středa 16. srpna 2017

Přírodní perly západního Norska (VI)

(předchozí článek Přírodní perly západního Norska V)
Túra po mniších schodech k vodopádu Rjukande

Ráno odjíždíme stejně jako včera přes Oddu, ale pokračujeme podél Sørfjordu na sever, do malé vesničky Lofthus. Od stejnojmenného kempu se vydáváme po turistické stezce vzhůru k plošině Hardangervidda.
Nejprve lesní štěrkovou silničkou, později jen úzkou stezkou s kameny umístěnými jako schody. Říká se jim Mniší schody (Munketreppene), protože stezku zčásti vystavěli řádoví bratři, kteří zde v dobách středověku žili a opatrovali svoje ovečky.
Po značnou část cesty máme výhled na Sørfjord,...
... stoupáme na vrch Nosi (905 m), česky Nos, kde je schránka s vrcholovou knihou...
... a pokračujeme k vyhlídce na „kouřící“ vodopád Rjukande.
Po hraně hlubokého kaňonu jdeme ještě kousek dál...
... až k vyhlídce na vodopád Skrikjo, česky Křikloun.
Někteří ještě využíváme dostatek času a pokračujeme kus cesty po náhorní plošině Hardangervidda.
A zase kameny, skalky, malá plesa,...
... tráva, mechy, lišejníky – a suchopýr.
Na méně nehostinných místech roste také ostružiník moruška. Je to malá vytrvalá listnatá opadavá bylina, která oproti jiným ostružiníkům nemá trny. Zakončuje ji jediný bílý květ, který se po odkvetení mění na žlutooranžový až načervenalý plod. Za syrova je trpký, ale přezrálý zesládne. Plody morušky obsahují velké množství vitaminu C, což dobře věděli severští námořníci a vozili je na lodích jako zdroj vitaminu proti kurdějím. Trhovci v severní Skandinávii plody morušky běžně prodávají a připravují z nich zavařeniny, zpracovávají je i na oblíbený likér.
Stejnou cestou se pak vracíme k Nosu, po Mniších schodech sestupujeme dolů, ale k autobusu, který mezitím přejel, jdeme do městečka Ullensvang. Ve svahu nad ním jsou rozsáhlé sady s jabloněmi doslova obsypanými dozrávajícími jablky.
To bych v těchto končinách nečekal, ale je to tak. Na závětrných místech s velkou dávkou slunečního svitu se pěstují nejen jablka, hrušky a třešně, ale dokonce i jahody.
Z parkoviště máme krásný výhled na fjord...
... a velkou atrakcí je pro nás nákladní loď, která sem přijela vyložit náklad kamene.
Prostě se rozpůlila...
Odjíždíme podél fjordu přes městečka Kinsarvik a Eidfjord do kempu Garen v osadě Garden a opět se ubytováváme v chatkách nebo ve vlastních stanech. Jsme ve výšce 752 m n. m.