sobota 27. ledna 2024

Turistický pochod Klánovice_________ _________aneb Cesta tam a zase zpátky

Pořadatelem je KČT, odbor Praha-Karlov, odd. TurBan (neboli Turistická banda)

Start je v nádražní hale Praha-Klánovice, odkud vyrážíme směrem na Běchovice, ovšem nikoli podle propozic po červené turistické značce, ale po neznačené cestě Klánovickým lesem po druhé straně kolejí. Důvodem je keška u pomníku z roku 1880, který dala postavit lesní správa:
Bývala na něm deska s nápisem „Hubert Diviš, 5. února 1880“, jméno je dodnes čitelné také na zadní straně. Lesního adjunkta Huberta Diviše totiž 5. února 1880 zavraždil v lese Fidrholci známý pytlák Václav Škorpil z Blatova. Trest smrti mu byl změněn na 20 let těžkého žaláře, v němž ale po dvou letech zemřel.
Zhruba po půl kilometru podcházíme trať a napojujeme se na červenou turistickou značku, ale záhy z ní odbočujeme doleva zlákáni symbolem označujícím v mapě Občerstvení U Čížků. Předpokládáme, že bude zavřeno, ale škoda nezkusit to. A ono je otevřeno! S radostí usedáme, objednáváme si kafko a chvíli posedíme, než se vydáme na další cestu.
Vracíme se na červenou a pokračujeme na severní okraj Běchovic, kde ji u Požárního rybníku opouštíme. Hned za podjezdem se dáváme doprava na cyklotrasu A 259. Za posedem stojícím na vrcholu mírného stoupání opět nakrátko opouštíme trasu pochodu a odbočujeme po úzké pěšince vyšlapané v trávě značně zamokřeným terénem k Zelené studánce
Je výjimečná hned z několika důvodů, nemá žádný odtok, ale nevysychá a prý je hluboká přes jeden metr. Podle listingu je okolní louka nejhezčí na podzim, kdy na ní vykvétají desítky ocúnů.
Na nátlak kolegů musím chtě-nechtě udělat samospouští společnou fotku. Ale nechci to zadarmo – jako úplatek později požaduji pár snímků z jejich fotosnažení.
Pokračujeme po cestě podél Klánovického lesa a snažíme se nemyslet na to, co se tu nedávno událo.
*  *  *
V pátek 15. prosince 2023 v odpoledních hodinách byla v okolí Klánovického lesa slyšet střelba, na místě pak policie našla dvě oběti, muže a dvouměsíční holčičku. Byla zahájena rozsáhlá pátrací akce, policie pátrala nejen po vražedné zbrani.
Ve čtvrtek 21. prosince 2023 odpoledne došlo v budově Filozofické fakulty na Palachově náměstí v centru Prahy ke střelbě. Policie oznámila těsně před 16. hodinou, že pachatele zneškodnila. Celá budova na náměstí Jana Palacha byla evakuovaná a okolí uzavřeno. Při střelbě zemřelo 15 lidí včetně útočníka, dalších 25 bylo zraněných. V pátek 22. prosince policejní balistická expertiza prokázala propojení střelce z univerzity s vraždou v Klánovickém lese.
V Klánovickém lese se ovšem nevraždilo poprvé. V létě 2014 zde zloděj Oldřich Konrád zastřelil hledače pokladů v domění, že mu šel vykrást skrýš plnou cenností, které si nakradl. Během podzimu 2005 se v oblasti schovával vrah Michala Velíška, David Lubina. Střihač TV Nova zemřel na následky střelného zranění poté, co se snažil pomoci napadené ženě. 28. října 2005 Michal Velíšek obdržel medailí Za hrdinství in memoriam.
*  *  *
Po cyklotrase A 259 se dostáváme k litinovému Novodvorskému kříži z druhé poloviny 19. století. Stojí na pískovcovém podstavci, na kterém jsou pozůstatky nápisu:
Odbočujeme na neznačenou cestu, která nás přivádí na modrou turistickou značku. Pár desítek metrů vlevo od ní se nachází další kříž:
Na ceduli stojící vedle je text: „V těchto místech uprostřed lesa se v srpnu 2007 objevil na jen velmi krátký čas zcela nový železný kříž s ukřižovaným Ježíšem Kristem, obklopený hustým porostem. Tato svatá událost dala podnět k postavení tohoto dřevěného kříže, který má připomínat, co se zde stalo. Pán Bůh může použít své moci, aby nám připomenul svoji existenci a přítomnost. Tak tomu bylo i v těchto místech.“
Po nálezu další kešky pokračujeme k samotě, někdejší myslivně Nové Dvory:
Na zahradě se producírují pávi,...
... fotíme o překot, jako bychom byli japonský zájezd:
Vracíme se k rozcestníku a absolvujeme krátkou odbočku po zelené značce k rybníkům Na Placinách. Jsou tu dva, Dolní rybník...
... a momentálně vypuštěný Horní rybník:
Vracíme se na modrou značku, ale pak z ní odbočujeme doprava kvůli kešce věnované někdejšímu golfovému hřišti, prý jednomu z nejkrásnějších u nás. V roce 1950 byl Golf Club Praha zrušen a roku 1952 vzali soudruzi pluhy, hřiště rozorali a zalesnili, protože golf byl z oficiálních českých sportů vyloučen a označen za buržoazní přežitek.
Kolem čistírny odpadních vod přicházíme k nádraží, podchodem se dostáváme na druhou stranu trati a končíme v restauraci Smolík, kde je cíl pochodu: