čtvrtek 24. června 2021

Rakouské Alpy s CK Alpina (I)

První den Kitzbüheler Alpen, další tři dny Hohe Tauern. Obě pohoří od sebe odděluje dlouhé údolí Pinzgau. Ledovcové Vysoké Taury jsou nejdelším (200 km) a nejmohutnějším horským systémem rakouské části Východních Alp.

Po noční jízdě autobusem z Prahy-Opatova přijíždíme do městečka Saalbach ležícího v Kitzbühelských Alpách ve výšce 1002 m. Lanovkou Schattberg X-press (28,50 e)...
... se přepravujeme na horu Schattberg-Ost (2018 m) a vydáváme se na krásnou hřebenovou túru nazvanou Pinzgauer Spaziergang. Název Pinzgau je odvozený od někdejšího – ještě neregulovaného – toku říčky Salzachu, konkrétně od sítiny, která se německy nazývá Binsen.
Zpočátku stoupáme širší štěrkovou cestou, ale záhy se trasa mění na pěšinu vyšlapanou v travnatém terénu. Stoupáme na Stemmerkogel (2123 m),...
... u jehož dřevěného kříže se chtějí všichni fotit, jako by to byl Mont Everest...
Zato následující Saalbachkogel (2092 m) už zdolávají jen někteří, zatímco jiní jej obcházejí. Ze sedla Seetörl (1964 m) shlížíme na jezera Hackelbergerseen a pokračujeme do dalšího sedla Kliglertörl (2059 m), kde si užíváme nádherný výhled:
Možnosti vystoupat na horu Hochkogel (2249 m) využívá jen málokdo, zatímco posedět a z vlastních zásob pobědvat u chatky neodmítá snad nikdo:
Po sjezdovce sestupujeme do sedla Kettingtörl, procházíme kolem horské chaty Ederhütte a nastává závěrečný prudký a vyčerpávající výstup ke stanici lanovky trassXpress, kterou sjíždíme na okraj Zell am See. Podle propozic máme za sebou 7 hod., ↑ 850 m, ↓ 950 m.
Na sousedním kopci Schmittenhöhe (1965 m) je kromě horní stanice lanovky vidět Elisabethkapelle, kaple císařovny Sissi, která měla vrchol Schmittenhöhe velice ráda.
Na prohlídku světoznámého horského střediska Zell am See nemáme moc času – a po horské túře vlastně ani chuti. Jdeme se podívat k Zeller See, jezeru o délce necelé 4 km a šířce 1,5 km. Někteří využívají možnost koupání v jeho průzračné vodě a pak společně odjíždíme linkovým autobusem do části Zellermoos, kde máme zajištěno ubytování v penzionu Milan.