čtvrtek 9. září 2021

Týden na Liberecku (IV)

(předchozí článek Týden na Liberecku III
Okruh kolem Rádla, výšlap na Javorník a Rašovku

Vlakem v 8.30 hod. odjíždíme z Liberce do Rádla, obce s necelou tisícovkou obyvatel. Od železniční zastávky nás modrá turistická značka vede vzhůru po silnici ke kostelu Nejsvětější Trojice. Na místě původní zvonice byla v letech 1725–1726 postavena kaple sv. Trojice, ke které byla později přistavěna věž. V roce 1931 byla kaple i s věží zbourána a na jejím místě byl vystavěn současný kostel:
Hned za ním se nachází Getsemanská zahrada s kopiemi jedenácti památkově chráněných soch, jejichž originály stojí v Jablonci nad Nisou před farou přestavěnou v letech 2011–2012 na Dům Jany a Josefa V. Scheybalových. Původně ovšem stály zde v Rádle. Pocházejí z roku 1829 a vytvořil je kamenický mistr Ignác Martinec, který se inspiroval podobným sousoším z Jiřetína pod Jedlovou. V roce 1966 silně poškozené sochy převezli známí regionální badatelé a etnografové manželé Scheybalovi do farní zahrady. V roce 2014 byly přestěhovány do restaurátorského ateliéru Jana Fedorčáka v Zákupech, kde podle nich vytvořil kopie z umělého kamene restaurátor Jiří Kudrna, který má na svém kontě restaurátorské práce např. v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře a v dalších kostelech i katedrálách.
Repliky soch přišly na 1,2 milionu korun, které s využitím dotace Ministerstva pro místní rozvoj zaplatila obec Rádlo. Ta totiž získala v roce 2013 bílou stuhu Vesnice roku společně s finanční odměnou, kterou věnovala na obnovu návsi. V budoucnu by repliky v Rádle měly dostat i původní barevnost, ale tu je podle restaurátora nutné ještě přesně prozkoumat a zdokumentovat.
Polní cestou, z níž je krásný výhled, obcházíme kopec Hraničník (599 m) a zastavujeme se u přístřešku nazvaném Ve tmě plné naděje, což je jedno z dvanácti zastavení sedmikilometrové naučné stezky s vtipným jménem Eldorádlo.
Obloukem se vracíme do Rádla, míjíme dětské hřiště a veřejně přístupnou pec na dřevo na přípravu jídla. Od koupaliště stoupáme znovu ke kostelu a vracíme se k železniční zastávce. Cestou obdivujeme krásný výhled na vrch Javorník, který je dalším naším cílem:
Přicházíme na okraj Jeřmanic, modrá značka vede kolem kostela sv. Anny a dál po silnici až do Záskalí, kde prudce odbočuje doprava. Spolu s červenou značkou, která přichází z Hodkovic nad Mohelkou, nás přivádí na vrchol Javorníku (684 m). Na konci 19. století zde byl vystavěn hostinec Obří sud, podobný tomu, který od roku 1931 stojí nad Lázněmi Libverda.
Restaurace má otevřeno, a tak usedáme na venkovní terase a před další cestou nepohrdneme jedním točeným.
Poté pokračujeme po modré značce mírným klesáním k Javornické kapli, od níž je krásný výhled směrem k Ještědu a na Liberec:
Přes Rašovské sedlo (582 m) se dostáváme k rozhledně Rašovka, ale zde přichází zklamání – rozhledna i restaurace jsou zavřeny.
Vyhlídková věž vysoká 22,5 metrů je součástí výletní restaurace V Trnčí. Tu zde stavěl od léta 2005 liberecký podnikatel Ing. Josef Lank, a to na místě bývalé stejnojmenné restaurace, která zde stávala od roku 1898. D
ne 5. července 1962 celý objekt do základů vyhořel. Po více než čtyřiceti letech přišel majitel spáleniště s myšlenkou rehabilitace původní restaurace. Na původních základech vybudoval novou stejnojmennou restauraci s rozhlednou, provoz byl zahájen v sobotu 10. června 2006.
Po silnici mírně klesáme do obce Šimonovice a čas do odjezdu autobusu trávíme posezením u nedalekého minimarketu.
Následuje článek Týden na Liberecku (V)