Trasu připravili členové KČT Praha Karlov, oddíl Loko
Od startu před stanicí metra B Jinonice nejdeme hned po doporučené trase, ale chuť na kafko a geocaching vedou naše první kroky na nedaleké Walterovo náměstí. Nová lávka pro pěší spojila v říjnu 2017 stanici pražského metra B Jinonice se vznikající čtvrtí v bývalé Waltrovce. Na konci lávky vzniklo náměstí a 18. října 2017 večer bylo zde odhaleno sousoší Pegasové tvořené třemi sochami zpodobňující z části koňský trup a zčásti letecký motor s pohyblivou třílistou vrtulí:
David Černý (*1967) ho vytvořil v roce 2017 jako odkaz na Waltrovku, bývalou továrnu na letecké motory, která v těchto místech stávala. Brownfield Waltrovky koupila v roce 2012 investiční společnost Penta.
Po kafíčku se jdeme podívat k budově Aviatica, jejíž jméno rovněž odkazuje na zdejší výrobu leteckých motorů. Vybudovala ji zmíněná skupina Penta, slavnostní otevření budovy se konalo 9. 9. 2015.
![]() |
Přïznávám, že fotka není moje (stejně byste mi to nevěřili), ale z internetu... |
Stojí tu další výtvor zmíněného sochaře – Speederman. Čtyřmetrová plastika o hmotnosti 600 kg představuje nahou stříbrnou postavu superhrdiny, který ustrnul v nelidsky rychlém pohybu, který je znázorněn opouštěním pohybových linií „táhnoucích se“ za lidskou figurou:
Vracíme se přes Walterovo náměstí a vydáváme se na turistický pochod. Při pozvolném stoupání na Vidouli lovíme kešku Historický vodovod. Pochází z počátku 18. století (tedy vodovod, nikoli keška) a sestává z přívodní štoly a čistících šachet. Původní dřevěné trubky byly po roce 1799 rekonstruovány hornickým způsobem, kdy bylo vytvořeno dno stoky z pálených cihel a stružkou uprostřed, kamenné boky a celé dílo bylo zakončeno cihlovou klenbou. V roce 1905 byla činnost vodovodu ukončena, dodnes ale v omezeném provozu funguje. Z ulice Na Pomezí vede vodovod Karlštejnskou ulicí dále přes ulici Na Vidouli do dvora zámečku.
Přicházíme na Vidouli (371 m), tabulovou horu, která je pozůstatkem rozsáhlé plošiny, vytvořené druhohorními usazeninami, a pak z ní sestupujeme ulicí Na Vidlouli do Jinonic. Míjíme rekonstruovaný barokní zámek, v jehož bývalé zahradě došlo po roce 2000 k výstavbě bytových domů a zároveň byly k bytovým účelům upraveny dvě hospodářské budovy. Protože naše známá hospůdka U Majerů má dnes zavřeno, zastavujeme se na oběd v nedaleké Nové hospodě. A nelitujeme!
Pokračujeme do Starých Butovic, kde navštěvujerme kostel sv. Vavřince. Pochází pravděpodobně z 11. století a později byl výrazně upravován v roce 1571 a koncem 18. století. Dnešní podoba je výsledkem pseudorománské přestavby z roku 1894, při které byla prodloužena loď a sjednoceny všechny fasády. Dřevěná zvonice se zděnou dolní částí pochází pravděpodobně z doby kolem roku 1571.
Po cyklostezce A122 se dostáváme do přírodního parku Prokopské údolí a Dalejské údolí a míříme na vrch Děvín (310 m), po němž je dnešní pochod pojmenován. Kocháme se vyhlídkou na Hlubočepy, Pražský Semmering a na Pankrác:
Od živé kontroly na návrší Hradiště (302 m) se na chvíli přestáváme držet propozic a odbočujeme k výběhu pro koně Převalského. V dubnu 2021 zde byly vypuštěny čtyři klisny, v budoucnu by k nim měl přibýt ještě hřebec. Výběh na Dívčích hradech má však ještě jeden ochranářský záměr: obnovu původních stepních společenstev rostlin a živočichů díky pastvě.
Kůň Převalského je dnes jediným žijícím druhem divokého koně. V důsledku lovu, konkurence hospodářských zvířat a narušování prostředí málem vyhynul. V přírodě byl naposled spatřen v roce 1969 a přežil jen díky chovu v lidské péči. Jednou z hlavních institucí, která se o jeho záchranu zasloužila, je ZOO Praha. Od roku 1959 vede Mezinárodní plemennou knihu a na svět zde přišlo již více než 240 hříbat. V roce 2011 spustila pražská zoologická zahrad projekt Návrat divokých koní a do roku 2019 přepravila armádními letouny CASA do západního Mongolska devíti transporty celkem 34 koní.
Když se dostatečně vydíváme na popásající se koně, pokračujeme podél výběhu a kolem radlického hřbitova stále mírně dolů až ke stanici metra Radlická, kde je cíl pochodu:
Když se dostatečně vydíváme na popásající se koně, pokračujeme podél výběhu a kolem radlického hřbitova stále mírně dolů až ke stanici metra Radlická, kde je cíl pochodu:
Přejíždíme metrem do stanice Smíchovské nádraží, tramvají se popovezeme do stanice Lihovar a při čekání na přívoz fotíme stavbu nového mostu přes Vltavu:
Monumentální most mezi Zlíchovem a Braníkem byl navrhován již v letech 1939–1942. Protektorátní plány se však neuskutečnily a funkce zamýšleného mostu později převzaly mosty Brsnický a Barrandovský. Postavení mostu poblíž zlíchovského lihovaru bylo navrženo v roce 2003. Až v roce 2017 byla vyhlášena architektonická soutěž na podobu mostu. Z 38 návrhů byl vybrán projekt ateliérů Tubes a Ateliér6. Stavební povolení získala Praha 6. května 2022, stavba byla zahájena 13. září téhož roku, dokončen by měl být v lednu 2026 a jmenovat by se měl Dvorecký most.
Na prvém břehu přecházíme Podolské nábřeží a stoupáme po nekonečném schodišt. U vyhlídky na plavecký bazén v Podolí...
... odlovíme kešku a pokračujeme v cestě na „Kavky“. Krátce posedíme ve venkovní zahrádce Bistra Kavčí hory a pokračujeme k areálu někdejší Československé a dnes České televize:
Televizní studio na Kavčích horách bylo uvedeno do provozu v roce 1970, poté docházelo k postupnému rozšiřování budov. Toto rozšiřování výrobních a technických kapacit umožnilo zvětšovat rozsah vysílání.
Provozní budovy České televize na Kavčích horách navrhl architekt Václav Aulický (*1944). Poslední, šestou etapu ukončila v roce 1996 neofunkcionalistická stavba téhož architekta, jíž se mezi zaměstnanci neřekne kvůli jejímu tvaru jinak než „Rohlík“.
Po pár metrech míjíme bytový dům Rezidence Kavčíh hory...
... a brzy poté druhou obdivuhodnou stavbou – rezidenční budovu V Tower, třicetipatrovou 104 metrů vysokou výškovpu budovu zahrnující 130 bytů, stojící na Pankrácké pláni severovýchodně od křižovatky ulic Pujmanové a Milevská, na hranici Krče a Nuslí, nedaleko trojmezí s Podolím. Je nejvyšším bytovým domem v Česku, hloubka základů dosahuje 16 metrů pod povrch terénu. Výstavba byla zahájena v červnu 2015, dokončena byla v únoru 2018. Návrh pochází od českého architekta Radana Hubičky (*1960), jehož otec Stanislav (1930–2018) navrhl Nuselský most.
Žádné komentáře:
Okomentovat