sobota 16. října 2021

Týden v Kytlicích (II)

(předchozí článek Týden v Kytlicích I)
Sloup v Čechách a vyhlídky v jeho okolí

Dvěma auty odjíždíme do Sloupu v Čechách. Zatímco ostatní jdou na prohlídku skalního hradu, my pomalu vyrážíme k rozhledně. Podrobnosti o hradu, který jsme navštívili v roce 2010, zmiňovat nemusím, případný zájemce je nalezne na tomto blogu zde. Tehdy jsme také navštívili lesní divadlo...
... a vystoupali na skalní ostroh zvaný Na Stráži, ale to se rozhledna teprve stavěla. Tentokrát tu budeme čekat na ty, kteří šli na hrad, dáme si nejprve kafko a půjdeme na rozhlednu.
Rozhledna s železnou konstrukcí obloženou dřevem byla postavená podle návrhu Petra Lišky a slavnostně otevřena v červenci 2011. Je vysoká (včetně antén) 33 metrů, vyhlídková pločina je ve výšce 26 metrů. Vyšlápneme 150 schodů a kocháme se výhledem na skalní hrad Sloup a celé Sloupské údolí, Nový Bor s Klíčem, Lužické hory a také Špičák u České Lípy.
Instalované infopanely značně usnadňují orientaci těm, kteří nejsou místními znalci:
Mezitím přichází zbytek naší skupinky, takže až vystoupají nahoru, porozhlížejí se a zase sestoupají, můžeme se vydat dál. Nejprve krátkou odbočkou ke skále Medvěd...
... a pak po Sloupském vyhlídkovém okruhu postupně na vyhlídky Hraběnčinu, Hradní, Maxmiliánovu, U Turka, Mikovcovu a nakonec Nad Liščí dírou, kde máme i kešku.
Kousek se musíme vrátit a pak po červeně značené cestě stoupáme na výrazný čedičový vrch Slavíček (535 m), strmě vystupující z nižší pískovcové plošiny. Jeho jméno bylo podle místní tradice odvozeno od hvízdání větru ve skalních slujích na úpatí, které prý připomínalo zpěv slavíka.
Vrcholový kužel kopce je porostlý prevážně bukovým lesem a po jeho temeni probíhá čedičová žíla, tvořící asi 200 m dlouhý skalnatý hřbítek s patrným rozpadem horniny do vodorovných nebo vejířovitě uspořádaných sloupců. Na západním konci hřbítku je skála s pěkným vejířem čedičových sloupců, připomínajícím prý ocas ležícího ještěra:
Sestupujeme do romantického Modlivého dolu, o němž se můžete dozvědět podrobnosti na tomto blogu na výše zmíněném odkazu.
Pokračujeme stále klesající cestou, kterou v roce 2016 Lesy ČR zrekonstruovaly a současně obnovily zdejší Křížovou cestu, stejně jako ohrazení a střechu studánky U Strážce
Na konci údolí, na samém začátku obce Svojkov, se zastavujeme u dřevěné chatky s občerstvením. Objednáváme si kafíčko a pochutnáváme si na vyhlášených kremrolích dodávaných sem ze Sloupu. Po krátkém posezení pokračujeme po žluté turistické značce k jeskyni Staré časy, jakýsi malý „skalní byt“ vytesaný do paty skály...
... a dál do Bukového údolí:
Na jeho konci značka prudce uhýbá vpravo vzhůru mezi pískovcové skály a přivádí nás na červeně značenou cestu, po níž jsme před pár hodinami šlapali. Míjíme tedy rozhlednu Na Stráži a zastavujeme se v lesním divadle, kde probíhá jakési cvičné natáčení:
Vracíme se do Sloupu k autům zaparkovaným pod skalním hradem a odjíždíme do Kytlic.
Následuje článek Týden v Kytlicích (III)