivský v kostele působil až do svého zajetí a popravy na dvoře Staroměstské radnice v roce 1422. Po skončení husitských válek se již na stavbě nepokračovalo, a tak rozestavěná trojlodní bazilika, dlouhá 110 metrů, která zasahovala až do dnešní Jungmannovy ulice, byla ponechána svému osudu a nakonec z větší části zbořena.
Presbytář během 16. století zpustl, jeho klenby a průčelí se
zřítily, ale františkáni, kteří areál v roce 1606 převzali, nechali poničené
části opravit a presbytář, který začal plnit funkci kostela, zaklenout
renesančními klenbami. Stal se tak se svými 34 metry vyšší než svatovítská
katedrála. Interiéru dominuje hlavní oltář, největší v Praze, při stěnách je
deset soch světců, některé obrazy jsou od Václava Vavřince Rainera.
V
areálu kostela pořádá od roku 2000 Betlém klub Roztoky výstavy Betlémy a
vánoční tradice, které mapují současnou tvorbu betlémů jak v otázce tvůrců, tak
v rozsahu použitých materiálů. Zároveň je zde vystaveno množství historických
betlémů, opět s ukázkou rozmanitosti použitých materiálů a jejich výroby.
Nejpoutavější je mechanický betlém Jiřího Votruby, v současné době již 4,5 m
dlouhý, a betlém postavený podle Třešťských betlémů s historickými figurkami
řezbáře Boudného, který se svými rozměry 3 x 2,5 m patří k největším betlémům v
Praze.
Betlém z kašírovaného papíru |
Od
Panny Marie Sněžné míříme k Betlémské kapli. Přes Národní třídu, kolem
obchodního domu Máj, který se nyní světácky jmenuje My, což Angličané mohou
sice číst „máj“, ale souvislosti jim unikají.
V
podzemních prostorách Betlémské kaple pořádá Bonsai servis Praha tradiční
vánoční výstavu, letos už 34. ročník). Tentokrát jsou jejím nosným programem
české pohádky, o čemž vypovídá již název Pohádkové Vánoce v Betlémské
kapli.
Pohádky se v době Vánoc stávají významným propojovacím prvkem
s dobou našich předků. Všechny televize zařazují do svého vánočního programu
více pohádek, a také rodiče častěji usedají s dětmi při společném čtení nad
knihou.
Výstava
je jakousi stylizovanou procházkou českými pohádkami od těch národních, přes
Spejbla a Hurvínka a broučky Jana Karafiáta a Jiřího Trnky, až po oblíbené
postavičky z večerníčků. Část prostoru výstavy je věnována loutkám a divadlu, pořadatelé nezapomněli
ani na charakteristické postavy českých pohádek, na vodníky a čerty. Čertům vévodí velké dílo
pražského řezbáře Oldřicha Drozdy, který zapůjčil téměř sto vyřezaných žertovných
hrátek.
Část
expozice je věnována hračkám, např. skvělé české stavebnici Merkur, která byla
ještě v nedávné době velice oblíbeným dárkem pod stromečkem. Vláček Merkur zde jezdí
po kolejišti dlouhém přes třicet metrů.
A
samozřejmě je tu mnoho rozmanitých betlémů dřevěných, keramických, papírových,
kovových, textilních, apod.
Šedesátiletý brněnský řezbář Jiří Netík – jeho dílo
je i v papežských sbírkách a letos jeho betlém zdobí chrám Notre-Dame v Paříži,
který letos slaví 850 let od založení.
Betlém Jiřího Netíka |
Úžasný betlém vyřezal z lipového dřeva Jiří Lain z Abertam.
K již dříve vytvořenému Týnskému chrámu a Betlémské kapli vyřezal letos ještě Karlův most,
chrám sv.
Mikuláše a Hradčany.
Mezi figurkami můžete hledat J. Nerudu, V. Náprstka,
Jana Husa, Rudolfa II., F. Kafku, M. D. Rettigovou a mnoho dalších osobností, které se v
průběhu staletí starou Prahou procházely.
Půvabné
jesličky z lipového dřeva zde předvádí Tomáš Štolba, který o Vánocích 2011
vystavoval u nás v Galerii Na Půdě (viz zde):
Vítaným
zpestřením výstavy je přítomnost několika řemeslníků a lidových tvůrců, kteří
zasedli do připravených „dílen“ a předvádějí přímo na místě své umění, jako
vyřezávání, drátování, či zdobení perníků
Z
oázy vánoční pohody vycházíme do mumraje v Karlově ulici, kterou
se nepřetržitě valí dva proudy návštěvníků Prahy, jeden z Karlova mostu a druhý
na Karlův most. Rychle odtud, na nábřeží je už mnohem klidněji. Máme namířeno –
stejně jako loni (viz zde) – do restaurace U Rudolfina. Po
obědě, chutném a za přijatelnou cenu, což je v centru Prahy spíše výjimečné,
vydáváme se na vycházku, na jejímž konci má být malá výstava.
Kolem Uměleckoprůmyslového
muzea a hotelu Intercontinental na Čechův most,
po schodech ke Kyvadlu a Letenskými sady na Letenské
náměstí. V Ovenecké ulici míjíme dům čp. 330/44, v němž
žil autor Broučků Jan Karafiát (1846–1929), rodák z Jimramova, a končíme v ulici
U Akademie. Přímo naproti budově Akademie výtvarných umění se nachází
kavárna Café Lajka, otevřená v květnu letošního roku. Na otázku proč
zrovna Lajka, nabízejí provozovatelé na svých webových stránkách tato
vysvětlení:
Pod Kyvadlem, které je na místě odstřeleného Stalinova pomníku (foto Jana Pertlová) |
·
Protože Lajka
byla první fenou, které splnili chlapecký sen.
· Protože bychom
nejradši všechny psy, kteří kálejí na chodníky a po nichž jejich majitelé
neuklízejí, vystřelili do vesmíru.
·
Vzdáváme tím
poctu nevinné oběti nesmyslné propagandy jednoho z nejhorších režimů.
·
Protože je lepší
zůstat na zemi!
·
Abyste nám mohli
dát svůj Lajk!
Kapacita
kavárny je cca 100 míst, z toho cca 30 míst v samostatném salónku a cca 40 v
suterénu kavárny, který je zároveň malou galerií U Lajka.
A
právě tam po schodech sestupujeme, neboť nyní hostí výstavu Stoleté album, kterou
pořádá skautské středisko Dvojka Praha za podpory Skautského institutu a
Nadačního fondu Rychlé šípy Jaroslava Foglara. Výstava přibližuje 100letou
historii nejslavnějšího českého skautského oddílu Pražská Dvojka, známého
veřejnosti díky knihám Jaroslava Foglara jako Hoši od Bobří řeky.
Výchozím
bodem výstavy je unikátní archiv zhruba 1000 fotografií, zahrnujících
pestré dění v nejznámějším skautském oddíle od předválečných let po
současnost.
Skautský
oddíl Pražská Dvojka vznikl na jaře roku 1913, po první světové válce byl jejím
vedoucím Prokop Drtina, právník a pozdější ministr spravedlnosti. V roce
1927 se vedení Dvojky ujal Jaroslav „Jestřáb“ Foglar, autor mnoha her a knih,
pevně spjatých s oddílovým životem. Po zákazu Junáka nacisty v roce
1940 oddíl fungoval skrytě. Po nástupu komunismu byl rozpuštěn už
v prosinci 1948 a navenek vystupoval např. jako modelářská hlídka
Aeroklubu nebo tábornický oddíl Sokola. Na konci 50. let Dvojka přijala název
Hoši od Bobří řeky, ale s výjimkou krátkého obnovení Junáka v roce 1968
se naplno mohla přihlásit ke skautingu až po Sametové revoluci. Během stoleté
historie oddílem prošlo přibližně 1000 kluků.
V Café
Lajka kromě kávy, vína a farmářské pálenky nabízejí piva z břevnovského
klášterního pivovaru a dlužno říct, že patnáctistupňový Benedikt IPA (India
Pale Ale) byl silný a chutnal.
Po
krátkém posezení odcházíme na stanici Vltavská a z metra se vynořujeme na
stanici Staroměstská. Navštěvujeme chrám sv. Mikuláše, kde je
samozřejmě také betlém, touláme se po Staroměstském náměstí a obdivujeme
vánoční strom.
Jinde je naopak pusto:
Houfy návštěvníků v tuto dobu nejsou ani u sochy Franze Kafky, ani u nové plastiky od Davida Černého. Socha
spisovatele a slavného pražského rodáka Franze Kafky stojí v centru Prahy, na nároží
ulic Dušní a Vězeňské, a svým způsobem symbolizuje Kafkovu situaci německy
píšícího židovského autora v českém prostředí. Vedle toho, že v Dušní ulici č.
27 Kafkovi bydleli, přímo uprostřed podstavce sochy probíhá hranice mezi Starým
Městem a Josefovem, což kdysi znamenalo předěl mezi křesťanskou a židovskou
částí Prahy. Navíc se socha ocitá v duchovní zóně tří náboženství, neboť stojí mezi
židovskou synagogou a katolickým kostelem a její pohled směřuje ke kostelu evangelickému.
Soutěž
na návrh pomníku byla vyhlášena v roce 2000 na popud Společnosti Franze Kafky.
Zúčastnila se jí řada předních sochařů, zvítězil návrh Jaroslava Róny (*1957),
sochaře, malíře, keramika, sklářského výtvarníka, ale také scénického výtvarníka,
literáta, vysokoškolského pedagoga a zakladatele výtvarné skupiny Tvrdohlaví,
které vymyslel název. Plastika
je jakousi parafrází na jezdecký pomník, kdy Kafka sedí na ramenou mohutné imaginární
postavy představované prázdným mužským oblekem. Autora sochy inspirovala
významná Kafkova novela Popis jednoho zápasu, v níž se jedna postava v určitém
momentu vyhoupne na ramena svého doposud dominantního společníka a jede na něm
jako na koni krajinou, kterou si za jízdy vymýšlí. Pomník je zhotoven z bronzu,
je vysoký 375 cm a váží 700 kg.
Protože
se část zmíněné novely odehrává na vltavském nábřeží, výtvarník využil terénního
zlomu v blízkosti pomníku k umístění repliky litinového nábřežního zábradlí a
kyklopského zdiva z navigace Vltavy, aby evokoval atmosféru textu. Spolupracoval
při tom se studiem architekta Davida Vávry a výsledkem je dílo, které nikdo
z kolemjdoucích turistů jen tak nemine. Bylo odhaleno před deseti lety, 4.
prosince 2003, a jeho autoři byli
odměněni udělením Grand Prix Obce architektů 2004 v kategorii Výtvarné dílo v
architektuře.
Šestimetrová plastika nesoucí jméno In Utero představuje nahou ženu a je vyrobena způsobem, který připomíná hračku sestavenou z kostiček LEGA. Více o jeho plastikách naleznete na tomto blogu zde.Já vím, z noční fotky toho moc nevidíte (což je možná dobře :-), tak dodatečně přidávám jinou, pořízenou o pár dní později:
Celetnou ulicí se dostávám na Příkopy, pasáží procházím do Jindřišské a kolem Jeruzalémské synagogy na Hlavní nádraží.
Krásné počtení o toulce předsylvestrovskou Prahou – jako bych tam šel sám – krásné fotky, jen si dovolím takovou malou zajímavost ke kostelu Panny Marie Sněžné – víš že v roce 1611 bylo umučeno v tehdejším obnovovaném klášteře 14 bratří Františkánů
OdpovědětVymazatM.
Ano, byli umučeni davem při vpádu Pasovských a jejich ostatky byly objeveny v kryptě kostela Panny Marie Sněžné. Na podzim 2012 bylo oněch 14 františkánů papežem blahořečeno.
VymazatJako vždycky - důkladný text, krásné fotky. Ale nejvýše hodnotím sochy - Kafku i denní, ale také noční Ženu!! Zdravím :-)
OdpovědětVymazatNo, z té LegoŽeny zrovna unešený nejsem :-(
OdpovědětVymazatJediné, co je na ní sympatické, že se nechává vyfotit kdykoliv...