Ve věku 89
let zemřel přední český muzikolog, novinář, překladatel americké
literatury, hudební organizátor, hudební publicista a pedagog Lubomír Dorůžka.
Jeho předností byla výborná znalost angličtiny, muzikologie i hudebního
průmyslu. Ačkoliv byl především kritikem a historikem jazzovým, jeho záběr byl
naprosto univerzální, přesahující s pochopením i do žánrů, které generačně mu
už byly vzdálenější.
Na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy začal
studovat hudební vědu a estetiku a připravoval disertační práci o jazzu, ale po
únoru 1948, kdy jazzová tematika byla považována za nežádoucí, přešel na obor Anglická a americká literatura, kde absolvoval prací Američtí
romanopisci jazzového věku. V 50. letech pracoval v sekretariátu Pražského
jara, Syndikátu československých spisovatelů a ve Státním hudebním
vydavatelství, byl dlouholetým spolupracovníkem Českého rozhlasu, věnoval se
propagaci populární a jazzové hudby. Je autorem řady knih, pro naši generaci je
tou nejvýznamnější Panoráma populární hudby 1918-1978, která vyšla v roce
1981. Jako překladatel se věnoval především americké literatuře, zejména F. S.
Fitzgeraldovi.
V
roce 1964 se stal šéfredaktorem časopisu Melodie, který začal vycházet o rok
dříve. Šlo o hudební měsíčník, který vznikl v důsledku přeměny společenské
atmosféry v 60. letech a specializoval se na moderní populární hudbu. Pod Dorůžkovým
vedením si získal všeobecný respekt, měl mimořádný čtenářský ohlas – náklad
činil bezmála sto tisíc výtisků! Jeho kvalita
však byla negativně postižena dlouhými výrobními lhůtami jednotlivých čísel,
které ubíraly na aktuálnosti některých informací. Tento nedostatek se proto
snažila redakce vyřešit v roce 1969 vydáváním aktuálněji laděné čtrnáctidenní
přílohy Aktuality Melodie, jež mohla daleko pružněji reagovat na
hudební dění.
Melodii
a především Áčko jsme tehdy doslova hltali, neboť pro nás byly jediným zdrojem
informací (nepočítám-li jen výjimečně sehnaný Pop Music Express) jak o domácí,
tak i zahraniční hudební scéně. Áčko bohužel existovalo pouhé dva roky, v roce
1969 vyšlo 26 čísel, stejně tak v roce 1970 a pak bylo jako ostatně všechna
periodika, která začala vycházet v období let 1968–1969, zastaveno normalizační
cenzurou.
Protestem
proti zrušení Aktualit Melodie zdůvodňoval šéfredaktor Lubomír Dorůžka svůj
odchod z vydavatelství Orbis, šéfredaktorem Melodie se po něm stal Stanislav
Titzl, který v její redakci pracoval od roku 1968. Lubomír Dorůžka
byl za normalizace zaměstnán v Supraphonu jako vedoucí oddělení v odboru
zahraničních vztahů a v roce 1981 odešel do invalidního důchodu.
Žádné komentáře:
Okomentovat