úterý 28. prosince 2021

Zemřel Pavel Chrastina

Bývalý baskytarista, doprovodný zpěvák a zakládající člen skupiny Olympic zemřel ve věku 81 let

První skupinu si založil už jako student elektrotechnické fakulty v roce 1958 na zámku v Poděbradech. Jmenovala se Samuel's Band a zakládal ji spolu s kamarádem Petrem Kaplanem. V roce 1962 založil saxofonista Miloslav Růžek skupinu s názvem Karkulka (KARlínský KULturní KAbaret), ze které se v roce 1963 stal Olympic. Ten se zásluhou Jiřího Šlitra a Karla Mareše dostal do Semaforu, kde účinkoval v pořadu Ondráš podotýká. S kapelou tehdy vystupovalo snad deset zpěváků, mimo jiné Miki Volek a Pavel Bobek, bubnoval Míša Brumlík, kterého vystřídal František Ringo Čech, sólovým kytaristou byl Ladislav Štaidl a za klavírem seděl Mirek Berka. 
V rozhovoru pro bulvární deník Aha! se před lety Chrastina pochlubil, že to byl on, kdo do Olympiku přivedl Petra Jandu: „Toho jsme tam dotáhli skoro násilím a trochu jsem to způsobil já. Líbil se mi jako sólový kytarista v kapele Sputnici, pak jsme spolu chvíli měli instrumentální Big Beat Quintet, kde byl už tehdy Jeňýk Pacák, ale Petrovi se do budoucího Olympiku moc nechtělo. Přišel až koncem roku 1962, vlastně za Láďu Štaidla, který zničehonic odešel.
Společně s Jandou napsal Chrastina řadu hitů, prvním z nich byl Dej mi víc své lásky. Nejvíce jich vzniklo koncem šedesátých let, nejznámějšími jsou Snad jsem to zavinil já, Želva, Krásná neznámá a Pták Rosomák. Na LP desce Želva (1968), stejně jako na LP Pták Rosomák (1969) napsal všechny skladby s výjimkou jedné!
Olympic opustil v roce 1969 a poté, co dokončil studia na FAMU, pracoval jako scenárista a režisér v Československé televizi a Krátkém filmu Praha. V roce 1980 emigroval do Austrálie, potom se přestěhoval do USA. Zpět do Česka se vrátil až v roce 1994. Hrával pak se skupinou Mefisto a věnoval se psaní poezie a článků. 

Žádné komentáře:

Okomentovat