Hračkobraní
je festival, který už poosmé představuje na zámku v Kamenici nad Lipou spoustu
hraček z přírodních materiálů a jejich výrobců či návrhářů. Je určen všem,
které hračky zajímají nebo hledají inspiraci pro vlastní tvorbu. Jeho cílem je
propagace českých autorských hraček z přírodního materiálu a jejich prezentace
veřejnosti. Výrobci se na festivalu snaží poukázat na tyto hračky jako na
zajímavou, vtipnou a konkurenceschopnou alternativu k hračkám, které jsou k
dostání v síti hračkářských obchodů.
Původní
hrad ze 13. století byl přestavován v polovině 16. století
a znovu v letech 1580—1583, věž nad branou byla dostavěna v roce
1744. Počátkem 19. století dal zámek přestavět děd básníka
R. M. Rilkeho, F. Rilke. Zásadní klasicistní přestavbu dal
provést v letech 1839–1842 Jakub Rudolf Geymüller. Geymüllerové byli
posledními soukromými majiteli zámku, od roku 1945 zde byla umístěna
dětská ozdravovna. V roce 1998 byla její činnost ukončena, zámek přešel
do správy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a v letech 1999
až 2004 prošel celkovou rekonstrukcí.
Dnes
se zde nachází expozice uměleckého kovářství Kované železné práce ze sbírek UPM, která představuje
v první části ukázky středověkých, renesančních a barokních mříží
a zábradlí, v druhé soubory historických zámků, klepadel, kování
a klíčů od doby románské až do 19. Století a
v poslední části kované práce učitelů a studentů Odborné školy pro
umělecké zámečnictví v Hradci Králové z umělecky vrcholného období
školy z let 1895– 1914.
V
jižním křídle zámku navštěvujeme Městské muzeum, které zde sídlí od
roku 2004. Jeho expozice
s názvem Muzeum pro všechny smysly má za cíl originálním a poutavým
způsobem přiblížit historii města a aktivně zapojit návštěvníka do prohlídky. V
první části může například posedět v replice kupé úzkokolejky a zhlédnout
filmy o minulosti a současnosti kamenického zámku (zrak), v další části se
seznámí s tradiční řemeslnou výrobou na Kamenicku, uvidí historické nástroje,
nářadí i výrobky, které zde vznikaly, například dřevěné hračky (hmat). Chuť
reprezentuje kuchyňské nádobí, formy na výrobu perníku či domácí strojky a
mlýnky na kávu, sluch lze potěšit v moderním poslechovém křesle skladbami zdejšího
rodáka Vítězslava Nováka a nahrávkami z archivu muzea a Českého rozhlasu.
Kromě toho jsou zde k vidění historické hrací strojky, flašinet a hudební
nástroje.
V jiné části zámku je expozice Hračky
ze sbírky Františka Kyncla, která ve třinácti
vitrínách představuje hračky pocházející z doby od konce
19. do konce 20. století.
Navštěvujeme
i podzemí zámku, v němž sklářská výtvarnice a sochařka Alena Matějková vystavuje
monumentální objekt Cesta. Dílo z hrubého kamene záměrně navozuje dojem,
který v nás zanechávají menhiry a megalitické stavby rozeseté před
staletími v Evropě.
Přehlídky hračkářské tvorby na
zámeckém nádvoří se účastní čtrnáct výrobců hraček,
převážně dřevěných a textilních, kteří prošli letošním hustým sítem pořadatele,
jímž je Správa kulturních zařízení města Kamenice nad Lipou.
V rámci doprovodného kulturního programu mohou návštěvníci
na zámku i v přilehlé zámecké zahradě šestnáct tvůrčích dílen (slámování, plackování, malování na trička a
hrnečky, hrnčířský kruh, origami a další) a rozvíjet v nich své dovednosti
při vlastnoruční výrobě hraček a dalších předmětů. Doprovodný program také nabízí
loutková i činoherní pohádková divadelní představení, vystoupení kejklíře,
chodce na chůdách a výuku žonglování.
Nadmíru
zajímavá je také výstava Angličáci Matchbox, která prezentuje výběr miniaturních
aut a jiných vozidel, s nimiž si hrálo několik generací dětí a které se staly
sběratelským fenoménem. Anglická firma Lesney začala vyrábět kovové miniaturní
modely aut, strojů a různých hraček koncem 40. let, značku Matchbox představila
v roce 1953. V poválečné době nebyla zdaleka jediným výrobcem
miniaturních modelů aut. Odlišnost a vtip její produkce však spočívaly
v hračce právě takové velikosti, aby se vešla do krabičky od sirek,
v úzkém sepětí výrobku s jeho obalem a konečně v nízké ceně,
která musela být dostupná i dětem z chudších vrstev. Obaly, jež daly
značce její název, byly inspirovány krabičkami Norvic vyráběnými
československou firmou Solo Sušice.
Společnost
Lesney neustrnula u prvního úspěchu, inovovala svou nabídku a reagovala na
vývoj u konkurenčních výrobců. Pod značkou Matchbox vznikla série 1-75 a ta
byla brzy doplněna dalšími řadami, které inovovaly a variovaly podobu aut,
například sériemi větších modelů stavebních a zemědělských strojů či veteránů
(Models of Yesteryear). V Československu 60. A zejména 70. Let, kde vládly
normalizační šeď a informační vakuum, představovaly „angličáky“ zjevení. A to
pro nevídanou preciznost a dotaženost provedení, funkčnost, zářivou barevnost a
trvanlivost materiálu, tedy vlastnosti, které neměly nejen podobné hračky, ale
často ani reálná auta z východního bloku. Magický nápis Made in England
byl v období existence RVHP symbolem nedosažitelnosti západního světa.
Angličáky se staly nejen populární, ikonickou hračkou, ale i sběratelským
fenoménem pro dospělé.
Z
Kamenice nad Lipou odjíždíme do nedalekých Počátek, kde máme v úmyslu projít si
zdejší naučnou stezku.
Počátky mají dodnes
patrný půdorys trhové osady – ulice podél cesty spojující Jihlavu s
Jindřichovým Hradcem, rozšiřující se ve střední části, kde byl postaven kostel
sv. Jana Křtitele, původně gotický z poloviny 14. století, později přestavěný v
barokním slohu.
V městečku se narodil Otokar Březina, vlastním jménem Václav
Jebavý (1868–1929), nejvýznamnější básník českého symbolismu, a své první
hudební vzdělání tu získal pozdější hudební skladatel Vítězslav Novák. V roce
1870 a 1871 zde jako host paní Josefíny Brdlíkové žila Zdeňka, dcera Karla
Havlíčka Borovského. Matka jí zemřela v roce 1855, otec o rok později, bylo jí
osm let. Vyrůstala u několika poručníků a svým osudem vzbudila velký zájem
české veřejnosti, která ji přijala za „dceru národa“. Konaly se loterie,
slavnosti a sbírky na její výchovu a vzdělání o na věno; ale národ si na ni
také dělal neústupné právo, bylo sledováno její chování, jednání a tvrdě
kritizována, kdykoliv se zazdálo, že její osobní život neodpovídá
sentimentálnímu vztahu k otcově památce. Když se v Praze zamilovala do poručíka
rakouské armády, polského šlechtice, účastníka bojů za osvobození Polska,
očerňovali ji nejrůznější „vlastenci“, že ona, dcera Havlíčkova, má poměr s
rakouským důstojníkem. Paní Brdlíková se jí ujala ještě včas, Zdeňka se v
laskavém a vlídném prostředí venkovského města i rodiny začala probírat z těžké
zasmušilosti. Chodila s paní Brdlíkovou po lesích, sbíraly a zavařovaly lesní
plody, večer hrávaly na klavír a vyprávěly si. Zdeňka přijela i příští rok, už
z Německého brodu, kde žila s hluchou babičkou a tetou, a opět prožila šťastné
dny, jak o tom svědčí její dopisy z Počátek. V dalším roce však onemocněla a v
září 1872 zemřela v německém brodě ve věku 24 let. Tam je také pochována vedle
svého děda Matěje Havlíčka.
Počátky
leží v kopcích Českomoravské vysočiny, pokrytých lesy, v krajině rybníků a
pramenů potoků, které jsou počátky velkých řek. Odtud také odvozují původ svého
jména Počátky a naučná stezka K pramenům Počátek a okolí.
Cílem
jejích zřizovatelů bylo směrovat trasu do původních lázní sv. Kateřiny a ke
kostelu stejného jména a zpřístupnit veřejnosti prameny sv. Markéty a sv.
Vojtěcha, které tvořily první prameniště pro městský vodovod, a dále pramen
řeky Jihlavy. Na realizaci stezky přispěla ROP Jihovýchod dotací 4 miliony
korun.
Z
Počátek jedeme po silnici směrem na Horní Cerekev, ale již po necelých třech
kilometrech odbočujeme vpravo na Svatou Kateřinu. Zákaz vjezdu nás nutí
zaparkovat na kraji silnice a pokračovat pěšky. Vodoléčebné a klimatické Lázně
sv. Kateřiny jsou připomínány již v 16. století. V roce 1541 píše ve
své Kronice české Hájek z Libočan o svaté vodě z okolí Počátek, kde se v roce
1423 léčili ranění husité po bitvě u nedalekého rybníka Boru. Ze 17. století
pochází pověst o onemocnění dvou dcer pana Kryštofa z Leskovce, Kateřiny a
Markéty, tyfem. Obě se uzdravily pitím vody z lesních pramenů a pan Kryštof
nechal z vděčnosti a pro slávu Boží vybudovat nad prameny kapličky a zasvětit
je sv. Kateřině, sv. Markétě a českému patronovi sv. Vojtěchovi. Lázně byly
populární zvláště mezi pražskou smetánkou – navštívila je řada osobností, jako
bratři Čapkové či Julius Zeyer – odehrává se zde část jeho románu Dobrodružství
Madrány. Dnes mají lázně „světový“ název Resort Svatá Kateřina a pyšní se
wellness programem.
Stoupáme
ke kapli sv. Kateřiny, jejíž stavba v čistém barokním slohu je
připisovaná slavnému Kiliánu Ignáci Dienzenhoferovi (1689–1751).
Točíme se jak vítr v bedně a hledáme kudy kam, turistický rozcestník nám nabízí pouze červenou značku k pramenu Jihlavy a na opačnou stranu do Počátek, na stromě je ještě značka hipostezky, ale o existenci naučné stezky nevědí ani dva starší náhodní kolemjdoucí, kteří jsou z Počátek. Ale to nemusí nic znamenat, spousta lidí nemá pojem o turistickém značení a přesto mohou být místními znalci. Vyrážíme tedy po „koňské“ značce, která na rozdíl od naučné stezky je vyznačená v terénu, ale není zakreslená na mapě...
Točíme se jak vítr v bedně a hledáme kudy kam, turistický rozcestník nám nabízí pouze červenou značku k pramenu Jihlavy a na opačnou stranu do Počátek, na stromě je ještě značka hipostezky, ale o existenci naučné stezky nevědí ani dva starší náhodní kolemjdoucí, kteří jsou z Počátek. Ale to nemusí nic znamenat, spousta lidí nemá pojem o turistickém značení a přesto mohou být místními znalci. Vyrážíme tedy po „koňské“ značce, která na rozdíl od naučné stezky je vyznačená v terénu, ale není zakreslená na mapě...
Přicházíme k silnici, kde se i značení hipostezky ztrácí, ale my už se podle mapy orientujeme a míříme k pramenu Jihlavy. Nachází se v podobě malého jezírka uprostřed louky v hloučku vzrostlých listnatých stromů a je označen cedulí.
Pokocháme se výhledem do okolí, především na Javořici, nejvyšší vrchol Vysočiny (837 m n. m.), a neznačenou cestou, přes les a louku se vracíme ke kapli sv. Kateřiny. Prameny se pokusíme najít na druhý pokus, odbočením z červené značky.
Podařilo se jen z 50 %, kapličku sv. Markéty jsme našli, kapličku sv. Vojtěcha nikoliv. Rozhodně nejsou blízko sebe, jak by člověk podle mapy předpokládal.
Žádné komentáře:
Okomentovat