16. ročník turistického pochodu okrajem hlavního města, který
pořádají KČT Kobylisy společně s KČT Praha a Městskou částí Praha 8.
Protože start pochodu je až v 9.30 hod. a máme tedy více než
hodinu času, jdeme se projít po Praze. Poprvé se zastavujeme na Masarykově
nádraží u Památníku obětem druhé světové války. Půlkruhový výklenek
nese v horní části nápis Na paměť padlých hrdinů, kteří – plníce odkaz
velkých synů národa nezradili, bojovali a život položili za demokratickou a
svobodnou Československou republiku.
Pod nápisem Padlí civilisté a skauti ze
Zpravodajské brigády je ve třech sloupcích 56 jmen, dalších 40 jmen je ve dvou
sloupcích pod nápisem Padlí zaměstnanci. Mezi
padlými civilisty jsou i dva Světeláci, Josef Pražma a Jiří Raur (*1925), oba zaměstnanci brusírny skla v Karlově.
8. května 1945 byli při čekání
na vlak do Světlé společně s jinými cestujícími a zaměstnanci drah
odvedeni německými vojáky k výtopně, kde byli zastřeleni. Bylo jim dvacet
let...
Pokračujeme k Obecnímu
domu a Prašné bráně, za níž má butik světelská rodačka (a
moje spolužačka), světoznámá módní návrhářka Blanka
Matragi .
Přes Ungelt a
Staroměstské náměstí jdeme na Můstek a přes Václavské
náměstí k Národnímu muzeu, od něhož odjíždíme metrem do Kobylis.
Start pochodu je na Kobyliském
náměstí, kde po zaplacení startovného dostáváme popis trasy a vydáváme
se na cestu. Hned za rohem stojí kostel sv. Terezie
Ježíškovy. Původní kaple svaté Terezie byla postavena jako
provizorium. Byla plánována stavba velkého kostela, ale žádný ze čtyř návrhů se
z válečných a politických důvodů nerealizoval. Teprve po pádu
komunismu a navrácení objektu salesiánům byla kaple přestavěna
v moderní kostel, posvěcený kardinálem Miloslavem Vlkem v roce 2000. O rok
později byly na věži instalovány zvony Maria Pomocnice křesťanů, sv. Jan Bosco
a sv. Terezička a zvonkohra se čtrnácti zvonky, druhá v Praze.
Kličkujeme okrajem Prahy, procházíme Čimickým
hájem a dostáváme se do části Dolní Chabry. Na Bíleneckém
náměstí se zastavujeme u románského jednolodního kostela sv. Jana Křtitele s půlkruhovou
apsidou a dřevěnou zvonicí stojící opodál.
Po modré turistické značce pokračujeme
přes pole a mírným úvozem do Zdib. Jde vlastně o loňskou trasu
(podrobnosti naleznete zde), pouze ji absolvujeme v protisměru. Žlutá značka
nás vede podchodem pod výpadovkou na úzkou asfaltku, kolem obří skládky do
Ďáblic. Po krátké zastávce a načerpání sil v restauraci Květnová pokračujeme
k ďáblické hvězdárně. Ze skály se rozhlížíme do kraje a pokračujeme po
zelené značce kolem jezírka a vrcholu Ládví, který je zařazen do
projektu Vystup na svůj vrchol. Kolem Kobyliské vozovny míříme do Mašínovy
ulice, kde je v restauraci U Blekotů cíl pochodu. Dostáváme diplom za
absolvování pochodu, potvrzení trasy IVV a šlapeme ke stanici metra na Kobyliském
náměstí.
Vystupujeme na Smíchově ve stanici Anděl.
Na křižovatce, přímo nad stanicí, stojí administrativní komplex z let
1999–2000 Zlatý Anděl, postavený podle návrhu světoznámého francouzského
architekta Jeana Nouvela. Desetipatrový komplex se skleněným pláštěm má
nepravidelné oblé tvary s vystupujícím nárožím a zezadu ustupujícími
patry. Plášť je z vícevrstvého pokoveného skla, na němž je originální
technikou z téměř 150 milionů drobných bodů z průsvitné fólie
vytvořena na rohu velká postava anděla. Po celé ploše je nepravidelně
rozmístěna řada zlomků textů z děl autorů, kteří v Praze psali: Franz
Kafka, Gustav Meyrink, Jiří Orten, Guillaume Apollinaire, Rainer Maria Rilke a
další. Díky této technologii se vzhled budovy výrazně mění podle osvětlení a
také anděl je někdy zřetelný více a jindy méně. Komplex byl postaven na místě
rohového domu z 19. století, v němž byla lékárna U zlatého anděla
s pozlacenou sochou anděla nad vchodem. Dům byl zbořen v roce 1980
při stavbě stanice metra, pojmenované tehdy v rámci prosovětského
vlezdoprdelismu Moskevská.
Opodál stojí Smíchovská synagoga
postavená v monumentalistickém stylu. Od roku 1941 v ní nacisté skladovali
zabavený židovský majetek, za komunistického režimu sloužila jako skladiště
nedalekému ČKD. V roce 1986 byla určena k demolici, ale památkářům se
ji podařilo zachránit. V roce 2004 byla zrekonstruována a přestavěn na
archiv Židovského muzea.
Šikmo naproti
je obchodní centrum Anděl City a v jeho podzemních
prostorách náš dnešní cíl – Království železnic. Tak se nazývá
mimořádný a prestižní projekt výstavby největšího modelového kolejiště nejen v
ČR, ale i v celé střední a východní Evropě.
První tři modelová kolejiště jsou umístěna na galerii
v 1. podzemním podlaží, zabírají celkem 115 m2 a byla zkušební
verzí celého projektu. V provozu jsou od otevření expozice 1. července 2009.
První dvě nepředstavují konkrétní krajinu, jde o fantazii modelářů. Třetí
kolejiště je obrazem malého města a jeho okolí v 80. letech 20. století, tedy v
době, kdy u nás byla stále u moci KSČ. Modeláři se pokusili tuto dobu a její
nešvary shrnout do stálé výstavy Naše
malá minulost, která se zabývá otázkou, zda je naše minulost méně
hloupá, když ji zmenšíme v poměru 1:87. Můžeme vidět zimní cvičení vojsk
Varšavské smlouvy, veksláka za rohem u Tuzexu, tradiční čtvrteční frontu před
knihkupectvím, zeď statku „poničenou“ nápisem Nechte zpívat Mišíka a mnoho
dalších překvapení...
Detail kruhové točny (foto z internetu) |
Ve 2.
podzemním patře vzniká postupně
po jednotlivých krajích kolejiště představující Českou republiku s jejími hlavními dominantami. Jedná se o model v měřítku
1:87, tedy H0, který bude mít celkovou rozlohu 1008 m2. Modelové
zpracování není kopií skutečnosti, v každém kraji se model orientuje
především na důležité železniční tratě, které doplňují o technické či
historické dominanty kraje, jeho charakteristická krajina a průmysl. Modelové
zpracování Ústeckého, Karlovarského a Plzeňského kraje trvalo devět měsíců a
modeláři při něm použili mimo jiné 495 metrů kolejí, 185 metrů silnic, 4900
stromečků, 907 kusů pouličních, parkových a nádražních lamp, 350 typizovaných
modelových stavebnic, 12 velkých modelů technických a historických dominant
vytvořených na zakázku, 350 osobních a 264 nákladních automobilů a více než 5
000 figurek, které představují situace z reálného života. Například z
dominant Plzeňského kraje je zde k vidění rotunda sv. Petra a Pavla, zřícenina
hradu Radyně, vodní hrad Švihov, zřícenina hradu Rabí, nebo vyhlídková
věž s restaurací Svatobor.
Následovalo modelové
zpracování Středočeského kraje a Prahy, při němž přibylo 197 m2
nových kolejišť, na kterých se prohání celkem 21 vlakových souprav. Stejně jako
v kraji Plzeňském, i v Praze jezdí tramvaje a novinkou je
zpracování stanice metra Nádraží Holešovice s pojízdnou soupravou. Ve
Středočeském kraji vidíme mladoboleslavskou automobilku Škoda a kolínskou TPCA,
hrady Karlštejn, Křivoklát a Kokořín, Vranovskou a Štěchovickou přehradu,
brdské lesy, ale třeba i horu Blaník nebo muzeum vojenské techniky
v Lešanech. Nad Prahou se vypíná Žižkovská televizní věž a o pár metrů dál
Pražský hrad.
Centrem je přirozeně Hlavní nádraží, z něhož vlaky jedou do
Kolína, do Děčína a Ústí nad Labem i do Plzně. Funkční je tramvajový provoz
v oblasti Smíchova a automobilový provoz na dálnicích D1 a D5, ze kterých
najíždějí autobusy na Florenc. Modely nejenže jezdí, svítí a otevírají se, ale
také reagují na střídání denního a nočního cyklu a některé jsou uzpůsobené tak,
že je mohou návštěvníci sami ovládat! Miniaturní kamery zprostředkovávají aktuální
pohledy z lokomotiv modelů projíždějící kolem nejrůznějších dominant ČR jako je
například: Ještěd, Karlštejn, Pražský hrad apod.
Aby toho nebylo málo, je v
Království železnic k vidění ještě několik doplňujících výstav naučných i
zábavných, například prezentace populární Mašinky Tomáš, či expozice současné
produkce LEGO.
Vstupenka do Království
opravňuje také ke vstupu do expozice Model Prahy, která je situována hned vedle
vstupních turniketů. Unikátní ručně malovaný model staré Prahy ji
představuje tak, jak vypadala ve 30. letech 19. století. Celkem 3220 domů, 20
kostelů, 9 synagog a 5 věží pražského historického jádra z papíru vyráběl
Rudolf Šíp podle Langweilova modelu 12 let, od roku 1965 až do své smrti. Po 30
let byl tento unikát ukryt před zraky veřejnosti po různých skladištích a
sklepech.
Další atrakcí je jedinečný
model Prahy v měřítku 1:1 000, prezentovaný ve spolupráci s Útvarem rozvoje
hlavního města Prahy. V roce 1975 padlo
rozhodnutí zhotovit model Prahy v měřítku 1:500, který by obsáhl celé její
území a dokumentoval vývoj a změny v důsledku nové výstavby a přestavby. Brzy
se však ukázalo, že takový model bude příliš velký, a tak v roce 1980 byla
zahájena Ing. arch. Vlastimilem Slívou a Jiřím Strakou práce na modelu v
měřítku 1:1 000. Rozsah modelu pokrývá kromě historického jádra i podstatnou
část zastavěného území města a jeho dnešní rozměr je úctyhodných 11 × 10,5 m,
které představují 11 812 hektarů ve skutečnosti.
Objekty jsou z plexiskla,
neboť tento materiál dovoluje vypracování detailů a finálně nastříkány jemnou
vrstvou bílé barvy Model vznikal
průběžně po dobu 20 let a jeho stavba byla ukončena v roce 2000.
Díky propojení modelu se
čtyřmi dotykovými obrazovkami, pomocí kterých lze ovládat všesměrové kamery, je
možné získat detailní pohled na některý ze 400 vybraných objektů, ke kterým se
zároveň zobrazí podrobný popis objektu z databáze Pražské informační služby a
fotografie skutečného stavu. Pomocí další obrazovky jsou řízeny projektory,
které podle požadavků promítají na model, kudy vede metro, kde jsou přírodní
parky, hlavní cyklostezky, významné stavby, muzea a další.
Oba poslední snímky jsou z internetu |
Na závěr mohu říci, že ač
nikdo z nás není kdovíjakým nadšencem železničních modelů, strávili jsme zde
téměř půldruhé hodiny a kdyby nebyl čas k návratu domů, ještě bychom zůstali.
no super, zas ta Praha stověžatá a smíchovské "Andělské" vláčky, úchvatné , no a ten kouzelný chaberský románský kostelíček obehnaný zdí za níž se asi nachází prastarý hřbitov - pěkné počtení a nádherné fotky
OdpovědětVymazatAno, byla to vydařená akce. Díky za pochvalu.
OdpovědětVymazat