Byla
slavnou ženou slavných mužů a milenkou nebo múzou mnohých
dalších. Svůj dlouhý život prožila ve Vídni, Berlíně, New
Yorku či Beverly Hills a z velké části jej zasvětila vytváření
vlastní legendy.
Sama
svůj obraz pečlivě upravovala, deníky přepisovala a korespondenci
ničila. O rekonstrukci jejího života se pokusila francouzská
spisovatelka Catherine Sauvatová, která dala biografii výstižný
podtitul A vždycky budu muset lhát. Odvážně v ní demytizuje
obraz této neobyčejné ženy, nevyhýbá se ani odhalování
temných stránek její povahy včetně celoživotního sklonu k
antisemitismu (navzdory tomu, že se dvakrát provdala za muže
židovského původu), ale nikoho neskandalizuje. Postupuje obezřetně
jako by se zkoumaným objektům tiše omlouvala, že takto narušuje
intimitu toho, co svěřili papíru, tedy deníku a korespondenci.
Alma
Mahlerová (1879–1964) si vždy zakládala na tom, že se
pohybovala v blízkosti výjimečných osobností. Patřil mezi ně i
její otec Emil Jakob Schindler (1842–1892), umělci u okruhu
Vídeňské secese a přátelé jejího otčíma Carla Molla
(1861–1945).
Přezdívka
Vdova čtyř umění poukazovala na fakt, že všichni její manželé
byli umělci, každý se však zabýval jiným žánrem: Gustav
Mahler (1860–1911) byl hudebním skladatelem, Walter
Gropius (1883–1969) architekt, jenž založil skupinu Bauhaus a Franz Werfel (1890–1945) spisovatel. Zbývá Oskar Kokoschka (1886–1980),
malíř, kterého si však Mahlerová nevzala, byť jejich románek
byl podstatným hřebíkem do rakve manželství s Gropiusem.
Inspirovala
i malíře Gustava Klimta (1862–1918), který byl
její první velkou láskou, ale to, čemu cudně říkáme románek,
prožila i s ředitelem vídeňského Burgtheatru Maxem
Burckhardem (1854–1912), hudebním skladatelem Alexanderem von
Zemlinskym (1871–1942).
Oč
intenzivněji milovala muže, o to méně jí šla role mateřská.
Porodila čtyři děti, jediná Anna (1904–1988) přežila do
dospělosti. Své prvorozené dcerce Marii (1902–1907), jež
zemřela v pěti letech, Alma odmítla jít dokonce na pohřeb,
stejně tak neprovázela rakev svých dvou manželů. V roce 1918
předčasně porodila chlapce, který po devíti měsících zemřel.
Jeho otcem byl Werfel, přestože manželem Almy byl v té době
ještě Gropius. S ním měla dceru Manon (1916–1935), která kvůli
nakažlivé dětské obrně ochrnula a v osmnácti letech zemřela.
Ještě
jedna role Almy Mahlerové je podstatná pro dějiny i pro umění: s
velkou pompou pořádala večírky. Kdo ve Vídni dvacátých let
něco znamenal, chodil k Mahlerové na „šampíčka“, jak
nazývala bublinkové sedánky. Na stará kolena vzpomínala, že
alkohol byl to jediné, co ji dělalo šťastnou.
Pokud
jde o dceru Annu, poprvé se provdala za Rupperta Kollera, po dosažení
plnoletosti se s ním rozvedla a vzala si o čtyři roky staršího
hudebního skladatele Ernesta Křenka. Kvůli jeho nevěře od něho
jen několik měsíců po svatbě odešla. Na konci roku 1929 se
provdala potřetí za nakladatele Paula von Zsolnaye, čímž
dorovnala počet sňatků své matky. O rok později se jim narodilo
děvčátko, které podle rodinné tradice dostalo po babičce jméno
Alma. Po pěti letech se rozvedli, Anna měla poměr s Eliasem
Canettim, v roce 1939 emigrovala do Anglie a roku 1943 se provdala za
ruského dirigenta Anatola Fistulariho. Narodila se jim dcera Marona, Anna po pár letech manžela opustila a odjela za matkou do Ameriky. Od
roku 1951 tam žila s filmovým střihačem Albrechtem Josephem,
který byl do ní zamilován už ve 30. letech, kdy působil jako
tajemník u Werfela. V roce 1970 se vzali a roku 1984 po společné
dohodě rozešli.
Žádné komentáře:
Okomentovat