sobota 26. prosince 2015

Jeníkovský vánoční pochod třemi kraji

Jubilejní 40. ročník pochodu pořádaného odborem KČT Golčův Jeníkov o Vánocích, konkrétně na Štěpána. Podrobně jsem o něm psal v roce 2013 na tomto blogu zde, takže abych se neopakoval, budu stručný.

Na zastávce Golčův Jeníkov-město se nás kolem sedmé hodiny schází třináct (včetně dvou pořadatelů). Protože vlaky z obou stran už přijely a je jisté, že ani z místních už nikdo další nepřijde, vydáváme se na trasu.
Ještě je tma, ale včera byl měsíc v úplňku, takže svítí ostošest...
... a za chvíli se už rozednívá.
Trasa vede přes Stupárovice, Hostačov, Zvěstovice a Kněžice. Je modré nebe, sluníčko svítí a je až neskutečně teplo.
Přicházíme do Ronova nad Doubravou, a když vidíme, že hospůdka U Vavřince má již otevřeno, zastavujeme se na jedno pivko.
Po silnici šlapeme do Žlebů, kde je jako obvykle kontrola v hospůdce U Kosů. Dostáváme diplom, případně i razítko do evidenčního listu výkonnostní turistiky, a zanedlouho se sbíráme k odchodu. Cesta rovnou, nekonečně dlouhou silničkou ubíhá v družném rozhovoru a než se nadějeme, jsme v Horkách. Na malém návrší stojí kostel sv. Václava obklopený malým hřbitovem obehnaným kamennou zdí.
V Bratčicích se zastavujeme před bývalým vodním mlýnem, v němž se narodil Jan Perner (18151845), stavitel první císařské železné dráhy v Čechách.

Letos 7. září uplynulo 100 let od jeho narození a 10. září 70. let od jeho tragické smrti (stručný životopis Jana Pernera naleznete na tomto blogu zde) a při této příležitosti byla na zděný sloup u vrat umístěna nová pamětní deska.
Pokračujeme silničkou do kopce a než vstoupíme do lesa, ohlížíme se zpět. Bratčice máme před sebou jako na dlani, na snímku je díky použití zoomu jen část vsi s kostelíkem sv. Václava nahoře a rodným domem Jana Pernera dole.
Po žluté turistické značce, která nás provází už od nádraží v Horkách, stoupáme mezi mnoha žulovými kameny na vrchol Tisí skály (392 m).
Po krátkém odpočinku a několika doušcích čaje z vlastních zásob sestupujeme dolů, vycházíme z lesa a míjíme kostel sv. Bartoloměje.
Procházíme okrajem obce Podmoky a kolem Přelívačného rybníka se blížíme do Golčova Jeníkova.
Na nádraží přicházíme krátce po 14. hodině, pár minut před příjezdem vlaku.