Cykloturistika podél Dunaje s návštěvou hlavních měst Rakouska a Slovenska a Neziderského jezera.
Vyjíždíme
po sedmé hodině, každé auto jednotlivě. Jedeme po dálnici se zastávkou na
česko-slovenské hranici, abychom si zakoupili dálniční známku. V Bratislavě
přejíždíme po dálničním mostě Lafranconi Dunaj a hned za ním odbočujeme vpravo
na E65 směrem na Vídeň. Po patnácti kilometrech je před námi Petronell-Carnuntum,
cíl naší cesty. Podjíždíme most, po němž vede silniční obchvat a hned za
železničním přejezdem je vjezd do kempu.
Je malý, travnatý, s několika
stromy a přiléhá k němu tenisová hala s malou restaurací. K dispozici je jedno
WC a čtyři sprchy pro muže a totéž pro ženy, což se mnohým z naší šestadvacetičlenné skupiny zdá nedostačující, zvláště nebudeme-li v kempu
sami. Stavíme stany a brzy poté nasedáme na kola.
Chybí jenom fotografka |
Jedeme
po místní silnici přes Bad Deutsch-Altenburg do Hainburgu
a dál přes Wolfsthal, Berg, Edelstal, a Prellenkirchen.
Poslední část vede po šotolinové cyklostezce, v mapě označené jako Grenz-Radroute. V jemném štěrku se nejede nic moc, navíc proti nám občas vyrazí traktor s vlekem, takže se práší až hrůza.
Po návratu do kempu se ještě jedeme podívat po městečku, ale nejprve hledáme Heidentor, Pohanskou bránu, která je hlavním symbolem Archeologického parku Carnuntum. Nachází se v polích na okraji obce a patří mezi nejstarší kamenné stavby severně od Alp.
Čtrnáct
metrů vysoká brána o dvou pilířích, které ovšem původně byly čtyři, představuje
triumfální oblouk, jenž vévodí celému okolí již od poloviny 4. století, kdy byl
zbudován na počest císaře Konstantina II.
Archeologický
park Carnuntum se rozkládá na
katastrech dnešních obcí Petronell a Bad Deutsch-Altenburg a patří mezi
největší památky svého druhu v Evropě. Je rozdělený na tři samostatné části:
Muzeum pod širým nebem Petronell, Amfiteátr Bad Deutsch-Altenburg a Muzeum
Carnuntunum v Bad Deutsch-Alenburgu.
Slavná
éra římského města Carnuntum se začala psát v roce 6 n. l., kdy se na břehu
Dunaje usadily elitní oddíly XV. římské legie pod vedením pozdějšího císaře
Tiberia. Jejich vojenská přítomnost zajišťovala bezpečnost tohoto strategicky
důležitého místa na křižovatce dvou obchodních cest – Jantarové stezky a
Podunajské cesty. V blízkosti vojenského tábora, na území obce Petronell, časem
vyrostlo pohraniční civilní město Carnuntum. To se postupně vyvinulo až na
hlavní město provincie Horní Panonie (od roku 106) a na jedno z
nejvýznamnějších v celé říši. Jeho důležitost ostatně dokládají časté návštěvy
římských císařů a konání významných politických akcí mezinárodního významu. V
letech 172-174 sem například císař Marcus Aurelius (121–180) přesunul hlavní
stan za jeho válek s Germány a Sarmaty a užíval zde svoji osobní rezidenci a v
roce 308 se tu setkali spolucísařové Licinius, Galerius a Konstantin, aby za
předsednictví císaře Diokleciána (asi 235– 316) vyřešili otázku nástupnictví v
římské říši. Metropole plnila rovněž široko daleko nejvýznamnější úlohu centra obchodu
a řemesla. Není divu, že bohatství města se projevilo taktéž na jeho velikosti:
v časech největšího rozkvětu ve 2. století se rozkládalo na ploše asi deseti kilometrů čtverečních a mělo přes 50 000 obyvatel, což bylo tehdy už pořádné velkoměsto. Konec
římské správy v Horní Panonii na sklonku 4. století však znamenal i nenávratný
pád Carnunta. Rozvaliny kdysi výstavného města posloužily v následujících
dobách obyvatelům z celého okolí jako ideální materiál na stavby obydlí a
církvi na budování prvních svatostánků. Co se nestačilo rozebrat, přikryla
časem vrstva hlíny z četných záplav nedalekého Dunaje, jež zakonzervovala na
dlouhá staletí půdorysy staveb i předměty a umožnila tak s odstupem doby poznat
vyspělost antické kultury bydlení a každodenního života tehdejších obyvatel.
První odborný archeologický průzkum zde proběhl v roce 1885 a pokračuje
nepřetržitě dodnes.
V
Petronellu se nachází Freilichtmuseum, Muzeum pod širým nebem, kde dlážděné
ulice lemují zakonzervované základy domů, paláců a špitálů. Některé z nich se dočkaly
po téměř dvou tisícovkách let svého znovuzrození, když byly pomocí
nejmodernějších vědeckých propočtů vystavěny do někdejší podoby na dochovaných
základech, navíc stejnými postupy, kterými byly postaveny původní originály.
V městečku fotím barokní dům z druhé poloviny 18. století, v němž se patrně
vybíralo mýto, mýtního panáka z někdejší mýtní brány a mohutný trojboký
sloup Nejsvětější Trojice od sochaře Giovanni Giulianiho, který nechal zřídit
hrabě von Abensperg und Traun v roce 1700. Ujeli jsme 43 km.
Navečer
řádí komáři, jejich krvežíznivé nájezdy kulminují mezi 21. a 22. hodinou.
Zkoušíme, zda nám pomůže přežít slivovice a písnička „Komáři se ženili,
bzum, bzum, ženili, kapku vína neměli, bzum, bzum, neměli.“ A skutečně – ve
22 hodin jako když utne, a to pravidelně každý den.
Ve
středu v devět hodin vyrážíme do Vídně. Stejnou cestou jako včera jedeme do Bad
Deutsch-Altenburgu, ale už si dáváme pozor, abychom neminuli odbočku
vlevo a nejeli po hlavní silnici. Projíždíme podél rozlehlého parku a vpravo
míjíme působivou budovu vystavěnou podle projektu proslulého architekta
Friedricha Ohmana ve stylu římské vily. V roce 1904 v ní bylo samotným císařem
Františkem Josefem I. slavnostně otevřeno Muzeum Carnuntinum
shromažďující nejzajímavější a nejcennější nálezy z okolí, jako šperky, mince,
zbraně, sochy či kultovní předměty.
Projíždíme
kolem starého kamenolomu, nad nímž se vypíná zajímavý kostel, a najíždíme na
most přes Dunaj.
Za ním už nás čeká Donauradweg, Podunajská
cyklostezka, vedoucí po náspu podél levého břehu Dunaje. Z větší části je
šotolinová a vede takřka stále rovně, jako když střelí.
Občasným zpestřením je
jen výskyt slepých ramen a pak Hermis Radlertreff, sympatická hospůdka s mnoha
slunečníky vyloženě pro cyklisty. Půllitr točeného schwechtského piva přijde na
tři eura.
Wien,
Vídeň, je hlavní město Rakouské spolkové republiky a jednou z jejích
devíti spolkových zemí. Je rozdělena na 23 okresů, má 1,7 milionu obyvatel a
její historické centrum bylo v roce 2011 zapsáno na Seznam světového
dědictví UNESCO. Její historie sahá až k dávné keltské osadě, kterou
Římané změnili v opevněný vojenský tábor Vindobona. Habsburkové vládli Vídni a
Rakousku od roku 1270 (a od roku 1526 až do roku 1918 i českým zemím).
Na
okraji Vídně projíždíme kolem obrovského areálu OMV s množstvím zásobníků na
ropu, pokračujeme kolem nudistické pláže na břehu Dunajského kanálu
a po mostě přijíždíme na Donauinsel, Dunajský ostrov.
Napříč
ostrovem vede cyklostezka, která nás přivádí na,
most, za nímž se rozkládá Prater, Prátr, vyhlášený vídeňský
zábavní park se spoustou atrakcí. Vznikl už za císaře Josefa II. v místě
bývalé císařské bažantnice a jeho název pochází z latinského pratum,
což znamená louku. Do výše ční pomalu se otáčející Obří kolo, Riesenrad,
nejznámější vídeňská atrakce. Je z roku 1897, má průměr takřka 65 metrů a
za války přišlo o polovinu kabin.
Většina
z naší party zde zůstává, šest nás pokračuje po Hauptalee, Hlavní
aleji, do víru velkoměsta. Po perfektně vyznačených stezkách pro cyklisty se
pohodlně dostáváme až do nejstarší části vnitřního města, která si zachovala středověký charakter se spletí uliček,
průchodů i prostorných náměstí. Nemáme však času nazbyt, navíc po pěší zóně
vedeme kola, a tak se musíme spokojit s procházkou po pěší zóně Graben,
česky Příkopy, zosobňující jednu z nejmódnějších nákupních oblastí Vídně s
mnoha krásnými budovami. Od náhodného chodce se necháváme zvěčnit u kašny
sv. Leopolda, v pozadí je vidět impozantní barokní morový sloup, Pestsäule,
nebo také Dreifaltigkeitssäule, Sloup Nejsvětější Trojice. Je to
nejimpozantnější barokní morový sloup, který nechal po epidemii moru
v roce 1679 postavit císař Leopold I.
Zabočujeme do úzké uličky Dorotheergasse,
protože mým cílem je dopřát kamarádům návštěvu Café Hawelka, proslulé
kavárny, která se dostala i do průvodců po Vídni a její
alespoň krátká návštěva je téměř povinná. Leopold Hawelka, jehož otec byl švec
a pocházel z Čech, si zde v roce
1939 pronajal zkrachovalé Café Ludwig, ale za pár
měsíců vypukla druhá světová válka, kavárnu musel zavřít a narukovat do
Hitlerovy armády. V prosinci 1945 kavárnu znovu otevřel a od té doby, i
když občas o rekonstrukci interiéru uvažoval, nikdy ji nerealizoval! Jako by se zde zastavil čas, ponoříte
se do jiného světa, bohémského se špetkou melancholie i romantiky, vzdáleného
od hluku a stresu. V minulosti si atmosféru této kavárny vychutnávali
například spisovatel Günter Grass, dramatik Arthur Miller, výtvarník Andy
Warhol či „bláznivý“ architekt
Friedensreich Hundertwasser, časem se pochopitelně klientela změnila a začalo
sem zacházet čím dál více turistů, studentů a umělců z celého světa. Že je tady příjemně a útulno, jsem poznal před pár lety při
návštěvě předvánoční Vídně. Tehdy ještě na své židli u dveří seděl elegantní
bělovlasý pán v košili s vestičkou – Leopold Hawelka (*1911) – sledoval dění
v kavárně, občas poklábosil s hosty a při žádosti o společné foto
ochotně a trpělivě pózoval. Zemřel ke konci roku 2011 ve věku 100 let.
Dnes je však horký letní den a máme s sebou kola, takže se usazujeme
v předzahrádce pod velkými slunečníky. Objednávat si espreso považuji
v této kavárně za hřích, a tak si nechávám přinést mocca, což se kupodivu při pozdějším
placení nijak významně neprojeví.
Z kavárny se vracíme na Příkopy a míříme
ke katedrále sv. Štěpána, Stephansdom. Stojí v samém srdci
Vídně a její 137 metrů vysoká věž mu samozřejmě dominuje. Střecha katedrály je
pokryta téměř čtvrtmiliónem glazovaných tašek. Ke konci druhé světové války
byla poškozena a následně pečlivě zrestaurována. Kostel stojí na tomto místě
již více než 800 let, ovšem jen něco málo zbylo z původního románského
kostela ze 13. století. Gotická loď, chór a boční kaple jsou výsledkem
přestaveb ve 14. a 15. století a některé přístavky jsou v barokním slohu.
Vracíme
k Prátru a stejnou cestou jako dopoledne jedeme podél Dunaje.
Opět se
zastavujeme na jedno pivko v Hermis Radlertreff a na křižovatce nedaleko
městečka Orth an der Donau odbočujeme k přívozu. Převozník na nás
mává, ať sjedeme na loď, že hned poplujeme. Platíme po 4,5 eura, uděláme fotku
a za chvíli nás 115 koní ukrytých v motoru hbitě převáží na pravý břeh.
Nečekaně
prudké stoupání nás přivádí do vsi Haslau an der Donau, odkud
pokračujeme podél silnice po cyklostezce Nautur-Wein Radroute na
okraj Regelsbrunnu. Původní záměr nechat si natočit vodu v prvním
domku se rychle mění s poznáním, že jde o malou hospůdku... Po krátkém
odpočinku nás čeká už jen pár kilometrů po prašné cyklostezce mezi poli. Větrných elektráren není nikdy dost, říkají si patrně Rakušáci, a směle staví další a další:
Přijíždíme k
Pohanské bráně, kterou jsme včera nedočkavě navštívili a od níž to je do kempu co by kamenem hodil a zbytek dojel na
kole. Ujeli jsme 108 km.
Na čtvrtek jsme si naplánovali návštěvu Bratislavy, další metropole na Dunaji. Jedeme opět na most v Bad Deutsch-Altenburgu a hned za ním odbočujeme doprava a pokračujeme po náspu se značkou zákaz vjezdu. Vycházím z toho, že je tu zapomenutá z doby nedávné povodně, neboť i jinde jsme viděli upozornění Hochwasser, ale za svoji opovážlivost jsem záhy potrestán. Zadní kolo je prázdné a klíč „patnáctku“ na matice nemám nejen já, ale ani ostatní. Naštěstí pomohou kombinačky, i když mají krátké čelisti, takže nejdou rozevřít tolik, kolik by bylo potřeba.
Po
čtvrthodince pokračujeme v cestě a dostáváme se na regulérní cyklostezku.
Míjíme zámek Hof, jeden z největších barokních komplexů
tohoto typu v Evropě, a zastavujeme na mostě, kam za námi přijíždějí ti,
kteří nejeli po zakázané cestě, ale spořádaně oklikou přes Engelhartstetten.
Most
přes řeku Moravu existoval v těchto místech už v době vlády Marie
Terezie. V roce 1771 byl postaven kamenný obloukový most, který
v roce 1809 zničily plovoucí kry. V roce 1813 byl postaven nový most,
odpálený ve válečném roce 1866. Další most v roce 1880 opět zničily
kry a od té doby zůstaly oba břehy Moravy bez mostu. Až v roce 2011 díky
přeshraniční spolupráci bratislavské městské části Devínska Nová Ves
s rakouským městečkem Engelhatrstetten došlo na místě starého mostu
k výstavbě Mostu přátelství. Jedná se o cyklomost, jehož základní
kámen byl položen v září 2011 a k uvedení do provozu došlo o rok později.
Před
námi se na vysokém bradle, které ční přímo nad ústím řeky Moravy do Dunaje,
tyčí Devín, nejstarší historicky doložený hrad na území
Slovenska. Osídlení jeho prostoru je skutečně dávné, už v pozdní době kamenné,
v eneolitu lidem s kulturou kanelované keramiky, po něm ilyrsko-panonskými kmeny,
Bóji, ve 2. století n. l. Římany a nakonec Slovany. Nejstarší části obnovených
hradních ruin pocházejí z římského období. Archeologové zde odkryli zbytky
římské vojenské stanice a zemního valu ze 4. stol. n. l. V období Velké
Moravy zde stálo významné hradiště, jehož součástí byl kamenný kostel z 9.
stol., jehož základy se našly v dolní části hradu. Později zde vznikl
kamenný hrad budovaný po etapách od 13. až do 16. století, přičemž podstatná
část jeho výstavby se uskutečnila až v gotice. V 18. století se začal rozpadat
a v roce 1809 jej napoleonští vojáci vyhodili do vzduchu.
Po
krátkém odpočinku pod zříceninou Devínu projíždíme pod tzv. Panenskou
vežou a pokračujeme podél Devínského ramena Dunaje po Devínské
cestě,
do Bratislavy, hlavního města Slovenska. Dnes má 462 000 obyvatel, ale
v roce 1900 to bylo jen 65 000, v roce 1927 už 128 000.
V roce 1946 byly připojeny obce Devín, Dúbravka, Lamač, Petržalka,
Prievoz, Rača a Vajnory a ve druhé polovině minulého století vyrostla obrovská
sídliště jako Petržalka, Karlova Ves a další.
Podjíždíme most Lafranconi a po nábřeží se
blížíme k mostu SNP s dvojicí mohutných pylonů a vyhlídkovou
kavárnou Bystrica. Stojí zde od roku 1973.
Za mostem sesedáme z kol a procházíme kolem gotického dómu
sv. Martina, v letech 1563-1830 korunovačního kostela uherských králů.
Michalskou ulicí pokračujeme k Michalské bráně, jediné zachované gotické bráně
městského opevnění ze 14. století. Horní osmiboká část věže je z 16. století,
barokní střecha se sochou sv. Michala z roku 1758.
Po
odpočinku na náměstí SNP s památníkem Slovenského národního
povstání od Jána Kulicha, odhaleným 30. srpna 1974 při příležitosti 30.
výročí SNP, se vydáváme hledat Čumila.
Čumil je jednou z
nejznámějších soch v Bratislavě a jednou z největších atrakcí v jejím centru.
Je to bronzová socha, jejímž autorem je Viktor Hulík. Na křižovatce ulic
Laurinská, Panská a Rybárska brána byla osazena 26. července 1997 a od té doby
je jednou z nejfotografovanějších soch v Bratislavě.
Krátce
se ještě zastavujeme před Slovenským národním divadlem,
romantickou budovou v novorenesančním slohu postavenou roku 1886 podle projektu
architektů F. Fellnera a H. Helmerana,
a pak projíždíme po nábřeží kolem Slovenské
národní galerie. Z původní čtyřhranné barokní stavby z let 1759–1763, která
byla původně tereziánskými kasárnami, byla při regulaci Dunaje ve 40. letech
20. století přední část asanována a na přelomu 60. a 70. let nahrazena
novostavbou.
Po mostu Lafranconi přejíždíme na pravý břeh Dunaje a známou cestou přes Berg, Edelstal a Prellenkirchen se vracíme do kempu. Defekt tentokrát potkal Jardu N. Ujeli jsme 73 km.
Po mostu Lafranconi přejíždíme na pravý břeh Dunaje a známou cestou přes Berg, Edelstal a Prellenkirchen se vracíme do kempu. Defekt tentokrát potkal Jardu N. Ujeli jsme 73 km.
Ve
čtvrtek jedeme k Neziderskému jezeru. Vyrážíme jako obvykle v devět hodin, ale
už po pěti kilometrech stojíme – Jarda M. má prázdné zadní kolo. Kluci jsou už
sehraní mechanici, a tak jim jde práce pěkně od ruky. Kvůli špatnému ventilku se
však musí ještě jednou vyměnit duše.
Mezi zajímavosti spatřené cestou patří rodný dům hudebního skladatele Josepha Haydna (*31. 3. 1732) v Rohrau, prosté venkovské stavení s rákosovou střechou. Jeho otec Matthias byl kolářem, matka Anna Maria (rozená Kollerová) sloužila jako kuchařka na zámku hraběte Harracha. Hudba a zpěv byly důležitou součástí Haydnova rodinného zázemí. Haydnovo dílo je velmi rozsáhlé, zahrnuje 1195 skladeb (konkrétně 108 symfonií, 65 dalších orchestrálních skladeb, 707 komorních děl, 101 skladeb pro sólový nástroj, 25 oper, 88 sborů a 101 písní). Haydn je považován za otce klasické symfonie a je i autorem původní rakouské a současné německé státní hymny.
Přejíždíme
dálnici A4 a zastavujeme na náměstí v městě Bruck an der Leitha.
V íčku dostáváme podrobnou mapu i radu na cestu, přesto ještě ve městě malinko
zabloudíme a musíme se o jednu křižovatku vrátit. Jedeme na Parndorf
a přijíždíme do města Neusiedl am See. Na okraji zastavujeme u
Eurosparu, doplňujeme zásoby a obědváme. Z kopce sjíždíme k Neziderskému
jezeru. Neusiedler See, jak říkají Rakušané, je vedle Balatonu jediné
velké stepní jezero v Evropě. Je dlouhé 36 km, šířka se pohybuje
v rozmezí 6 až 12 km, plocha vodní hladiny je přibližně 315 km2,
z toho 240 km2 leží v Rakousku a 75 km2
v Maďarsku. Maximální hloubka jezera je 1,8 metru, průměrná hladina kolísá
mezi 0,6 a 0,8 m. Přítok do jezera zajišťují z 80 % podzemní prameny a
z 20 % malá říčka Wulka. Rákosový pás, který jezero obklopuje, je díky
převládajícím severozápadním větrům na východním břehu užší než na západním.
Zajíždíme až na vyhlídkové molo a teprve až když se vracíme ke kolům, vidíme, kde jsme je zaparkovali:
Jedeme
po východním břehu, který je v těchto místech zarostlý rákosím i křovím, takže
vodní plochu nelze ani zahlédnout, ale s přibývajícími kilometry se to lepší. V
Podersdorfu, který jediný leží v bezrákosovém
dvoukilometrovém pásu, zastavujeme na kafko s tím, že dál – jak jsme ostatně předpokládali
– už s časových důvodů nemůžeme.
Odjíždíme
do městečka Gols, a když studujeme mapu, zastavuje protijedoucí
dodávka řidič a ptá se, zda potřebujeme poradit. Naši plánovanou trasu
zavrhuje, protože je na ní více šotoliny než asfaltu a množství větrných elektráren
a radí, abychom jeli na Weiden a dál stejnou cestou, jako jsme dopoledne
přijeli.
komentář trasy vhodný,vše jsem jel taky na kole, je tam co k vidění, kousek z Moravy doporučuji cyklistům tohle a pak zkoušet jezdit dál- Alpy,jezero Gardu, a ostatní. takovou rovinu a památky však jinde pohodlně nesjedete, předpověď počasí je oproti horám spolehlivá. Víden na kole je velmi bezpečná, jezděte ji třeba i na denní výlety,1 den řeku Liesing,druhý proti proudu dunaje do klosterneuburg převozem,zdatní jedte až do Tullnu oba břehy tam i zpět,3.kopec nad vídní a schonbrunn atd.- z brna nebo blavy po dálnici autem, stojí to za to.
OdpovědětVymazatDíky za návštěvu mého blogu a za rady na případné další cesty.
Vymazat